جشن عروسی بگیریم یا نگیریم؟ (مصاحبه با زوجی که در برگزاری مراسم عروسی اختلاف نظر دارند)

جشن عروسی بگیریم یا نگیریم؟ (مصاحبه با زوجی که در برگزاری مراسم عروسی اختلاف نظر دارند)

فهرست عناوین

عروسی بگیریم یا نه؟ این سوالی است که جز اولین چالش های زندگی مشترک خیلی از زوجها است و شیوه پاسخ به این مسئله می تواند جرقه اولین اختلافها و یا برعکس شروع عاشقانه یک زندگی مشترک باشد.

حامد و بیتا عروس و دامادی هستند که بر سر برگزاری مراسم عروسی توافق نداشتند. کارشناسان بزمینه مصاحبه‌ای با این زوج ترتیب دادند تا دلایل هرکدام را بشنوند و در نهایت از تصمیم آن‌ها جویا شوند. اگر شما نیز از آن دسته زوج‌هایی هستید که برای برگزاری مراسم عروسی به توافق نرسیده اید و تردید دارید، با ما همراه باشید.
حامد 30 سال دارد و کارمند یک شرکت خصوصی است و با حمایت مالی خانواده تصمیم به ازدواج دارد. بیتا 28 ساله و دانشجوی مقطع دکتراست. هردوی آن‌ها از یک خانواده متوسط هستند و به صورت مدرن و آشنایی قبلی ازدواج کرده‌اند. حدود 6 ماه قبل، مراسم عقد محضری را برگزار کرده‌اند و مدتی پیش پیرامون برگزاری یا عدم برگزاری جشن عروسی به اختلاف نظر رسیده اند.
ابتدا نظر بیتا را در این مورد جویا شدیم تا نظر و دلایل او را بشنویم.
بیتا معتقد است که هدف اصلی، ازدواج است نه مراسم عروسی و جشن بزرگ و پر خرجی که تنها برای آن‌ها هزینه می‌آفریند. او می‌گوید به عنوان یک دختر حاضر است به مراسم کوچکی اکتفا کند و به نظر او بهتر است خانواده‌ها در یک رستوران جمع شوند و پس از صرف شام آن‌ها را به سمت خانه راهی کنند. به نظر او به علت عدم ثبات اقتصادی و تورم بالا، خرج کردن برای جشن عروسی بی فکری محض است. بیتا به حرف‌های خود اضافه می‌کند که بسیاری از اقوام و دوستان نسبت به عروسی و ازدواج آن‌ها احساس خاصی ندارند که لازم باشد در جشن آن‌ها حضور پیدا کنند. او می‌گوید یک ماه عسل معمولی را به یک عروسی که پس از آن باید حرف و حدیث‌ها را تحمل کند ترجیح می‌دهد. از نظر بیتا وقتی قرار است آن‌ها زندگی مشترک را در یک خانه اجاره‌ای آغاز کنند، کار درستی نیست که هزینه‌های زیادی صرف مراسم‌ پیش از شروع زندگی مشترک کنند.
سپس به سراغ حامد رفتیم و نظر او را درباره عروسی پرسیدیم.
حامد اظهار می‌کند که از یک خاندان بزرگ و سنتی است و خانواده او قبول نمی‌کنند که مراسم عروسی برگزار نکنند. او می‌گوید دوست دارد در مراسم عروسی او تمام اقوام و دوستانش حضور داشته باشند و در یک شب با شکوه، حسابی خوش بگذرانند. حامد درباره وضعیت اقتصادی کشور می‌گوید: پول می‌آید و می‌رود، شاید اوضاع همیشه بدتر شود و با این پول‌ها در سال‌های آینده یک شام دو نفره هم نتوانیم بخوریم! پس بهتر است امروز کاری که دوست داریم را انجام دهیم. اگر وضعیت اقتصادی بهتر هم شود در آینده پشیمان می‌شویم که چرا یک مراسم خوب به خاطر ترس از آینده برگزار نکردیم.

او عاشق مهمانی است و دوست دارد مراسم عروسی‌اش بهترین مهمانی‌ای باشد که تاکنون حضور داشته است. حامد می‌گوید تک فرزند خانواده است و نمی‌تواند آرزوهای پدر و مادرش را نادیده بگیرد. او اضافه می‌کند که برای شروع زندگی به حمایت مالی پدرش نیاز دارد و برای برگزاری مراسم عروسی نیز پدرش مسئولیت مالی جشن عروسی را تا حد توان بر عهده خواهد گرفت و نظر پدر و مادرش در این بین بسیار مهم است. حامد می‌گوید حتی اگر مجبور شود پول قرض بگیرد یا از بانک وام بگیرد، حتما مراسمی ‌که در ذهن دارد را برگزار می‌کند.
موارد گفته شده در بالا مربوط به روز‌های پیش از توافق بین آن‌ها بود. اختلاف نظر حامد و بیتا تا حدی بود که هیچ کدام حاضر نبودند از موضع خود پایین بیایند. از این رو برای رسیدن به نقطه مشترک به مشاور مراجعه کردند تا ببینند او حق را به کدام یک می‌دهد.


نکته جالب توجه برای مشاور این بود که حامد علاقمند به برگزاری مراسم و بیتا علاقمند به عدم برگزاری مراسم عروسی بود. گویا بیشتر تجارب او به این صورت بوده است که دختر دوست دارد مراسم عروسی با شکوه برگزار شود در حالی که آقا علاقه‌ای به برگزاری جشن عروسی و صرف هزینه ندارد.
اختلاف نظر‌های این چنینی برای مشاور، موضوع متداولی است. او به بیتا و حامد گفت:"شما برای رسیدن به این نقطه از زندگی تنها نبوده‌اید. خانواده و دوستان شما نه تنها در شادی و ناخوشی شما همراهتان بوده‌اند بلکه در ادامه نیز شما را تنها نخواهند گذاشت. بنابراین باید آن‌ها را نیز به حساب آورید و برای شروع زندگی مشترکتان خوشی‌تان را با آن‌ها شریک شوید. این که افرادی که دوستشان دارید و دوستتان دارند تنها به خاطر شما و در شادی شما، دورتان جمع شوند حس خیلی خوبی است. خاطراتی که در مراسم عروسی به وجود می‌آید یک انرژی مثبت خصوصا در روزهای ابتدایی زندگی است."
یکی از نکاتی که مشاور به آن تاکید دارد عدم کمال‌گرایی است. او معتقد است در صورت مشکلات مالی، مراسم عروسی را در حداقل هزینه ممکن برگزار کنید و سطح انتظارات خود را پایین بیاورید. کمال گرایی باعث می‌شود خارج از توان خود هزینه کنید و در نهایت نیز از مراسم راضی نباشید. مراسم عروسی یک خواسته و آرزو است که اگر برگزار نشود تا پایان عمر به صورت حسرتی برای عروس و داماد یا خانواده آنها باقی می‌ماند. در بعضی از موارد عروس و داماد مدام باید جواب اطرافیان را بدهند که چرا مراسم نداشتند و شاهد دلسوزی های بی مورد اطرافیان باشند.
در نهایت با سخنان و راهنمایی‌های مشاور، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که بهتر است با حساب و کتاب و مدیریت هزینه ، مراسم عروسی را در حدی که به آن‌ها ضربه مالی وارد نشود برگزار کنند. و البته افرادی را به مراسم دعوت کنند که واقعا از ازدواج آن‌ها خوشحال هستند و انرژی مثبتی به آنها منتقل می کنند. 
در مقالات چگونه با کم‌ترین هزینه جشن عروسی برگزار کنیم؟ و ترفندهای اصلی مدیریت و کاهش هزینه های عروسی راه‌کارهای کاهش هزینه‌های مراسم عروسی توسط تیم بزمینه بررسی شده اند. امیدواریم این زوج عزیز با استفاده از این راهکارها، جشن عروسی زیبا و خاطره انگیزی داشته باشند و با تلاش و امید زندگی زیبایی برای خود خلق کنند.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

zizi | 1399 فروردين 24


من و همسرم توافق کردیم ک عروسی نگیریم اما بجاش ی جشن کوچیک خانوادگی بگیریم ک ب خانوادها فشار نیاد...با توجه به اوضاع پیش اومده و هزینهای دیگه ک برای عروسی در نظر گرفته شده گفتیم ک نگیریم بجای هزینهای عروسی تصمیم گرفتیم این هزینه برای خودمون و زندگیمون بزاریم تا بهتر شدن اوضاع ب سفر خوب بریم و لذت ببریم..و با پولی ک اندکی پس انداز کردیم خونه بگیریم.