چهار خطای رایج و مخرب در روابط زناشویی

چهار خطای رایج و مخرب در روابط زناشویی

فهرست عناوین

هدف از ازدواج تشکیل یک زندگی در آرامش بیشتری نسبت به دوران مجردی است. برای رسیدن به این هدف زوجین هر دو باید در تلاش باشند. کسب آگاهی کمک می‌کند تا از خطاهای ناخواسته تا حد امکان جلوگیری کنیم. کارشناسان ما در بزمینه در این مقاله چهار خطایی که زوجین در روابط زناشویی مرتکب می‌شوند را گردآوری کرده‌اند.

انتقاد کردن

هنر انتقاد کردن را هرکسی بلد نیست ولی متاسفانه همه در حال انتقاد از یکدیگر هستند. اگر به شکل مناسب از همسر خود انتقاد نکنید نه تنها به خواسته خود نمی‌رسید بلکه زندگی خود را دچار تنش می‌کنید و همسرتان از شما عصبانی خواهد شد.
اگر در رفتار، گفتار یا تصمیم‌های همسر خود ایرادی دیدید هیچ گاه در مقابل دیگران و در میان جمع از او انتقاد نکنید. حتی اگر عصبانی یا ناراحت بودید خودتان را کنترل کنید تا از جمع خارج شوید سپس در تنهایی دو نفره و در زمان مناسب انتقاد خود را با زبانی نرم بیان کنید.
در انتقاد تنها به موضوع مورد بحث بپردازید و موارد دیگر را پیش نکشید. هیچ گاه به همسر خود نگویید تو همیشه این طور رفتار می‌کنی. این گونه جملات سبب می‌شود که او در مقابل شما گارد بگیرد و به دفاع از خود بپردازد.
به جای تحکم به او پیشنهاد دهید. برای مثال به جای این که به او بگویید «نباید این کار را انجام دهی» یا «نباید این حرف را بزنی» بگویید «بهتر نبود این جمله را نمی‌گفتی؟» یا « کاش در تصمیمی ‌که گرفتی با من هم مشورت می‌کردی.» مطمئنا در حالت دوم نتیجه بهتری خواهید گرفت. بنابراین در هنگام انتقاد کردن از همسر، به اعصاب خود مسلط باشید.
سعی کنید بیش از اندازه از او انتقاد نکنید. اگر مدام در حال انتقاد کردن باشید، از نظر او مدام در حال نق زدن هستید. بنابراین حد و اندازه‌ای برای انتقاد کردن قائل شوید.

تحقیر کردن

تحقیر کردن سم رابطه زناشویی است. هیچ‌ وقت همسر خود را سرزنش نکنید و به سرکوب او نپردازید. زنانگی یا مردانگی او را زیر سوال نبرید. با پوزخند، طعنه، تمسخر و ادا درآوردن او را آزار ندهید. به خصوص در جمع و در مقابل سایرین احترام زیادی برای همسرتان قائل شوید. این گونه رفتارها اولین سلول تشکیل دهنده تومور رابطه زناشویی است. مراقب رفتار خود باشید با کوچک کردن همسرتان شما بزرگ نمی‌شوید بلکه زندگی زناشویی خود را به خطر می‌اندازید.
در صورتی که سعی کنید همسرتان را سرزنش کنید و باعث تحقیر او شوید، او را برای خودتان به یک دشمن تبدیل می‌کنید. او نیز به دنبال آن خواهد بود تا شما را در فرصت مناسب سرزنش کند و عیوب شما را به شکل بدی به رویتان بیاورد. در نتیجه زندگی شما به میدان جنگی تبدیل می‌شود که طرفین مدام با تحقیر یکدیگر به دنبال برنده شدن خواهند بود.

دفاع کردن

در مقابل همسرتان رفتار تدافعی نداشته باشید. اگر رفتار اشتباهی از شما سر زد و باعث ناراحتی همسرتان شد، اشتباه خود را بپذیرید و از او عذرخواهی کنید و در پی جبران اشتباه برآیید. شما هر دو باید برای بهتر شدن زندگی تلاش کنید. انصاف به خرج دهید و اگر با انصاف خود حق را به همسرتان دادید اشتباهتان را قبول کنید. زندگی شما مسابقه یا جنگ نیست که فقط در پی منفعت خود و به دنبال گرفتن امتیاز باشید. همسرتان را به چشم هم‌تیمی ‌ببینید و از این که در جایی کوتاهی از شما سر زده بپذیرید.
اگر در مقابل همسر خود گارد بگیرید و در مقابل حرف‌های او از خود دفاع کنید او نیز در جایی دیگر که شما از او انتقاد کنید همین رفتار را تکرار خواهد کرد. با پذیرش اشتباه خود به او بیاموزید که او نیز باید مانند شما به فکر منفعت زندگی زناشویی‌تان باشد نه منفعت شخصی.

نادیده گرفتن

نادیده گرفتن همسر در مسائل مختلف شروع جدایی عاطفی و از بین رفتن احساسات دو طرفه است. بعضی از افراد مدام در حال فرار از هم‌صحبتی با همسر خود هستند. این کار سبب جدایی و سردی میان زوجین می‌شود. این که بدون مشورت با همسر خود برای مسائلی که به هردوی شما مربوط است تصمیمی ‌بگیرید و بعد از مدتی او از طریق خود شما، فرد دیگری یا به اشکال مختلف با خبر شود بدون شک ضربه بدی متحمل خواهد شد.
هیچ گاه فراموش نکنید که شما و همسرتان در همه چیز شریک هستید. حتی اگر به تصمیمی‌که گرفتید مطمئن هستید، یا در مورد مساله مورد نظر، همسر شما نظر احساسی دارد و تخصصی در آن مورد ندارد، به صورت تشریفاتی و از روی احترام نظر او را جویا شوید. بدون شک باعث خوشحالی او خواهید شد. بدون تردید همسرتان نیز می‌داند که هدف شما از پرسیدن نظرش این بوده که بداند نظر او برای شما مهم است. به این ‌ترتیب باعث افزایش احترام و گرمی ‌زندگی می‌شوید. به عنوان مثالی دیگر اگر کسی به شما تلفن کرد و شما و همسرتان را به مهمانی دعوت کرد، پیش از پذیرفتن دعوت، به او بگویید از برنامه‌های همسرتان بی خبرید و بعد از پرسیدن نظر او، در صورت مثبت بودن نظرش، با کمال میل دعوت را پذیرا خواهید شد.

بیشتر بخوانید:

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت