چه کار کنیم در عید نوروز چاق نشویم؟

چه کار کنیم در عید نوروز چاق نشویم؟

فهرست عناوین

عید نوروز با تمام شادی‌ها و حس‌های خوبش همیشه برای کسانی که مستعد چاقی هستند با استرس همراه است. بسیاری از افراد که چنین استرسی را ندارند بعد از عید نوروز با دیدن عدد وزن خود بر روی ترازو شگفت زده می‌شوند. کارشناسان ما در بزمینه در این مقاله سعی کردند تا راه حل‌هایی برای پیش‌گیری از افزایش وزن در ایام نوروز ارائه دهند.

در مهمانی‌ها میوه بخورید.

در فرهنگ ایرانی‌ها حتی اگر کسی برای پیش‌گیری از بیماری یا چاقی دوست نداشته باشد مواد خوراکی پر کالری بخورد، با تعارفات میزبان مجبور می‌شود تا از این گونه خوراکی‌ها استفاده کند. اگر شما نیز در چنین جوی قرار گرفتید، به جای این که در رودربایستی، خوراکی‌های پرکالری مصرف کنید، میوه بخورید. میوه از شیرینی و شکلات و آجیل بهتر است. در این صورت از تعارفات میزبان نیز راحت می‌شوید.

در خوردن میوه افراط نکنید.

در بخش قبل گفته شد به جای خوراکی‌های پر کالری از میوه استفاده کنید. اما بهتر است در خوردن میوه نیز افراط نکنید. چرا که میوه نیز دارای کالری و قند است. بنابراین در مصرف میوه نیز اعتدال داشته باشید. خوردن بیش از حد مرکبات باعث گرسنگی می‌شود. میوه‌های مثل سیب که دارای فیبر هستند و جلوی گرسنگی شما را می‌گیرند مصرف کنید.

آجیل خام تهیه کنید.

در فرهنگ ایرانیان در عید نوروز معمولا آجیل بو داده و نمکی سرو می‌شود. سعی کنید برای منزل خود آجیل خام تهیه کنید تا حداقل در مهمانی‌هایی که داخل منزل شما برگزار می‌شود، آجیل خام مصرف کنید. آجیل‌های بو داده به علت این که حاوی نمک هستند، برای افراد با فشار خون بالا و نارسایی کلیه، مضر می‌باشند.

آب زیاد بنوشید.

یکی از مسائلی که ممکن است افراد در عید نوروز با آن با مشکل مواجه شوند، یبوست و به دنبال آن افزایش وزن است. نوشیدن آب علاوه بر این که از یبوست پیش‌گیری می‌کند، پوست را نیز در این ایام شفاف می‌کند. بنابراین نوشیدن آب به مقدار کافی را از یاد نبرید. 8-10 لیوان آب در روز بخورید.

فیبر مصرف کنید.

برای جلوگیری از گرسنگی و وسوسه شدن در مقابل خوراکی‌های پر کالری و همچنین پیش‌گیری از یبوست به مقدار زیادی فیبر مصرف کنید. خوراکی‌های حاوی فیبر مانند نان سنگک، کاهو، بروکلی، گلابی و ... می‌توانند شما را از چاقی نجات دهند. این مواد علاوه بر موارد گفته شده برای دستگاه گوارش و مشکلات عروقی بسیار مفید هستند.

تحرک داشته باشید.

حتی افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند و به باشگاه می‌روند، در روزهای عید از ورزش سر باز می‌زنند. چرا که باشگاه‌ها اغلب تعطیل هستند و کلاس‌های ورزشی تشکیل نمی‌شود. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که دوست دارید در کنار لذتی که از عید نوروز می‌برید دچار افزایش وزن نشوید، تحرک را فراموش نکنید. پیاده روی و تمریناتی که می‌توانید در منزل انجام دهید از یاد نبرید. ابزار ورزشی موجود در پارک‌ها می‌تواند در کنار گشت و گذارهای شما هم ورزش باشد و هم تفریح. برای راهنمایی بیشتر پیرامون حرکات ورزشی مناسب در منزل پیشنهاد می‌شود مقاله برنامه شگفت انگیز تناسب اندام 6 ماه قبل از عروسی را مطالعه بفرمایید.

اگر به رستوران رفتید.

اگر روز‌های عید به رستوران دعوت شدید یا برای گردش به رستوران رفتید مراقب خورد و خوراک خود باشید. از انتخاب غذاهای پر کالری بپرهیزید. غذاهایی مانند جوجه کباب، فیله مرغ، سبزیجات و سالاد بدون سس گزینه‌های مناسبی هستند. از فست فود و پاستا و ... پرهیز کنید. سعی کنید آرد سفید و مایونز مصرف نکنید. ماهی و گوشت سفید را جایگزین گوشت قرمز کنید. کمتر برنج بخورید یا تا 4 ساعت پیش از خواب نشاسته وارد بدن خود نکنید.

مورد دیگری که نباید در هنگام خوردن غذا فراموش کنید خوردن نوشابه‌ها و دلسترهاست. سعی کنید جلوی این وسوسه را بگیرید و به جای نوشیدن نوشیدنی‌های پرکالری از آب یا دوغ مصرف کنید.

خواب کافی داشته باشید.

برای کالری سوزی، پیش از تغذیه مناسب و ورزش، داشتن خواب کافی حائز اهمیت است. اگر خواب فرد کافی نباشد سوخت و ساز بدن پایین می‌آید. از این رو در دید و بازدید‌های عید و شلوغی روز خواب کافی را فراموش نکنید.

تخمه کدو بخورید.

تخمه‌ها دارای انرژی و چربی بالایی هستند که نباید در خوردن آن‌ها افراط کرد. در بین انواع تخمه چربی‌های موجود در تخمه کدو می‌توانند متابولیسم بدن را افزایش دهند، میزان تعادل هورمونی را حفظ کنند و همچنین باعث کاهش اشتها و در نتیجه لاغری و کاهش وزن شما شوند. اما دقت کنید که مصرف بیش از اندازه این تخمه نیز منجر به چاقی می‌شود. علاوه بر این توجه داشته باشید که مانند سایر دانه‌های روغنی تخمه‌ها نیز بهتر است به صورت خام و بدون نمک مصرف شوند.

شیرینی های کوچک تهیه کنید.

سعی کنید از خرید شیرینی‌های بزرگ پرهیز کنید که اگر زمانی موقع خوردن چای هوس کردید شیرینی بخورید، یک شیرینی کوچک میل کنید.

انواع شکلات و شیرینی‌ها را به شکل محدود تهیه کنید.

در هنگام تهیه شکلات و شیرینی از خرید انواع مختلف آن پر هیز کنید. اکثر خوراکی‌های خریداری شده برای عید تا پس از آن نیز باقی می‌ماند، و همین باعث می شود تا در ادامه نیز از مواد خوراکی پرکالری مصرف کنید. بنابراین به اندازه کافی خرید کنید. در صورتی که انواع شکلات را خریداری کنید کنجکاو می شوید که طعم هرکدام را بچشید. از این رو در خرید شکلات و شیرینی محدودتر عمل کنید.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت