آزمایش های اجباری و اختیاری پیش از ازدواج

آزمایش های اجباری و اختیاری پیش از ازدواج

فهرست عناوین

سلامتی یکی از مواردی است که پیش از نهایی شدن ازدواج باید مورد بررسی قرار بگیرد. در این راستا برخی آزمایش‌ها به صورت الزامی و برخی دیگر به صورت اختیاری انجام می‌گیرد. در این مقاله کارشناسان بزمینه سیر تا پیاز آزمایش‌هایی که باید پیش از ازدواج انجام شود گردآوری کرده‌اند.

آزمایش‌های پیش از ازدواج چه زمانی انجام می‌شود؟

هنگام مراجعه به محضر به شما معرفی‌نامه‌ای عکس‌دار می‌دهند که باید توسط آزمایشگاه مورد تایید قرار بگیرد تا آن برگه را به عنوان مجوز جاری شدن خطبه عقد به محضر برگردانید. در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید باید با پزشک مشورت کنید تا روی آزمایش اثر نگذارد. این آزمایش‌ها از زمان صدور فقط یک ماه اعتبار دارند و در صورتی که زوجین بعد از گذشت یک ماه از اعتبار این آزمایش‌ها برای انجام عقد مراجعه کنند، باید دوباره آزمایش‌ها را انجام بدهند.

آزمایش‌های الزامی

آزمایش عدم اعتیاد

نمونه ادرار هم از خانم و هم از آقا گرفته می‌شود. بررسی اعتیاد طرفین کمی دشوار به نظر می‌رسد. زیرا کافی است فرد مدتی پیش از انجام آزمایش از مصرف مواد خودداری کند و بدین ترتیب در آزمایش ادرار اثری از مواد نشان داده نشود. علاوه بر این بسیاری از افراد با تقلب کاری می‌کنند تا جواب آزمایش اعتیادشان منفی شود. امروزه آزمایشگاه‌ها تدابیری اندیشیده‌اند تا هرچه بیشتر جلوی تقلب در آزمایش را بگیرند اما باز هم منطقی است که برای اطمینان از عدم اعتیاد فرد مقابل روش‌های تحقیقاتی دیگری را نیز پیش بگیرید.

آزمایش تالاسمی

تالاسمی از بیماری‌های ژنتیکی است که در اثر آن هموگلوبین ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهد و بنابراین پدیده تولید هموگلوبین غیر مؤثر در بدن ایجاد می‌شود. در نتیجه هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن‌رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست. پس در واقع کمبود کلی هموگلوبین وجود ندارد، بلکه هموگلوبین غیرطبیعی افزایش یافته‌است.
تالاسمی در دو نوع مینور و ماژور وجود دارد. تالاسمی مینور را معمولا بیماری تلقی نمی‌کنند و تنها مشکل زمانی به وجود می‌آید که هر دو نفر دچار تالاسمی مینور باشند. در این حالت 25 درصد احتمال دارد که فرزند آن‌ها دچار تالاسمی ماژور شود. فردی که به تالاسمی ماژور مبتلاست غالبا دچار پوکی استخوان، اختلال عملکرد غدد داخلی مانند لوزالمعده و بروز دیابت و ... خواهد شد. گفته می‌شود طول عمر این افراد نسبت به افراد سالم کوتاه‌تر است.
علت این که ابتدا از آقایان خون گرفته می‌شود این است که بسیاری از خانم‌ها به کم خونی دچار هستند و ممکن است آزمایش را مشکوک به تالاسمی نشان دهد و سبب گردد آزمایشگاه مجبور شود مردان زیادی را مورد آزمایش قرار دهد. اما از آن جا که مردان کمتر به کم خونی دچار هستند، افرادی که دارای تالاسمی هستند از بین آن‌ها بیرون کشیده می‌شوند و از خانم‌های آن‌ها آزمایش گرفته می‌شود.

واکسن کزاز

این واکسن حاوی سموم غیرفعالی است که تنها باعث تحریک و فعال شدن سیستم ایمنی بدن شده و به تولید پادزهر در بدن منتهی می‌شود. کسی که از زیر تزریق واکسن کزاز در برود با بروز هر زخم کوچکی باید نگران باشد. در هنگام ازدواج در صورتی که از آخرین واکسن کزازی که مصرف کرده‌اید ده سال گذشته باشد باید واکسن کزاز را تزریق کنید.

آزمایش VDRL

سیفلیس یا سفلیس (Syphilis) نوعی بیماری آمیزشی است که از باکتری ترپونما پالیدوم ناشی می‌شود. سیفلیس در درجه اول از طریق تماس جنسی یا در دوره بارداری از مادر به جنین منتقل می‌شود؛ اسپیروکت قادر است تا از غشای مخاطی سالم یا پوست آسیب‌دیده عبور کند. بنابراین، این بیماری می‌تواند با بوسه‌زدن بر روی محلی در نزدیکی زخم و نیز از راه دهانی، مهبلی و نزدیکی مقعدی، انتقال یابد. تقریباً ۳۰ تا ۶۰٪ کسانی که در معرض سیفلیس اولیه و ثانویه قرار می‌گیرند به این بیماری مبتلا می‌شوند. تشخیص بالینی سیفلیس در ابتدای بیماری کار دشواری است. تأیید ابتلا به این بیماری، یا از طریق آزمایش خون یا با بررسی میکروسکوپی امکان‌پذیر است. به‌کارگیری آزمایش‌های خونی به دلیل سهولت اجرای آن‌ها، رایج‌تر است. در بین آزمایش‌های پیش از ازدواج بررسی این بیماری برای مردان الزامی است.

مشاوره تنظیم خانواده

در آزمایشگاهی که مراجعه می‌کنید جلسه ای تحت عنوان تنظیم خانواده برقرار می‌شود که در آن آموزش‌های لازم در زمینه روابط جنسی داده می‌شود. شرکت در این جلسات اجباری است.

آزمایش‌های اختیاری

آزمایش ایدز

یکی از نگرانی‌های زوجین بیماری ایدز است که می‌توانند پیش از ازدواج با انجام آزمایش تا حدودی این نگرانی را برطرف کنند. اما نکته حائز اهمیت این است که در این آزمایش اثر رفتارهای پر خطر قبل از سه ماه گذشته مشخص می‌شود. یعنی با منفی بودن نتیجه آزمایش نمی‌توان از عدم وجود ویروس HIV مطمئن بود. بلکه آزمایش باید سه چهار ماه بعد نیز تکرار شود.

آزمایش ژنتیک

آزمایش ژنتیک ضرورتی است که باید خود زوجین به آن توجه کنند. در واقع چیزی که پیش از آزمایش ژنتیک حائز اهمیت است مشاوره ژنتیک است زیرا همه زوجین به انجام آزمایش ژنتیک نیاز ندارند. در آزمایش ژنتیک تمام ژن‌ها و بیماری‌های موروثی مورد آزمایش قرار نمی‌گیرد بلکه بیماری یا مشکل خاص و ژن معیوبی را مورد بررسی قرار می‌دهند. مشاوره ژنتیک برای همه افراد مفید است ولی برای عده ای خاص ضرورت دارد. این افراد شامل کسانی هستند که ازدواج فامیلی انجام می‌دهند، افرادی که دارای بیماری ژنتیکی هستند، کسانی که خودشان سالم هستند اما در خانواده درجه یک فردی مبتلا به بیماری ژنتیکی دارند و خانم‌هایی که زیر سن 18 سال و بالای 35 سال ازدواج می‌کنند. متخصصین پس از مشاوره ژنتیک، در مورد انجام یا عدم انجام آزمایش ژنتیک تصمیم می‌گیرند.

بهترین آزمایشگاه‌های ژنتیک تهران

طبق بررسی‌های انجام گرفته توسط تیم بزمینه در آزمایشگاه‌های تهران تعدادی از بهترین آزمایشگاه‌های ژنتیک در ادامه معرفی شده اند.

آزمایشگاه ژنتیک فردا

آزمایشگاه فردا واقع در فرمانیه به صورت کاملا مجهز قابل استفاده توسط زوج‌های جوان است. این آزمایشگاه حرفه ای، از سال ۱۳۹۱ با هدف خدمت رسانی برتر و به کارگیری دانش روز دنیا در زمینه آزمایشگاهی، فعالیت خود را آغاز نموده است. 

آزمایشگاه دکتر داریوش فرهود

دکتر داریوش فرهود از پیشکسوتان علم ژنتیک در ایران می‌باشد و آزمایشگاه ایشان در بلوار کشاورز قرار دارد.

آزمایشگاه کریمی نژاد-نجم آبادی

مرکز پاتولوژی و ژنتیک کریمی‌نژاد- نجم‌آبادی با پیشینه‌ی تقریبا چهل ساله به عنوان یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین مراکز خدمات مشاوره و تشخیص ژنتیک کشور در شهرک غرب تهران واقع شده است.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

nooshin | 1397 آذر 21


مقالات واقعا عالییی و کاربردی هستند ممنون واقعا. آزمایشگاه خوب سمت شرق هم میشه معرفی کنین