آیا رابطه موفقیت آمیز با فرد معتاد ممکن است؟

آیا رابطه موفقیت آمیز با فرد معتاد ممکن است؟

فهرست عناوین

آگاهی از شرایط فعلی و گذشته طرف مقابل یکی از شروط مهم است که در کنار عشق و علاقه می‌تواند ازدواج موفقیت آمیزی را به وجود آورد. اعتیاد به مواد مخدر و محرک بلایی است که زندگی شخصی و مشترک بسیاری از افراد را خراب کرده است. بسیاری از افراد در ابتدا احساس نمی‌کنند که برای خود گرفتاری درست کردند اما با گذر زمان متوجه می‌شوند زندگی آن‌ها از این مسئله بی‌تاثیر نبوده است. در زندگی هرکس ممکن است پیش آید که به فردی با مشکل اعتیاد رو به رو شود. در این مقاله کارشناسان بزمینه پاسخ این پرسش را آورده‌اند که آیا با یک معتاد می‌توان رابطه موفقیت‌آمیزی داشت یا خیر. این مقاله بر اساس آموزه‌های بهترین روانشناسان و مشاورین ازدواج گردآوری شده است.

اعتیاد چیست و به چه کسی معتاد می‌گویند؟

هر نوع درگیر شدن و وابستگی به چیزی که با وجود اثرات مخرب و نامطلوب آن برای ذهن انسان خوشایند بوده و فرد را تشویق به تکرار دوباره آن کند اعتیاد نام دارد. اعتیاد را می‌توان یک مسمومیت مزمن دانست که برای شخص و هم برای خانواده و جامعه اش مضر است.
این وابستگی از طرفی باعث تسکین و آرامش موقت و گاهی تحریک و نشاط گذرا برای فرد می‌گردد و از طرف دیگر بعد از اتمام این اثرات سبب جستجوی فرد برای یافتن مجدد ماده و وابستگی مداوم به آن می‌شود. در این حالت فرد هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی به ماده مخدر وابستگی پیدا می‌کند و مجبور است به تدریج مقدار ماده مصرفی را افزایش دهد.

اثرات مخرب اعتیاد بر رابطه

وقتی عاشق یک فرد معتاد می‌شوید در واقع کسی را برگزیدید که عاشق چیزی است که به آن اعتیاد دارد. اعتیاد برای شما یک رقیب محسوب می‌شود زیرا هوش وحواس معشوق شما همیشه متوجه آن است.
 فرد معتاد اسیر و برده است. شما در واقع با کسی ازدواج می‌کنید که آزاد نیست. اعتیاد به رابطه جنسی، مواد مخدر، الکل، قمار و ... از این قبیل هستند. رابطه فرد مبتلا به اعتیاد با مواد، الکل یا هرچیزی که به آن گرفتار است مانند ارباب و برده است. ازدواج با یک چنین فردی چندان جذاب به نظر نمی‌رسد.
فرد معتاد به مرور زمان احساس صمیمیت خود را با طرف مقابل از دست می‌دهد و وابستگی او به مواد مخدر سبب می‌شود که از دیگران فاصله بگیرد. به مرور زمان از لحاظ روحی و عاطفی کرخت می‌شود و نمی‌تواند پا به پای شما مسائل را ببیند و درک کند.

امید به ترک اعتیاد پس از ازدواج

بهتر است چنین امیدی را از خود دور کنید. نه تنها در این مسئله مهم، بلکه در سایر موارد نیز این که طرف مقابل شما پس از ازدواج تغییر می‌کند را از یاد ببرید. کسی که شما قبل از ازدواج می‌بینید را یا همان‌گونه بپذیرید یا با او ازدواج نکنید. چنین امیدهایی غالبا به ناامیدی تبدیل می‌شوند. از این رو اگر فرد مورد نظر شما قصد تغییری داشت بهتر است از او بخواهید پیش از ازدواج تغییر کند و اعتماد شما را جلب کند.

با نامزد معتاد چه کنیم؟

  1. به او بگویید قصد ادامه زندگی با یک فرد معتاد را ندارید.
  2. برای او شرط بگذارید و از او بخواهید اعتیادش را کنار بگذارد تا بتوانید به زندگی در کنار او فکر کنید. به او بگویید که همراهش هستید و در این راه به او کمک می‌کنید.
  3. از تهدید استفاده کنید. به او بگویید در صورتی که اعتیادش را ترک نکند شما او را ترک خواهید کرد. اگر خواهان زندگی با شماست دست از اعتیاد خود بردارد و شما را انتخاب کند.
  4. در صورتی که به گفته‌های شما اعتنایی نکرد و متوجه شدید که قصد ترک اعتیاد را ندارد روی حرف خود بایستید و او را ترک کنید. همانطور که پیش از این گفته شد او اعتیاد را به شما ترجیح داده و اگر در این رابطه بمانید به عنوان اولویت دوم او مانده‌اید.
  5. تنها به ترک چند روزه او اعتماد نکنید. اجازه دهید تا مدتی طولانی از ترک اعتیاد او بگذرد. تغییرات قابل ملاحظه‌ای در رفتار و گفتار او مشاهده کنید تا مطمئن شوید او واقعا اعتیادش را ترک کرده است. بسیاری از افراد برای چند روز اعتیاد را کنار می‌گذارند اما دوباره به سراغ آن می‌روند. از این رو باید از او بخواهید اعتماد شما را جلب کند تا با خیالی آسوده به کنار او بازگردید.
  6. حتما با یک مشاور به صورت متناوب در ارتباط باشید تا بتواند در این روند به شما کمک کند. این که فرد معتاد باید حتما بر روی روان خود کار کند و در گروه‌های مرتبط عضو شود به کنار. اما فراموش نکنید که اگر شما نیز قصد ادامه رابطه با این فرد را دارید باید با یک روانشناس مجرب در ارتباط باشید تا بتوانید واکنش‌های خود و طرف مقابل‌تان را با او در میان بگذارید.

ازدواج با کسی که قبلا ترک کرده است چگونه خواهد بود؟

اگر می‌خواهید با کسی ازدواج کنید که پیش‌تر معتاد بوده است دقت کنید که ازدواج با کسی که کمتر از یک سال است که ترک کرده کمی‌ ریسک دارد. از این رو در ازدواج با چنین فردی بیشتر دقت کنید. اعتیاد به همراه خود خشم، پرخاشگری، بی حوصلگی و عصبانیت می‌آورد. حتی در بسیاری از موارد فرد به یک انسان منزوی تبدیل می‌شود. از این رو اگر قصد ازدواج با کسی را دارید که ادعا می‌کند اعتیاد را ترک کرده است در زمان آشنایی حتما به چنین مواردی در او توجه کنید تا مطمئن شوید که اثرات مخرب اعتیاد از او بیرون رفته است. در این راستا با یک مشاور مجرب مشورت کنید تا بتواند شما را در این راستا هدایت کند. فردی که پیش‌تر اعتیاد داشته و ترک کرده است ممکن است به اعتیاد بازگردد. تنهایی، ناامیدی و استرس از موارد تشویقی بازگشت فرد به اعتیاد می‌باشد. از این رو اگر قصد ازدواج با چنین فردی را دارید باید بدانید که بر روی لبه تیغ راه می‌روید. شما باید بیش از سایرین مراقب اعتیاد همسرتان باشید زیرا او کسی است که قبلا طعم مواد، الکل یا هرچیزی که به آن معتاد بوده را چشیده و حال خوشی را که به دست می‌آورده را تجربه کرده است.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت