آیا «عشق در یک نگاه» وجود دارد؟

آیا «عشق در یک نگاه» وجود دارد؟

فهرست عناوین

«عشق در یک نگاه» اصطلاحی است که برای احساس علاقه‌ای که به یک نفر در لحظات نخستین دیدار ایجاد می‌شود، به کار می‌برند. بعضی افراد این عشق را احساسی زودگذر و هیجان می‌نامند، عده‌ای نیز عشق واقعی را این چنین معنا می‌کنند. اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید که در یک نگاه عاشق شده‌اید پیشنهاد می‌کنیم به مطالعه این مقاله که توسط کارشناسان بزمینه، از آموزه‌های بهترین روانشناس‌های دنیا تهیه شده است بپردازید.

عشق در یک نگاه چیست؟

بعضی از افراد با دیدن یک نفر از جنس مخالف بلافاصله پس از سه یا چهار ثانیه احساسی به فرد و حتی زندگی پیدا می‌کنند که تاکنون نداشته‌اند و به کسی تبدیل می‌شوند که تا‌کنون نبوده‌اند. آن‌ها اسم این حالت را عشق در یک نگاه می‌گذارند. در زبان انگلیسی «infatuation» نامیده می‌شود كه به معنی «تب عشق» است.

کسی که در یک نگاه عاشق می‌شود چه احساسی دارد؟

زمانی که فردی در یک نگاه عاشق می‌شود چنان دچار تب و تاب عاشقانه می‌شود که حتی اگر 30 سال داشته باشد، به فردی سه ساله تبدیل می‌شود. چنین فردی خود را چنان تسلیم معشوق می‌داند که حاضر است از خود به خاطر او بگذرند. جالب‌‌تر آن که طبق تحقیقات انجام گرفته 95 درصد از زنان و 91 درصد از مردانی که به این شکل عاشق شده اند، گفته اند به رابطه جنسی فکر نمی‌کنند. فروید اسم این را «تاخیر» و یا «بسته شدن میل جنسی» می‌داند. اما متخصص دیگری باورش بر این است كه اصولا infatuation یا این حالت تب عشق نوعی دوستی همراه با گرایش جنسی است.
این افراد از معشوق خود بت نمی‌سازند بلکه او را همانطور که هست می‌پذیرند و دوست دارند. منظور این است که فرد در عشقی چنان بیمارگونه گرفتار می‌شود که نه تنها بدی‌های معشوق را می‌بیند بلکه این بدی‌ها را با جان و دل می‌پذیرد. از این رو هرچقدر هم که اطرافیان این نقاط منفی را یادآوری کنند فرد دست از عشق خود برنمی‌دارد.

عشق یا هیجانی زودگذر

از نظر روانشناسان چنین عشقی وجود دارد اما بیمارگونه و کوتاه است و خیلی زود کم‌رنگ می‌شود. این نوع احساس را به تب عشق می‌شناسند که خیلی زود فروکش می‌کند. به گفتی دکتر باربارا دی آنجلیس چنین عشقی غالبا واقعی نیست و اگر به ازدواج ختم شود پس از ازدواج فرد از خواب غفلت بیدار شده و متوجه اشتباه خود می‌شود.

فردی که در یک نگاه عاشق می‌شود چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گفته دکتر هلاکویی این افراد معمولاً حداقل دوازده نوع مشکل روانی دارند که در یک نگاه به طرف مقابل علاقه‌مند می‌شوند. یعنی خیلی از اوقات افراد به خاطر مسائل و مشکلاتی که دارند به هم گِرِه می‌خورند.
در نتیجه اصلاً دلیلی ندارد که جلوی رشدِ احساس و عواطف و هیجاناتِ خود را بگیرید؛ اما قرار است یک مقدار واقع بینانه به همه چیز نگاه کنید. انسان‌ها می‌توانند در 2 تا 3 ثانیه عاشق شوند. اما اگر نخواهیم استثناها را در نظر بگیریم، چنین عشقی، بیمارگونه و ناسالم است و ماندگار هم نخواهد بود. بنا به گفته دکتر هلاکویی بعضی از افرادی که به این مشکلات مبتلا هستند، در یکی از دسته های زیر قرار می گیرند:

افرادی که تنها هستند.

این افراد با خود گمان می‌کنند که همه کس و همه چیز آن‌ها را رها کرده است. آن‌ها با خود می‌گویند شاید کسی در جایی منتظر است تا مرا از این تنهایی درآورد. این جاست که کسی را در جایی می‌بینند و در عرض چند ثانیه عاشق می‌شوند.

افرادی که خالی‌اند.

منظور افرادی هستند که به دنیال یک نفر می‌گردند تا قسمت خالی خود را با او پر کنند. برای مثال کسی که مشهور نیست دنبال فردی است که مشهور است ولی متاسفانه پس از مدتی مانند همه افرادی که به دنبال پر کردن قسمت خالی خود هستند او را از درون خود به بیرون پرت می‌کند.

افرادی که احساس امنیت نمی‌کنند.

این افراد یکی از نیاز‌های اصلی زندگی که احساس امنیت است را ندارند. از این رو همواره به دنبال امنیت، پناهگاه و آرامش می‌گردند.

افرادی که عزت نفس پایینی دارند.

افرادی که برای خود احترام قائل نیستند و احساس می‌کنند زن یا مردی که باید می‌شدند نشدند.

افرادی که می‌خواهند خواستنی باشند.

اشتیاق دوست داشته شدن، فرد را به جایی می‌رساند که سبب می‌شود هرکاری برای معشوق انجام دهد تا فقط او را بپذیرد و دوست داشته باشد.

افرادی که معتاد عاشق شدن هستند.

این افراد عاشق طرف مقابل نیستند بلکه عاشق عاشق شدن هستند و به نوعی اعتیاد مبتلا هستند. این افراد «Addicted Personality» هستند و مدام به دنبال کسی می‌گردند که عاشق او شوند. این افراد عاشق شدن را به چشم هروئین می‌بینند و با آن التیام می‌ یابند.

افرادی که به دنبال هیجان هستند.

بعضی افراد از زندگی حوصله‌شان سر می‌رود و به عشق در یک نگاه به عنوان یک هیجان نگاه می‌کنند که زندگی را از یکنواختی درآورند.

سخن آخر

مطالب بیان شده در بالا موارد کلی و عمومی است که توسط روانشناسان بیان شده است. همان‌طور که در متن گفته شد همیشه در همه جا و در همه شرایط موارد استثنا پیدا می‌شود. از این رو عاقلانه است اگر در اولین دیدار عاشق کسی شده اید خود را از موارد استثنا ندانید و به جای عشق در یک نگاه به معشوق خود نگاهی منطقی نیز بیاندازید و به صورت منطقی فرد و شرایط را بررسی کنید.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت