رابطه راه دور موفق خواهد بود یا خیر؟

رابطه راه دور موفق خواهد بود یا خیر؟

فهرست عناوین

وقتی صحبت از روابط راه دور به میان می‌آید، دو حالت پیش می‌آید. یا روابط این افراد از همان ابتدا از طریق اینترنت و از راه دور شکل گرفته است یا ابتدا به صورت حضوری آشنایی داشته اند و سپس بنا به دلایلی مجبور شدند رابطه را از راه دور ادامه دهند. در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی آشنایی‌ها و روابط راه دور میسر شده است. این روابط که گاه با اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف در فضای مجازی شکل می‌گیرد در مواقعی به ایجاد علاقه منجر می‌شود. در مواردی نیز آشنایی از طریق فضای واقعی شروع می‌شود اما ادامه رابطه به علت فاصله‌های مکانی از راه دور دنبال می‌شود. بعضی افراد برای ازدواج‌های این چنینی دچار شک و شبهه می‌شوند. اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید که به ازدواج از این راه شک دارید، به مطالعه این مقاله در بزمینه بپردازید.
ابتدا به مشکلات ناشی از دور بودن افراد از یکدیگر می‌پردازیم سپس راه حل‌هایی برای برطرف کردن این مشکلات بیان خواهیم کرد.

مشکلات روابط راه دور

از نظر روانشناسان مطرح دنیا روابط راه دور مشکلاتی دارند که به مهم‌ترین موارد می‌پردازیم.

1- در روابط راه دور نمی‌توان شخصیت واقعی فرد را شناخت.

برای شناخت کامل طرف مقابل باید او را در زمان‌ها و شرایط گوناگون زیر نظرگرفت. در روابط راه دور که غالبا افراد یکدیگر را ملاقات نمی‌کنند یا ملاقات آن‌ها بسیار کوتاه و به دفعات کم صورت می‌گیرد این شناخت به درستی انجام نمی‌گیرد. برای مثال باید او را در بحران‌ها، مشکلات و لحظات سخت و پر استرس ببینید تا متوجه روحیات او بشوید. زمانی که بیمار است خلق و خوی او را مشاهده کنید و در برخورد با مسائل ببینید چه واکنش‌هایی نشان می‌دهد. از این رو در شناخت طرفین دیدار حضوری و قرارگیری در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف موردی الزامی‌است که در روابط راه دور میسر نیست. زیرا در زمان‌های کوتاه، افراد می‌توانند شخصیتی دور از خود واقعی‌شان نشان دهند.

2- احساسات واقعی ابراز نمی‌شود.

از آن جا که در روابط راه دور تعداد دفعات ملاقات کم و کوتاه است افراد سعی می‌کنند این موقعیت‌ها را از دست ندهند و به خوشی بگذرانند. فرض کنید پس از مدت‌ها یکدیگر را ملاقات کرده‌اید. چیزی شما را ناراحت می‌کند. احتمال این که برای جلوگیری از تنش و خراب شدن اوقات خوش‌تان سکوت کنید و احساس خود را بیان نکنید بسیار زیاد است. همین موضوع سبب می‌شود تا طرف مقابل شما نیز از شما شناخت درستی پیدا نکند. اگر او نیز از ترس از دست دادن لحظاتی که ممکن است تا مدت‌ها بعد به دست نیاید سکوت کند و احساسات واقعی خود را بیان نکند این مشکل بزرگتر و دو جانبه خواهد بود. زیرا هر دو طرف حوصله پرداختن به مشکلات را ندارند و دوست دارند مدتی که در کنار هم قرار دارند را به خوبی و خوشی طی کنند.

3- تفاهم در این روابط واقعی نیست.

افرادی که روابط راه دور را انتخاب می‌کنند معمولا به یک دید غیر واقعی از تفاهم با یکدیگر می‌رسند. چرا که نمی‌توانند به لایه‌های عمیق‌تر نفوذ کنند و تنها به یک تفاهم سطحی می‌رسند. زمانی که این افراد با یکدیگر ملاقات می‌کنند یکدیگر را در لحظات خوش و در جاهایی مثل سینما و پارک و... می‌بینند. در این فضاها اغلب محیط و ابزار مسائل اصلی هستند و اختلاف نظرها مشخص نمی‌شود. برای مثال کمتر پیش می‌آید با دوستان و اقوام روبرو شوند و در مورد مسائل جدی‌تر صحبت کنند. از این رو گمان می‌کنند چون در کنار هم ناراحت یا عصبانی نیستند با هم تفاهم دارند. حال آن که پس از ازدواج متوجه می‌شوند تفاهم ایجاد شده در زمان آشنایی کاذب بوده و تازه زندگی واقعی را آغاز کرده‌اند و مشکلات و عدم تفاهم‌ها بروز می‌کند.

چگونه روابط راه دور را بهبود بدهیم؟

اگر در رابطه‌ای به سر می‌برید که از یکدیگر دور هستید ولی در عین حال عاشق هم هستید و دوست دارید این روابط را به درستی به سرانجام برسانید به توصیه‌های زیر عمل کنید.
  • در ملاقات‌های حضوری خود واقعی‌تان باشید و سعی نکنید تصویر ویژه‌ای از خود به نمایش بگذارید. اگر شما راحت باشید و شخصیت و رفتارهای واقعی خود را نشان دهید طرف مقابلتان نیز این جرأت را به خرج می‌دهد تا نقاب خود را بردارد و شما بتوانید از او شناخت کامل‌تری پیدا کنید.
  • ملاقات‌های خود را به شکل ویژه ای برنامه ریزی نکنید. بلکه اجازه دهید در موقعیت‌های عادی قرار بگیرید تا بتوانید یکدیگر را بهتر بشناسید. محیط‌های خیلی رمانتیک و برنامه های خیلی پر خرج سبب می‌شود تا طرفین بیش‌تر مراقب خراب شدن برنامه باشند تا بیان دیدگاه‌های واقعی.
  • هرگاه احساس کردید حس خوبی ندارید، به چیزی مشکوک هستید یا رفتاری را از طرف مقابل دوست ندارید، مسئله‌ را جدی بگیرید، یا با طرف مقابل صحبت کنید یا آن را با یک مشاور در میان بگذارید، حتما دنبال آن را بگیرید و پیگیر احساس خود باشید. به هیج وجه چنین احساسات و شک و شبهاتی را نادیده نگیرید.
  • با خودتان و طرف مقابل‌تان صادق باشید. به او قول‌های الکی ندهید و از ابتدا او را به ازدواج امیدوار نکنید. و به او بگویید که برای هر دو طرف بهتر است بیشتر یکدیگر را بشناسید و علاقه ایجاد شده تنها نیروی محرکه‌ای برای شناخت و آشنایی بیشتر است. 
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت