چگونه به یک رابطه عاطفی پایان دهیم؟

چگونه به یک رابطه عاطفی پایان دهیم؟

فهرست عناوین

انسان‌های مختلف نقطه ضعف‌های گوناگونی دارند؛ بعضی از افراد مشکل در شروع رابطه دارند و برخی برای دوام رابطه دچار مشکل می‌شوند و گروهی هم نمی‌توانند یک رابطه را به پایان برسانند. هنگامی که یکی از طرفین به این نتیجه رسید که باید رابطه تمام شود و از هم جدا شوند، خیلی مهم است که چگونه این عمل را انجام دهد تا نه طرف مقابل آسیب ببیند و نه مشکلی به وجود آِید. به گفته دکتر هلاکویی برخی افراد سواد جدا شدن و اتمام رابطه را ندارند. در این مقاله قصد داریم با کمک آموزه‌های دکتر هلاکویی چگونگی یک خداحافظی سالم و پایان دادن به یک رابطه عاطفی را بیان کنیم و موارد مهمی جهت خلق یک پایان خوب که کسی را دچار بحران نکند یادآور شویم.

یک دفعه ناپدید نشوید.

اگر به هر دلیلی تصمیم به پایان دادن رابطه گرفته اید، مسئولیت تصمیم گیری تان را بپذیرید و طرف مقابل را از تصمیم تان باخبر کنید. پس از یک روز که باهم دیدار کرده اید یا تلفنی به گفتگو پرداخته اید به یک باره غیبتان نزند. این کار اصلا اخلاقی نیست. ممکن است این حرکت شما تا ممکن است برای همیشه بالای سر طرف مقابل تان علامت سوال بزرگی ایجاد کند. هیچ کس را در بلاتکلیفی یک رابطه قرار ندهید و بدون توضیح رها نکنید.

محترمانه رفتار کنید.

یاد اولین روزهای آشنایی بیفتید که چطور با طرف مقابلتان رفتار می‌کردید. مدام مراقب بودید که مبادا از دستتان ناراحت شود. مسلما رابطه شما نقص‌هایی داشته که به خاطر این اشکالات تصمیم به جدایی گرفته اید، اما به یاد داشته باشید بی احترامی کردن به طرف مقابل، در واقع بی احترامی کردن به انتخاب خودتان است، بنابراین بهتر است محترمانه رفتار کنید. در کلمات و جملاتی که در زمان جدایی استفاده می‌کنید وسواس به خرج دهید.

رابطه‌تان را کش ندهید.

این کار مثل این می‌ماند که چون جراحی خارج کردن تومور از بدن دردناک است، به طور مداوم به بیمار مسکن بدهیم. آیا این کار به نفع بیمار است؟ درست است که  ما با این کار باعث می‌شویم بیمار درد نکشد، اما با تزریق مسکن غده از بین نمی‌رود که هیچ، روز به روز هم رشد و پیشرفت می‌کند و در نهایت این کار ما ممکن است باعث مرگ بیمار شود. بنابراین باید هرچه زودتر این غده تمام و کمال بیرون آورده شده و محیط اطرافش هم پاکسازی شود. در مورد یک رابطه ناسالم و ناموفق هم وضع به همین صورت است. اگر مطمئنید که آینده این رابطه خوشایند نیست و نباید ادامه پیدا کند، قطع تدریجی آن کار عاقلانه ای نیست. شما حتی با این کار سبب شکنجه طرف مقابل می‌شوید. به علاوه با کش دار کردن رابطه ممکن است دوباره به علت بروز احساسات از قطع رابطه دست بکشید و یک رابطه نادرست را تا مدت‌های طولانی ادامه دهید و حتی به ازدواج بکشانید. که مطمئنا این ازدواج نیز ازدواج موفقی نخواهد بود.

احساسات و تقصیرهای خود را بپذیرید.

هنگامی که یک رابطه به بن بست می‌رسد، هر دو طرف مقصر هستند. یک نفر کمی بیشتر دیگری کمتر. ولی باید بدانید که شما نیز اشتباهاتی در رابطه داشتید. اشتباهات خود را بپذیرید و به خاطر آنها از طرف مقابل عذرخواهی کنید. بدانید که طی فرایند جدایی، احساسات و هیجانات منفی را تجربه خواهید کرد. به جای این که طرف مقابل را مسئول حال بدتان بدانید، در فکر یافتن راهکارهایی برای تغییر خلقتان باشید. در هنگام جدایی این که همه تقصیرات را گردن طرف مقابلتان بیندازید، کاری را از پیش نمی‌برید؛ بلکه تنها تنش‌ها را بیشتر می‌کنید. اما با یک عذرخواهی ساده وضعیت را برای هر دو نفرتان ساده تر خواهید کرد.

حضوری خداحافظی کنید.

فرض کنید تصمیم گرفته اید برای ادامه زندگی از ایران بروید و احتمال زیادی وجود دارد که دیگر عزیزانتان را نبینید، چگونه با آن‌ها خداحافظی می‌کنید؟ با یک پیام یک خطی در تلگرام؟ با ایمیل؟ با یک تماس تلفنی کوتاه؟ یا این که از آخرین فرصت استفاده می‌کنید، به دیدنشان می‌روید و به خاطر همه لحظات خوبی که با آن‌ها داشته اید تشکر می‌کنید؟ خب پایان دادن به یک رابطه عاشقانه هم همین طور است. شما قرار است دیگر کسی را که زمانی عزیزترین فرد زندگی تان بوده نبینید، برای خداحافظی یک قرار حضوری بگذارید. با این کار هر دوی شما راحت تر و بهتر می‌توانید پایان یافتن رابطه را بپذیرید. هیچ گاه فراموش نکنید فردی که در مقابل شما ایستاده است، روزی در کنار شما بوده و از زبان شما حرف‌های محبت آمیزی شنیده است و به شما محبت کرده است.

سخن پایانی

پایان دادن به رابطه به شکل مناسب به صورتی که هیچ کدام از طرفین آزار نبینند، یک هنر است. برخی از افراد از روی خودخواهی زمانی که تصمیم به جدایی می‌گیرند، چشمان خود را بر روی انسانیت و گذشته خود می‌بندند و تنها به اتمام رابطه فکر می‌کنند. حال آن که ممکن است یک پایان بد تا مدت‌ها زندگی یکی از طرفین را به نابودی بکشاند.

اگر هنوز در مورد ادامه یا پایان ارتباط خود شک دارید، پیشنهاد می کنیم سری مقالات «ادامه این ارتباط عاقلانه است یا باید به آن پایان داد؟» را حتما بخوانید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت