ازدواج های پر ریسک را بشناسید!

ازدواج های پر ریسک را بشناسید!

فهرست عناوین

ازدواج می‌تواند برای افراد، بهشتی باشد که حتی در رویا هم نمی‌دیدند، یا گاهی شکنجه‌ای شود که حتی در جهنم هم آن را تصور نمی‌کردند. این که کدام شرایط برای شما بعد از ازدواج ایجاد خواهد شد، به عوامل گوناگونی وابسته است. برای شناخت این عوامل باید تا جایی که امکان دارد نسبت به خودتان و طرف مقابلتان شناخت پیدا کنید. غالبا افراد گمان می‌کنند همین که به طرف مقابل شناخت پیدا کنند، کافی است اما در این مقاله بیان خواهیم کرد که برای یک ازدواج موفق و یک انتخاب خوب باید شخصیت و ویژگی‌های خودتان را هم خوب بشناسید.
ابتدا ازدواج‌های پر ریسک را بررسی خواهیم کرد سپس به شخصیت هایی که نباید باهم ازدواج کنند خواهیم پرداخت.
بر اساس مشاوره‌های صورت گرفته، ازدواج‌هایی که با شکست روبه‌رو بوده یا در مرحله آشنایی به هم خورده اند، وجوه مشترک زیادی با یکدیگر داشته اند که بر این اساس به 8 دسته طبقه‌بندی می‌شوند؛ لذا شایسته است افرادی که جزء این دسته‌بندی‌ها هستند، محتاط‌تر عمل کنند.
ازدواج‌های با ریسک بالا را بشناسید.

1- ازدواج‌هایی که قبل از ٢٥ سالگی آقایان و قبل از ٢٣ سالگی خانم‌ها صورت پذیرفته است

با توجه به عدم ثبات معیار‌های انتخاب همسر در اثر عدم شناخت فردی و شرایط پیرامون، عدم استقلال فکری و مالی، ضعف در تصمیم گیری، انتخاب‌های احساسی و عدم شناخت کافی از جنس مخالف، این دسته از ازدواج‌ها یکی از پر ریسک‌ترین نوع ازدواج‌ها به شمار می‌رود و افرادی که در این رده سنی تصمیم به ازدواج در پی مراحل آشنایی دارند، لازم است آموزش‌های لازم را جهت ارتباط و شناخت صحیح کسب نمایند و با مشاوره و راهنمایی خانواده‌ها نسبت به آن اقدام نمایند.

2- ازدواج به علت نیاز جنسی

اگر چه بخش اعظم دلیل ازدواج مردان می‌تواند به منظور تامین غریزه جنسی آن‌ها باشد و این حق عرفی و شرعی آن‌هاست، اما نیاز جنسی نباید تنها دلیل ازدواج باشد؛ چرا که پس از تامین شدن آن، فشار حاصل از شرایط پیرامون زندگی و مسئولیت پذیری و عدم برنامه ریزی می‌تواند باعث شکست در ازدواج شود.

3- ازدواج تحمیلی

ازدواج‌هایی که از سوی خانواده یا بر اساس رسم و رسومات به هر دو طرف تحمیل می‌شود و بعضا ازدواج‌های فامیلی می‌باشند، علاوه بر این که درصد شکستشان زیاد است، می‌تواند باعث گسترش خیانت‌های جنسی و عاطفی زوجین نسبت به یکدیگر و همچنین باعث سرخوردگی و ضعف در استقلال فکری و تصمیم گیری افراد شود.

4- ازدواج‌هایی که به واسطه ظاهر و موقعیت اجتماعی طرفین صورت می‌پذیرد

اگرچه انسان مجذوب زیبایی‌ها می‌شود و نمی‌تواند به ظواهر بی‌اهمیت باشد، اما از آن جایی که ظاهر در ابعاد مختلف در گذر زمان عادی می‌شود و پس از سایر خصوصیات که اکثرا باطنی هستند نمود می‌کند، لذا با توجه به تجارب مشاورین توصیه می‌شود زیبایی ظاهری در کنار سایر خصوصیات فردی و شخصیتی افراد ملاک انتخاب همسر باشد نه تنها دلیل انتخاب.

5- ازدواج‌هایی که در آن زن نسبت به مرد برتری دارد

مسئله این نیست که خانم‌ها ظرفیت برتری نسبت به آقایان را ندارند؛ بلکه مشکل این جاست که یکی از دلایل درونی خانم‌ها جهت ازدواج، نیاز به یک تکیه گاه قوی است. پس در ازدواج شایسته است مرد در چند عامل برتری داشته باشد.

6- ازدواج‌های راه دور

شناخت صحیح، یکی از ارکان اصلی انتخاب شایسته همسر است. در مواردی که دو طرف نسبت به یکدیگر در فاصله مکانی دوری قرار گرفته اند و بخش اعظم ارتباط به وسیله اینترنت، تلفن و یا پیامک صورت می‌گیرد، سطح شناخت افراد جهت اتخاذ مهم‌ترین تصمیم زندگی شان نمی تواند قابل اکتفا باشد. لذا حتی المقدور حتی با توجه به شرایط سخت دوری راه، در صورتی که دوطرف میل به شناخت و ازدواج دارند، لازم است این ارتباط حتما با اطلاع خانواده‌ها همراه باشد و شرایط به گونه ای باشد که دو طرف بعد از هر 10 دفعه مکالمه تلفنی یک دیدار حضوری داشته باشند.

7- ازدواج‌هایی که دو خانواده دارای دو فرهنگ مختلف هستند

خانواده مهم‌ترین نقش در تربیت فرد را بازی می‌کند، اختلافات خانوادگی زمانی بیشتر می‌شود که دو خانواده آداب و رسوم و فرهنگ مختلفی داشته باشند معمولا این اختلافات شامل: اختلاف بر سر مهریه، اختلاف بر سر مراسم، اختلاف در زمینه دخالت‌های خانوادگی و اختلاف سلیقه است. لذا فشار روحی و استرس زیادتری بر طرفین وارد می‌شود، حتی المقدور شایسته است وصال با خانواده ای هم فرهنگ صورت پذیرد.

8- ازدواج‌های اینترنتی

ازدواج‌ اینترنتی پدیده ای است که روبه افزایش است و متاسفانه باعث افزایش آمار طلاق شده است. شناخت اینترنتی نمی‌تواند به هیچ وجه شناختی صحیح باشد و به واسطه تایپ و درج کلمات به سطح مناسبی از شناخت نسبت به فرد مقابل دست یافت. از این رو درصد ریسک در ازدواج‌های اینترنتی بسیار بسیار بالا می‌باشد.

چه افرادی نباید باهم ازدواج کنند؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است افراد را از لحاظ پنج بعد بزرگ شخصیتی مقایسه کنیم.

1- بی ثباتی هیجانی (روان رنجورخویی)

ازدواج دو فردی که ثبات هیجانی ندارد موفق آمیز نخواهد بود چون هر دو دارای مشکلات هیجانی و عاطفی هستند.

2- درونگرایی/برونگرایی

ازدواج افرادی که به صورت افراطی در دو سر طیف قرار دارند مشکل ساز خواهد بود چون از نظر علایق، فعالیت، صمیمیت و روابط بین فردی تفاوت بسیار زیادی با هم دارند.

3- تجربه‌گرا/محافظه‌کار

ازدواج دو فردی که یکی تنوع طلب و تجربه گرا و دیگری محافظه کار و بسته، مشکل ساز خواهد بود.

4- توافق و سازگاری اجتماعی

ازدواج افرادی که از لحاظ سازگاری اجتماعی با هم در تضادند، اصلا بهتر است که صورت نگیرد. نمره پایین معمولا با ویژگی اختلال شخصیت خودشیفته، ضد اجتماعی و پارانوئید همراه است.

5- وجدانمندی

ازدواج فرد مسئولیت پذیر، وظیفه شناس، کمال‌گرا و وسواسی با فرد شلخته، بدون انگیزه پیشرفت، راحت طلب و غیر مسئول مشکل ساز خواهد بود.

نتیجه گیری

در پایان شایان ذکر است که شاید دانستن این مسائل تضمین کننده موفقیت ازدواج شما نباشد، اما تا حد زیادی می‌تواند شما را از اشتباهات احتمالی دور کند. بنابراین با شناخت خود و طرف مقابل و به خاطر سپردن این مسائل در راستای یک ازدواج موفق گام بردارید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

علی | 1397 آبان 26


واقعا مسخره تر از رابطه های مجازی و اینترنتی نداریم ... همه چیش مسخره س ... رابطه یعنی صداقت یعنی مشاهده فیزیکی طرف، اندامش، طرز صحبت کردنش ... شروع یه رابطه هیچوقت نباید از طریق فضای مجازی باشه