سنت‌های عروسی در سوئد

سنت‌های عروسی در سوئد

فهرست عناوین

سنت‌های ازدواج در کشورهای مختلف مورد توجه بسیاری از افراد است. حتی بعضی از عروس و دامادهای ایرانی علاقمندند تا با مطالعه و بررسی سنت‌های کشورهای مختلف بعضی از این رسوم را در مراسم عروسی خود به کار ببندند. اگر شما نیز از این دسته هستید یا همسرتان سوئدی است برای آشنایی با سنت‌های ازدواج در کشور سوئد این مقاله را مطالعه کنید.

قوانین ازدواج در سوئد

از سال 1734 ازدواج در کلیسا در این کشور اجباری شد، امروزه ازدواج‌های انجام شده در این کشور علاوه بر کلیسا باید در محضر ثبت شود تا اعتبار قانونی داشته باشد. برای ثبت ازدواج علاوه بر حضور عروس و داماد حضور دو شاهد نیز ضروری است.

روز عروسی در سوئد

معمولا در سوئد مراسم عروسی (Bröllop) در بعد از ظهر انجام می‌شود. عروس و داماد در کنار هم و دست در دست یکدیگر وارد می‌شوند. در سوئد به ندرت اتفاق می‌افتد که پدر، دخترش را وارد مراسم کند زیرا از نظر سوئدی‌ها این ژست بسیار مردسالار خواهد بود.

تعیین تصمیم گیرنده خانواده

در عروسی‌های سوئد هنگام ورود به کلیسا تصمیم گیرنده اصلی خانواده تعیین می‌شود. در هنگام ورود به کلیسا هر کس که اول وارد شود تصمیم گیرنده اصلی برای مسائل خانواده است.

تاج عروس

در زمان‌های خیلی دور، عروس‌ خانم های سوئدی روی سر خود برگ و گل می‌گذاشتند ولی امروزه تمایل بیشتری به استفاده از تاج دارند. در گذشته در سوئد تنها عروس‌های باکره می‌توانستند از تاج استفاده کنند که باکرگی انها باید توسط کلیسا تایید می‌شد. در حالی که امروزه همه عروس‌های سوئدی حتی اگر قرار دادن تاج را دوست نداشته باشند، از تاج استفاده می‌کنند تا به آن‌ها به چشم غیر باکره نگاه نشود.

عروسی ساده ساده

سوئدی‌ها در برگزاری مراسم عروسی خود به مینیمالیسم و سادگی تمایل دارند و عروسی‌های آن‌ها در عین سادگی برگزار می‌شود. آن‌ها به داشتن چندین ساقدوش علاقه ای ندارند و به جای آن عروس و داماد هرکدام یک ساقدوش برای خود انتخاب می‌کنند. بعد از ازدواج خانواده‌ها و دوستان نزدیک با پرتاب برنج خام بر سر عروس و داماد از آن‌ها استقبال می‌کنند.

پرتاب برنج

همانطور که گفته شد در عروسی‌های سوئدی پس از ازدواج، اطرافیان بر سر عروس و داماد برنج می‌ریزند. این سنت به روم باستان بر می‌گردد. این کار را برای باروری و دوری شیاطین و روح‌های خبیث از عروس و داماد انجام می‌دهند.

سکه‌هایی در کفش عروس

یکی از رسوم خیلی قدیمی عروسی در سوئد این است که عروس سکه‌هایی داخل کفش‌های خود حمل می‌کند. این سکه‌ها پیش از مراسم در کفش‌های او قرار داده می‌شود. یک سکه نقره در کفش پای چپ که توسط پدر و یک سکه طلا در کفش دیگر که توسط مادر به او داده می‌شود این رسم به این عنوان انجام می‌شود که عروس بداند آن‌ها هیچ گاه در طول زندگی او را تنها نمی‌گذارند.

حلقه

سوئدی‌ها رسم جالبی برای حلقه دارند. آن‌ها علاوه بر دو حلقه نامزدی و ازدواج یک حلقه هم برای بچه دار شدن دارند. در واقع عروس‌های سوئدی سه حلقه دریافت می‌کنند تا در موقع مادر شدن حلقه سوم را دست کنند.

دسته گل عروس

در سوئد عروس خانم‌ها برای خوش شانسی دسته گل عروسی خود را نگه می‌دارند. آن‌ها به هیچ عنوان دسته گل خود را دور نمی‌اندازند. دسته گل عروس در سوئد از مقاوم‌ترین گل ها درست می شود تا موجودات شیطانی دور شوند.

سخنرانی عروسی

در عروسی سوئدی نزدیکان عروس و داماد و سایر مهمانان عروسی می‌توانند هنگام پذیرایی طی یک سخنرانی آرزوهای خود را برای عروس و داماد بیان کنند. این بخش عروسی غالبا از پیش برنامه ریزی شده است اما گاه تا انتهای سرو شام نیز طول می‌کشد.

پذیرایی عروسی

عروس و دامادهای سوئدی اغلب به داشتن بوفه شام علاقه‌مند هستند. در پذیرایی شام معمولا غذاهایی چون شاه ماهی، کوفته سوئدی انواع نان و دیگر غذاها سرو می‌شود. ابتدا غذاهای گرم سپس غذاهای سرد سرو می‌شود.

کیک عروسی

کیک مراسم، کیک سنتی سوئد است که یک نوع کیک اسفنجی است و پس از شام سرو می‌شود. نام این کیک « spettekaka» است که به معنی خرد شده می‌باشد. این کیک از چندین لایه خمیر درست می‌شود.

پخش آهنگ‌های عامیانه!

در طول مراسم آهنگ‌های عاشقانه پخش می‌شود اما مانند سایر جشن‌های سوئدی‌ها، در جشن عروسی نیز پس از آن که مهمانان نوشیدنی خوردند و سر میز شام حضور پیدا کردند، آهنگ‌های عامیانه و خنده دار پخش می‌شود و همه مهمان‌ها باهم آهنگ را می‌خوانند. روی هر میز کاغذی که متن شعر بر روی آن نوشته شده است قرار داده می‌شود تا اگر کسی آهنگ را حفظ نبود از آن استفاده کند.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

مهسا | 1397 مهر 23


چه جالبه
فکر می کردم فقط ایرانی ها ی سری رسوم خاص دارند
رسومشون ی تیکه هاییش مثل خرافات بود

titi | 1397 مهر 28


چه جالب بود مخصوصا رسم تاج و سه تا حلقه...اونی که پدر و مادر سکه میذاشتن هم جالب بود!

rahil | 1397 مهر 28


خیلی خوب بود کاش از این قبیل مقالات بیشتر بذارید تا با رسم بقیه کشورها هم آشنا بشیم.