چگونه از جلسات مشاوره بیشترین بهره را ببریم؟

چگونه از جلسات مشاوره بیشترین بهره را ببریم؟

فهرست عناوین

در چند سال اخیر فرهنگ استفاده از تجربیات و علوم روانشناسان بیش از پیش در بین افراد جامعه رواج پیدا کرده است. متاسفانه هزینه‌های جلسات مشاوره بالاست و هنوز تحت پوشش بیمه نیست. از این رو در این مقاله قصد داریم راه‌کارهایی برای استفاده بهتر از وقت و هزینه ای که صرف می‌کنید بیان کنیم.

1. بپذیرید که به جلسات مشاوره احتیاج دارید.

متاسفانه بعضی از افراد تا اسم مشاور و روانشناس برده می‌شود با حالت تهاجمی برخورد می‌کنند. غالبا وقتی از آن‌ها، خواسته می‌شود که به مشاور یا روانشناس مراجعه کنند گمان می‌کنند که به آن‌ها برچسب بیمار روانی زده شده است. در حالی که همه افراد حتی با زندگی نرمال و سالم، در امور زندگی به یک فرد صالح و فهیم برای مشورت نیاز دارند. همه انسان‌ها در روابط اجتماعی و در نشست و برخاست با افراد مختلف درباره مسائل و مشکلات خود با آن‌ها مشورت می‌کنند. این مشورت‌ها همگی در راستای بهتر شدن زندگی شما و حل مشکلات نیستند، چرا که توسط یک فرد کارشناس داده نشده است. ‌‌دوستان و آشنایان شما با تجارب اندک خود، از روی احساسات نظراتی می‌دهند که حتی ممکن است منجر به نابودی زندگی شما شود.
از طرفی باید بدانید در زندگی زناشویی همیشه هر دو طرف مقصر هستند و همیشه هر دو نفر به مشاور احتیاج دارند تا بتوانند مشکلات را از سر راه بردارند. حتی اگر همه مشکلات را همسر شما به وجود آورده باشد شاید با مراجعه به مشاوره و گرفتن راه حل‌هایی از مشاور، بتوانید روند بروز مشکلات را متوقف کنید.

2. مشاور قابل اعتماد پیدا کنید.

با تحقیق و بررسی فردی متخصص را برای گرفتن مشاوره انتخاب کنید. این که تنها به داشتن مدرک روانشناسی فرد اکتفا کنید عاقلانه نیست. تجربه کافی و علم روانشناسی هردو لازمه یک مشاور خوب است. حرف‌ها و گفتگو‌های صورت گرفته در جلسه مشاوره می‌تواند تا حد زیادی روی زندگی شما تاثیرگذار باشد. بنابراین پیش از انتخاب تحقیقات لازم را انجام دهید.

3. مشاوره محاکمه نیست، مشاور قاضی نیست.

مشاور شما کسی است که از بیرون به زندگی شما نگاه می‌کند. او گفته‌های شما را می‌شنود تحلیل می‌کند سپس درست‌ترین راه را با توجه به بی‌طرف بودنش ارائه می‌دهد. می‌‌توانید مطمئن باشید فردی که با او مشورت می‌کنید در ارائه راه حل احساسات و عواطف خود را دخالت نداده است و منفعتی از نحوه عملکرد شما در زندگی‌ نمی‌برد. در جلسات مشاوره سعی کنید کاملا صادق باشید، به دفاع از خود نپردازید، تمام و کمال هرچیزی که به اطلاعات مفید مشاورکمک می‌کند در کمال صداقت و درستی بیان کنید تا بهتر بتواند به شما کمک کند. اگر موضوع مشاوره شما شخصی نیست و برای مشاوره پیش یا بعد از ازدواج در این جلسات شرکت می‌کنید، در حضور مشاور با همراه‌‌تان دعوا نکنید، قرار نیست در این جلسات کسی در آخر برنده یا بازنده اعلام شود. اگر از این جلسات به خوبی استفاده نکنید هر دو بازنده اید. به یاد داشته باشید که مشاور قاضی نیست و در جلسات مشاوره کسی محاکمه نمی‌شود.

4. به مشاور خود اعتماد کنید.

پس از آن که مشاور راه حل و صحبت‌های نهایی خود را مطرح کرد، با او به مخالفت نپردازید. لجبازی نکنید. تمام و کمال حرف‌های او را در زندگی به کار بندید. همانطور که در ابتدای امر گفتیم باید مشاوری را انتخاب کنید که بتوانید صددرصد به او اعتماد کنید. این که شما در این جلسات حاضر شدید یعنی برای بهتر شدن زندگی خود در تلاشید. با به کار بستن دقیق نصایح مشاور این تلاش را به نتیجه برسانید.

5. از صحبت‌های مشاور سواستفاده نکنید.

اگر مشاور از همسر شما یا سایر افراد و اطرافیان‌‌‌تان انتقاد کرد یا نقطه ضعفی از او بیان کرد، آن را وسیله سواستفاده قرار ندهید. از این موضوع در جر و بحث‌ها و دعواها برای آزار همسر‌‌تان استفاده نکنید. تنها از همسر‌‌تان خواهش کنید که نقاط ضعف خود را با کمک مشاور برطرف کند. اگر او نیز مانند شما زندگی‌تان را دوست داشته باشد، قطعا این کار را انجام خواهد داد.

6. صحبت‌های جلسات را ضبط کنید.

با اجازه از مشاور صحبت‌های جلسات را ضبط کنید و دوباره گوش دهید تا صحبت‌ها و راهنمایی‌های مشاور را از قلم نیندازید.

7. جلسات مشاوره خود را کاملاً محرمانه نگه‌دارید.

در مورد موضوعات بحث شده در طی جلسات با هیچ‌کس ازجمله مادر و دوستان‌تان صحبت نکنید. صحبت‌های مطرح شده باید مانند راز بین خودتان بماند. دلیلی ندارد سایرین از همه مسائل بین شما و همسر‌‌تان با خبر باشند. حتی اگر برای تصمیم پیش از ازدواج به مشاور مراجعه می‌کنید، در صورتی که مسائل مطرح شده را با خانواده خود در میان بگذارید ممکن است باعث خجالت او شوید یا دید خانواده را به او منفی کنید.

8. از طرف مقابلتان قدردانی کنید.

شریک زندگی شما مانند خود شما به فکر بهتر شدن رابطه‌‌‌تان است و شما را در این جلسات همراهی کرده است بنابراین قدردان او باشید که بدون لجبازی در راستای بهتر شدن زندگی مشترک‌‌تان یا شروع زندگی و انتخاب بهتر‌‌تان در این راه قدم گذاشته است.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

عسل بانو | 1397 مهر 15


خیلی مونده فرهنگ استفاده از تجربیات و علوم روانشناسی تو ایران جا بیفته ولی در کل دید مردم نسبت به مراجعه به مشاور و روانشناش خیلی عوض شده که جای شکر داره... بحث پیدا کردن مشاور قابل اعتماد و محرمانه نگه داشتن کل موضوع هم یه چالش دیگس و خیلی هم مهمه

پیمان | 1397 مهر 15


انتخاب مرکز مشاوره خیلی مهمه.چون آدم وقتی به مشکل میخوره میره پیششون و میتونه خیلی مستعد اشتباه باشه..بعضی از این مشاورا خودشون احتیاج دارن 2-3 تا مشاور کمکشون کنه

آوا | 1397 مهر 16


خیلی نکات خوبی اشاره کردید. کلا فضای خیلی خوبی برای استفاده از مشاوره تو ایران وجود نداره ولی خیلی رو به بهبوده. فقط یه نکته ای رو اشاره کردید که از جلسات صدا ضبط کنیم معمولا اجازه نمیدن. میشه از شیوه ایرانی استفاده کرد و نگفت کلا ))