اینگونه با وابستگی افراطی در رابطه مبارزه کنید

اینگونه با وابستگی افراطی در رابطه مبارزه کنید

فهرست عناوین

حس استقلال و وابستگی در انسان‌ها، وقتی که به کسی علاقه‌مند می‌شوند در تضاد و در حال مبارزه هستند. اما وابستگی بیش از حد می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری را برای انسان‌ها ایجاد کند. درست است که علاقه‌مندی و داشتن تکیه‌گاه روحی، حس خوشایندی است، اما افراط در آن باعث می‌شود افراد از زندگی شخصی خود دور شوند و پس از جدایی سرنوشت دردناکی پیدا کنند. حس استقلال باعث افزایش عزت نفس انسان‌ها می‌شود و روحیه آنها را در شرایط سخت افزایش می‌دهد. از این رو همواره افراد باید در تلاش باشند بین علاقه خود به طرف مقابلشان و زندگی شخصی خود اعتدال برقرار کنند.

وابستگی چیست؟

برای فهمیدن مفهوم وابستگی، چیزی یا کسی را که تصور کنید زندگی بدون آن برایتان غیر ممکن به نظر می رسد و فکر می کنید اگر روزی آن را نداشته باشید، نابود و بی هویت می شوید. اگر فکر می کنید که مفهوم وابستگی را به خوبی متوجه نشدید، نشانه هایی وجود دارد که می تواند وابستگی را تایید کند.

نشانه های وابستگی

نشانه‌هایی از اینکه بیش از حد به طرف مقابلتان وابسته هستید عبارتند از:

  1. همه برنامه‌هایتان را لغو می‌کنید تا با کسی باشید که دوستش دارید. به جای بیرون رفتن با سایر دوستان، با او قرار می‌گذارید و وقت خود را صرف او می‌کنید.
  2. بدون اطلاع او و بدون برنامه قبلی به سمت خانه او می‌روید.
  3. از کارهای مورد علاقه‌تان و سرگرمی‌هایتان کم می‌کنید تا با او باشید.
  4. همواره در حال تماس گرفتن با او هستید و او اعلام می‌کند که سرش شلوغ است.
  5. مدل‌ موهایتان و نوع لباس پوشیدنتان را با خواسته او منطبق می‌کنید.
  6. کارهایی را انجام می‌دهید که دوست ندارید، اما به خاطر او خود را ملزم می‌کنید و انجام می‌دهید.
  7. او را در هیچ شرایطی تنها نمی‌گذارید. حتی وقتی در حمام است به او زنگ می‌زنید.
  8. در اکثر لحظات شبانه‌روز به او فکر و نام او را تکرار می‌کنید.
  9. کل برنامه‌هایتان را با وقت خالی طرف مقابلتان تنظیم می‌کنید.
  10. به محض ایجاد یک سوء تفاهم جزیی، دست از خوردن و خوابیدن می‌کشید، بی‌انگیزه می‌شوید و گریه می‌کنید.
  11. طاقت جدا شدن از او را ندارید و به محض جدا شدن پس از هر بار ملاقات، برنامه‌ریزی می‌کنید که چگونه به زودی او را ببینید.
  12. بیش از حد حسادت می‌کنید، به طوری که حتی به نگاه افراد به او نیز حساس می‌شوید.

چگونه با وابستگی افراطی مبارزه کنیم؟

قطع وابستگی: از آنجایی که هر فرد بالغ صلاح خود را بهتر می داند، شما نیز باید سعی کنید تا از کنترل کردن فرد و سعی در تصمیم گیری برای او خودداری کنید. علاوه بر این اگر قرار است شما فردی را در شرایط سختی که مطابق میلش نیست اسیر کنید، او تمام تلاشش را برای بیرون آمدن از این شرایط به کار خواهد بست. بنابراین هم خودتان و هم فرد مقابلتان را از این شرایط خلاص کنید.

رها کردن رفتارهای غلط: غر زدن، دروغ گفتن، اصرار به متقاعد کردن، حقه بازی، زرنگی، تحقیر کردن و رفتارهایی امثال اینها در حالت وابستگی، شخصیت را ضعیف می کند و باعث ایجاد حزن و اندوه هرچه بیشتر در فرد می شود. با خود عهد کنید تا هیچ کدام از این رفتارهای عامل تشدید وابستگی را انجام ندهید.

تقویت اعتماد به نفس و استقلال فردی: بنشینید با خود فکر کنید و بیابید که به عنوان یک فرد مستقل چگونه باید برای موفقیت و خوشبختی خود تلاش کنید. مطمئنا خواهی توانست بسیاری از سوالات ذهنی خود را بدون وارد کردن دیگران به زندگی تان حل کنید. علاوه بر این تقویت اعتماد به نفس در روابط آینده تان موجب می شود تا دوست داشتنی تر شوید. انسانی که از خود اراده ندارد و به دیگران متکی است به هیچ عنوان قابل معاشرت نخواهد بود.

توجه به روابط اجتماعی و پاکسازی دایره افراد صمیمی: اگر فکر می کنید که معاشرت با برخی افراد و حضور در برخی مکان ها شما را غمگین و افسرده می کند و احساس نیاز شما را به فردی که به آن وابسته شده اید، افزایش می دهد، بهتر است رفت آمد خود را کنترل و یا در شرایطی قطع کنید. تغییر محیط و افراد سمی در هر زمان به نفع شما خواهد بود.

استمرار در تصمیم گیری: به یاد داشته باشید که تجربیات تلخ و گاهی دردناک گذشته شما نباید مجددا تکرار شوند. اینکه چقدر بتوانید در روابط دیگر خود موفق باشید، به اراده و اصرار شما در عدم وابستگی شدید به طرف مقابلتان بستگی دارد. پس سعی کنید تا همواره این نکات را به یاد داشته باشید.

کمک گرفتن از مشاور

خیلی خوب است که شما به فردی علاقه دارید و سعی می‌کنید در لذت‌ها همدیگر را شریک کنید، اما به خاطر داشته باشید که زیاده‌روی در این کار از نظر روحی به شما آسیب می‌زند و می‌تواند مشکلات روحی و روانی زیادی را برایتان ایجاد کند.

از این رو بهتر است در همه حال با این عادت مقابله کنید و بر احساساتتان فائق آیید. برای این کار سعی کنید برنامه‌های شخصی مورد علاقه‌تان را لغو نکنید و برای انجام آنها ارزش قائل باشید. این کارها به هویت شخصی شما استقلال می‌دهند.

با این حال اگر احساس کردید که شدیدا وابسته شده اید و هیچ کدام از روش های بالا برای شما سودمند نبود و نمی‌توانید به تنهایی کاری انجام دهید، از خانواده، دوستان صمیمی و از همه مهمتر از یک روانشناس حاذق کمک بگیرید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

عسل بانو | 1397 مهر 14


برای مبارزه با وابستگی افراطی در رابطه، سه راه وجود داره تجربه، تجربه و درس گرفتن از تجربه که گزینه سوم اهمیتش خیلی بیشتر از دو تای اولیه

فرزاد | 1397 مهر 14


متاسفانه تو جامعه ما خیلی به روان شناس توجه نمیشه و مریضی رو فقط برای جسم میدونیم. اینکه بدونیم مشکل روحی داریم و باید به مشاور یا روان شناس مراجعه خیلی پارامتر مهمیه. برام خیلی جالبه که بزمینه به خیلی از جنبه ها توجه میکنه. یه سوال داشتم. در رابطه با مراکز مشاوره اگر بتونید گزارشی ارائه بدید تا بدونیم به صورت تجربی کدوم مراکز مشاوره تخصصی میدن