چند نکته در مورد اختلاف سنی در ازدواج

چند نکته در مورد اختلاف سنی در ازدواج

فهرست عناوین

یکی از سوالاتی که در ذهن دختران و پسرانی که در شرف ازدواج هستند ایجاد می‌شود، این است که اختلاف سنی در ازدواج چقدر حائز اهمیت است. پاسخ به این سوال نیاز به تامل و بررسی دارد. در این مقاله کارشناسان بزمینه با بررسی نظرات روانشناسان و مشاوران مطرح سعی در ارائه پاسخ به این پرسش کرده اند.

اختلاف سنی در سنین مختلف

اگر بخواهیم اختلاف سنی دو انسان را باهم مقایسه کنیم باید بدانیم که اهمیت این اختلاف سنی بسته به محدوده سنی دو فرد فرق دارد. اختلاف سنی در سنین پایین و بالا اهمیت زیادی دارد. توانایی‌های یک نوزاد تازه متولد شده را با یک کودک دو ساله مقایسه کنید. حال توانایی‌های دو جوان 30 ساله و 32 ساله را در نظر بگیرید. می‌بینید که در مورد دوم این اختلاف سنی کم رنگ‌‌تر شده است. همین طور که پیش برویم، در سنین بالا که افراد پیرتر می‌شوند، اهمیت اختلاف سن هم بیشتر از قبل می‌گردد. هرچند میزان این اهمیت به اندازه دوران کودکی نیست. از این رو اگر ازدواج شما در سنینی انجام می‌شود که اهمیت اختلاف سنی ناچیز است به فکر سن‌های بالاتر خود و همسرتان باشید. برای مثال شاید ازدواج یک زن 40 ساله با یک مرد 55 ساله خیلی عجیب به نظر نرسد اما وقتی مرد به 70 سال برسد زن تنها 55 سال دارد. به علت بروز کهولت سن و بیماری‌ها و ضعف‌های ناشی از آن این موضوع پررنگ‌تر می‌شود.

ازدواج با مرد خیلی بزرگتر

بسیاری از افراد با گفتن جمله سن یک عدد است خود را راضی به ازدواج با کسی می‌کنند که با آن‌ها اختلاف سنی خیلی زیادی دارد. باید در پاسخ به این افراد گفت که در زمینه ازدواج نه تنها سن تنها یک عدد نیست بلکه بسترساز بسیاری از مشکلات زناشویی نیز می‌باشد. بسیاری از افراد با چنین فکری، با چشمان بسته ازدواج می‌کنند اما پس از چند سال از تصمیم خود پشیمان می‌شوند.
گروهی از روانشناسان معتقدند خانم‌هایی که علاقمند به ازدواج با آقایان خیلی بزرگتر از خود هستند، در کودکی رابطه خوبی با پدر خود نداشته اند از این رو علاقمند به ازدواج با مردی با سن و سال پدر خود و خواهان محبت پدری هستند. خانم‌ها و آقایانی که تفاوت سنی زیادی باهم دارند باید در هنگام ازدواج شرایط فیزیکی و فیزیولوژی جنس زن و مرد را در نظر بگیرند. اختلاف سن به اندازه ای که اختلاف نسل ایجاد کند (بیش از ده سال) مشکلات زیادی به وجود می‌آورد. برای مثال ممکن است در ابتدای ازدواج آقا بخواهد بچه دار شوند در حالی که خانم مادر شدن را برای خود زود بداند. علاوه بر این خاطرات دوران کودکی و نوجوانی زوج با اختلاف سنی بیش از ده سال، با هم متفاوت است و به احتمال زیاد روحیات، تفریحات و علاقمندی‌های آن‌ها باهم فرق دارد. در نتیجه حرف‌های کمتری برای گفتن دارند و این امر سبب افزایش فاصله بین آن‌ها می‌شود. حتی غالبا رفت و آمد با دوستان یکدیگر‌ و همسر‌های آن‌ها برایشان کسل کننده می‌شود چرا که به علت تفاوت سنی زیاد، نمی‌توانند با هم دوره‌های یکدیگر ارتباط برقرار کند. در حالتی که مرد خیلی بزرگ‌‌تر از زن است، آقا به جای آن که نقش همسر را در رابطه ایفا کند نقش پدر پیدا کند و گاها از خامی ‌و بی تجربگی خانم گله خواهد کرد. علاوه بر این در بسیاری از موارد دید جامعه و اطرافیان به این ازدواج نظر دو طرف را تغییر می‌دهد، همه افراد ظرفیت زخم زبان‌های دیگران را ندارند و این حرف‌های منفی ممکن است باعث رنجش خاطر آن‌ها شود.

ازدواج با زن بزرگ‌‌تر

شاید بتوان این مورد را خطرناک‌‌تر از مورد بالا دانست. اگر قصد چنین ازدواجی را دارید باید هوشیار باشید و بدانید که در اغلب موارد بلوغ جسمی و عقلی در خانم‌ها زودتر اتفاق می‌افتد. بزرگ‌‌تر بودن خانم به مقدار زیاد نقش مادری را در او پر رنگ می‌کند و احتمال آن وجود دارد که عشق مادر پسری جای عشق همسر را بگیرد. به خاطر دیدگاه جامعه و حرف‌های اطرافیان، ممکن است کم کم خانم در موضع ضعف قرار بگیرد و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. البته منظور از سن بیش‌‌تر خانم یکی دو سال نیست. در اختلاف سنی‌های کم با جوانب دیگر مانند شایستگی‌های طرفین را بررسی کرد پس از آن می‌توان حکم نهایی داد.

اختلاف سنی ایده آل چقدر است؟

پاسخ به این سوال مستلزم بررسی شخصیت، دانش و فهمیدگی طرفین است. اما به عنوان یک حکم کلی می‌توان گفت اختلاف سنی مناسب زیر 10 سال است. بهتر است تفاوت در سن و سال طرفین کم‌‌تر از این عدد باشد تا صمیمیت و نزدیکی بیش‌‌تری به هم احساس کنند. در امر ازدواج باید تا جای ممکن اختلافات را در همه چیز کم کنید تا تفاهم در بین شما بیش‌‌تر شود. تعهد و تفاهم می‌تواند برای شما یک ازدواج موفق را رقم بزند.

آیا اختلاف سنی معیار اصلی برای ازدواج است؟

اگر از آن دسته افراد هستید که گمان می‌کنید سن یک عدد است و نقشی در ازدواج ندارد باید بدانید که این حرف شما کاملا از روی بی تجربگی است و یا شاید عاشق کسی شده اید که از شما خیلی بزرگ‌‌تر و یا خیلی کوچک‌‌تر است و نمی‌خواهید او را از دست بدهید. مطالب ذکر شده در این مقاله را جدی بگیرید تا اختلافات ناشی از تفاوت سنی را از بین ببرید. شاید اختلاف سنی مهم‌‌ترین معیار ازدواج نباشد اما نادیده گرفتن مسائل مربوط به آن می‌تواند باعث بروز مشکلات ناشی از آن شود که اغلب کم نیز نیستند.
برای اینکه بتوانید بهتر در مورد زندگی تان تصمیم بگیرید، پیشنهاد می کنیم سری مقالات «این رابطه عاقلانه است یا باید به آن پایان داد» را بخوانید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

ستاره | 1397 مهر 09


اختلاف سنی خیلی مهمه اتفاقا
استثنا هم دارن افرادی که خلاف جمع ازدواج کردن با فاصله سنی نا متعارف و خوشبخت شدن ولی خب ریسک بالایی داره

شیرین | 1397 مهر 09


ما که جدیدا هر جا عروسی میریم عروسا از دومادا بزرگترن!!!!!!!!! شاید الان به نظرشون بیاد ک مشکلی نیست ولی زن خیلی زودتر شکسته میشه.

rahil | 1397 مهر 09


شعور و درک دو طرف از هم مهم تر از اختلاف سن هست...چیزی که شما مطرح کردید خیلی کلی هست...من دیدم زن و شوهر یه نسل اختلاف داشتن و زندگی خوبی داشتند و یا خانم بزرگتر بوده و زندگی شادی داشتن...مهم تر از سن درک و شعور دو طرف هست و شناختی که از هم دارن!

محمد | 1397 مهر 10


اختلاف سنی اگه خانوم پووولدار باشه خیلی هم خووووبه ))

کسری | 1397 مهر 10


اختلاف سنی خیلی مهمه چون اگه این اختلافه نباشه منجر به یک سری اختلافات اساسی در زندگی میشه

titi | 1397 مهر 11


به نظر من باید به تجربه دیگران توجه کرد تجربه ها و تحقیقاتی که آمارش رو میتونیم ببینیم ، ازدواج با خانم بزرگتر یا پسر کوچکتر نهایت با یکی دو سال اختلاف خوبه اما بیشترش باعث آسیب روحی به هر دو میشه البته استثنا هم وچود داره.

respina | 1397 مهر 11


مهم علاقه و کنار اومدن خود طرفه البته که اختلاف سن غیر منطقی هم نباید باشه!!!

عسل بانو | 1397 مهر 14


مرد نباید 10 سال و زن نباید 5 سال از همسرش بزرگتر باشه ... البته کیس بای کیس استثنا هم وجود داره ... من مثلا یکی از اقوام رو میشناسم که اختلاف سنی معیار اصلی ازدواجش بود ولی آخرش با مردی ازدواج کرد که 5 سال ازش کوچکتر بود

علیرضا | 1397 مهر 14


سن فقط عدده ولی اختلاف سنی از 5 سال چه زن و چه مرد بالاتر نباشه بهتره بازم به نظرم تفاهم خیلی مهمتره

| 1397 مهر 14


اختلاف سنی در ازدواج شاید در هیجانات اولیه رابطه زیاد به چشم نیاد ولی خب به مرور زمان ممکنه باعث اختلافاتی بشه

مارتین لوترکینگ | 1397 مهر 24


به نظرتون که نوشتید اختلاف سنی مناسب 10 سال است، زیاد نیست به نظرتون؟!! به نظرم خیلی زیاده که 10 سال...