ازدواج سنتی و مدرن

ازدواج سنتی و مدرن

فهرست عناوین

ازدواج از مهم‌ترین انتخاب‌ها، و شاید مهم‌ترین انتخاب در طول عمر هر انسانی است. انتخاب اشتباه در این راستا گاه باعث تباه شدن گذشته و آینده فرد می‌شود. آمار طلاق در طول زمان به طرز شگفت‌آوری روند افزایشی جدایی زوجین را نشان می‌دهد. برخی از افراد تمایل جوانان به ازدواج های مدرن را علت این موضوع می‌دانند. آن ها معتقدند ازدواج‌های گذشته پایدار‌تر از ازدواج های امروزی است. اما با کمی بررسی، می‌توان متوجه شد طلاق و جدایی عوامل و علل مختلفی دارد که با یک حکم کلی نمی‌توان تنها یک دلیل برای افزایش آن بیان کرد.
در این مقاله قصد داریم به بررسی ازدواج سنتی و مدرن بپردازیم، و ببینیم آیا می‌توان به نتیجه واحدی برای برتری هر کدام به دیگری رسید یا خیر.

تعریف ازدواج سنتی

ازدواج سنتی در بین عموم مردم به ازدواجی گفته می‌شود که از همان ابتدا نقش خانواده ها گاه از خود آقا پسر و دختر خانم پررنگ‌تر است. غالبا این شیوه با خواستگاری آغاز می‌شود و به علت حضور خانواده ها همه چیز زیر نظر آن‌ها پیش می‌رود. این نوع ازدواج سالیان سال بین خانواده های ایرانی رواج داشته است. اکنون نیز عده کثیری از جوانان به ازدواج سنتی علاقه دارند.

تعریف ازدواج مدرن

ازدواج مدرن با آشنایی پسر و دختر آغاز می‌شود و پس از گذشت زمان و آشنایی بیشتر، تصمیم به ازدواج می‌گیرند و معمولا از این مرحله به بعد نقش خانواده ها شروع می‌شود. غالب ازدواج های امروزی را این نوع تشکیل می‌دهد.

مقایسه ازدواج سنتی و مدرن

همانطور که پیش‌تر گفته شد عده ای طرفدار ازدواج مدرن هستند و عده ای همچنان به بهتر بودن ازدواج سنتی معتقدند. اما آیا می‌توان این دو ازدواج را به خوب و بد مطلق تقسیم کرد؟ آیا رد و تایید این دو روش به صورت صددرصدی کار صحیحی است؟
پاسخ این سوالات را زمانی می‌توان فهمید که با کمی تفکر بر روی هرکدام از این روش ها نقاط مثبت و منفی هر کدام را دریابیم. در ادامه ازدواج سنتی و مدرن را در چند مورد مقایسه خواهیم کرد.

تصمیم قطعی به ازدواج

در شیوه مدرن معمولا ابتدا دختر و پسر با هم راهی را آغاز می‌کنند، بدون آن‌که درباره آینده اطمینانی به یکدیگر بدهند. گاه دیده شده که حتی حرفی درباره میزان جدیت رابطه زده نمی‌شود و یکی از طرفین یا هردو احساس بلاتکلیفی می‌کنند. حتی در مواردی بر خلاف ایجاد وابستگی یکی از آن‌ها، دیگری اظهار به عدم تمایل به ازدواج کرده و ضربه روحی بزرگی به نفر اول وارد شده است.
در مقابل، در ازدواج سنتی از همان ابتدا تکلیف مشخص است و دختر و پسر از همان ابتدا به نیت ازدواج با یکدیگر ملاقات می‌کنند. در مواردی که آقا پسر، دختر خانم را در مراسم خواستگاری ملاقات می‌کند، اگر از ادامه روند ازدواج منصرف شود غالبا ضربه بدی به دختر وارد می‌شود. چرا که در این نوع ازدواج دختر همچون عروسکی در ویترین قرار می‌گیرد و مانند این است که آقا پسر و خانواده در جلسه خواستگاری صرفا ظاهر او را می‌بینند و اگر ادامه روند ازدواج متوقف شود، دختر نسبت به ظاهر خود احساس بدی پیدا می‌کند. بسیاری از خانم‌های امروزی ازدواج سنتی را توهین به زنان می‌دانند. چرا که این ازدواج شبیه به این است که دختر در خانه منتظر خواستگار می‌ماند و حق انتخاب او به خواستگارهایش محدود می‌شود.

میزان شناخت

در ازدواج های سنتی نیز عدم شناخت درست دختر و پسر از هم بزرگترین مشکلات را رقم می‌زند. در این گونه ازدواج ها معمولا دختر و پسر در حضور خانواده ها به سالن یا اتاقی دیگر می‌روند، دقایقی به گفتگو می‌پردازند و سپس تصمیم می‌گیرند که آیا با این ازدواج موافقند یا خیر. در بسیاری از موارد دیده شده که زن و شوهر ها پس از چند سال زندگی مشترک اعتراف می‌کنند که هنوز شناخت کاملی به هم پیدا نکرده اند، سوال اینجاست که در ازدواج سنتی، آیا در آن وقت کم طرفین می‌توانند به اطلاعاتی فراتر از رنگ و غذای مورد علاقه و یک سری عدد از سن گرفته تا درآمد، از هم پیدا ‌کنند؟ آیا این اطلاعات دارای ارزش است؟ از این رو بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان بزرگ معتقدند ازدواج سنتی باید منسوخ شود. نظر آن ها این است که دختر و پسر عاقل و بالغ برای چنین انتخاب مهمی ‌به نظر و تایید دیگران اعتماد نکرده و به یک گفتگوی کوتاه بسنده نمی‌کنند. روانشناسان مطرح، معمولا زمان مناسب برای شناخت طرفین را 6 تا 18 ماه در نظر گرفته اند. طی این مدت هر دو در موقعیت های مختلف قرار می‌گیرند و بهتر می‌توانند با اخلاق هم آشنا شوند.

خانواده ها

در ازدواج سنتی نقش خانواده ها پر‌رنگ‌تر است. معمولا خانواده هایی که تمایل تعامل بیشتری در ازدواج فرزند خود دارند، ازدواج سنتی فرزندشان را به ازدواج مدرن ترجیح می‌دهند. وقتی از ابتدا خانواده ها در آشنایی و ملاقات حضور دارند نقش آن ها در گام های بعدی همچنان پررنگ باقی می‌ماند. بسیاری از دختر و پسرها گمان می‌کنند وقتی خانواده ها از آغاز مبنای عمل باشند و ابتدا آن ها آشنا شوند، سپس دختر و پسر را آشنا کنند، مشکلات کمتری با خانواده ها خواهند داشت. در حالی که حضور پر رنگ خانواده تضمین کننده این موضوع نخواهد بود، بلکه برعکس ممکن است شروع دخالت بیشتر آن ها در سایر امور و بروز اختلافات آینده نیز باشد. در ازدواج مدرن اگر خانواده ها از روی خودخواهی و صرفا برای زیر سوال بردن انتخاب فرزند خود مخالفت نکنند، در صورتی که بدانند انتخاب پسر یا دخترشان از روی عقل و منطق صورت گرفته است، از ازدواج آن ها حمایت می‌کنند. غالبا در ازدواج سنتی مسائلی در جلسه خواستگاری مطرح می‌شود که گاه باعث دلخوری می‌شود. همچون مساله مهریه، مسکن و... در مقابل در ازدواج مدرن دختر و پسر در کمال استقلال مسائل این چنینی را باهم مطرح کرده و حل می‌کنند و دیگر خبری از بحث های جلسه خواستگاری نیست.

مسائل مالی

شاید مقایسه ازدواج سنتی و مدرن از لحاظ هزینه ها و وضعیت مالی کمی‌عجیب به نظر برسد. اما یک سری مسائل وجود دارد که سبب می‌شود هزینه ها در ازدواج سنتی افزایش یابد. در جلسه خواستگاری آقا داماد باید درباره مسائل مالی پاسخگو باشد. از این رو برای معرفی و ارائه بهتر خود و اثبات تمکن مالی، ممکن است کمی در گفتن حقایق مبالغه و بزرگنمایی کند. همانطور که عروس در ویترین قرار می‌گیرد چشم ها در خواستگاری به جیب آقا داماد نیز هست. باید دسته گل‌های بزرگ و گران‌قیمت برای مراسم های آشنایی، خواستگاری، بله برون و ... تهیه کرده و حلقه ای گران‌قیمت خریداری کند تا بتواند نظر عروس خانم و خانواده او را جلب کند. رفت و آمد های خانوادگی در ازدواج سنتی بیشتر است. این گونه رفت و آمد ها با بردن و آوردن هدایای گران قیمت و پذیرایی های آن چنانی همراه است. اما در ازدواج مدرن به علت عشق و علاقه ایجاد شده بین عروس خانم و آقا داماد، دختر و پسر بهتر باهم کنار می‌آیند و دیگر دلیلی برای قانع کردن دختر خانم به وضعیت مالی خوب پسر وجود ندارد، زیرا او بهتر از هرکس به همه چیز واقف است. به علاوه در این نوع ازدواج دیگر از رفت و آمدهای زیاد خانوادگی که غالبا با تجملات همراه است خبری نیست.
البته لازم به ذکر است که تجمل گرایی و صرف هزینه های هنگفت در شروع ازدواج را نمی‌توان صددرصد به سنتی و مدرن بودن ازدواج محدود کرد. با این حال تظاهر و قضاوت در ازدواج های سنتی بیشتر از ازدواج مدرن است. زیرا در ازدواج مدرن کم و بیش طرفین و خانواده ها از وضعیت مالی یکدیگر آگاه هستند.

نتیجه گیری

همانطور که در ابتدا گفته شد نمی‌توان موفقیت یا عدم موفقیت ازدواج را به سنتی یا غیر سنتی بودن آن نسبت داد. در هر دو نوع ازدواج هم موارد موفق هم موارد ناموفق دیده می‌شود. در گذشته می‌گفتند ازدواج هندوانه سربسته و بر مبنای شانس است. شاید بتوان با چندماه آشنایی پیش از ازدواج سهم شانس را کمتر کرد و جای آن را به انتخاب عاقلانه داد. به شرط آن که در این مدت عقل بر دل بستگی غالب باشد. منظور این است که در مواجهه با موقعیت های مختلف احساساتی برخورد نشود و در آخر در صورت عدم تناسب برای ازدواج وابستگی مانع به هم خوردن رابطه نشود.
 اگر وضعیت شما به گونه ای است که برای شما امکان پیدا کردن موردی برای ازدواج و آشنایی وجود ندارد می‌توانید فردی را به واسطه و معرفی اطرافیان انتخاب کنید و پیش از قول و قرار با روحیات و اخلاقیات هم آشنا شده سپس به ازدواج یا عدم ازدواج تصمیم بگیرید. با چشمان باز در این راه قدم بگذارید که راه های برگشت این راه بی ضرر نیست.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

ستاره | 1397 مهر 09


ازدواج سنتی رو نمیتونم تحمل کنم
البته عقاید همه براشون محترمه ولی من اصلا نمیتونم این نوع ازدواج رو تحمل کنم

آوا | 1397 مهر 09


شاید برای قدیما ازدواج سنتی جواب میداد. ولی الان خیلی مسائلی هست که به پیچیدگی های ازدواج اضافه کرده که نمیشه بدون شناخت کامل از طرف مقابل دست به انتخاب زد و تصمیم گرفت. حتی تو ازدواج های مدرن هم بهتره که مدت آشنایی زیاد باشه که ماسک طرفین برای هم برداشته بشه.

بهار | 1397 مهر 09


شناخت درست از طرف مقابل و تفاهم ها تنها میشه در طولانی مدت فهمید، واقعا الان دیگه ازدواج سنتی جواب نمیده و خانواده ها هم به این رسیدن، چطور میشه با چند جلسه به یه شناخت کلی رسید، فقط معاشرت در طولانی مدت میتونه خیلی در شناخت درست کمک کنه

شیرین | 1397 مهر 09


به نظر من درسته در مورد ازدواج سنتی، ولی در هر صورت وقتی دو نفر میرن سر زندگی تازه میفهمن با کی ازدواج کردن! )))))))))))))

الهام | 1397 مهر 09


ترخدا منسوخ کنین این ازدواج سنتی رو!!!! پسر گنده مادرش باید براش زن بگیره |

محمد | 1397 مهر 10


الان دیگه فرقی نداره مدرن باشه یا سنتی. دیگه با این وضع کی میتونه ازدواج کنه!!

مریم | 1397 مهر 10


من هم با دوست مون محمد آقا موافقم که کی جرأت می کنه سمت مقوله ازدواج بره

کسری | 1397 مهر 10


من فکر می کنم این دو کنار هم باشند میشه ازدواج موفق تری داشته باشیم

respina | 1397 مهر 11


سنتی و مدرن فرقی نداره تا خانواده ها توی رابطه نقش نداشته باشن و زیر یه سقف نری نمیتونی به شناخت برسی حالا شش سال دوست باشی!!!

عسل بانو | 1397 آبان 13


بهترین ازدواج ازدواج نیمه مدرنه! یعنی زیرنظر خانواده ها رابطه رو پیش ببری ....برای اینکه بعدا به مشکلی برنخوری حتما باید با خانواده پارتنرتون کنار بیاین و تفاهم داشته باشیم... میزان شناخت و تصمیم قطعی به ازدواج رو هم باید در نظر گرفت