انواع آکنه و راه های جلوگیری از آن

انواع آکنه و راه های جلوگیری از آن

فهرست عناوین

اگر از جمله افرادی هستید که همواره در پی پاکسازی و تمیز نگه داشتن پوست خود هستید اما همچنان نمی دانید چگونه از دست آکنه ها خلاص شوید، باید بگوییم که شما تنها نیستید. آکنه یکی از مشکلات معمول افراد مختلف است که به شکل های گوناگون در صورت آن ها ظاهر می شود. آکنه ها ممکن است هم ریشه روانی داشته باشند و هم ریشه فیزیکی. در ابتدا به انواع آکنه، چگونگی ایجاد آن ها و تاثیرشان برپوست می پردازیم، سپس راهکار هایی برای رهایی از آکنه ها بیان می کنیم.

چه چیزی سبب ایجاد آکنه می شود؟

چندین نوع آکنه وجود دارد که برای رهایی از هرکدام باید راه حل خاص خود را اعمال کرد. آکنه ها باید از ریشه درمان شوند تا در دراز مدت پوستی سالم و تمیز داشته باشید.

انواع آکنه

آکنه ها به دسته های زیر تقسیم می شوند.


آکنه ولگاریس

آکنه ولگاریس را آکنه ساده نیز می نامند. در شکل های سر سیاه، سرسفید و همچنین جوش‌های پیوسته بر روی پوست وجود دارند که علت اصلی ایجاد آن‌ها چربی‌های مسدود‌‌کننده فولیکول‌های مو و سلول‌های مرده پوست می‌باشد. دانشمندان انگلیسی معتقدند ژنتیک عامل اصلی آکنه ولگاریس است.


آکنه کمدونال

آکنه های کمدونال اغلب بر روی پیشانی و چانه ایجاد می شوند و به صورت سر سیاه هستند. این نوع آکنه نیز معمولا بر اثر چربی به وجود می آید.


آکنه هورمونی

این نوع آکنه ها اغلب متعلق به نوجوانان و زنان است. اختلالات هورمونی سبب بروز این نوع آکنه ها می شود؛ به خصوص بعضی از خانم ها در دوره های قاعدگی شاهد مقدار بیشتری از این نوع آکنه ها هستند.


آکنه التهابی

جوش های التهابی اغلب قرمز و چرکی و دردناک هستند. این نوع آکنه‌ها سرسیاه یا سر سفید نیستند. آکنه های التهابی جهت درمان نیاز به پیگیری جدی و مراجعه به متخصص دارد.


آکنه کیستیک

نوع شدید آکنه، آکنه کیستیک است که نیاز به درمان توسط پزشک و تجویز داروهای مرتبط با درمان آن دارد. گاه بهترین محصولات دارویی ضد‌آکنه نیز قادر به درمان این نوع آکنه ها نیستند.

مواد خوراکی که موجب بروز آکنه می شوند کدامند؟

اگر این سوال را در اینترنت سرچ کنید، شاهد پاسخ های بسیاری خواهید بود. اما محققان بعد از بررسی های بسیار متوجه شده اند که "نمی دانم" بهترین جواب این پرسش است. برخی با ارائه جدول گلایسمی خوراکی ها ادعا کرده اند که مواد غذایی با گلایسمی بالا احتمال ایجاد آکنه را زیاد می کند و بعضی از افراد نیز معتقدند مصرف بیش از حد مواد شیرین سبب بروز آکنه می شوند. البته همه این ها فرضیه‌ها اثبات نشده اند اما اگر در راه از بین بردن آکنه های خود سر درگمید بد نیست تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید.

سایر دلایل بروزآکنه

همانطور که پیش‌تر گفته شد، ژنتیک یکی از اصلی ترین علل بروز آکنه است و همچنین با استفاده از محصولات ضد آکنه و تمیز نگه داشتن پوست می توانید تا حدی از بروز آکنه پیشگیری کنید. به علاوه با حذف عادات بدی همچون خوردن عذاهای چرب و ناسالم، سیگار کشیدن و تمیز نکردن مداوم پوست از زندگی خود می توانید تا حد زیادی از دست آکنه ها خلاص شوید.

خوردن غذای چرب و نشستن پوست برخلاف باور عمومی، دلایل مستقیم ایجاد آکنه نیستند اما می توانند به صورت غیر مستقیم سبب بروز آکنه بر روی پوست شوند. استفاده از لوازم آرایشی که منافذ پوست را می بندند، می تواند باعث ایجاد آکنه شود.

علاوه بر موارد ذکر شده مصرف داروهای درمانی برای غدد فوق کلیوی همچون کورتیکواستروئیدها سبب ایجاد آکنه می شوند.

چگونه به سرعت از دست آکنه ها خلاص شویم؟

بهترین راه از بین بردن آکنه ها این است که بفهمید منشاء آن ها چیست و از راه های بروز آن ها جلوگیری کنید. خصوصا در مورد آکنه های کیستیک که گاه بهترین محصولات نیز توانایی درمان آن ها را ندارد. برای از بین بردن آکنه ها راه های زیر را پیشنهاد می کنیم:


1. بهترین محصولات ضد آکنه را برای پوست خود استفاد کنید.

اما این که بهترین محصولات ضد آکنه کدام ها هستند بستگی به پوست شما و نوع آکنه ها دارد.


2. بهترین شوینده صورت را استفاده کنید.

 برای از بین بردن آکنه ها، استفاده از صابون کافی نیست. بلکه باید شوینده شما همزمان چربی و آلودگی را از پوست شما پاک کند. در بین شوینده ها به دنبال شوینده های حاوی سالیسیلیک اسید و بنزوئیک پراکسید باشید.


3. مرطوب کننده پوست استفاده کنید.

برخی گمان می کنند برای جلوگیری از آکنه نباید بر روی پوست از هیچ کرمی استفاده کرد. این تفکر کاملا اشتباه است. خشک شدن پوست سبب می شود که پوست، چربی بیشتری تولید کند؛ بنابراین باید از مرطوب‌کننده های بدون چربی جهت مرطوب سازی پوست استفاده کنید.

بهترین زیر سازی برای پوست های مستعد آکنه چیست؟

استفاده از پایه آرایش پوست به داشتن میکاپ بهتر کمک می کند. علاوه بر این در صورتی که پایه مورد استفاده مناسب پوست های مستعد آکنه باشد، از بروز آکنه نیز جلوگیری می کند. پس از استفاده از مرطوب کننده از یک پرایمر مناسب پوست چرب استفاده کنید.

بهترین پرایمر برای پوست های حساس بر پایه اسید گلیکولیک و بنزوئیل پراکسید است و یک مرطوب کننده بدون روغن حاوی اسید گلیکولیک و اسید سالیسیلیک می باشد.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

ستاره | 1397 مهر 22


کاش در کنار مطالب مفیدی که عنوان کردید و راهحل های خوبی که دلدید اسم چند تا برند خوب در این زمینه رو هم می گفتید مثلا یه شوینده خوب، محلول خوب و ...