در متن کارت عروسی چه بنویسیم؟

در متن کارت عروسی چه بنویسیم؟

فهرست عناوین

کارت عروسی دعوتنامه‌ای رسمی است که جهت اطلاع‌رسانی به مهمانان داده می شود. ابتدا گریزی بر تاریخچه کارت عروسی می‌زنیم، سپس متن‌های معمول کارت دعوت عروسی را بیان می‌کنیم و در آخر به ایده های خلاقانه ای که می شود در متن کارت عروسی بکار برد، می پردازیم.

مروری بر تاریخچه کارت عروسی

از زمان های بسیار قدیم، پیش از برگزاری جشن عروسی، عروس و داماد مهمان ها را چندین روز قبل از مراسم از تاریخ و ساعت و محل برگزاری عروسی آگاه می کردند. چیزی که در این بین در زمان های مختلف متفاوت است، نحوه آگاه سازی است. اواسط قرن پانزدهم میلادی، فردی توسط خانواده‌ها انتخاب می‌شد و با فریاد زدن در کوچه و خیابان، تاریخ عروسی را به آگاهی همه می رساند. در قرون وسطی نیز افراد ثروتمند و اشراف‌زادگان از راهب‌ها می خواستند که بر روی کاغذی تاریخ و روز مراسم را بنویسند و به مهمانان بدهند. اما سواد نوشتن دعوتنامه یک چیز بود و سواد خواندن دعوت‌نامه چیز دیگری! که اغلب مردم آن زمان از آن بی نصیب بودند؛ بنابراین این روش چندان کارآمد نبود.

در اواخر قرن پانزدهم سوادآموزی در بین افراد مرفه و خاواده هایی که از نظر اقتصادی در وضعیت بهتری بودند رواج پیدا کرد و استفاده از کارت دعوت، به شکل کاغذی که کاتبان بر روی آن اطلاعات مراسم را می نوشتند، متداول‌تر شد. همانطور که گفته شد در آن زمان ها خبری از صنعت چاپ نبود و نوشتن کارت عروسی پروسه ای زمان‌بر بود. بعد از جنگ جهانی دوم کارت های عروسی به شکل امروزی در آمد و به صورت انبوه تولید شد. کارت هایی که بر روی آن متن هایی مطابق سلیقه عروس و داماد چاپ می شود و در اختیار مهمانان قرار می گیرد. 

کارت دعوت آنلاین جایگزین کارت دعوت کاغذی

امروزه به علت کمبود زمان و مشغله های عروس و داماد، خانواده ها و مهمانان ، کارت عروسی کم‌کم از شکل کاغذی و فیزیکی خود خارج شده است و همه اغلب به جای دریافت کارت فیزیکی، عکس آن را دریافت می کنند. از این رو بهتر است تا از امکانات بزمینه در ساخت کارت دعوت آنلاین استفاده کنید و به جای عکس کارت مدرن تر عمل کرده و کارت دعوت الکترونیکی خود را ارسال کنید.

بخش های مختلف کارت عروسی

کارت دعوت شما چه کاغذی باشد و چه الکترونیکی، باید شامل چند بخش ضروری باشد. از جمله این بخش ها می توان به نام خدا، اسامی عروس و داماد، نام خانوادگی عروس و داماد، متن دعوت، تاریخ مراسم و محل برگزاری جشن اشاره کرد.

شروع هر دعوت نامه ای با نام و یاد خدا آغاز می شود. معمولا این عناوین در کارت های دعوت عروسی به شکل های خلاقانه و زیبا نوشته می شود. کمی پایین تر از نام خداوند اسامی عروس و داماد ذکر می شود که معمولا ابتدا اسم خانم و سپس اسم آقا آورده می شود. نام های خانوادگی در پایین متن یا شعری که بنا به سلیقه خود می‌توانید انتخاب کنید، نوشته می شود. سپس با جمله ای محترمانه از مهمانان جهت گردهمایی در مراسم خود دعوت می کنید. مهمترین قسمت یک کارت عروسی تاریخ مراسم، ساعت برگزاری و محل قرارگیری مکان جشن می باشد، که در پایان متن کارت نوشته می شود.

ایده های خلاقانه برای متن کارت عروسی

همانطور که پیش‌تر گفته شد می توانید متن با شعری را به دلخواه در کارت عروسی، پس از اسم عروس و داماد بنویسید. این متن می توانید تک بیتی از حافظ و مولانا و شعرای قدیمی تر باشد، یا شعری نو از سهراب سپهری و نیما یوشیج و سایر شعرای معاصر و یا نثری زیبا. حتی می توانید با سفارش به یک شاعر شعر مخصوص به خودتان را داشته باشید، شعر یا متنی شامل اسامی شما، فصل برگزاری مراسم، فصل تولد شما و ... . در این مورد کمی خلاقیت به خرج دهید. به دنبال ویژگی های منحصر به فرد خود و همسرتان باشید. فصل هایی که در آن متولد شده اید، نحوه آشنایی جالبی اگر داشتید، مصادف بودن تاریخ عروسی تان با تولد، روز ولنتاین یا روزهای مهم دیگر، همه و همه می‌توانند سوژه ناب متن کارت شما باشد.

به تازگی برخی از زوج ها در کارت عروسی خود متن و شعری نمی نویسند و تنها به نوشتن اطلاعات مراسم اکتفا می کنند.

برخی نیز متن کارت عروسی را به زبان انگلیسی می نویسند. شعر یا متنی از شعرای انگلیسی زبان نیز در متن کارت عروسی به چشم می خورد. اگر اقوام و دوستان شما به زبان انگلیسی مسلط هستند این مورد گزینه بدی نیست اما  اگر در میان مهمانان افراد سالخورده ای هسند که به زبان انگلیسی آشنایی ندارند، بهتر است متن کارت را به صورت فارسی بنویسید یا اگر اصرار به انگلیسی بودن متن کارت عروسی دارید، ترجمه متن را در زیر آن قید کنید. مورد آخر می تواند برای آن دسته از عروس و دامادهایی که تعدادی از مهمان هایشان از خارج از کشور هستد ایده آل باشد.

در بعضی از عروسی های اخیر دیده شده که متن کارت عروسی را به صورت طنز نوشته اند و از مهمانان به این صورت دعوت به عمل آورده اند. درست کردن کارت با طراحی شخصی به شکل روزنامه و نوشتن بخش های مختلف آن انتخابی است که برخی عروس و دامادها داشته اند.

کارت دعوت؛ نمادی از سبک و شخصیت شما

در آخر لازم به گفتن است که کارت عروسی شما اولین چیزی است که مهمانان شما آن را می بینند. بنابراین کارت عروسی می تواند نشان دهنده سبک و کلاس عروسی شما باشد. شاید کارت عروسی برای آن دسته از اقوامی که تا به حال عروس یا داماد را ندیده اند قضاوتی باشد بر شخصیت آن ها. متن کارت عروسی می تواند نشانگر سبک مدرن یا سنتی عروسی شما و همچنین عقاید و علایق‌تان باشد.

قبل از انتخاب متن دعوتنامه عروسی دقت کنید که این کارت قرار است به دست چه کسانی برسد و چه افرادی قرار است آن را ببینند. اگر دوست دارید برای دوستان خود کارتی با متن طنز تهیه کنید و برای مهمانان دیگر متنی جدی در نظر دارید، در صورت نداشتن مشکل بودجه می توانید دو نوع کارت چاپ کنید. در غیر این صورت یک کارت ساده با متنی وزین هر نوع سلیقه ای را پوشش می دهد.

با استفاده از کارت دعوت آنلاین بزمینه می توانید برای هر فرد، کارتی منحصر به آن شخص ارسال کنید. به این ترتیب در هزینه ها نیز صرفه جویی کرده اید؛ زیرا کارت دعوت آنلاین بزمینه به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده شده است.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

ستاره | 1397 مهر 22


دوست من برای کارت دعوت مراسمش از آتلیه خواسته بود که واسشون کلیپ درست کنه و تو اون کلیپ مهمون هاشون رو دعوت کرده بودند خیلی خوشگل بود ولی چون حجم زیادی داشت هم ارسالش هم دریافتش مشکل بود ولی این کارت دعوتی که تو بزمینه هست خیلی خوبه
هم ی چیز متفاوت
هم بی هزینه س و خیلی از افرادی که به فضای مجازی دسترسی دارند رو میشه اینجوری دعوت کرد