رویه دریافت وام ازدواج

رویه دریافت وام ازدواج

فهرست عناوین

یکی از دغدغه های اصلی جوانان امروزی، هزینه های ازدواج است. خرج و مخارج تهیه و تدارکات مراسم ازدواج از یک سوی و هزینه تهیه مسکن و خرید جهیزیه از سویی دیگر به شدت ذهن جوانان را به خود مشغول ساخته است. چند سالی است که بحث اعطای وام ازدواج به زوج های جوان در جامعه مطرح شده است که در ابتدای طرح، با استقبال خوبی مواجه شد.

در حال حاضر به دلیل نوسانات بازار و تغییرات شدیدی که در اوضاع اقتصادی جامعه رخ داده است، دریافت وام ازدواج برای متقاضیان با ابهامات زیادی رو به رو شده است. زوج های جوان سوالات زیادی در مورد چگونگی رویه دریافت وام ازدواج، میزان وام، بازپرداخت و بسیاری موارد دیگر مطرح می کنند و انتظار دارند مسئولان بتوانند به خوبی موضوع را برای آن ها شفاف سازی کنند.

جدیدترین شرایط و مقرارت وام ازدواج در این مقاله جهت اطلاع شما عزیزان آورده شده است تا بتوانید با اطلاعات کافی وام ازدواج را دریافت کرده تا بخش کوچکی از هزینه های شروع زندگی مشترکتان را جبران کنید.


چه کسانی می توانند وام ازدواج دریافت کنند؟

افرادی می توانند وام ازدواج دریافت کنند که تابعیت جمهوری اسلامی ایران و کارت ملی داشته باشند. شهروندان ایرانی که در خارج از کشور گواهی ازدواج آن ها در سفارت جمهوری اسلامی ایران صادر شده و گواهی ازدواجشان توسط کنسولگری مهر شده است، به عنوان سند ازدواج تلقی می شود و می توانند درخواست وام ازدواج دهند. اقلیت های مذهبی نیز می توانند با اقرارنامه تایید شده توسط مراکز سایر ادیان، می توانند برای دریافت وام ازدواج اقدام کنند.

هر فرد تنها یک بار می تواند از تسهیلات وام ازدواج استفاده کند. در صورتی که عروس یا داماد در شرف ازدواج مجدد هستند، اگر در ازدواج قبلی از وام ازدواج استفاده کرده باشند، وام ازدواج به ایشان تعلق نمی گیرد.

مبلغ، مدت زمان بازپرداخت و سود بانکی وام ازدواج چقدر است؟

مبلغی که دولت جهت تسهیلات ازدواج به جوانان به صورت وام اعطا می کند، مقدار 15 میلیون تومان است. اقساط وام ازدواج به صورت مساوی با کارمزد چهار درصد باید در طی 60 ماه پرداخت شود.

مهلت ثبت نام در سامانه وام ازدواج چقدر است؟

از روز ثبت عقد به مدت دو سال مهلت دارید تا در سامانه درخواست وام ازدواج ثبت نام کنید.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ وام ازدواج

اصل و کپی سند ازدواج، اصل و کپی کليه صفحات شناسنامه‌های زوجين، اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنين، اصل و کپی کارت ملی (موقت يا دائم) زوجين، اصل و کپی کارت ملی (موقت يا دائم) ضامن ،کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجين و کد رهگيری ده رقمی دريافتی از سايت پس از مرحله ثبت نام مدارک لازم جهت اخذ وام می باشند.

ضامن وام ازدواج باید چه شرایطی را داشته باشد؟

در هنگام ثبت نام در سامانه وام ازدواج، می بایست یکی از بانک ها را از لیست ارائه شده انتخاب کنید. معمولا هر بانک در بعضی از موارد، قوانین خاص خود را دارد. از این موارد می توان به شرایط ضامن اشاره کرد. شرایط ضامن را از بانک منتخب بپرسید. به طور کلی ضامن باید یکی از موارد زیر را با تشخیص مسئول مربوطه داشته باشد.

  1. چنانچه زوجين در سامانه ازدواج هر دو يک بانک را انتخاب نموده باشند، ارائه يک ضامن معتبر، با شرط آن که میزان حقوق او در حد اقساط وام هردو باشد کفایت می کند و نیازی به معرفی دو ضامن نمی باشد.
  2. اگر بانک منتخب متقاضی وام ازدواج بانک واریز کننده یارانه او نیز باشد، می تواند یارانه را پشتوانه وام خود قرار دهد.
  3. در صورت شاغل بودن متقاضی به صورت رسمی یا پیمانی در ادارات دولتی، نیروی نظامی و انتظامی، نهادهای عمومی همچون هلال احمر، کمیته امداد و شهرداری، به جای معرفی ضامن می تواند گواهی کسر از حقوق به همراه فیش حقوقی و حکم کارگزینی را ارائه دهد. این در صورتی است که حقوق متقاضی کافی باشد.
  4. کارمندان رسمی و پیمانی، بازنشستگان دولت، نیروهای نظامی و انتظامی، نهادها و موسسات عمومی همچون شهرداری و کمیته امداد، کارگران و کارمندان شرکت های تولیدی و صنعتی بزرگ، می توانند ضمانت متقاضیان وام ازدواج را بر عهده بگیرند. در صورت کفایت حقوق ضامن برای اقساط وام ازدواج یک نفر ضامن کافی است. ضامن با ارائه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی می تواند ضامن وام گیرنده شود.
  5. ضامن می تواند کاسب باشد. اما شرط قبول ضمانت او ارائه پروانه کسب و فعال بودن کسب و کار او در زمان اخذ وام است.
  6. اگر فردی دارای حساب جاری فعال باشد و از نظر بانک خوش حساب باشد، می تواند مسئولیت ضمانت را برعهده بگیرد.
  7. در روستاها، یک نفر از ساکنین روستا که صلاحیت وی به تایید شورای اسلامی روستا رسیده است می تواند ضامن متقاضی شود.
  8. به تشخیص بانک متقاضی می تواند جهت تضمین، چک معتبر، سفته و سپرده های خود و بستگان را ارائه دهد.


روش ثبت نام برای اخذ وام ازدواج

در ابتدای مسیر اخذ وام ازدواج باید وارد سایت ve.cbi.ir شوید. مراحل ثبت نام را انجام دهید. در صورت موفق بودن ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی محرمانه به متقاضی داده می شود که باید آن را پیش خود نگه دارد. جهت بررسی وضعیت ثبت نام و شعبه بانک اخذ وام و زمان مراجعه به بانک نیز باید به همین سایت مراجعه شود. اگر در مدت اعلام شده توسط سایت مراجعه نشود، ثبت نام لغو می شود و متقاضی باید دوباره در سامانه ثبت نام کند.

تسهیلات ایثارگران به چه صورت است؟

در ابتدا باید دانست که منظور از ایثارگران شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان شاهد است و تسهیلات ازدواج برای این افراد دو برابر افراد عادی می باشد. متقاضیان ایثارگری نیز همچون سایر افراد باید از طریق سامانه ثبت نام کنند و مانند سایرین نیز تنها یک بار می توانند از وام ازدواج استفاده کنند. مدت زمان پرداخت اقساط نیز همان 60 ماه است و البته رعايت ساير شرايط و ضوابط اعطاي تسهيلات قرض الحسنه ازدواج براي اين تسهيلات الزامي مي باشد.

در راستای اجرای ماده 50 قانون خدمات رسانی به ایثارگران، و اعطای وام ازدواج به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران براساس بندهای (ز)، (ح) و (ط) ماده 1 دستور العمل قانون خدمات رسانی به ایثارگران، درصورتی که استعلام وضعیت مشمولین مذکور در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جهت بهره‌مندی آنان از تسهیلات موصوف از طریق وب سرویس میان این بانک و بنیاد شهید (برای ازدواج دوم و در صورتیکه متقاضی در ازدواج قبلی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره‌مند نگردیده باشد) مثبت درج گردد، مورد اقدام قرار می گیرد:

  • ز ) خانواده شاهد: خانواده‌های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانواده‌شان (پدر، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالاثر یا اسیر شده باشد.
  • ح ) خانواده ایثارگران: خانواده‌های جانبازان و آزادگان که شامل همسر، فرزند و والدین آنها می‌شود.
  • ط ) در صورت فوت جانبازان و آزادگان مشمول این قانون، خدمات و امتیازات مربوط، به خانواده تحت تکفل آنان تعلق می‌گیرد.

آیا رویه دریافت وام ازدواج توانسته است مشکلات زوجین را حل کند؟

بسته های حمایتی زوجین در قالب تسهیلات جوانان برای ازدواج تا حد مطلوبی توانسته اند نیازهای برخی از قشرهای جامعه را برطرف کنند؛ اما متأسفانه پیچ و خم هایی که در رویه دریافت وام ازدواج به جوانان تحمیل می شوند، شوق آن ها را برای آغاز یک زندگی مشترک کاهش می دهد. درگیر شدن در امور اداری دریافت وام مسأله ای است که هر کسی حوصله تحمل آن را ندارد!

جالب است بدانید جوانانی که مجرد هستند و با امید به دریافت وام ازدواج برای این امر خیر قدم بر می دارند در اولین مراحل دلسرد می شوند و چه بسا پس از ازدواج از دریافت این وام صرف نظر می کنند. از نظر این افراد، میزان وام ازدواج بسیار کم است و نیاز خاصی را در جامعه امروزی برطرف نمی کند.

سخت گیری بانک ها برای بازپرداخت تسهیلات بانکی ازدواج، عامل دیگری است که زوجین را از دریافت آن منع می کند. مصوبه های پیچیده ای که هر لحظه از سوی مقامات صادر می شوند دستیابی به وام ازدواج را سخت تر کرده است. این یک مسأله جدی است که باید با همکاری و همفکری مسئولان مرتفع شود.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت