همه چیز درباره سفره عقد عروسی ایرانی

همه چیز درباره سفره عقد عروسی ایرانی

فهرست عناوین

سفره عقد، یکی از آداب و رسوم بسیار زیبای ایرانیان است که در جشن‌های عروسی و در مراسم عقد عروس و داماد پهن می‌شود. این سفره زیبا از عناصر مشخص و خاصی تشکیل شده است که هر یک از آنها بیانگر نمادی از زندگی است. در این مراسم عروس و داماد در مقابل این سفره زیبا می‌نشینند، به خطبه عقد گوش می‌دهند و در پایان خطبه با یکدیگر پیوند زناشویی می‌بندند. مراسم زیبایی هم بر سر سفره عقد وجود دارد از جمله ساییدن قند در سفره ای  که بالای سر عروس و داماد قرار دارد و همین‌طور اقدام آنها در گذاشتن عسل در دهان یکدیگر.

امروزه سفره‌های عقد با انواع‌ گل‌آرایی‌ها و شمع‌آرایی‌ها و سایر تزئیناتی که بر حسب ذوق و سلیقه عروس و داماد انتخاب می‌شوند، بسیار متنوع و زیبا شده‌اند ولی صرفه‌نظر از مدل سنتی یا مدرن و صرفه‌نظر از ساده یا تجملی بودن آن، همه سفره‌های عقد از عناصر مشخص و خاصی تشکیل شده اند که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم:

قرآن کریم و جا نماز

ایرانیان به نشانه مورد تایید قرار داشتن وصلت از سوی خداوند و طلب بركات الهي از سوی خداوند قرآن را بر سر سفره عقد و جلوی آينه و شمعدان قرار می‌دهند و جانماز رو به روی آينه گسترده مي‌شود و روي آن مهر و تسبيح زيبايي قرار مي دهند تا گواهي بر پايبندي زوج نسبت به اصول دين اسلام باشد.

آينه و شمعدان سفره عقد

آینه و شمعدان یکی از اجزای اصلی سفره عقد است که جایگاه آن در بالای سفره، روبه‌روی محل نشستن عروس و داماد است تا عروس و داماد چهره یکدیگر را هنگام قرائت خطبه عقد در آن ببینند و همچنین آینه نمادی از روشنایی، صافی و صداقت است. شمعدان‌ها در دو طرف آینه قرار می‌گیرند و نماد روشنایی و گرم شدن پیوند عروس و داماد هستند.

برای آینه و شمعدان طرح‌های متنوعی از سنتی و لوکس وجود دارد و همین‌طور جنس‌های مختلفی مثل طلا، نقره، کریستال، چینی، برنز، چوب و انواع فلزهایی که با آب طلا و نقره آبکاری می شوند وجود دارد. شمعدان‌ها دارای انواع متنوعی از برقی و غیر برقی، تک شعله و یا چندشعله هستند، که بسته به سلیقه عروس و داماد انتخاب می‌شود.

شاید با خودتان بگوئید که خریدن آیینه و شمعدان به چه دردی می خورد؟! پیشنهاد می‌شود قبل از خرید آینه و شمعدان حتما مکانی را که می‌خواهید در منزل آنها را قرار دهید، مدنظر داشته باشید و با توجه به نوع استفاده‌ای که در نظر دارید، طرح و مدل آن را انتخاب کنید.

انواع کاربردهای آینه و شمعدان در منزل:

  • قرار دادن بر روی کنسول و در مسیر درب وردی یا راهرو منزل
  • قرار دادن بر روی میز آرایش اتاق خواب
  • استفاده در ویترین بوفه
  • قرار دادن شمعدان‌ها بر روی میز ناهار خوری و یا قسمت‌های مختلف منزل به عنوان دکور

نقل و شاخه نبات

یکی از اجزای زیبای سفره عقد شاخه نبات است که نقل و شاخه نبات، نمادی از شيريني براي شروع پيوند زناشويي است.

نان و پنير و سبزي

از قدیم نان سنگك نشانه بركت و رزق و روزي است، پنیر نشانگر وسعت روزی است و سبزی نیز نمایانگر سرسبزی و سلامتی است. امروزه نان و پنير و سبزی را به صورت لقمه‌هاي كوچك هم درست کرده و بعد از پایان عروسی به مهمان‌ها تعارف می‌کنند.

عسل

به یمن شروع زندگی شیرین برای عروس و داماد، آنها عسل در دهان یکدیگر می‌گذارند که یکی از رسوم زیبا پس از جاری شدن خطبه عقد است.

تخم مرغ

به عنوان نمادی از تداوم نسل و به‌ اصطلاح بچه‌دار شدن و به نیت باروري عروس و داماد، تخم مرغ های رنگین یا طلائی یا نقره ای بر سر سفره عقد قرار داده می‌شود.

سكه

سکه نمادی برای افزایش رزق و روزی عروس و داماد است.

گردو، بادام و فندق

درخت گردو به‌دليل عمر طولاني كه دارد، نماد افزايش طول عمر عروس و داماد است. بادام و فندق هر كدام ميوه‌هاي بهشتي هستند كه نماد تداوم نسل و نوه‌دار شدن است.

اسپند

از قدیم اسپند براي دورشدن چشم بد استفاده می‌شده و برای اینکه پيوند عروس و داماد از آسيب‌ها در امان باشند اسپند بر سره سفره می‌گذارند.

كله قند

ساييدن يك جفت كله قند هم‌شكل و هم‌اندازه روي پارچه‌اي بر سر عروس و داماد به نيت فر و باريدن شادي و شيریني بر سر آنها طي زندگي مشترك صورت مي گيرد.

جا حلقه‌ای

زوجین بعد از جاری شدن خطبه عقد، به نشانه تشکیل پیوند زناشویی، حلقه در دست یکدیگر می‌کنند.

گل و شیرینی

گل نشانه شادابي و طراوات و به عنوان نمادي از زيبايي اين پيوند است و شيريني نشانه دست یافتن به شهد خوشبختي است.

میوه

میوه از دیگر اجزای سفره عقد است. نهادن ميوه‌هاي رنگين بر سر سفره عقد به منزله برخورداري عروس و داماد از مواهب رنگارنگ الهي ونعمت‌هاي طبيعي زندگي است.


اینها تمام اجزای یک سفره عقد اصیل ایرانی هستند اما اگر می خواهید برای چیدمان سفره عقدتان ایده بگیرید، اینجا کلیک کنید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

ستاره | 1397 مهر 08


چقدر نمونه سفره ها با اینکه کامل نبود خوشگل بودن
حالا یا عکسبرداریش قشنگ بوده یا واقعا کارها خوب بود
کاش میگفتی که میتونه این کارها رو انجام بده و هزینه ش چقدره

farid | 1397 مهر 09


من فقط با قسمت خوردنی هاش مثل نون و پنیر و سبزی و میوه و ... موافقم که متاسفانه اخرش هم نمیدن همون ها رو بخوریم ))))))

رزیتا | 1397 مهر 10


به نظر من فراهم آوردن همه ی اینا خیلی سخته و ترجیحم اینه که سالن عقد ها مراسم بگیرم

هاله | 1397 مهر 11


کلا باید به جزییات زیادی توجه کنی در چیدن سفره عقد، ولی مرحله به مرحله فکر کردن بهشون و تهیه هر کدوم هم لذت خودشو داره، البته به شرطی که زمان داشته باشی. واقعا الان سالن عقدها و یا تشریفات تالارها، کار رو خیلی راحت تر کردن

مهسا | 1397 مهر 15


واااای کی حوصله داره انقدر چیز تهیه کنه و بخواد خودش سفره عقد بچینه
الان سالن عقدها سفره عقدهای خیلی خوشگلی دارند
خیلی هم راحت و اسوده
البته دوست من خودش هنرمند بود سفره عقدش رو خودش طراحی کرد بعد از اون هم اجاره میداد