مدت عقد و نامزدی چقدر باشد؟

مدت عقد و نامزدی چقدر باشد؟

فهرست عناوین

دوران عقد یکی از به یادماندنی ترین دوران زندگی هر زوج جوانی است که تا شروع زندگی و فراهم شدن امکانات طول می کشد. این دوران به همانقدری که زیباست و شیرینی های دلچسب خودش را دارد، به همان نسبت هم اگر طولانی شود باعث بروز برخی از مشکلات می شود. غالبا گروهی از افراد به دلیل موانع مادی و تحصیلی گاهی اوقات تصمیم می گیرند که مدت زمان عقد طولانی شود تا تمامی شرایط فراهم گردد؛ درحالیکه این موضوع اغلب اوقات نتیجه رضایت بخشی نخواهد داشت و گاهی به جدایی نیز ختم می شود. از این رو توصیه می شود که دوران عقد کوتاه باشد تا بدون هیچ گونه مشکلی زوج جوان از هر لحاظ مستقل شوند و زندگی مشترک خود را آغاز کنند. برای اینکه بیشتر با دوران عقد و نامزدی و مدت زمان مناسب آن آشنا شوید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

دوران عقد و نامزدی

دوران عقد غالبا به منظور شناخت دختر و پسر از نظر روحیات، خلق و خو و شخصیت آنهاست و این مدت زمان باعث می شود که دختر و پسر بتوانند به خوبی با اخلاق هم آشنا شوند و تعاملات اجتماعی و خصوصیات یکدیگر را پذیرفته و جهت های فکری خود را به اندازه ای باهم تراز کنند؛ در واقع هر فردی یکسری موارد را در ذهن دارد که از جمله می توان به خانواده و خصوصیات اجتماعی اشاره کرد و دوران عقد یا نامزدی به او کمک می کند تا با خصوصیات طرف مقابل نیز آشنا شود و خود را برای زندگی مشترک آماده کند.

همچنین جالب است بدانید که روانشناسان و مشاوران خانواده معتقدند که دوران عقد برای شناخت دختر و پسر نسبت به هم ضروری است؛ چرا که گاهی اوقات بهتر است در همین دوران طرف مقابل را شناخت تا سالیان سال سختی و عذابی متحمل هر یک از طرفین نشود.

بیشترین مواردی که در دوران عقد باعث سختی و کدورت می شود، توقعات خانواده ها نسبت به دختر و پسر است. چرا که آنها همان توقعاتی را از فرزندشان دارند که قبل از عقد داشته اند. درحالیکه آنها اکنون زن و شوهر هستند. در این زمان دختر و پسر نه تنها بایستی فرزند خوبی برای خانواده خود باشند و توقعات آنها را اجرا کنند، بلکه بایستی نسبت به طرف مقابل که همسرش می باشد نیز مسئولیت داشته باشد. در این مواقع فرد نمی تواند هر دو مسئولیت را به خوبی انجام دهد و این احساس به او منتقل می شود که همسرش مانع استقلال او می شود و کدورت ها از ایجاد می شود.

از طرفی خانواده ها نیز گاهی بر سر مواردی همچون مسافرت های دو نفره دختر و پسر، رفت و آمدهای زیاد، ماندن دختر در منزل داماد و دیگر موارد سختگیری های شدیدی را نشان می دهند که در اکثر موارد موجب دلخوری دو طرفه می شود. همچنین یکی از عوامل سرد شدن دختر و پسر نسبت به یکدیگر، طولانی شدن دوران عقد است. از این رو روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که مدت زمان عقد بایستی کوتاه باشد تا دخالت ها و توقعات خانواده ها مانعی برای زندگی زوج جوان نباشد.

مدت زمان دوران عقد چقدر باشد؟

مدت زمان مناسب برای دوران عقد 6 ماه است و در این مدت دختر و پسر زمان کافی برای شناخت نسبت به یکدیگر دارند و می توانند برای آغاز زندگی مشترک خود آماده شوند. همانطور که پیشتر اشاره شد، اگر مدت زمان عقد و نامزدی طولانی شود نه تنها زن و شوهر را سرد می کند، بلکه اختلافات ناشی از توقعات خانواده ها، این دوران را تبدیل به یک برزخ می کند؛ از این رو اگر در فکر راه اندازی مراسم نامزدی و عقد هستید، پیشنهاد می کنیم زمان عقد را تعیین کنید و تاریخ عروسی خود را در کوتاهترین زمان ممکن مشخص نمایید. البته در اکثر خانواده ها مدت زمان عقد و همچنین تاریخ عروسی در همان شب خواستگاری تعیین می شود و خیال هر دو طرف آسوده خواهد شد.

معایب طولانی شدن دوران عقد

در واقع دختر و پسر بعد از دوران عقد بایستی موراد مهمی را رعایت کنند که با طولانی شدن دوران عقد سخت و سخت تر خواهد شد. نه می توانند آزادانه با یکدیگر رفت و آمد کنند و نه می توانند توقعات خانواده‌ها را نادیده بگیرند. هرقدر که این مدت طولانی باشد، اختلافات زیادی رخ می دهد که گاهی اوقات به نتیجه هم نخواهد رسید. همچنین یکی از مهمترین عامل سرد شدن بین زن و شوهر، طولانی بودن مدت عقد است؛ چرا که هر یک از آنها مجبور هستند هم فرزند خانواده باشند و هم نقش یک همسر را به خوبی ایفا کنند. از این رو طولانی شدن دوران عقد به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

از آنجاییکه از دلایل طولانی شدن عقد، توقعات بالا در برگزاری مراسم عروسی است، اگر کمی از این توقعات از دو طرف کم شود به راحتی می توان زندگی مشترک را هر چه زودتر شروع کرد. از این رو بهتر است فاصله بین عقد و عروسی حداقل زمان ممکن باشد.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت