چک لیست جهیزیه - هال و پذیرایی منزل

چک لیست جهیزیه - هال و پذیرایی منزل

فهرست عناوین

پس از خرید لوازم برقی و بزرگ جهیزیه، پرهزینه ترین خریدهای نوعروس مربوط به هال و پذیرایی خانه است. بهتر است خرید این بخش از جهیزیه را حتما با نظر زوج جوان انجام دهید؛ چراکه این وسائل جز اساسی ترین قسمت های خانه است که در معرض دید همه قرار می گیرد و شاید امکان تعویض وسائل در فواصل زمانی کم وجود نداشته باشد. علاوه بر این زوج جوان مطمئنا از انتخاب کردن این وسائل به سلیقه خوشان خشنود و راضی تر خواهند بود.

مبلمان راحتی

مبل‌ راحتی از نظر میزان راحتی دو نوع است: راحتی کامل که برای لم دادن و تماشای تلویزیون یا استراحت کاربرد بیشتری دارد و در پذیرایی از مهمان چندان مناسب نیست؛ و مبل نیمه‌راحتی که اندکی رسمی‌تر است و در طراحی آن سعی شده هر دو منظور تا حدودی کاربرد داشته باشد.

روی مبل بنشینید تا بسنجید میزان فرو رفتن در آن، زاویه مهره‌های کمر و... حین نشستن اذیت‌تان نمی‌کند. مبل راحتی نباید سلامت شما را به خطر اندازد یا پس از مدتی سبب انحراف اسکلتی بدن، کمر درد و... شود. در خرید آن باید به جنس رویه اعم از پارچه، چرم، کتان، پشم و نوع چوب یا فلز دقت کرد. اگر رویه، کلاف یا چارچوب اصلی مبل، تشک‌ها و پشتی‌ها قابل شست‌ وشو باشد، از دردسرهای بعد هم راحت شده‌اید. اگر در طراحی آن چوب به کار رفته، جنس گردو مرغوب‌تر، محکم‌تر و سبک‌تر است. به اندازه و هم‌تراز بودن پایه‌ها هنگام خرید توجه کنید. مبل راحتی مناسب نباید لبه‌های تیز یا پایه‌هایی جلوآمده داشته باشد.

مبلمان پذیرایی

در صورتی‌که سالن شما فضای کافی برای دو دست مبل را ندارد یک دست مبلمان نیمه راحتی بهتر از مبلمان های استیل یا کاملا راحتی است. اما اگر فضای لازم را در اختیار دارید می‌توانید یک دست مبلمان مخصوص مهمان‌های رسمی تهیه کنید.

میز پذیرایی

به طور کلی ابعاد استاندارد میز عسلی و سطح میز جلو مبلی باید ۵ سانتیمتر بالاتر از ازتفاع مبلمان کناری خود باشد. میز جلو مبلی در حالت عادی و استاندارد ۴۰ تا ۴۵ سانتیمتر ارتفاع دارد، ولی اگر ارتفاع مبلمان شما بیشتر است بهتر است از میز جلو مبلی مرتفع تری استفاده کنید. در انتخاب رنگ میز جلو مبلی و میز عسلی ها حتما از چوب های هماهنگ و هم رنگ با بدنه ی مبلمانتان استفاده کنید تا با مبلمانتان تناسب داشته باشد.

بوفه یا ویترین

معمولا به نمایش گذاشتن ظروف تزیینی و ظروف پذیرایی خاص در انواع بوفه و ویترین انجام می شود. با توجه به سبک انتخابی در دکوراسیون منزل و همینطور نوع مبلمان باید به نوع ویترین انتخاب شده هم توجه کنید.

برای دکوراسیون به سبک مدرن، باید از نوعی بوفه و ویترین استفاده کنید که ساده تر بوده و تزیینات زیادی نداشته باشند. خطوط ساده و منظم، از ویژگی های سبک مدرن است. بوفه مدرن می تواند تنها دارای طبقاتی ساده برای نمایش ظروف یا وسایل دکوری شما باشند و تمرکز بیشتر را روی نمایش محتویات بوفه و ویترین بگذارند و نه تزیینات بوفه و ویترین.

ویترین کلاسیک دارای چوب برش خورده و تزیینات کار شده بسیاری با خطوط منحنی است که به شکوه و وقار دکوراسیون پذیرایی و غذاخوری خانه شما می افزاید. زمانی که از بوفه سبک کلاسیک و با تزیینات استفاده می کنید حتما سبک خانه خود را در نظر داشته باشید.

در مجموع امروزه تمایل کمتری برای خرید بوفه در جهیزیه وجود دارد، در صورتی که دکوراسیون منزل شما اسپرت است می‌توانید به جای آن از شلف های دکوری برای تزئین با لوازم دکوری مدرن و یا استندهای با طراحی مدرن استفاده کنید. راه دیگر برای ظرفهایتان خرید آینه کنسول بوفه دار است که می‌توانید ظرف ها را در بوفه ی آن قرار دهید اما در این صورت دیگر خبری از نمایش ظروف نیست.

میز ناهارخوری

اگر می خواهید میز ناهارخوری برای شما سالها کاربرد داشته باشد، میزی را انتخاب کنید که از چوب سخت مانند چوب گردو، راش، بلوط و درخت ساج ساخته شده باشد. استفاده از شیشه باعث می شود سطح میز ناهارخوری آسیب ندیده و سالم بماند. میزهای ناهار خوری مستطیل و گرد انتخاب های مناسبی برای همه زمان ها و مکان ها هستند. پیش از خرید میزناهارخوری، ابتدا اتاق را اندازه بگیرید و سپس فضایی را در اطراف آن برای آسانی رفت و آمد در نظر بگیرید و سپس بزرگ ترین میز که مناسب فضای موردنظر است را بخرید. اگر قرار است میز و صندلی را جداگانه خریداری کنید، حتما به اندازه و شکل و طرح آنها توجه داشته باشید.

جاکفشی

از آنجا که جا کفشی معمولا در ورودی خانه قرار می گیرد اهمیت دارد که جنس آن و همچنین طرح و سبک آن با دکوراسیون داخلی هم‌خوانی داشته باشد.

اولین نکته در ساخت جاکفشی این است که باید فضای مناسبی برای ابزارهای مربوط به کفش مانند واکس ، جلا دهنده ، پاشنه کش و... در آن اختصاص یابد. درب های جاکفشی به دو صورت لولایی و داشبوردی هستند فرقی که این دو مدل با هم دارند در فضای داخلی آنهاست. در گذشته بیشتر جاکفشی ها درب لولایی داشتند اما امروزه به دلیل کوچک شدن خانه ها استفاده از لوازم ظریف تر و با کارایی بیشتر شده است از این رو درب های داشبوردی برای جا کفشی های کم عرض تر مفید هستند و کفش ها به صورت عمودی در آن جا می گیرند و در عرض کمتر تعداد بیشتری کفش در خود جا می دهند. البته سبک این‌ کار مدرن است ولی اگر شما از لوازم چوبی و کلاسیک استفاده می کنید، می توانید این جا کفشی ها را با روکش چوب سفارش دهید. نصب این جا کفشی ها معمولا بر روی پایه و خود ایستا می باشد ولی به دلیل عرض کم در صورت تمایل و امنیت بیشتر، بهتر است بر روی دیوار پیچ شود.

میز تلفن

امروزه با طراحی تلفن‌های بی‌سیم، استفاده از میز مخصوص تلفن کمتر به چشم می‌خورد. همچنین در بعضی منازل به‌خصوص خانه‌های کوچک به علت کمبود فضا به جای میز تلفن از میزهای کنار تخت و میزهای کنسول، قفسه‌ها و شلف‌ها، فرورفتگی‌های روی دیوار و... استفاده می‌شود. ولی باز هم عد‌ه‌ای هستند که به خرید میز برای تلفن‌شان علاقه‌مندند. میز تلفن بهتر است با سبک دکوراسیون منزل شما هم‌خوانی داشته باشد و مطابق با مبل‌ها و میزهای جلوی مبلی انتخاب شود.

پرده

در زمان تهیه پرده مطمئن شوید متراژ مناسبی انتخاب می کنید. اگر اتاق نورانی و روشن می خواهید از پرده های حریری و شیشه ای استفاده کنید.

هر اتاق دارای 4 عنصر اصلی است: سقف، دیوار، کف و مبلمان. اما برای دکور کردن بهتر است که تاکید تنها بر یکی از این موارد باشد و سایر عناصر به عنوان تقویت کننده عمل کند. بنابراین اگر انتخاب شما پرده ای با پارچه پلنگی است، از مبل هایی ساده تر استفاده کنید. برای اتاق خواب ها، از پرده های شِید و تاریک کننده استفاده کنید. پرده بلند می تواند کاملا مماس بر زمین باشد و یا روی زمین کشیده شود. همچنین پرده می تواند تنها فضای پنجره را پوشش دهد و یا سطحی از دیوار را نیز بپوشاند.برای حاشیه پنجره و یا چوب پرده، 2 و نیم سانت عرض کافی و شیک است. قاعدتا برای دسترسی به پرده (در بالای آن) تنها به دو سانتی متر فضا احتیاج دارید. با نصب پرده در ارتفاع بالا، دیوار را کشیده تر نشان می دهید و به ابهت پرده و اتاق می افزایید.

هنگام انتخاب پرده برای خانه، دقت داشته باشید که برای همه پنجره ها از یک جنس پارچه استفاده نکنید. پنجره ای که در معرض تابش شدید آفتاب قرار دارد، پارچه ای ضخیم تر می طلبد و برای پنجره های رو به سایه پارچه های نازک مناسب است. بهتر است حواستان باشد که حتما پرده را در آخرین مرحله از گردگیری خانه آویزان کنید. از طرفی تا رنگ دیوارها به طور کامل خشک نشده، پرده ها را نصب نکنید. پرده های آشپزخانه نیز نباید تا پایین پنجره برسد زیرا معمولا مقدار زیادی چربی را به خود جذب می کند. به ویژه اگر پرده شما در قسمت بالایی هود و یا در کنار هود آشپزخانه نصب شده باشد، حتما باید پرده را بافاصله از قسمت انتهایی پنجره نصب کنید.

فرش

فرش های دستباف از ابریشم و پشم بافته می شوند و فرش های ماشینی از نخ پلی پروپلین و نایلون به همین دلیل فرش های ماشینی به راحتی روی سنگ و سرامیک سر می خورند و جابه جا می شوند. نکته مهم دیگر در مورد فرش های ماشینی الیاف مصنوعی آن است که ممکن است برای شما و اعضای خانواده تان حساسیت های پوستی ایجاد کند و همین طور به راحتی مو و آلودگی را به خود جذب می کنند. قیمت بالای فرش های دستبافت عروس و دامادها را بر آن داشته به فرش های ماشینی تمایل پیدا کنند. در خرید فرش ماشینی، مانند هر فرش دیگر، باید به دو عامل شانه و تراکم توجه داشت. اگر فضای کوچکی در خانه دارید و می‌خواهید بزرگ‌تر نمایان شود، بهتر است از فرش‌های ماشینی که دارای رنگ‌های روشن هستند، استفاده کنید.

تلفن بی‌سیم

مدلی را انتخاب کنید که پایه های شارژ آن بصورت فلز های مقاوم و انعطاف پذیر باشد. تلفن های قدیمی دارای بخش مخصوصی برای قرار دادن نوار به جهت ضبط کردن پیغام های صوتی بودند اما خوشبختانه تلفن های امروزی دارای حافظه ذخیره سازی پیغام های صوتی می باشد. اگر این ویژگی برای شما اهمیت دارد می توانید به سراغ مدل هایی بروید که ظرفیت بالاتری برای این کار دارند. به ضد ضربه و ضد آب بودن گوشی توجه داشته باشید. به یاد داشته باشید در مورد زمان آماده بکار باطری گوشی نیز اطلاعات مناسبی بگیرید. بطور کلی زمان آماده بکار باطری گوشی های بی سیم از هفت روز شروع شده و در برخی از موارد تا 30 روز نیز ادامه خواهد داشت.

کولر گازی اسپلیت

در صورتی‌که نیاز به خرید کولر گازی داشتید باید انواع آن را بشناسید. کولر گازی پنجره ای به راحتی در پنجره و کانال مورد نظر قرار می‌گیرد، لذا در هنگام خرید تنها باید به ابعاد پنجره ای که قرار است کولر در آن قرار گیرد توجه نمود. این کولرها کنترل از راه دور ندارند و اغلب با صدا همراهند و مصرف بالاتری نسبت به سایرین دارند. کولر گازی پرتابل به معنای کولر گازی یک تکه بوده که فقط یک لوله خرطومی پلاستیکی پشت آن برای تخلیه گرمای موتور وصل می باشد و بدون نیاز به نصب و لوازم خاصی می باشد. این مدل کولر گازی برای فضاهای کوچک اجاره ای یا استفاده موقت حدود ۲۰ الی ۳۰ متر مربع حداکثر کاربرد داشته و چون چرخ دارند قابل حمل هستند کولرهای گازی ایستاده بر خلاف کولر متحرک دو تکه هستند یعنی دارای واحد خارجی نیز هستند. پنل اصلی آن بر روی زمین قرار می‌گیرد اما کندانسور آنها باید در بیرون از محل نصب گردد و به دلیل قدرت بالای پرتاب هوا و توانایی سرمایش و گرمایش زیاد برای سالن های وسیع و محل های بزرگ مناسب هستند. باید توجه نمود این کولرها را نمی‌توان همانند کولر های متحرک جابجا نمود .


کولر گازی اسپلیت به دو قسمت تقسیم می‌شود، یک قسمت برای داخل اتاق و دیگری خارج از آن که موتور یا کمپرسور آن است تا بتوانید در محیطی دورتر از محل نصب پنل با حداقل صدا به‌ کارگیری شود البته این نوع از کولر فضای بیشتری را نسبت به کولر گازی های پنجره ای و قابل حمل در بیرون از محیط به خود اختصاص می‌دهد با این حال اگر به فضای درون اتاق اهمیت بیشتری می‌دهید کولر قابل حمل بدترین انتخاب است. زیرا فضای زیادی از زمین کنار پنجره را اشغال می‌کند. کولر گازی دیواری یا اسپیلت به دلیل اینکه کمپرسور آن خارج از اتاق است کم‌صدا ترین گزینه برای انتخاب است. هر کولر گازی قدرت خنک‌کنندگی (BTU) متفاوتی دارد که عددی بین ۵۰۰۰ تا بالاتر از ۲۰۰۰۰ می باشد. برای مثال برای خانه ای با متراژ ۱۸۰متر کولر گازی با بی تی یو ۱۴۰۰۰ پیشنهاد میشود و برای خانه ای با متراژ ۶۰ متر کولر گازی با قدرت خنک کنندگی(BTU) 8000 پیشنهاد میشود..

بخاری

یکی از مهم‌ترین و بدیهی‌ترین معیارها برای انتخاب بخاری، درنظر گرفتن متراژ خانه  است. اگر به محصولی برخوردید که رده انرژی نداشت، بدانید که شکی در کارکرد بخاری‌شان است؛ در واقع احتمالا برای نمونه‌گیری همکاری نکرده‌اند یا محصول‌شان اصلا استاندارد نیست. بهترین انتخاب، رده A و B است اما چون دردسترس نیست، فعلا به همین ردیف‌های اول C و D اکتفا کنید که غنیمت‌اند. چیزی که در بخاری‌های بدون دودکش اهمیت دارد، به‌کارگیری سیستم ایمنی ODS است. این سیستم به محض اینکه - به هر دلیل - اکسیژن محیط به ۱۸درصد و پایین‌تر برسد، جریان گاز ورودی به بخاری را قطع می‌کند و تا زمانی که ترکیب هوا مناسب نشده و روشن شدن بخاری خطرناک باشد، اجازه روشن کردن آن را هم نمی‌دهد. استفاده از این بخاری در محیط‌های بسته‌ای مانند اتاق خواب، اتاق زیرشیروانی، زیرپله، انباری، پارکینگ، حمام، هتل، شیرخوارگاه، کودکستان و هر جایی که تهویه خوبی نداشته باشد، ممنوع است.

ساعت دیواری

اگر در حال تزئین خانه ای به شبک کلاسیک هستید ساعت های ایستاده کلاسیک با همه طرح و نقوشی که دارند، اصالت دکوراسیون داخلی شما را بیشتر می کند. بطور کلی ساعت های پاندولی در نوع ایستاده یا دیواری برای سبک کلاسیک منزل انتخاب مناسبی هستند. اگر می خواهید نوع ساده تری از ساعت دیواری را برای دکوراسیون خود داشته باشید، به سراغ ساعت های گرد بروید.

انتخاب رنگ های تیره مانند سیاه و قهوه ای و همچنین رنگ طلایی برای ساعت دیواری با سبک کلاسیک هم خوانی بیشتری دارد. ساعت دیواری کلاسیک دارای تزیینات و طرح هایی است که جذابیت فضا را بیشتر می کند. اعداد رومی و یا عقربه های فرم دار نیز برای این سبک مناسب است. اگر سبک دکوراسیون منزل شما مدرن می باشد می‌توانید از ساعتهای با رنگ های شاد و یا متریال جدید و حتی ساعت های دیجیتال استفاده کنید. 

کتابخانه

کتابخانه‌ها معمولا جزء پرمصرف‌ترین لوازم منزل هستند، که علاوه بر نظم بخشیدن به کتاب‌ها یک وسیله دکوری خوب و شیک محسوب می‌شود. اغلب کتابخانه ها بین ۹۰ تا ۲۴۰ سانتی متر ارتفاع دارند. هنگام خرید هم جنبه زیبایی و هم کاربردی آن را در نظر بگیرید. اکثر قفسه ها ۳۰ سانتی متر عمق دارند. اما کتابخانه های پلکانی و تکیه گاهی معمولا باریک ترند. انتخاب شما بستگی به اشیائی دارد که قصد جا دادنشان را در قفسه های کتابخانه تان دارید.

برای داشتن بیشترین حالت انعطاف پذیری کتابخانه ای انتخاب کنید که بتوانید قفسه های آن را جابجا کنید. کتابخانه های چوبی حس سنتی و دوام را القا می کنند. چوب برای کتابخانه های استاندارد بسیار ایده آل است زیرا می تواند وزن زیادی را تحمل کند.اگر توان مالی بالایی ندارید به دنبال کتابخانه هایی با قطعات تخته ای و یا MDF بگردید زیرا در عین حال که همان جلوه کتابخانه های چوبی را دارند، ارزان قیمت هم هستند. فقط در نظر داشته باشید که مثل چوب واقعی وزن سنگینی به قفسه ها وارد نکنید. قفسه های فلزی فضای بسیار محکم با حجم و وزن کمتر از چوب و تخته را پیشنهاد می کنند. اگر به دنبال یک دکوراسیون ساده و موقت هستید این گزینه برایتان بهتر است.

لوازم دکوری و تزئینی

همان‌قدر كه انتخاب لوازم دكوري درست مي تواند كيفيت دكوراسیون خانه را بالا ببرد، انتخاب نادرست مي تواند تمام تلاش هايي كه براي طراحي دكور آن شده را از بين ببرد. وقتي كه دكور احتياج به رنگ هايي دارد كه به صورت نقطه گذاري دكوراسيون را يكدست و تعادل رنگي را در فضا ايجاد كند از اكسسوار ها و لوازم دكوري استفاده مي شود.

سه راه برق

امکان اتصال چند دستگاه مختلف را در یک محل فراهم می کند. به علت تعدد وسایل برقی ضرورت وجود چند سه راهی در منزل احساس می شود.

محافظ وسایل برقی

محافظ برق علاوه بر آنکه امکان اتصال چند دستگاه مختلف را در یک محل فراهم می کند با توجه به وجود سیستم محافظتی در مقابل نوسانات ولتاژ خیالتان از بابت محافظت از تجهیزات گران قیمت نظیر تلویزیون، لپ تاپ، تبلت و موبایل راحت خواهد بود. دستگاه محافظ در صورتی که به درستی انتخاب شده باشد هرگز مشکل کانکتور نخواهید داشت. محافظ ها از چندراهی های برق قیمت بالاتری دارند.

جاکلیدی دیواری

اغلب اوقات موقع برگشت به منزل از فرط خستگی حواسمان نیست که کلید ها را در کجای منزل قرار دادیم و زمانی که می‌خواهیم از خانه خارج شویم به دنبال کلیدها می‌گردیم. با نصب یک جاکلیدی متناسب با دکوراسیون منزل می‌توانید علاوه بر تزئین ورودی از این سردرگمی نجات پیدا کنید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

احسان | 1397 مهر 08


ایده پردازی جالبی بود و خیلی هیجانی ... فکر می کنید چند درصد از مردم لوازمی که دوست دارند توان خریدش را دارند؟؟

افسانه | 1397 مهر 09


خرید جهیزیه خیلی سختههههههههههه

بهار | 1397 مهر 14


واسه انتخاب خیلی از وسایل باید حتما جدا از علاقه مون، بر اساس متراژ خونه و در نظر گرفتن تک تک فضاهایی که داریم خرید رو انجام بدیم. فکر کردن راجع به تک تک فضاها میتونه خیلی به یه خرید مناسب کمک کنه.

فتانه | 1397 مهر 21


کلا یک لیست بگذارید که لوازم کامل مورد نیاز اشپزخانه نام برده شود

مهسا | 1397 مهر 23


کاش لیست خرید جهیزیه میذاشتید
وقتی هنوز آدم سراغش نرفته نمیدونه چقدر سخته وقتی میریم سراغش اصلا میمونیم چی بخریم
خیلی سخته

Nazi | 1398 مرداد 22


مطالب خيلي به نفع مردان نوشته شده