چک لیست خرید جهیزیه - سرویس غذاخوری و پذیرایی

چک لیست خرید جهیزیه - سرویس غذاخوری و پذیرایی

فهرست عناوین

برای بسیاری از عروس خانم ها سرویس های غذاخوری، پذیرایی و تزئینی از جذاب ترین قسمت های خرید جهیزیه است. ظروف بسیار زیبا و انواع و اقسام سرویس های غذاخوری چشم های همه را به خود خیره خواهد کرد. علاوه بر این بسیاری از آنها را می توان به عنوان ظروف تزئینی در داخل بوفه قرار داد و از جلوه ای که در فضای خانه ایجاد می کنند، لذت برد.            

سوفله خوری

ظرف سوفله خوری به طور کلی در دو دسته سیلور و سرامیک جا می‌گیرند. سوفله خوری های سیلور به دلیل درخشندگی بسیار پرطرفدار است. اما سوفله خوری‌های سرامیکی به دلیل قابلیت حفظ دما ، برای گرم نگه داشتن غذا مناسب‌تر هستند. در سوفله خوری های سیلور ظرف غذا از جنس شیشه پیرکس می باشد. نوع دیگری از سوفله خوری ها، سوفله خوری های دوقلو هستند که به هر دو صورت پایه شمع دار و پایه بدون شمع در بازار موجود می باشند. در صورتیکه سبک شما مدرن باشد سوفله خوری های سیلور می تواند گزینه بهتری برای میز پذیرایی شما به حساب آید و اگر از ظروف فانتزی استفاده می کنید می توانید سوفله خوری های سرامیکی را برگزینید. در صورتیکه برای سرو سالاد و موارد این چنینی قصد خرید سوفله خوری دارید پس بهتر است به دنبال نمونه ای باشید که پایه آن به صورت ساده طراحی شده باشد و شمع وارمر در آن قرار نمی گیرد .

ست دیس مرغ و ماهی

انتخاب ظروف مرغ و ماهی باید با توجه به سایر ظروف انجام شود. ظروف سرو ماهی در طرحهای ماهی موجود می باشد.

سرویس چینی

مهمترین نکته در هنگام خرید سرویس چینی جهیزیه ، فرم ظرف و طرح و نقش روی آنها است. سرویس چینی که متناسب با مد انتخاب شود بعد از گذشت چند سال نیز از مد خواهد افتاد و شما را دلزده و پشیمان از خرید خواهد کرد.  علاوه بر زیبایی باید به کیفیت سرویس چینی نیز توجه داشت. مواردی از قبیل سبکی، شفافیت و نورگذری، استقامت در برابر ضربه و شوکهای حرارتی، قابلیت استفاده در مایکروویو، ثابت ماندن طرح و نقش پس از شستشو در ماشین ظرفشویی و بهداشتی بودن ظروف،  از آن جمله اند. ظروف چینی که برای تزئین نقش و نگار آن از فلز استفاده شده باشد قابلیت قرار گرفتن در ماکروفر را ندارند. ثبات رنگ و مقاومت طرح و نقش ظروف در مقابل درجه حرارت بالا و مواد شوینده بسیار قوی که در ماشین های ظرفشویی خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند، نیز از دیگر مزایای یک سرویس چینی مناسب استفاده روزمره است. چنانچه استفاده روزمره مورد نظر باشد، اقلامی مثل جای دستمال کاغذی، زنگوله، جاشمعی، قاشق چینی و... معمولاً ضروری به نظر نمی رسد. پیشنهاد می شود به جای خرید سرویس چینی ۱۸ نفره یا ۲۴ نفره، یک سرویس چینی ۱۲ نفره انتخاب کنید اما در کنار آن حتماً یک یا دو ست سرویس غذاخوری ۶ نفره هم خریداری کنید. قیمت ظروف چینی جهیزیه، از دیگر ملاحظات مهم در خرید سرویس جهیزیه است.

سرویس کریستال و بلور

در وهله اول بودجه خود را مشخص کنید. علاقه‌مندی خود را برای خرید برند خاص مشخص کنید. ممکن است شما بودجه کمی برای خرید ظروف کریستال در نظر گرفته باشید؛ اما به کریستال‌های چک یا آلمان یا لهستان علاقه‌مند باشید.کریستال‌های اصل برگه مخصوصی دارند که کشور سازنده درصد کریستال آنها را مشخص کرده است.برای تشخیص شیشه و بلور با کیفیت بالا باید فاکتورهای زیادی را در نظر داشت، مانند ظاهر جنس و نحوه بسته‌بندی آن، شیشه و بلور تولیدی نباید رنگ مات داشته و دارای حباب باشد. شیشه و بلور وقتی دارای رنگ سفید یا به اصطلاح بی رنگ باشد نشان‌دهنده کیفیت خوب آن است.

سرویس آرکوپال

این ظروف از شیشه زیباتر و نشکن‌تر و همچنین از چینی سبک‌تر است. از نظر سلامت متریال و جنس، ظروف آرکوپال نسبت به سایر ظروف ارجحیت دارد. این ظروف به هیچ وجه هنگام استفاده مواد غذایی ترش و اسیدی از خود واکنش شیمیایی نشان نمی دهند و مواد ساخته شده در آنها وارد مواد غذایی نمی شود. دوم اینکه در اثر حرارت خیلی بالا یا پایین مقاومت خوبی داشته و نمی شکند. به طوری که به راحتی می تواند در ماکروفر و یا فریزر قرار گیرد. قیمت ظروف آرکوپال در بازار به نسبت ایرانی، فرانسوی و متفرقه بودن آن متفاوت است که با دیدن پشت ظروف یا مطالعه در صفحه اینترنت محصول خود می توانید از کشور سازنده ی آن مطلع شوید.

سرویس قاشق و چنگال

با توجه به بودجه ی خود قبل از خرید از میان نمونه های ارزان قیمت، میان قیمت و گران قیمت یکی را انتخاب کنید. یکی از برندهای موجود در بازار را انتخاب کنید. سرویس های قاشق و چنگال باید به گونه ای باشند که بتوان آنها را برای شست وشو در ماشین ظرفشویی قرار داد، به طوری که آسیب نبینند. در این خصوص هرچه جنس قاشق و چنگال محکم تر و مقاوم تر باشد، بهتر است. سرویس های قدیمی ساخته شده از استیل سبک و نازک و دارای دسته های چوبی، برای قراردادن در ماشین های ظرفشویی امروزی مناسب نیستند. اگر منزل شما فضای کافی برای این سرویس کنسولی ندارد حتما از نوع سامسونتی تهیه کنید. در عین حال در نظر داشته باشید از نمایندگی هایی خرید کنید که ضمانت و گارانتی لازم را برای محصولات خود داشته باشند.

ست چاقوی میوه‌خوری          

برای استفاده ی روزمره تهیه ی یک یا دو  دست چاقو و چنگال میوه خوری لازم است تا در اینگونه موارد سرویس اصلی جهیزیه ی خود را استفاده نکنید.

ست پارچ و لیوان 

سرویس های پارچ و لیوان در مدل ها و طرحهای مختلف از جمله پارچ و لیوان های معمولی، تنگ و لیوان ، تنگ و جام و.... در بازار به فروش میرسند. بهتر است یک ست دم دستی و یک یا دو ست برای میهمانی های رسمی خود تهیه کنید.

سرویس چای خوری 

سرویس های چای خوری بسته به نوع دارای تعداد پارچه های مختلف هستند. از 12 پارچه که شامل 6 فتنجان و 6 نعلبکی است گرفته تا 22 پارچه با سینی قندان در قندان 6 قاشق و ..... بنا به سلیقه‌ی خود از انواع چینی، پیوتر، کریستال و ..... می‌توانید تهیه نمایید.

سرویس شکلات خوری

نوع ظرف شکلات خوری شما تا حد زیادی بستگی به طرح و جنس سایر ظروف پذیرایی شما دارد. درصورتیکه میوه خوری شما از جنس بلور است بهتر ایت شکلات خوری که کنار آن استفاده می کنید باید متناسب با آن انتخاب کنید. در صورت تمایل می توانید از شکلات خوری های فانتزی برای تزئین میز جلو مبلی خود بهره ببرید.

سرویس بستنی خوری   

اغلب از بستنی خوری ها می‌توانید برای تهیه دسرهای تک نفره نیز استفاده کنید. بستنی خوری ها در جنس های بلور، سرامیک و... و طرح های پایه دار و بدون پایه در قیمت‌های متنوع وجود دارند.

سرویس آجیل خوری 

سرویس آجیل خوری باید ست با میوه خوری شیرینی خوری و کاسه های سرو و سایر ظروف شود. قاشق سرو آجیل را فراموش نکنید.

ست سینی

شما در جهیزیه حداقل به یک عدد سینی دم دستی و یک سینی مخصوص پذیرایی نیاز دارید. درخرید سینی باید به اندازه ی مورد نیاز توجه کنید. دقت کنید سینی سر نباشد و حمل آن ساده و  به اصطلاح خوش دست باشد. اگر سینی استیل تهیه می‌کنید حتما توجه کنید کف سینی دارای خط و خش نباشد.

چنگال سالاد

چنگال سالاد اغلب در سرویس قاشق و چنگال موجود است اما برای روزمره و مهمانی ها کوچک کخ ترجیخ میدهید سرویس اصلی خود را استفاده نکنید میتوانید یک چنگال سالاد استفاده کنید.

یخدان

اگرچه استفاده از یخ توصیه نمی‌شود اما روی میز مهمانی شما باید حتما یک یخدان یخ برای خنک کردن نوشیدنی های گرم وجود داشته باشد. در کنار یخدان چنگال یا گیره مناسب برای یخدان تهیه کنید عموما یخدان ها یک گیره ی یخ هم به همراه دارند.

رولت خوری         

رولت خوری ها نه تنها برای سرو رولت بلکه برای سرو انواع تنفلات و همچنین شیرینی‌های ریز مناسب می باشند.

زیر لیوانی               

زیر لیوانی ها در طرح ها جنس ها و رنگهای مختلف موجود می باشند که به شما کمک می‌کنند علاوه بر مراقبت از خیس وکثیف شدن میز بر اثر قرار دادن لیوان بر روی آن یک ست زیبا از لیوان و  زیر لیوانی ارائه دهید.

ظرف میوه خوری و شیرینی خوری       

از مهمترین ظروف پذیرایی، ظروف میوه خوری  و شیرین خوری هستند که نهایتا جنس و طرح سایر ظروف پذیرایی را مشخص می کند. درصورتی که بودجه  شما اجازه می دهد، بهتر است یک ظرف میوه خوری مخصوص میوه های تابستانی و یک ظرف میوه خوری مخصوص میوه های زمستانی که حجم بیشتری اشغال می کنند تهیه کنید. شیرینی خوری ها نیز امروزه در شکل های مختلفی تولید می شوند. شیرینی خوری های دو و سه طبقه که به شما اجازه تفکیک انواع شیرینی را می دهد.

فنجان

میهمانی های ایرانی همگی اعلب با چای شروع می شوند. یک ست زیبا از فنجان برای پذیرایی می تواند نقطه ی مثبتی را در نظر مهمان ایجاد کند. فنجان ها در جنس های کریستال چینی سرامیک و... وجود دارند که باید متناسب با سبک پذیرایی شما انتخاب شوند.

قندان   

انتخاب قندان خیلی بستگی به سایر ظروف پذیرایی شما مخصوصا فنجان های شما دارد. حداقل دو قندان در سرویس خود داشته باشید.

شکرپاش                      

اگر اهل نوشیدن قهوه هستید می توانید به جای خرید شکردان، ظروف ست شیر و شکر را تهیه کنید. شکردان‌ها در انواع و اقسام طرح‌ها و جنس‌ها با قیمت‌های مختلف عرضه می شوند.

ظرف سس           

ظرفی که در آن سس سالاد یا سس غذا را سرو می‌کنید حتما باید متناسب با سایر ظروف پذیرایی باشد.

ست نمکدان و فلفل               

نمک و فلفل از ادویه هایی است که هر کس بنا به ذائقه ی خود در غذا استفاده می کند. بنابراین بهتر است همیشه یک ست نمک دان و فلفل پاش روی میز ناهار خوری شما قرار داشته باشد. می‌توانید به جای آنها از نمک ساب و فلفل ساب که دانه های درشت را به پودر  تبدیل می کند تهیه کنید.

ست مخصوص روغن زیتون و آبلیمو

وسایل پذیرایی زیبا مکمل دستپخت خوب شماست. روغن زیتون و آبلیمو از چاشنی‌های پرطرفدار سالاد است که برای جلوه ی بهتر در ظروف مخصوص سرو می شوند. این ست ها اغلب دارای یک نمک پاش ویک فلفل پاش و در جنس های سرامیک، بلور و ... هستند.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت