چک لیست خرید جهیزیه - لوازم پخت و پز

چک لیست خرید جهیزیه - لوازم پخت و پز

فهرست عناوین

بعد از خرید وسائل آشپزخانه، نوبت به لوازم پخت و پز می رسد که در واقع پر کاربردترین وسائل مورد نیاز در هر خانه ای است. حال برای اینکه وقت خود را بی هدف در بازار و مارکت ها صرف نکنید، ما به شما خواهیم گفت که چه مواردی در چک لیست لوازم پخت و پز قرار می گیرند. 

ست قابلمه و ماهیتابه

تعداد سرویس قابلمه موجود در جهیزیه بستگی به میزان آشپزی و رفت و آمد شما دارد. امروزه قابلمه ها در رنگهای متنوع و جنسهای گوناگون در بازار به فروش می‌رسند که هر کدام مزایای خود را دارند. در صورت تمایل به استفاده از قابلمه های تفلون از برندهای معتبر تهیه کنید زیرا در صورت خوب نبودن جنس تفلون فلز کادمیوم که در اغلب آنها وجود دارد وارد غذا می‌شود و احتمال بروز سرطان را افزایش می دهد. قابلمه های چدن عمر طولانی دارند ولی سنگینند. ظروف چدن قیمت بالایی دارند اما از تنوع برخوردار نیستند. قابلمه های استیل کاملا سالمند اما مناسب غذاهای آبدار می باشند زیرا حرارت را به سرعت به غذا انتقال می‌دهند و باعث سوختن غذا می شوند. قابلمه های سرامیکی قیمت نسبتا بالایی دارند چند لایه هستند و باید مراقب بود تکه ای وارد غذا نشود. قابلمه های گرانیتی دربین قابلمه های با پوشش نچسب از همه بادوام‌تر و سخت‌تر است و طعم غذا را تغییر نمی‌دهد. قابلمه های کارال بسیار سالم هستند اما آشپزی با آنها بسیار سخت است و نیاز به تجربه دارد.

ست قابلمه لعابی

این سرویس قابلمه ها بیشتر برای طبخ غذاهای آب دار به کار می روند و نمی توانید داخل این قابلمه ها برنج بپزید یا حتی غذاهای جامد را دوباره گرم کنید. این قابلمه ها می توانند برای نگه داری انواع مواد غذایی (البته به جز مواد اسیدی) در یخچال مناسب باشند. طول عمر روکش لعابی محدود است و بر اثر ضربه و تغییر حرارت ناگهانی از بین می رود.

قابلمه پیرکس دردار

قابلمه های پیرکس اگر رنگ نشده باشند از سالمترین قابلمه ها برای پخت و پز هستند.

ماهیتابه دو طرفه

در این نوع ماهیتابه هنگام پخت و پز درها روي هم بسته و کاملا قفل مي‌شوند. در نتيجه با کمک بخار آب و بدون نياز به آب و روغن، غذاهايي مانند مرغ و ماهي را خيلي زود براي خوردن آماده مي‌کنند. البته اگر بعد از خريد از دو طرفه بودن تابه راضي نبوديد مي‌توانيد با باز کردن لولاي مياني تابه‌ها را از هم جدا کنيد و دو تابه معمولي داشته باشيد. در بعضي از مدل‌ها يکي از تابه‌هاي شياردار است که براي تهيه غذاهايي مانند استيک بيشتر کاربرد دارد. تابه‌هاي رژيمي در دو اندازه مختلف ديده مي‌شود.

قاشق چوبی و تفلون

اغلب برای خط نیفتادن ظروف تفلون از قاشق چوبی و پلاستیکی استفاده می کنند. توصیه میشود در صورت امکان از قاشق های چوبی استفاده نشود زیرا جاذب آلودگی هستند به خصوص در صورت داشتن ترک یا شکستگی.

شعله پخش کن

در صورت استفاده از شعله پخش کن گرما به صورت یکسان بر روی قابلمه شما پخش خواهد شد و حرارت ملایم و یکنواخت را به غذای شما منتقل می‌کند.

تخته گوشت

در هر آشپزخانه ای از تخته گوشت برای خرد کردن سبزی و گوشت استفاده می شود درست است که تخته گوشت چوبی ظاهر قشنگی دارد اما مانند اسفنج پر از منفذ است و باکتری به راحتی در چوب راه پیدا می کند و در حفره ها سطح آن گیر می کند. تخته گوشت های پلاستیکی راحت تر از چوبی تمیز می شود و خطر باقی ماندن باکتری روی سطح آن پس از تمیز کردن کمتر است. شما می توانید هر نوع تخته ای را که تمایل دارید انتخاب کنید به شرطی که بهداشت را رعایت کنید. داشتن 2 تخته بهتر است؛ یکی از تخته ها را مخصوص سبزی و دیگری را برای گوشت اختصاص دهید.

ست چاقوی آشپزخانه

ست های چاقوی آشپزخانه دارای چاقو های متنوعی هستند که هرکدام کاربرد خاصی در آشپزخانه دارد. ست چاقو آشپزخانه با استند های زیبا تولید و عرضه می‌شوند که این استند ها باعث سازماندهی و جلوگیری از بهم ریختگی چاقو ها و آشپزخانه می‌شود. در هر سرویس چاقو آشپزخانه یک چاقو همه کارهو یک چاقو فیله کن، ساطور گوشت، یک پوست کن، و قیچی آشپزخانه وجود دارد که برخی ست ها دارای چاقو های بیشتر و متنوع تری نیز هستند.

ظروف فر

ظروفی هستند که مقاوم در برابر حرارت می باشند و  می توان از آن ها در داخل فر استفاده کرد. شما می توانید از  این ظروف برای پخت و پز انواع غذاها استفاده کنید. همچنین ظروف مخصوص فر برای پخت کیک و شیرینی نیز استفاده می شوند.

کباب پز

کباب پزها در انواع مختلفی مانند رومیزی، ایستاده، برقی، گازی و ذغالی وجود دارند. بعضی انواع ایستاده کباب پزها قابلیت تنظیم ارتفاع نیز دارند. نوع برقی و گازی باربیکیو برای استفاده در مکان های سرپوشیده ای که در آن ها امکان اتصال به گاز یا برق وجود دارد و نوع ذغالی کباب پز برای استفاده در مکان های باز و مکان  هایی که در آن ها امکان تأمین انرژی به صورت دیگر وجود ندارد، مناسب تر است.

کبریت

وجود کبریت در جهیزیه برای مواقعی که گاز فندک شما تمام شده باشد یا فندک گاز کار نکند مثل چتر نجات است.

فندک آشپزخانه

استفاده از فندک به جای کبریت بسیار راحت‌تر است علاوه بر آن فندک های آشپزخانه در طرحها و رنگهای مختلفی وجود دارد که می‌توان با بقیه اجزا ست کرد و از استفاده از آن لذت برد.

دستکش یکبار مصرف

برای خرد کردن گوشت، ماهی، مرغ و دیگر مواد غذایی، یا ورز دادن مواد اولیه غذا قبل از پخت، بهتر است از یک جفت دستکش یکبار مصرف استفاده کنید تا دستتان بوی انواع مواد غذایی را به خود نگرفته و همچنین آلودگی‌ها و میکروب‌های احتمالی موجود در دست، به مواد غذایی منتقل نمی‌شوند.

سایر مقالات دسته خرید جهیزیه را هم ببینید

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت