اصول برنامه‌ریزی جشن نامزدی

اصول برنامه‌ریزی جشن نامزدی

فهرست عناوین

جشن نامزدی برای چیست؟

دوستان و آشنایانتان دوست دارند که نامزدی شمارا تبریک بگویند و تصور کنید فقط با یک تماس تلفنی به دوستان خبر نامزدی‌تان را بدهید. در مقابل برگزاری جشن نامزدی می‌تواند نقش بسیار مهمی در آشنایی دوستان و نزدیکان عروس و داماد باهم قبل از مراسم عروسی داشته باشد.

میزبانی مراسم نامزدی

به‌طور سنتی خانواده عروس میزبان نخستین جشن آشنایی رسمی هستند. بعد از آن خانواده داماد می‌تواند مراسم خاص خود را نیز برگزار کند. یک روش مدرن‌تر و البته به‌صرفه دعوت از هر دو خانواده عروس و داماد برای میزبانی جشنی مشترک است. البته زوج‌های جوان بدون در نظر گرفتن رسم و رسومات خود میزبانی جشن نامزدی را به عهده می‌گیرند و یا از دوستان خود می‌خواهند تا اگر مکان مناسبی مانند ویلا یا باغ در اختیاردارند در آنجا این مراسم را برگزار کنند.

زمان برگزاری

این جشن غالباً در فاصله چندماهه بعد از آشنایی و جدی‌تر شدن روابط برگزار می‌شود و حداقل چند ماهی قبل از مراسم عروسی رسمی برگزار می‌شود.

شهر برگزاری

معمولاً زوجین جشن نامزدی را در شهری که خود در آن سکونت دارند برگزار می‌کنند. اما اگر شما و همسرتان در تهران سکونت دارید و بیشتر فامیل‌های شما و همسرتان در مثلاً در شیراز زندگی می‌کنند به‌منظور رفاه بیشتر میهمانان مراسم را در شیراز برگزار می‌کنند تا هم از لحاظ مالی صرفه‌جویی شود و هم میهمانان بتوانند با فراغ بال در مراسم شرکت کنند. البته اگر عروس و داماد از دو شهر مختلف باشند مثلاً اگر داماد تبریزی باشد، مراسم دیگری را هم ویژه خانواده داماد می‌توان در تبریز برگزار کرد.

مکان برگزاری جشن نامزدی

بسته به تعداد میهمانان می‌توان جشن نامزدی را تقریباً در هر محلی برگزار کرد. اگر دوست دارید میهمانانتان آسوده‌تر باشند می‌توانید از ویلاها و باغ‌های خارج شهر استفاده کنید و در غیر این صورت در رستوران داخل شهر برگزار کنید.

مدعوین مراسم نامزدی

در ابتدا توجه به این نکته ضروری است که همه میهمانان جشن عروسی به جشن نامزدی دعوت نمی‌شوند. البته زوج‌های جوان‌تر پا را از این نیز فراتر می‌گذارند و در جشن نامزدی که به‌صورت کاملاً غیررسمی است دوستانی را دعوت می‌کنند که حتی در جشن عروسی هم ممکن است دعوت شوند. البته این به‌شرطی است که خانواده عروس و داماد میزبان جشن هستند و اگر هرکدام از والدین و یا هردو آنها میزبان هستند باید به رسم و رسوم پایند بود و مراسم را رسمی‌تر برگزار کرد.

نحوه دعوت میهمانان

برای تهیه کارت دعوت خیلی حساسیت نشان ندهید. می‌توانید از کارت دعوتی که خودتان طراحی کرده‌اید استفاده کنید و یا حتی به‌جای کارت دعوت کاغذی از کارت‌های دیجیتالی استفاده کنید. ایده خوب می‌تواند ایجاد یک گروه تلگرامی و یا یک صفحه اینستاگرامی برای مراسم و دعوت از دوستان برای عضویت در آن باشد و که محتوی اطلاعات مفید و نقشه محل برگزاری باشد. بعد از پایان مراسم می‌توانید عکس‌ها و فیلم‌های مراسم را در آنجا به اشتراک بگذارید.

نحوه پذیرایی

نیازی به تشریفات فراوان، چند غذای اصلی و  دسر و غیره نیست. می توانید مراسم را بسیار سبک و خودمانی و با تشریفات درحد یک میهمانی خانوادگی برگزار کنید.

دکوراسیون مراسم نامزدی

با توجه به فاصله چند ماهه تا برگزاری مراسم عروسی هیچ نیازی نیست که رنگ ها و تم عروسی خود را حتما در جشن نامزدی هم اعمال کنید. جشن نامزدی مقوله ای کاملا جدا از عروسی است که هیچ نیازی به صرف هزینه فراوان برای طراحی دکور و صحنه آرایی آن نیست. اگر می خواهید ایده خاصی را درمراسم عروسی اجرا کنید (مثلا تم لباس و یا دکوراسیون ویژه) می توانید آن را به عنوان سورپرایز مراسم عروسی حفظ کنید و در جشن نامزدی از ایده ها و دکورهای دیگری استفاده کنید.

انتخاب لباس نامزدی مناسب

برای عروس خانم توجه به این نکته ضروری است که لباس انتخاب‌شده نباید زیاد رسمی و یا شبیه لباس عروس باشد و از طرفی هم نباید مانند لباس‌های پارتی‌ها و جشن های خودمانی راحت باشد. استفاده از لباس‌های مجلسی ساده با رنگ‌های دلنواز پیشنهاد همیشگی ماست. البته اگر تم و رنگ لباس خاصی برای میهمانان در نظر دارید خودتان نیز باید به‌نوعی با این تم و رنگ هماهنگ باشید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

ستاره | 1397 مهر 08


جشن نامزدی همون جشن عقد هست تو ایران یا بله برون؟
هزار تا مراسم داریم
اروگتیی ها ی جشن نامزدی دارن و ی عروسی که میرن کلیسا
الان این واسه ما همون جشن بعد عقد ؟

farid | 1397 مهر 09


جشن نامزدی قبل محرمیت هست و با جشن عقد فرق داره ولی خب تو ایران هر کسی یه چیزی میگه