نکته هایی که ای کاش قبل از ازدواج می دانستم- سری چهارم

نکته هایی که ای کاش قبل از ازدواج می دانستم- سری چهارم

فهرست عناوین

با سری چهارم «نکته هایی که ای کاش قبل از ازدواج می دانستم» با شما همراه هستیم. در مورد عشق چه می دانید؟ چند نوع عشق وجود دارد و چرا برای دوام ازدواج به مراقبت نیاز داریم؟ جواب تمامی این سوالات را در ادامه به شما خواهیم داد.

عشق در ازدواج

دو نوع عشق در ازدواج وجود دارد. اولین نوع عشق، احساسی است که من و همسرم قبل از ازدواج نسبت به هم داشتیم و هنوز هم همان احساس را داریم. من این نوع عشق را «عشق رمانتیک» نام نهاده ام.

عشق رمانتیک احساس عاشق بودن است، یعنی به این نتیجه می رسید که نمی توانید در برابر آن مقاومت کنید.

عشق رمانتیک چیزی جادویی یا افسانه ای نیست. در حقیقت احساس و هیجانی است که مغزتان در هنگام برخورد با شرایطی خاص ایجاد می‌کند. این عشق می‌تواند آگاهانه کنترل شود و حتی با شیوه‌های علمی مورد سنجش قرار بگیرد.

نوع دومی از عشق وجود دارد که از اهمیت زیادی برخوردار است. من آن را «عشق مراقبتی» نامیده ام. زیرا نشان دهنده تصمیم شما برای اهمیت دادن به همسرتان است. یعنی کارهایی را انجام می دهید که می‌دانید همسرتان را خوشحال می کند. اشخاص می توانند در انواع مختلف ارتباطات عشق مراقبتی داشته باشند. برای نمونه، عشق و محبت به فرزندان یا علاقه شما به حیوانات خانگی از این دست هستند. زمانی که به سازمانهای خیریه کمک می کنیم، در واقع به مردمی اهمیت می دهیم که حتی آنان را نمی شناسیم.

رابطه عشق رمانتیک و عشق مراقبتی

بعضی از مشاوران ازدواج میپندارند تنها چیزی که همسرتان می‌خواهد این است که بداند شما به او توجه کافی دارید. اما آنها در اشتباهند. دانستن اینکه شما به کسی توجه دارید، برای ایجاد عشق رمانتیک کافی نیست. من به صدها زوج مشاوره داده ام که به یکدیگر اهمیت می دادند ولی با این وجود از هم جدا شده اند. اما زوجهای عاشقی را هم می شناسم که حتی فکر طلاق را نیز نکرده اند.

دلیل اینکه عشق مراقبتی به تنهایی برای دوام و حفظ ازدواج کافی نیست، این است که تنها منعکس کننده و انتقال دهنده نیات خوب شماست. اما اگر قصدتان از انجام اعمال مراقبتی خوشحال کردن همسرتان باشد، آن وقت ممکن است موجب دوام و پایداری ازدواجتان شود و به این ترتیب می‌توانید ارتباطی مهم بین عشق رمانتیک و عشق مراقبتی ایجاد کنید. زمانی که اعمال ناشی از مراقبت و توجه شما متوجه نیازهای مهم عاطفی و هیجانی همسرتان باشد، موجب برانگیختگی عشق رمانتیک می‌شود.

به عبارت دیگر، عشق رمانتیک همسرتان آزمون خوبی برای فهم تأثیرپذیری توجه شما نسبت به اوست. اگر توجه شما موجب خوشحالی و رضایت همسرتان شود، او عاشق شما خواهد بود . اگر همسرتان دیگر عاشق شما نباشد، ممکن است به او توجه نشان دهید و برایش اهمیت قائل شوید، ولی اعمال مراقبتی شما در شاد کردن او مؤثر نخواهد شد.

بدیهی است که بدون وجود عشق مراقبتی، قادر به نگهداری عشق رمانتیک نخواهید بود. همچنین اگر اعمالتان موجب خوشحالی و رضایت همسرتان نشود، عشق رمانتیک به وجود نمی آید. در حالی که عشق مراقبتی جزء لازم برای ازدواج موفق است، مهمترین جزء آن نیست.

در نهایت این عشق رمانتیک است که امنیت ازدواجتان را تضمین می کند.


ادامه این مقاله را اینجا بخوانید.


منبع

کتاب 101 نکته که ای کاش قبل از ازدواج می دانستم؛ نویسندگان: لیندا و چارلی بلوم؛ مترجمان: شمسالدین حسینی، الهام آرامنیا، مهدیه سامع؛ انتشارات نسل نواندیش 

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت