حنابندونِ دیروزیا و امروزیا

حنابندونِ دیروزیا و امروزیا

فهرست عناوین

 امشب حنا می بندیم به دست و پا می بندیم...

جشن حنابندون هم شادی داره هم غم، خب شادیش برای اینه که فردای حنابندون جشن عروسی به پا میشه و همه منتظر اون روز هستن، و غم انگیز بودنش هم بخصوص برای خانواده عروس بخاطرِ اینه که امشب آخرین شب حضور عروس خانم در منزل پدریه.

اما خب قاعدتا شادی این مراسم به اون بخش غم انگیزش می چربه و معمولا میهمانها تا پاسی از شب به شادی و پایکوبی مشغولن. البته برگزاری جشن حنابندون، قدیمترا یا همین چند سال پیش خیلی مرسوم بود و جشن عروسی بدون برگزاری حنابندون امکان نداشت، اما این روزا دیگه کمتر زوجی علاقه داره که این جشن رو داشته باشه که یکی از دلایلش هم همون خرج و مخارج زیاد و یه دلیل دیگش سنتی بودن این جشنهاما اگه کسی با این دو دلیل مشکل نداشته باشه می تونه یه مراسم به یادموندنی داشته باشه.

حنابندون قدیمیا چطور بود؟

"حنا از جنت است" و اثری از بهشت و نشانه‌ای از شادی، مهر و نیکبختی دارد. این باوری است که ایرانیان باستان داشتند و هنوز هم پابرجاست.

حنابندان یعنی خیساندن و آماده کردن حنا و سپس آغشته کردن دست و پای عروس و داماد به آن می باشد. در گذشته سنت این جشن چنین بود که حنا در منزل داماد تهیه می شد و داماد آن را همراه خانواده اش با ساز و آواز به منزل عروس می برد و با اجازه بزرگ ترها مراسم حنابندان را شروع می کردند. خواهر عروس دستان عروس را و برادر داماد دستان داماد را حنا می بستند.

 مراسم حنابندان معمولا پس از شام برگزار می شود اما عده ای از خانواده ها دوست دارند که با شام از میهمانان خود پذیرایی به عمل آورند. هزینه ی این مراسم بر عهده ی پدر عروس می باشد اما هزینه ی لباس و آرایشگاه را داماد می پردازد.

رسوم حنابندان در شهرهای ایران با توجه به تفاوت قوم‌های ایرانی با هم فرق‌هایی دارد.

جالب است بدانید که فقط در ایران نیست که این مراسم برگزار می‌شود و در کشور ترکیه و برخی از کشورهای شرقی آسیا نیز حنابندان می گیرند.

  حنابندون امروزیا چه طوریه؟

 مراسم حنابندان امروزه بیشتر جای خود  را به میهمانیهای گودبای مجردی داده، اما افرادی هم هستند که دوست دارند در مراسم ازدواج خود سنت‌های قدیمی را نیز به جا بیاورنداولین کاری که باید برای مدرن کردن مراسم حنابندان انجام دهید این است که به جای خانه‌ پدری، یک مکان جالب‌ و حتی ویژه برای مراسم حنابندان پیدا کنید. اگر چنین امکانی ندارید، حداقل سعی کنید برای برگزاری مراسم حنابندان خانه‌ خود را تزیین کنید.

تالارهایی هم هستند که برای برگزاری مراسم حنابندان سالن‌های جداگانه‌ای را درنظر گرفته‌اند. این سالن‌ها تزیینات ویژه‌ای برای مراسم حنابندان دارند.

حتما هم می‌دانید که رنگ قرمز عضو جدانشدنی مراسم حنابندان است.

اصلی‌ترین سنت جشن و مراسم حنابندان این است که به دستان عروس خانم حنا می‌زنند. در این مورد هم می‌توان به جای طرح‌های نامناسب قدیمی، از مدل‌های جالب‌تر و امروزی تر استفاده کرد. به این فکر کنید که امشب آخرین شبی است که در خانه‌ی پدری خود هستید. برای همین هم باید مراسم حنابندان یکی از بهترین شب های زندگی‌تان باشد. کمی فکر و خلاقیت را مایه‌ی استعداد خود کنید و برای مراسم حنابندان از ایده های جالب استفاده کنید.

طبق مد جدید در مراسم حنابندان هم می توانید، یک یادگاری و به اصطلاح گیفت به مهمانان خود هدیه بدهید. از آنجایی که مراسم حنابندان شما متفاوت و منحصر بفرد است، هدیه‌ای هم که به دوستان خود می‌دهید باید متفاوت باشد.

مثل گلی که از حنا درست شده، هدیه‌هایی که نام شما روی آن حک شده یا هدیه‌های مدرن دیگری که همیشگی هستند و نباید دور انداخته شوند، انتخاب مناسبی برای‌ مراسم حنابندان خواهد بود.

حتما با خلاقیت و کمک دوستان می توانید مراسمی امروزی با حفظ سنتهای قدیمی داشت.

 

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت