یه خواستگاری همه چی تموم!

یه خواستگاری همه چی تموم!

فهرست عناوین

خواستگاری یکی از زیباترین و خاطره انگیزترین مراسم ها ، در زندگی هر جوان است. 

خواستگاری سنتی و مدرن هر کدوم یه سری مزایا و معایبی دارند که با مدیریت خودمون می تونیم معایب رو به حداقل برسونیم. توی خواستگاری سنتی رسم بر این هست که نزدیک‌های داماد مثل مادر، خواهر یا خانوم‌های فامیل اول یه قرار ملاقات با خانواده عروس ترتیب میدن تا ببینن از لحاظ شرایط اولیه دو تا خانواده چقدر با هم اشتراک دارند و بعد از دیدار اول اگه از لحاظ اجتماعی و اعتقادی با هم تفاهم داشتند جلسه بعدی با حضور داماد و رسمی تر انجام میگیره.

امروزه قبل از پروسه خواستگاری معمولا دختر و پسر به هم فرصت شناخت بیشتری میدن و وقتی که به اطمینان رسیدن از انتخاب همدیگه، جلسه خواستگاری با حضور خانواده ها تشکیل میشه که نسبت به خانواده های طرف مقابلشون هم شناخت پیدا کنند و تصمیم نهایی رو بگیرند.

حالا باید ببینیم چه کار کنیم تا یه مراسم خواستگاری بدون ایراد و تاثیر گذار داشته باشیم.

برای اینکه یه مراسم خواستگاری موفق و خوب داشته باشیم باید به یه سری نکات دقت کنیم که توی این مقاله به تک تک اون نکات میپردازیم.

معرف بین دو خانواده

توی ازدواج های سنتی معمولا یه معرف بین دو خانواده هست که باعث آشنایی و شکل گیری وصلت بینشون میشه. ویژگی افرادی که اطرافمون هستند و یک خانواده رو به ما معرفی می‌کنند در رسیدن به یه موقعیت بهتر تاثیر زیادی داره و برای بهترین انتخاب برای ازدواج یکی از مورد های مهم اینه که اون معرف چقدر مورد تایید ما هست و حرفش برای ما چقدر اعتبار داره. برای یه ازدواج موفق باید به اشتراکات و تفاوت های دو خانواده دقت زیادی داشته باشیم و مسلما اینکه معرف شناخت خوبی از ما داشته باشه باعث میشه تا بیشتر سلیقه خانواده و دختر یا پسر رو بدونه و موقعیت های بهتری رو به ما پیشنهاد بده.

قرار ملاقات برای خواستگاری

معمولا بعد از شناختن یه موقعیت ، خانواده پسر با خانواده دختر تماس می‌گیرند و اگه دختر شرایط و قصد ازدواج داشته باشه یه قرار ملاقات بین دو خانواده ترتیب میدن.

توی این مرحله باید به این نکته توجه کنیم که در هر طرف ماجرا که هستیم بدون ابهام و با احترام صحبت کنیم. مثلا برای رفتن به خواستگاری روی ساعت دقیق ملاقات توافق کنیم تا هر دو طرف بتونن برنامه ریزی کنن و کارهای لازم رو انجام بدن. دونستن ساعت دقیق خواستگاری باعث میشه تا خانواده پسر با خیال راحت به خرید گل و شیرینی بپردازن و خانواده دختر خونه رو برای پذیرایی از مهمان‌هاشون آماده کنن.

معمولا زمان خواستگاری بعد از ظهر بسته به فصل ، از ساعت 16 تا 20 انجام میشه تا همه‌ی کسایی که حضورشون توی مراسم الزامیه بتونن برنامه هاشون رو تنظیم کنند.


افراد حاضر در خواستگاری

معمولا جلسات خواستگاری رو با افراد تاثیرگذار و مهم هر دو خانواده ترتیب میدن و بهتره که تعداد افراد حاضر اونقدر زیاد نشه که باعث بی نظم شدن مراسم بشه. اولین جلسات شناخت اولیه بین دو خانواده شکل میگیره خیلی مهمه که مراسم روال خوبی رو بگذرونه به همین خاطر پیشنهاد میدیم که راجع به حضور افراد مختلف خیلی سنجیده عمل کنید.

آداب گل و شیرینی خواستگاری

خرید گل و شیرینی توسط خانواده داماد انجام میشه و یکی از رسم های قدیمی محسوب میشه که نشونه ی احترام به خانواده عروس هست.

سلیقه ها برای انتخاب نوع گل و شیرینی متفاوت هستش و معمولا طبق عرف خریداری میشن. مثلا برای خرید گل از گل‌هایی که برای مراسم سوگواری استفاده میشه مثل گلایل و داوودی استفاده نمی‌کنند و برای رسمی بودن و شیک بودن دسته گل بیشتر از گل‌های بزرگ مثل لیلیوم و ارکیده استفاده می‌کنند.

برای انتخاب شیرینی باید در نظر بگیریم که برداشتن و خوردن اونها در یه مراسم رسمی مثل خواستگاری راحت باشه و باعث معذب شدن افراد نشه، مثلا شیرینی ناپلئونی برای مراسم های رسمی انتخاب خوبی نیست.

پوشش داماد در مراسم خواستگاری

انتخاب لباس برای مراسم خواستگاری از مهم ترین کارهاست چون اولین مرحله از شناخت و قضاوت شما، از روی لباسی که پوشیدین انجام میشه. اولین نکته توی انتخاب لباس اینه که رنگ و مدلش باید متناسب با رنگ پوستتون و فرم بدنتون انجام بگیره.

لباس مناسب برای داماد در مراسم خواستگاری کت و شلوار رسمی هست که معمولا از رنگ های سرمه ای و نوک مدادی و آبی کاربنی استفاده میشه و طرح پارچه اون بسته به فرم بدنتون انتخاب میشه. مثلا اگه فردی لاغراندام هستین از کت و شلوار با راه های عمودی استفاده نکنید و اگه اضافه وزن دارید از کت تک چاک استفاده کنید تا کمک کنه سایزتون مطلوب تر نشون بده.

معجزه‌ی بوی خوب رو فراموش نکنین، تحقیقات زیادی انجام شده و تاثیر بوی خوب افراد در میزان مقبولیت اون‌ها ثابت شده است، پس حتما از عطر و ادکلن های با بوی ملایم و رسمی استفاده کنین.

یکی دیگر از جنبه های مهم، هماهنگ بودن رنگ کمربند و کفش هست که به ظاهر شما مقبولیت خاصی میده.


پوشش عروس در مراسم خواستگاری

برای انتخاب پوشش مناسب در مراسم خواستگاری اولین نکته‌ی مهم انتخاب لباسیه که در اون احساس راحتی دارید و احساس معذب بودن نمی‌کنید. لباس عروس در روز خواستگاری علاوه بر آراسته بودن باید مناسب این مراسم رسمی باشه.

معمولا عروس خانوم‌ها از لباس‌هایی مثل کت و دامن و کت و شلوار با رنگ روشن مثل نباتی ، سفید، شیری ، گلبهی ، لیمویی و ... استفاده می‌کنند.

طبق اصول مد و طراحی لباس ، از رنگ هایی استفاده کنید که مناسب رنگ پوستتون هست مثلا برای کسایی که پوست روشن دارن رنگ لباس سفید خالص توصیه نمیشه و بهتره که از یک تناژ رنگی روشن و ملیح استفاده کنند و در مقابل کسایی که پوست تیره دارن توصیه نمیشه که از رنگ های خیلی سرد مثلا تم آبی روشن استفاده کنن و بهتره برای انتخاب لباس سمت رنگ های با تناژ گرم‌تر بروند.


نحوه برخورد در خواستگاری

مهم ترین عامل برخورد توی مراسم خواستگاری احترام متقابل بین دو خانواده هست. احترام از لحن صحبت کردن گرفته تا نحوه ی پذیرایی و برخورد. این مراسم به خودی خود استرس بالایی داره به خاطر همین ترجیحا طوری برخورد کنید که به آروم تر شدن جو مراسم کمک کنید.

 توی این مراسم خیلی مهمه که خودِ واقعیتون باشین بدون تظاهر و خودسانسوری، چون غیر ازینکه کمک کردین طرف مقابل بهتر شما رو بشناسه یه تعریف درست از خودتون و چارچوب هاتون هم ارائه دادین که نحوه ی برخورد اطرافیان با رفتارهای واقعی شما میتونه به انتخاب درستتون کمک کنه.

همه‌ی ما آدما بر اساس نوع محیط و نوع تجربه‌هایی که داشتیم عقاید منحصر به خودمون رو داریم و هیچ دلیلی نداره که سعی کنیم توی این مراسم عقاید خودمون رو به طرف مقابل تحمیل کنیم، ما در درجه اول باید یاد بگیریم که عقاید دیگران تا جایی که حریم خصوصی ما رو نشکنه قابل احترامه و ما مسئول تغییر اونها نیستیم.

نوع صحبت کردن و فعل هایی که به کار میبریم باید اساس درک و توافق داشته باشه تا تحمیل ، و در آخر همه‌ی افراد حاضر باید سعی کنن تا محیط مناسب برای دختر و پسر برای یه ارزیابی و انتخاب بدون استرس و از سر آگاهی شکل بگیره.

پذیرایی در خواستگاری

پذیرایی توی مراسم خواستگاری محدودیت و قانون خاصی نداره و مهم ترین ویژگی اون اعتدال هست، اعتدال توی تنوع خوراکی ها و اعتدال در تعارف کردن چون گاهی وقتا تعارف بیش از حد توی پذیرایی باعث معذب شدن مهمانان میشه.

بهتره که سعی کنید استفاده از پذیرایی های شما به راحت‌ترین حالت ممکن باشه.مثلا از شیرینی های خیلی بزرگ یا میوه هایی که خوردنشون سخته استفاده نکنین ، یا مثلا یه بشقاب میوه خوری اضافه برای پوست کندن میوه در نظر بگیرین.

روی میز پذیرایی رو اونقدر شلوغ نکنید که جابه جایی خوراکی ها سخت بشه و در ابتدای ورود خانواده‌ی داماد با یک نوشیدنی مناسبِ فصل پذیرایی خودتون رو شروع کنید.

نحوه پذیرایی خانواده عروس نشان دهنده رفتار و فرهنگ آنان است. به همین خاطر لوازم پذیرایی اعم از شیرینی، میوه وسایل آن باید مناسب و در حد اعتدال باشد. تعارف زیاد یا کم، زمان پذیرایی، آغاز پذیرایی از مهمانان، از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود.


رفتار دختر و پسر در مراسم خواستگاری

مراسم خواستگاری و نوع پیش رفتن این مراسم معیار انتخاب شما قرار میگیره پس صداقت و اطمینان رو اولین اصل رفتاریتون قرار بدین. از کم‌گویی یا زیاده‌گویی بپرهیزین و جمله هایی رو بگین که به اون‌ها اعتقاد کامل دارید و بهشون پایبندین.

شما باید بتونید راجع به پاسخ‌ها و اعتقاداتتون دلیل منطقی عنوان کنید و در موردشون به گفتگو بپردازین.

سعی کنید تو برخورد زیاد معذب نباشین و از طرف دیگه اونقدر صمیمی برخورد نکنین که طرف مقابلتون معذب شه، البته این آیتم ها برای خواستگاری سنتی صدق میکنه و در خواستگاری مدرن که طرفین نسبت به هم شناخت دارن بیشتر توصیه میشه صحبت دختر و پسر یه نوع جمع بندی و اتمام حجت راجع به مسائل اصولی زندگیشون باشه.

خواستگاری ، یک استرس مطلق یا دری به سوی آینده روشن

اینکه مراسم خواستگاری برای شما کدوم تعریف بالا رو داشته باشه کاملا به خودتون برمیگرده ، قبل از شکل گیری این مراسمِ مهم ، باید شما شناخت درستی از خودتون داشته باشید و بدونید که از زندگی آینده چی میخواین و مهم تر اینکه چی نمیخواین.


باید برای خودتون و زندگی شخصیتون یه مسیر درست رو پیش گرفته باشین و توی این مسیر مطمئن باشید که بهترین موقعیت ها رو برای آغاز زندگیتون فراهم می‌کنید. به خودتون ایمان داشته باشین و بدونین که هیچ کس کامل نیست و برنده ی این زندگی کسیه که برای یه خودِ بهتر تلاش کنه تا بتونه بهترین فرد اول زندگی طرف مقابلش باشه.

یادمون باشه که ازدواج قراره یه رقص دو نفره باشه نه یه جنگ دو طرفه. پس با قدرت و اعتماد به نفس این مراسم رو اجرا کنید و مهم ترین تصمیم زندگیتون رو به بهترین شکل ممکن بگیرین. ولی اگر به هر دلیلی خواستگاری منجر به ازدواج نشد یا جواب رد شنیدید پیشنهاد می کنیم این مقاله را حتما بخوانید.

بزمینه تمام تلاشش اینه که توی صلح و آرامش آدما بتونن کنار هم "شاد" باشن و چی بهتر از یه ازدواجِ درست برای شکل‌گیری یه شادیِ بی پایان.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت

ستاره | 1397 مهر 08


یه جا دیگه هم تو همین سایت گفتم . این مطالب خوب هست ولی خودتون باشید نقش بازی نکنید سخت نگیرید بذارید بهتون خوش بگذره و همونی باشید که هستید

farid | 1397 مهر 09


یه جا دیگه تو همین سایت گفتم. تو جلسه خواستگاری هر کاری دوست دارید بکنید فقط شیرینی نخورید چون می افته زمین ابروی ادم میره من که حماسه آفرینی کردم