از سیر تا پیاز مراسم بله برون

از سیر تا پیاز مراسم بله برون

فهرست عناوین

به مراسم بعد از خواستگاری و قبل از نامزدی بله­ برون می­ گویند. میزبان خانواده عروس است و میهمان­های این مراسم اقوام درجه یک هر دو خانواده یعنی پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، عمو، عمه، دایی و دوستان نزدیک عروس خانم و آقا داماد هستند. به همین خاطر این مراسم از نظر خانواده عروس و داماد مهم تلقی می­شود. چون در این شب می­توانند شناخت بهتری نسبت به هم پیدا کنند.

مراحل بله برون

بعد از وارد شدن همه­ میهمان­ها و نشستن بزرگترهای فامیل در بالای مجلس، شروع به صحبت کردن درباره مهریه، شیربها، تاریخ عقد و عروسی می­کنند. خانواده هایی که سنتی­ تر هستند، برای احترام بیشتر به بزرگترها در شب بله ­برون، سرِ مهریه و شیربها بحث می­کنند و به توافق می­رسند. اما بعضی از خانواده ­ها برای حفظ آرامش این مراسم، درباره­ موارد ذکر شده در مراسم خواستگاری به توافق می­رسند و فقط میزان مهریه و شیربها را در این جشن مطرح می­کنند و خانواده­ ها برای اعلام موافقت خود، کف می­زنند و تبریک می­گویند.

هدایای بله برون

بعد از مشخص شدن این موارد و گرفتن بله از خانواده عروس و خود عروس خانم، به بحث شیرین هدایا می­رسیم.

خانواده داماد بنابر رسم و رسوم ما ایرانیان هدایایی را به عروس خانم تقدیم می­کنند.

در سال­های نه چندان دور، هدایا را در طبق می­ چیدند و با روبان تزئین می­کردند. ولی در سال­های اخیر اغلب خانواده­ ها بعد از خرید هدایا، آنها را برای گل ­آرایی و تزئین به گل­فروشی­ها می­سپارند. همچنین خانواده­ های خوش­ذوق با سلیقه و خلاقیت خودشان هدایا را به­ زیبایی تزئین می­کنند تا تعریف و تمجید خانواده عروس را نصیب خودشان ­کنند.

انگشتر نشان، نگینِ هدایای بله­ برون می­باشد. انگشتر نشان از حلقه ازدواج جداست و معمولاً سبک­تر از حلقه انتخاب می­شود که بعد از «بله» گفتن عروس خانم، خانواده داماد یا خود آقای داماد این انگشتر را دستِ عروس می­کنند. چادر هم که جزء فراموش نشدنیِ هدایای بله­ برون است، توسط خانواده داماد بر روی سر عروس خانم انداخته می­شود. بعضی از خانواده ­ها پارچه، کیف و کفش هم در کنار چادر قرار می­دهند.

این مراسم بدون گل و شیرینی معنا ندارد! و اما کله­ قند که شیرینی خاصی به این مراسم می­دهد. به­ خصوص اگر تزئین زیبایی داشته باشد و معمولاً هم­زمان با پخش شیرینی این کله­ قند توسط یکی از افراد حاضر در مجلس، معمولاً از طرف خانواده عروس شکسته می­شود و مجلس بله ­برون را صمیمی­تر می­کند.

 

 مرحله آخر نوشتن همه­ قول و قرارهاست که در قدیم روی یک برگه می­نوشتند و عروس و داماد و بزرگترها آن را امضا می­کردند. در سال های اخیر آلبوم­های مخصوص بله ­برون وارد بازار شده ­اند که نسبت به بر­گه­های معمولی رسمی­تر و شیک­تر هستند.

پس از گذاشتن قول و قرار­ها، بله گفتن عروس خانم، دادن هدایا توسط خانواده داماد به عروس، گرفتن عکس­های یادگاری و خندیدن و شادی کردن این مراسم با آرزوی خوشبختی برای عروس و داماد به پایان می­رسد.

  

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت