فرق عروسی ایران و خارج

فرق عروسی ایران و خارج

فهرست عناوین

مراسم عروسی در هر کشوری نشان دهنده آغاز رسمی زندگی مشترک زوج های جوان است. در هر کشور و هر شهر آداب و رسوم مراسم عقد و ازدواج می تواند با مکان های دیگر متفاوت باشد. شاید برایتان جالب باشد که آداب و رسوم ازدواج در کشورهای دیگر و تفاوت آن با آداب رسوم ازدواج در کشور خودمان را بدانید. با ما همراه شوید تا بیشتر با آداب و رسوم ازدواج در ایران و کشورهای دیگر آشنا شویم.

آداب و رسوم ازدواج در ایران

ازدواج در ایران به عنوان کشوری شرقی و سنتی شاید آداب و رسوم متفاوت تر و بیشتری نسبت به کشورهای دیگر داشته باشد. البته همان طور که در بخش مقدمه نیز اشاره شد، فرهنگ ازدواج حتی در داخل کشور نیز در شهرهای مختلف با یکدیگر تفاوت هایی دارد. ما در این مطلب به فرهنگ های کلی در ایران و کشورهای دیگر می پردازیم.

خواستگاری

اولین مرحله از آداب و رسوم ازدواج در ایران جلسات رسمی خواستگاری است. در این جلسات زوج جوان با یکدیگر صحبت کرده و خانواده های طرفین بیشتر با یکدیگر آشنا خواهند شد. تا سال ها پیش مراسم های خواستگاری حالت سنتی داشت و عروس و داماد برای اولین بار یکدیگر را در مراسم خواستگاری ملاقات می کردند، اما این روزها با افزایش تعاملات اجتماعی آشنایی اولیه بین عروس و داماد شکل گرفته و جلسه خواستگاری برای آشنایی بیشتر و رسمی شدن رابطه برگزار می شود.

بله برون

اگر همه چیز در مراسم خواستگاری به شکل مناسب برگزار شده و تفاهمات اولیه بین عروس و داماد و خانواده ها شکل بگیرد، نوبت به مراسم بله برون می رسد. در این مراسم بزرگ ترهای فامیل و اقوام درجه یک دور یکدیگر جمع شده و راجع به مسائل مهمی مانند مهریه، شرایط ضمن عقد، شیربها و موارد دیگر می پردازند. البته معمولا این موارد در جلسات خواستگاری توسط خانواده های عروس و داماد تعیین شده و در مراسم بله برون به صورت رسمی بیان می شود.

مراسم عقد

مراسم عقد و عروسی را می توان همزمان با هم برگزار کرد، اما بسیاری از افراد ترجیح می دهند که یک مراسم عقد جداگانه و جمع و جور داشته باشند و بین مراسم عقد و عروسی آن ها حداقل چند ماه فاصله باشد. مراسم عقد را می توان به صورت ساده و در محضر برگزار کرد یا یک جشن خودمانی در منزل گرفت و یا آن را در یک تالار یا باغ مخصوص مراسم عقد، جشن گرفت.

خریدهای عقد تا عروسی

بعد از برگزاری مراسم عقد، عروس و داماد و خانواده های آن ها وقت کافی برای خریدهای لازم خواهند داشت. خرید جهیزیه از جمله خریدهایی است که در این بازه زمانی انجام می شود. البته بسیاری از دختر خانم ها از قبل وسایل مورد نیاز جهزیه را تهیه می کنند اما لیست نهایی خرید در این فاصله زمانی انجام می شود. همچنین خریدهای عروسی مانند خرید کت و شلوار دامادی، آیینه و شمعدان، سرویس عروس و دیگر وسایل مرسوم در فاصله عقد تا عروسی خریداری می شود. مراسم جهازبرون از رسم هایی است که در بسیاری از شهرهای ایران انجام می شود. در این مراسم بعد از تکمیل جهیزیه، وسایل در اتاق چیده می شود و خانم های فامیل به منزل دعوت می شوند. در این جشن و پایکوبی معمولا مهمانان هدیه ای نیز برای عروس خانم می آورند.

مراسم حنابندان

مراسم حنابندان این روزها در بسیاری از شهرهای ایران منسوخ شده، اما هنوز رسم آن در برخی شهرهای دیگر پابرجاست. شب حنابندان در واقع آخرین شب اقامت رسمی عروس در خانه پدری است. در این شب خانواده داماد میوه و شیرینی و حنای تزئین شده به منزل عروس می فرستند و اقوام درجه یک عروس و داماد به جشن و پایکوبی می پردازند. همچنین مهمانان عروسی به خصوص دختران جوان برای خوش یمن بودن از حنای تزئین شده به دستای خود می زنند.

مراسم عروسی

در پایان نیز نوبت به مراسم شیرین عروسی می رسد. جشن عروسی توسط داماد و خانواده او برگزار می شود و در آن مهمانان هر دو طرف به مراسم دعوت می شوند. در پایان مراسم پدر داماد دست عروس و داماد را در دست های یکدیگر گذاشته و آن ها را از زیر قران در می کند. در پایان مراسم نیز عروس و داماد به همراه تعدادی از مهمانان به خانه خود می روند تا زندگی مشترک خود زیر یک سقف را آغاز کنند. در بسیاری از شهرها هنگام ورود عروس به خانه بخت جلوی پای او یک تخم مرغ می گذارند تا بکشند و هر طلسم احتمالی از آن ها دور شود.

مراسم پاتختی

تا چند سال گذشته مراسم پاتختی به صورت جداگانه از مراسم عروسی برگزار می شد و در آن پس از برگزاری مراسم جشن و شادی مهمانان هدیه های خود را به عروس و داماد می دهند. البته در سال های اخیر معمولا بعد از پایان مراسم عروسی مهمانان هدیه های خود را به زوج جوان داده و مراسم جداگانه ای برای پاتختی برگزار نمی شود.

آداب و رسوم ازدواج در هند

هند یکی از کشورهایی است که آداب و رسوم ازدواج در آن بسیار جالب است. در هند پرداخت مهریه برعهده خانواده عروس است که حتما باید آن را به خانواده شوهر پرداخت کند. در این کشور رنگ سفید نماد عزا است، از این رو در مراسم عروسی هیچ کس لباس سفید نمی پوشد. پوشیدن النگوهای زیاد از جمله دیگر آداب و رسوم عروسی در هند است. در دوره نامزدی چاقو یا وسیله تیز دیگری به عروس داده می شود و نشان دهنده آن است که عروس نباید در دوران نامزدی به نامزد خود اجازه دهد که نزدیکش شود!
همچنین در روز عروسی، عروس از یک حنای تیره برای دست ها و بدن خود استفاده می کند که تیره تر بودن آن نشان دهنده علاقه بیشتر عروس به داماد است. در شب عروسی هنگام ورود عروس و داماد به خانه بخت، یک سبد برنج جلوی پای عروس گذاشته شده و عروس قبل از ورود به خانه به آن لگد می زند. هندیان بر این باورند که این کار خیر و برکت را به زندگی عروس و داماد خواهد آورد. در کنار تمامی این آداب و رسوم متفاوت، عجیب ترین رسم هندی ها قبل از ازدواج آن است که داماد باید قبل از برگزاری مراسم اصلی عروسی با یک درخت موز ازدواج کند!

آداب و رسوم ازدواج در آمریکا

در حال حاضر آداب و رسوم ازدواج در آمریکا نسبت به سال های قبل بسیار تغییر کرده است. جشن پایان دوران نامزدی یکی از اصلی ترین جشن های پیش از ازدواج است که در آن عروس و داماد همراه با دوستان خود برگزار کرده و آخرین دورهمی مجردی خود را جشن می گیرند. در آمریکا معمولا به جای گل و یا نقل بر روی سر عروس و داماد دانه های برنج می ریزند و اعتقاد دارند که این کار برای آن ها خوش یمنی می آورد. پرتاب دسته گل در آمریکا هم متفاوت با کشورهای دیگر انجام می شود و عروس دسته گل خود را به طرف دوستان مجرد داماد می اندازد. همچنین اعتقاد دارند که دادن یک هدیه گران قیمت به عروس از طرف یک زن متاهل باعث رفاه مالی در زندگی او خواهد شد.

آداب و رسوم ازدواج در چین

چین هم آداب و رسوم متفاوت و خاص خود را در جشن عروسی دارد. در این کشور داشتن پای کوچک برای دختران جز معیارهای زیبایی به شمار می رود، از این رو از دوران کودکی و نوجوانی پا را به شکل خاصی می پیچند تا کوچک باقی بماند! رسم جالب دیگر در چین مراسم گریه کردن در شب عروسی است. عروس و خانواده او در شب زفاف باید به اندازه کافی گریه کنند تا نشان دهند عروس چقدر برای آن ها ارزشمند است!
جالب است بدانید که تا یک سال بعد از برگزاری مراسم عروسی، مادر زن حق ورود به منزل دختر خود را ندارد اما دختر می تواند به منزل پدری خود رفت و آمد داشته باشد. همچنین در روز عروسی داماد سه تیر بدون پیکان نوک تیز به سمت عروس شلیک کرده و سپس ان ها را با دست می شکند تا عشق ابدی خود به همسرش را نشان دهد. همچنین در روز عروسی داماد باید دیواری که ساقدوش ها دور عروس ساخته اند را بشکند که نشان دهنده عشق واقعی داماد به عروسش است!

آداب و رسوم ازدواج در روسیه

یکی از رسم های متفاوت در روسیه مهریه در این کشور است. در روسیه مهریه به معنای ایرانی وجود ندارد اما داماد برای دیدن عروس باید به خانواده و اقوام او پول هدیه دهد! در مراسم عروسی ظروف بلور را می شکند تا خوشبختی زوجین را بیشتر و عمیق تر کند. همچنین در شب عروسی به عروس و داماد نان تعارف می شود و هر کدام باید بدون استفاده از دست قطعه بزرگ تری را گاز بزنند. گاز بزرگ تر نشان دهنده تسلط بیشتر بر امور منزل و خانواده است.

آداب و رسوم ازدواج در اسکاتلند

در اسکاتلند مراسم عروسی با بد بوترین حالت ممکن برگزار می شود! دوستان و نزدیکان داماد و عروس یک مخلوط مشمئز کننده از غذاهای بدبو، تخم مرغ فاسدف شیر بریده شده، آرد و گاهی حتی لجن آماده کرده و آن را به سر و صورت عروس و داماد می مالند! در این مراسم عروسی همچنین مهمانان سعی می کنند بیشترین سروصدا و هیاهوی ممکن را ایجاد کنند.

آداب و رسوم ازدواج در آلمان

در مراسم عروسی در آلمان، عروس در کفش راست خود یک سکه می گذارد تا خوشبختی او مادام العمر باشد. این کفش را عروس باید با پول خودش تهیه کند تا نشان دهد که قدرت پس انداز کردن و مدیریت زندگی را دارد. همچنین کودکان در پایان مراسم از کفش عروس برای جمع کردن پول و هدیه نقدی از مهمانان استفاده می کنند. عروس و داماد در شب عروسی بعد از وارد شدن به خانه تعدادی ظروف چینی را می شکنند و سپس با یکدیگر آن را جمع می کنند تا نشان دهند در سختی ها و مشکلات زندگی کنار یکدیگر خواهند بود.

دیگر آداب و رسوم عجیب عروسی در کشورهای جهان

• در کره جنوبی بعد از پایان مراسم عروسی و قبل از ورود به منزل مشترک داماد را با ماهی، قورباغه و یا حتی فلک می زنند تا قدرت واقعی او نشان داده شود.
• در بعضی مناطق روستایی فرانسه عروس و داماد از آب توالتی نو و استفاده نشده می نوشند!
• در آمریکای جنوبی عروس و داماد از روی یک جارو می پرند که نشان دهنده تلاش مستمر آن ها در طول زندگی خواهد بود.
• در پورتوریکو یک عروسک بر روی لباس عروس نصب می کنند تا الهام بخش خوشبختی آن ها باشد.
• در ولز داماد برای نشان دادن علاقه خود به عروس، به او قاشق چوبی تزئین شده هدیه می دهد.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
برچسب ها : عروسی عقد
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت