یادبود عقد چیست؟ 10 ایده جذاب برای تهیه آن

یادبود عقد چیست؟ 10 ایده جذاب برای تهیه آن

فهرست عناوین

دادن یادبود عقد و یا گیفت عقد یکی از کارهای جدید و نسبتا مدرن در مراسم عقد و عروسی است که توسط عروس و داماد آماده شده و به عنوان یادگاری به مهمانان داده می شود. برای تهیه یادبود عقد ایده های مختلف و متنوعی وجود دارد تا شما بتوانید متناسب با سلیقه و بودجه خود یک طرح را انتخاب کنید. اگر مراسم عقد یا ازدواج شما نزدیک است، با ما همراه شوید تا با جدیدترین ایده های گیفت عقد و عروسی آشنا شویم.

گیفت عروسی چیست و تاریخچه آن

همان طور که در بخش مقدمه نیز اشاره شد، یادبود عقد یک هدیه کوچک است که برای یادگاری و البته تشکر از مهمانان در مراسم عقد و عروسی به آن ها داده می شود. در صورتی که بخواهید هزینه بیشتری برای یادبود عقد پرداخت کنید، می توانید به هر شخص یک یادبود جداگانه بدهید، اگر هزینه شما کمی محدودتر است، می توانید به هر خانواده و یا هر زوج یک یادگاری بدهید. در برخی از شهرها نیز گیفت عروسی تنها به دختران و پسران مجرد و دم بخت و زوج های جوان هدیه می شود.
آیا تاریخچه این رسم زیبا را می دانید؟ جالب است بدانید که تاریخچه رسم هدیه عروس و داماد به مهمانان به قرن ها پیش و در کشورهای اروپایی می رسد. در آن زمان عروس و داماد حبه های قندی که نماد مال و مکنت بود را داخل جعبه جواهرات کوچک کریستال و یا سنگی گرانبها ریخته و آن را به مهمانان خود هدیه می کردند. قند در آن زمان خواص درمانی نیز داشته و نسبتا گران قیمت بوده است. چند سال بعد در کنار حبه قند، بادام نیز قرار می گرفت که نشان دهنده شادی و غم زندگی در کنار یکدیگر است. به مرور زمان این رسم در کشورهای دیگر نیز شکل گرفت و نوع یادبود عقد نیز با توجه به فرهنگ هر شهر و کشور تغییر پیدا کرد.

یابود عقد در دیگر کشورها

قبل از آن که سراغ انواع یادبود عقد و مدل های مختلف در کشورمان برویم، جالب است با انواع گیفت های عقد در کشورهای دیگر نیز آشنا شویم. آشنایی با این یادبودها هم در جذابیت خود را داشته و هم می تواند به شما در انتخاب یک یادبود خاص و متفاوت کمک کند.
• در ایرلند به مهمانان زنگوله های کوچکی داده می شود که در طول عروسی نیز به افتخار زوج جوان آن ها را به صدا در می آورند.
• در اسپانیا به مهمانان مرد سیگار و به زنان بادبزن و یا یک تکه طلای ریز هدیه داده می شود.
• در اوکراین از تخم مرغ های رنگی که نماد باروری عروس و داماد است، استفاده می شود.
• در کشورهایی مانند چین، ژاپن و کره به مهمانان بادبزن های چوبی که روی آن با شکوفه های گیلاس تزئین شده اند، داده می شود. گیلاس در این کشورها نماد زیبایی و حاصلخیزی است.

انواع یادبود عقد

یادبود عقد در کشور ما معمولا دارای 4 نوع سنتی، قومی، خانگی و مناسبتی است. در ادامه با هرکدام از آن ها کمی بیشتر آشنا خواهیم شد.
• یادبود عقد سنتی معمولا شیرینی های سنتی هر شهر و یا کشور، قطعات کیک و یا کوکی است که درون جعبه های زیبایی قرار گرفته و به مهمانان داده می شود.
• یادبود عقد خانگی هزینه کمتری در مقایسه با انواع دیگر دارد. از جمله این گیفت ها می توان به شمع های تزئین شده، گلدان های کوچک گل و حلقه های گل طبیعی یا مصنوعی اشاره کرد.
• گیفت عروسی قومی همان طور که از نام آن پیدا است، یک نماد کوچک از فرهنگ قومی و محلی آن شهر است.
• گیفت عروسی مناسبتی نیز گیفت هایی است که با توجه به مناسبت خاصی مانند زمان، فصل و یا مکان عقد و یا شغل عروس و داماد به مهمانان داده می شود.

نکاتی که در انتخاب گیفت عروسی به شما کمک می کند

برای انتخاب تعداد گیفت عروسی بهترین حالت زمانی است که شما به هر خانواده یک هدیه بدهید. بنابراین می توانید به تعداد کارت های دعوت خود گیفت تهیه کنید.
• می توانید رنگ گیفت عقد را با رنگ و تم مراسم خود انتخاب کنید. برای مثال اگر از تم صورتی برای لباس، تزئین و یا کیک خود استفاده کرده اید، می توانید رنگ گیفت خود را نیز صورتی انتخاب کنید.
• سعی کنید روی یادبود عقد نام عروس و داماد و تاریخ عقد خود را درج کنید. این کار باعث می شود مهمانان با داشتن یادگاری شما، همیشه شما و تاریخ مراسمتان را به یاد داشته باشند.
• اگر گیفت های شکلاتی را انتخاب کرده اید، مراقب دمای هوا باشید. هدیه های شکلاتی ممکن است در گرمای هوا آب شوند و یادبود شما را خراب کنند.
• می توانید تمامی یادبودها را روی یک میز چیده و آن را تزئین کنید. سپس هنگام خداحافظی با مهمانان به هر خانواده یک هدیه بدهید.
• برای انتخاب یابود عقد چندان خود را تحت فشار مالی نگذارید. سعی کنید با توجه به بودجه ای که دارید یک گیفت ساده و زیبا انتخاب کنید.
• طراحی و ساخت بسیاری از مدل های یادبود عقد بسیار ساده است. بنابراین اگر کمی ذوق هنری دارید و تا زمان عقد فرصت کافی باقی مانده است، می توانید خودتان دست به کار شده و یادبودها را آماده کنید.

ایده های جذاب برای تهیه یادبود عقد

بعد از آن که به طور کامل با یادبود عقد آشنا شدیم، ایده هایی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت که می تواند به شما در انتخاب گیفت عقد و عروسی کمک کند.

گل و گلدان

یک ایده جذاب و پر مفهوم برای هدیه دادن به مهمانان در مراسم عقد و عروسی، گل و گلدان و یا حتی بذر گل است. شما می توانید از گل های کوچک کاکتوس در باکس های شیشه ای و یا گلدان های کوچک فانتزی استفاده کنید.

شمع های تزئینی

در مغازه های تزئینی، شما با طرح ها و مدل های مختلف شمع های کوچکی مواجه می شوید که شیفته آن ها خواهید شد. بسیاری از زوج های جوان از این شمع ها به عنوان یادبود عقد استفاده می کنند.

دراژه یا اسمارتیز

یک ایده خوشمزه و رنگارنگ برای گیفت عقد و عروسی، باکس های شیشه ای است که با دراژه پر شده اند. این هدیه می تواند یک هدیه کم هزینه اما زیبا و خوشمزه باشد!

قرآن های کوچک و تزئینی

بسیاری از زوج های جوان به خصوص زوج های مذهبی ترجیح می دهند که گیفت عقد و عروسی آن ها نیز تم مذهبی داشته باشد. برای همین منظور می توانید از قرآن های کوچک که شامل چند سوره هستند به عنوان هدیه استفاده کنید.

گیفت لباس عروس و داماد

یکی از جذاب ترین گیفت های عقد و عروسی، لباس های عروس و داماد است که معمولا از جنس کاغذ تهیه شده و بسیار فانتزی و خاص هستند.

قاب عکس های کوچک

یک گیفت خاص و متفاوت در مراسم عقد و عروسی می تواند عکس های کوچک باشد. می توانید یکی از عکس های آتلیه ای خود را در ابعاد کوچکی چاپ کرده و در یک قاب عکس زیبا به مهمانان هدیه دهید.

گوش ماهی های تزئینی

اگر شما نیز از زیبایی گوش ماهی ها سر ذوق می آیید، می توانید گیفت عقد و عروسی خود را از آن ها انتخاب کنید. دنیای گوش ماهی ها بسیار متنوع و بزرگ است و شما می توانید از میان آن ها طرح ها و مدل های مورد علاقه تان را انتخاب کنید.

قفس های فلزی

یک یادبود عقد پرطرفدار دیگر در میان زوج های جوان، قفس های فلزی است. این قفس ها در رنگ های مختلف و مدل های مختلفی تهیه شده و می توانید در آن هر چیزی که می خواهید را قرار دهید.

شکلات، شیرینی و یا عسل

یکی دیگر از رایج ترین ایده ها برای یادبود عقد، استفاده از شکلات های تزئینی، کیک های مینی و یا ظرف های کوچک عسل است. این گیفت ها به معنای شیرین کامی و شادی است و به شکل های مختلف تزئین می شود.

دستمال های گل دوزی شده

در بسیاری از شهرهای ایران با توجه به آداب و رسوم آن، از دستمال های گل دوزی شده به عنوان یادبود عقد استفاده می شود که کلاسیک و البته زیبا است.

زنگوله های کوچک

اگر دوست دارید گیفت عقد و عروسی شما متفاوت باشد، می توانید مانند ایرلندی ها از زنگوله های کوچکی استفاده کنید تا مهمانان هنگام رقص دو نفره شما آن ها را به صدا دراورند.

مخروط کاج

یک ایده کم هزینه و زیبا برای یادبود عقد، استفاده از مخروط های کاج است. مخروط های کاج به خصوص آن هایی که ابعاد کوچک تری دارند، ظاهری بسیار فانتزی و زیبا داشته و می توانند یک ایده جذاب برای هدیه به شمار روند.

پیام تشکر

می توانید بر روی یک کاغذ کاهی با دستخط خودتان از مهمانان تشکر کرده و آن را داخل یک باکس شیشه ای و یا چوبی بگذارید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت