زیر لفظی چیست؟ چه هنگام باید داده شود؟

زیر لفظی چیست؟ چه هنگام باید داده شود؟

فهرست عناوین

دادن زیر لفظی یکی از آداب و رسوم جذاب و زیبای ما ایرانی ها در زمان بله گفتن عروس به داماد است. این هدیه را آقای داماد از قبل آماده کرده و هنگام بله گفتن عروس به او هدیه می دهد؟ زیر لفظی باید معمولا چه هدیه ای باشد؟ چه کسی باید آن را به عروس بدهد؟ بهترین زمان برای دادن زیر لفظی چه زمانی است؟ با ما همراه شوید تا به طور کامل با این آداب و رسوم زیبا آشنا شویم.

زیر لفظی چیست؟

همان طور که همه ما در آداب و رسوم عقد و بله گفتن عروس اطلاع داریم، عاقد معمولا سه بار خطبه عقد را خوانده و از عروس سوال می پرسد که حاضر است آقای داماد را به همسری خود قبول کند یا خیر؟ بعد از گل آوردن و گلاب آوردن عروس، نوبت به بله گفتن می رسد. این جا است که معمولا یکی از دختران مجرد از طرف خانواده عروس عنوان می کند که عروس برای جواب بله دادن به آقای داماد زیر لفظی می خواهد. کادوی زیر لفظی از قبل آماده شده به عروس خانم هدیه داده می شود تا عروس به داماد بله را بگوید. این هدیه دادن یک حالت فرمالیته داشته و بیشتر نشان دهنده ارزش و احترامی است که داماد برای همسر خود قائل است.

چه کسی زیر لفظی را به عروس می دهد؟

این که چه کسی زیر لفظی را به عروس بدهد، در بین افراد و اقوام مختلف متفاوت است. برخی از افراد در سنت های مختلف بر این باورند که مادر داماد باید زیر لفظی را به عروس بدهد اما به طور معمول و رایج این کار بر عهده خود آقای داماد است. چرا که عروس خانم قرار است به او جواب بله را دهد، بنابراین خود داماد هدیه همسرش قبل از بله گفتن را به او می دهد.

زیر لفظی چه چیزی بخریم؟

سوال مهم دیگری که ممکن است برایتان پیش بیاید آن است که برای خرید زیرلفظی بهترین هدیه چیست؟ برای هدیه دادن به عروس گزینه های مختلف و زیادی پیش روی شما قرار دارد. طلا به شکل های مختلف می توان بهترین گزینه باشد. شما می توانید یک انگشتر، دستبند، گردنبند، سکه کامل یا ربع سکه و سکه پارسیان انتخاب کنید. انتخاب هدایایی مانند روسری و یا دیگر پوشیدنی ها چندان برای زیر لفظی رایج نیست. در صورتی که شما می خواهید برای زیر لفظی به عروس خود کارت هدیه بدهید، بهتر است از بانک بخواهید بر روی آن یک جمله زیبای عاشقانه بنویسد. دادن پول به عنوان زیر لفظی نیز چندان رایج نیست و بهتر است از قبل فکری برای هدیه بهترین روز زندگی خود کرده باشید.

زیر لفظی با سلیقه چه کسی تهیه می شود؟

هدیه زیر لفظی را خانواده داماد و معمولا شخص داماد تهیه می کند اما این به معنای آن نیست که عروس خانم نمی تواند در انتخاب زیر لفظی نظر بدهد. چون این هدیه برای استفاده عروس است، بهتر است از قبل عروس و داماد خودشان برای انتخاب زیر لفظی با هم به تفاهم برسند. عروس و داماد می توانند هنگام خرید نشان عروسی در همان مغازه طلا فروشی یک هدیه برای زیر لفظی نیز انتخاب کرده تا آقای داماد روز عقد آن را به عروس هدیه دهد.

زیر لفظی چقدر باید گران باشد؟

این که داماد برای خرید زیر لفظی چه مقدار هزینه خواهد کرد، به بودجه و توان مالی او بستگی دارد. هدیه زیر لفظی همان طور که در بالا نیز اشاره شد، می توان از یک سکه پارسیان تا یک سکه کامل باشد. برای این مساله هیچ آداب و رسوم خاصی وجود ندارد اما در حالت کلی زیر لفظی از انگشتر نامزدی سبک تر و ارزان تر است. در واقع بسیاری از افراد دوست دارند انگشتر حلقه و یا هدیه نشان آن ها یک هدیه قابل توجه باشد اما به یک زیر لفظی ساده و ارزان تر نیز راضی باشد.

آیا آقای داماد نیز برای بله گفتن زیر لفظی می خواهد؟

در مراسم عقد عروس و داماد هر دو برای آغاز یک زندگی مشترک به یکدیگر جواب مثبت یا همان بله می گویند، اما آیا زیر لفظی برای جواب مثبت دادن تنها مخصوص عروس است؟! در فرهنگ ما زنان جایگاه ویژه و خاصی دارند و در امر ازدواج این مساله کاملا مشهود است. از رسوماتی مانند شیربها و مهریه، این که مراسم خواستگاری در منزل عروس خانم برگزار می شود. همچنین معمولا آقا داماد در همان بار اول خطبه خواندن جواب مثبت را به عروس می دهد، اما عروس خانم تا بار سوم خطبه خوانده نشده و از او سوال پرسیده نشود، جواب بله را نمی گوید. بنابراین طبق همین آداب و رسوم، زیر لفطی نیز تنها مخصوص به عروس خانم ها است تا جواب شیرین بله را به داماد خود بدهد.

آیا زیر لفظی همان هدیه سر عقد است؟

زیر لفظی همان طور که در بالا نیز اشاره شد، هدیه است که از طرف داماد برای بله گفتن به عروس داده می شود و هیچ ارتباطی با هدیه عقدی که خانواده ها و دوستان به عروس و داماد خواهند داد، ندارد. حتی اگر زیر لفظی توسط خانواده داماد خریداری شده باشد، خانواده داماد باید به صورت جداگانه هدیه عقد نیز برای زوج جوان آماده کند.
برای هدیه سر عقد نیز گزینه های متنوع و مختلفی برای مهمانان وجود دارد که بدون شک بهترین آن ها پول نقد و یا طلا است. به قول معروف قطره قطره جمع شود، وانگهی دریا شود. جمع شدن هدایای نقدی می تواند یک هزینه قابل توجهی برای عروس و داماد شود تا بتوانند از آن استفاده مناسبی کنند. طلا نیز دست کمی از پول نداشته و می تواند یک انتخاب عالی برای هدیه دادن به عروس و داماد شود. البته سعی کنید به جای پول نقد حتما از کارت های هدیه استفاده کنید تا عروس و داماد بتوانند بعدا به راحتی از آن استفاده کنند.
 بعضی از افراد نیز ممکن است سلیقه عروس و داماد را بدانند و نسبت به خرید یک هدیه لوکس مانند ساعت گران قیمت مورد علاقه او اقدام کنند. هدیه دادن وسایل منزل سر عقد نیز چند سالی است که چندان رایج نیست.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
برچسب ها : عروس عروسی
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت