سی ساله ها بخوانند (ده روش مراقبت از پوست و جلوگیری از چین و چروک)

سی ساله ها بخوانند (ده روش مراقبت از پوست و جلوگیری از چین و چروک)

فهرست عناوین

داشتن پوستی سالم و شفاف یکی از مواردی است که همه افراد به خصوص خانم ها دنبال آن هستند. به جای پرداخت هزینه های بالا در کلینیک های زیبایی می توانید با انجام کارهایی ساده و داشتن یک روتین پوستی، صورتی جوان و زیبا داشته باشید. در این مقاله به شما روش های مراقبت از پوست و جلوگیری از چین و چروک خواهیم گفت. پس با ما همراه شوید.

آشنایی با انواع پوست

قبل از آن که با روش های مراقبت از پوست آشنا شویم، باید بدانیم که پوست دارای انواع مختلف چرب، خشک، مختلط و معمولی است که هر کدام از آن ها روش های مراقبتی مخصوص به خود را دارند.

پوست چرب

کسانی که دارای پوست چرب هستند، ترشح غدد سبوم در آن ها زیاد بوده و معمولا دارای جوش های زیرپوستی، جوش های قرمز و منافذ باز هستند. این پوست ها نیاز دارند که روزی دو بار معمولا ابتدای صبح و اخر شب شسته شوند. مرطوب کننده های مورد نیاز آن ها باید بافت سبکی داشته و بر پایه آب باشد. این افراد باید در بازه های زمانی مشخص نسبت به پاکسازی پوست خود اقدام کنند. همچنین این افراد باید از استفاده از محصولات آرایشی سنگین و غنی و پر چرب خودداری کنند.

پوست خشک

افرادی که پوست آن ها خشک است، بعد از هر بار شست و شوی صورت احساس خشکی و کشیدگی در پوست خود دارند. این افراد باید تعداد شست و شوی صورت خود را به حداقل رسانده و حتما از شوینده های ملایم و مخصوص پوست خشک استفاده کنند. این نوع پوست بیش از پوست های دیگر مستعد چروک های زود هنگام است، از این رو حتما باید از کرم های آب رسان و کرم های مرطوب کننده با هم استفاده کنند.

پوست مختلط

مراقبت از پوست مختلط در مقایسه با انواع دیگر پوست ها کمی سخت تر است. این افراد در بخش هایی از صورت خود مانند بینی و چانه پوستی چرب داشته و پوست آن ها در بخش هایی مانند گونه و زیر چشم خشک است. پوست آن ها در قسمت های چرب دارای مشکلاتی مانند منافذ باز، آکنه و جوش است و قسمت های خشک آن چروک شده یا ملتهب می شود. این افراد باید برای هر قسمت از صورت خود از کرم های مخصوص پوست چرب و خشک استفاده کنند.

پوست معمولی

مراقبت از پوست معمولی راحت تر و کم دردسرتر از پوست های دیگر است. این پوست آب و چربی طبیعی داشته و مشکلات پوستی آن در مقایسه با انواع دیگر کم تر است. البته این به معنای این نیست که می توان در مراقبت از این پوست کوتاهی کرد. استفاده از شوینده های ملایم، کرم های مرطوب کننده و یا کرم هیالورونیک اسید از الزامات مراقبت از این نوع پوست است.


روش های مراقبت از پوست و جلوگیری از چین و چروک

بعد از آن که با نوع پوست خود آشنا شدیم، می خواهیم بدانیم در حالت کلی چه کارهایی باید برای مراقبت از پوست و جلوگیری از چین و چروک انجام داد.

استفاده از کرم های ضد آفتاب

اشعه های موجود در نور خورشید یکی از مضرترین موارد برای پوست صورت است که می تواند باعث بروز لکه های پوستی، التهاب و چین و چروک شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل و مراقبت از پوست باید حتما در طول روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب تنها محدود به روز های گرم تابستان نیست، شما حتی در روزهای سرد و برفی نیز باید ضد آفتاب استفاده کنید.
اگر شما در خانه می مانید می توانید از ضد آفتاب هایی با spf 15 یا 30 استفاده کنید اما در صورت بیرون رفتن از منزل اس پی اف ضد آفتاب شما باید حداقل 50 باشد. علاوه بر ضد آفتاب در روزهایی که تابش افتاب شدید و مستقیم است، استفاده از کلاه آفتاب گیر نیز می تواند تاثیر قابل توجهی بر کاهش چین و چروک داشته باشد.

استفاده از روش های پاک سازی و لایه برداری

بعد از مدتی سلول های رویی پوست از بین رفته و سلول های شاخی و مرده روی آن را می گیرند. در این حالت استفاده از کرم های گران قیمت نیز نمی تواند کمک چندانی به پوست شما بکند، چرا که مواد جذب سلول های زنده پوست نخواهد شد. برای مراقبت از پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک باید هر چند وقت یک بار پوست را پاک سازه و لایه برداری کنید تا سلول های مرده از رویی پوست جدا شوند. پوست های چرب در مقایسه با انواع دیگر پوست به دفعات بیشتری لایه برداری نیاز دارند.

مصرف کافی آب

دهیدراته شدن و یا کم ابی در انواع پوست می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند چین و چروک زودرس شود. به این نکته توجه داشته باشید که کم آبی الزاما مخصوص پوست های خشک نیست و می تواند در انواع دیگر پوست نیز مشکل ساز شود. نوشیدن روزانه مقدار کافی آب حداقل 7 لیوان می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.


داشتن خواب با کیفیت و کافی

داشتن خواب کافی می تواند تاثیر قابل توجهی بر جلوگیری از چین و چروک و مراقبت از پوست داشته باشد. سلول های پوستی در زمان خواب به خصوص در ساعات 2 تا 4 نیمه شب که خواب عمیق است سم زدایی انجام داده و باعث افزایش شفافیت پوست می شوند. کافی است چند روز میزان خواب شبانه خود را کاهش دهید تا متوجه شوید پوستتان کدر و پژمرده به نظر می رسد.

استفاده از کرم ها و لوسیون های مخصوص هر پوست

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، پوست شما در یکی از 4 نوع پوست معرفی شده قرار می گیرد. برای مراقبت از پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک باید حتما از کرم های مخصوص به نوع پوست خود استفاده کنید.

تمیز کردن صورت قبل از خواب

یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از افراد آن را انجام می دهند آن است که به خاطر خستگی و یا به خاطر عدم اهمیت دادن به پوست خود، شب ها با همان کرم ها و مواد آرایشی روی پوستشان می خوابند. این کار تاثیر منفی بسیار زیادی بر پوست شما گذاشته و باعث بروز مشکلات جدی خواهد شد.

استفاده از ماسک های خانگی و یا صنعتی

یکی دیگر از راهکارهای بسیار مناسب برای مراقبت از پوست و جلوگیری از چین و چروک استفاده از ماسک های خانگی یا صنعتی است. ماسک باعث می شوند مواد مورد نیاز پوست شما در زمان کوتاهی به سلول ها رسیده و شاداب تر شوند. نکته مهم در انتخاب و استفاده از ماسک صورت نیز آن است که انتخاب ماسک نیز حتما باید با توجه به پوست شما انجام شود.


ماساژ پوست

ماساژ پوست یک راه شگفت انگیز برای مراقبت از پوست و جلوگیری از چین و چروک است. ماساژ دادن پوست باعث می شود که گردش خون در سلول های پوستی افزایش پیدا کرده و پوست شما را جوان تر و شاداب تر کند. ماساژ مناسب پوست حتی می تواند چین و چروک های سطحی پوست را نیز برطرف کند.

استفاده از مواد آرایشی با کیفیت و مناسب

هیچ چیز به اندازه استفاده از یک کرم بی کیفیت نمی تواند باعث بروز جوش، لکه و دیگر مشکلات پوستی شود. بنابراین هنگام انتخاب و خرید محصولات آرایشی حتما از اصل بودن آن ها و کیفیت مناسبشان مطمئن شوید.

تغذیه سالم

در صورتی که شما روزانه از مواد غذایی نامناسبی مانند تنقلات یا کربوهیدرات ها استفاده می کنید، احتمالا بسیار زودتر از دیگران دچار پیری زودپرس پوست خواهید شد. مصرف موادی مانند میوه جات، سبزیجات و پروتئین ها می تواند تاثیر بسیار زیادی بر طراوت و شادابی پوست داشته باشد.


عدم استفاده از سیگار

احتمالا متوجه این قضیه شده اید که پوست افرادی که سیگار یا قلیان می کشند در مقایسه با افراد دیگر تیره تر بوده و پیرتر نشان می دهد. مواد موجود در قلیان و سیگار تاثیر زیادی بر بروز چین و چروک دارد. از این رو برای مراقبت از پوست حتما مصرف دخانیات را کنار بگذارید.

استفاده از عینک آفتابی

همان طور که می دانید پوست اطراف چشم در مقایسه با قسمت های دیگر پوست حساس تر و آسیب پذیر تر است. اولین چروک های صورت معمولا در اطراف چشم ایجاد می شوند. استفاده از عینک آفتابی باعث مراقبت از پوست و جلوگیری از چین و چروک می شود.

ورزش روزانه

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که به طور روزانه ورزش می کنند پوست ان ها شفاف تر و جوان تر از افراد دیگر خواهد بود. ورزش کردن باعث افزایش خون رسانی و اکسیژن رسانی به سلول ها شده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.


تغییر حالت خوابیدن

اگر از جمله افرادی هستید که روی صورت خود می خوابید، باید بدانید در زمان کوتاهی چین و چروک روی پوست شما چند برابر خواهد شد. خوابیدن بر روی صورت باعث افزایش فشار روی آن شده و باعث ایجاد چین و چروک خواهد شد.

تمیز نگه داشتن تلفن همراه

شاید ترسناک به نظر برسد اما تلفن همراه شما می تواند از متروهای شلوغ و سرویس های عمومی نیز کثیف تر باشد. برخورد گوشی با پوست باعث انتقال آلودگی شده و می تواند باعث بروز جوش و آکنه شود. از این رو سعی کنید به طور مرتب تلفن همراه خود را تمیز نگه دارید.

عدم استفاده از آب داغ

متاسفانه بسیاری از افراد عادت دارند که مو و صورت خود را با آب داغ بشورند. آب داغ باعث می شود که پوست شما حساس شده و آسیب پذیرتر شود. بنابراین برای مراقبت از پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک پوست خود را با آب ولرم یا آب سرد بشویید.

مقالات مرتبط: آرایش و زیبایی

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت