مانیکور و پدیکور ناخن چیست؟

مانیکور و پدیکور ناخن چیست؟

فهرست عناوین

مانیکور و پدیکور را هم می‌توان یک روش درمانی و مراقبتی به حساب آورد و هم یک عمل زیبایی روی دست و پا. در مانیکور و پدیکور از ابزار‌ها، مواد مختلف و تکنیک‌های ماساژ برای سالم ماندن و زیبا به نظر رسیدن دست و پا و ناخن‌ها استفاده می‌شود.
این مطلب تحت عنوان «مانیکور و پدیکور ناخن چیست؟» نوشته شده است بنابراین ما در این نوشته قصد آموزش و نحوه اجرای مانیکور و پدیکور را نداریم و صرفا در مورد ماهیت و انواع مانیکور و پدیکور صحبت خواهیم کرد. اما اگر قصد مطالعه بیشتر درباره پدیکور و مانیکور را دارید می‌توانید به وبلاگ فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی نگین استور مراجعه کرده تا اطلاعات کاملی درباره این روش مراقبتی و زیبایی بدست بیاورید.


مانیکور چیست؟

همانطور که گفته شد مانیکور یک روش زیبایی و مراقبتی روی ناخن‌های دست است که در آن از ابزار‌های خاص، مواد خاص و تکنیک‌های ماساژ برای سالم ماندن و خوب به نظر رسیدن دست و ناخن‌های دست کمک گرفته می‌شود. مانیکور برای بهبود بافت و سلامت ناخن‌ها پوست دست مفید است و باعث می‌شود ناخن‌های‌تان براق و پوست دست‌تان صاف و بی‌نقص به نظر برسد.
مانیکور علاوه بر زیبایی دست‌ و ناخن‌ها، اغلب دارای اثرات آرامش‌بخش نیز می‌باشد. نقاطی روی دست وجود دارند که به مناطق دیگر بدن مرتبط هستند و با استفاده از ماساژ این مناطق، حس آرامش بخشی شما را فرا خواهد گرفت.
یک مانیکوریست خوب به شما توضیح می‌دهد که چه کاری قرار است روی دست و ناخن‌های شما انجام دهد و بررسی می‌کند که آیا سوال یا نگرانی دارید یا خیر؟
یک مانیکوریست با استفاده از کوتیکول ریموور و عقب زن پوست مرده را به آرامی نرم کرده و از روی کوتیکول ناخن پاک می‌کند. از سوهان ناخن برای فرم دادن به ناخن‌ها استفاده کرده و یک لایه بیس‌ کات روی ناخن‌ها می‌زند. بعد از این کار یک لایه تاپ کات به رنگ انتخابی شما روی ناخن‌های‌تان زده می‌شود، همچنین می‌توانید طرح‌های متنوع‌تری را روی ناخن‌های خود اجرا کنید و ناخن‌های‌تان را به اصطلاح دیزاین کنید. اغلب خود مانیکوریست تمام این‌کار‌ها را انجام می‌دهد، اما اگر قصد دیزاین ناخن‌ را نیز دارید قبل از مراجعه به سالن در مورد روش‌کار‌شان سوال کنید، چون ممکن است فرد دیگری کار دیزاین ناخن‌ها را در آن سالن انجام دهد.
بسته به کاری که قرار است انجام دهید یک مانیکور ممکن است بین ۱۵ دقیقه تا بیش از یک ساعت نیز طول بکشد، اما هرچقدر زمان بیشتری به این کار اختصاص دهید باید انتظار نتایج بهتر و کارهای بیشتری نیز از مانیکوریست خود داشته باشید. بهتر است زمان کافی برای مانیکور در نظر بگیرید و مطمئن شوید که مجبور نیستید عجله کنید. زیرا به هر دلیلی اگر مانیکور طولانی‌تر شود رانندگی با لا‌ک‌هایی که هنوز خشک نشده‌اند سخت است.
لاک‌های معمولی که از فروشگاه‌ها می‌خرید و برای استفاده روزانه روی ناخن‌های خود می‌زند در عرض ۵ دقیقه به خوبی خشک می‌شوند اما لاک‌‌هایی که در سالن‌ها استفاده می‌شود گاها به ۱۲ ساعت زمان برای خشک شدن کامل زمان نیاز دارند. البته این مورد در مورد مانیکور‌هایی که در آن‌ها از ژل استفاده می‌شود صدق نمی‌کند، زیرا این لاک‌ها حاوی پلیمر‌هایی هستند که زیر نور یو وی سفت می‌شوند.
بلافاصله بعد از مانیکور از دستکش پوشیدن و کار‌هایی که در آن‌ها نیاز است از دست‌های خود زیاد کار بکشید خودداری کنید.
توصیه می‌شود اگر آسیب‌هایی مانند زخم، کشیدگی مفاصل یا ماهیچه، راش، ترک یا شکاف پوستی روی دست‌های خود دارید تا قبل از بهبودی از انجام مانیکور خودداری کنید یا درغیر این صورت مانیکوریست خود را از وضعیت خود کاملا آگاه کنید.

انواع مانیکور

روش‌های مختلفی برای انجام مانیکور ناخن وجود دارد که به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: مانیکور خیس و مانیکور خشک.

مانیکور خیس

اصطلاح ماینکور خیس دقیقا به استفاده از آب در این روش برمی‌گردد. در مانیکور خیس دست‌ها در آب خیسانده می‌شود تا ناخن، کوتیکول ناخن و پوست‌های مرده نرم شوند. در مانیکور خیس معمولا از آب گرم به همراه صابون، کوکتل، نمک دریایی یا قرص مانیکور استفاده می‌شود. در این روش دست‌ها به وسیله لوسیون‌های مختلف ماساژ داده شده و از روغن کوتیکول و ماسک‌های آبرسان نیز کمک گرفته می‌شود.


مانیکور خشک

مانیکور خشک سریع‌تر از مانیکور خیس انجام می‌شود چون دیگر نیازی به خیساندن ناخن‌ها در آب نیست. در این روش معمولا مانیکوریست از روغن‌ها و لوسیون‌های مخصوص برای نرم کردن کوتیکول ناخن استفاده می‌کند.

 مانیکور خشک به دو روش انجام می‌شود:

در روش اول که به مانیکور روسی معروف است از سوهان برقی، که یکی از وسایل برقی کاشت ناخن نگین استور بوده، و سر سوهان شنی برای برداشتن و عقب زدن کوتیکول ناخن استفاده می شود. با وجود اینکه این سرسوهان‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به ناخن و اطراف آن آسیبی وارد نکنند، اما مانیکور روسی مناسب برای مانیکوریست‌های حرفه‌ای است و اگر شخصی مهارت کافی در استفاده از سوهان برقی نداشته باشد ممکن است به ناخن‌ها و اطراف آن آسیب وارد شود.
در روش دوم نیز که به مانیکور خشک معمولی معروف است، از کوتیکول ریموور برای نرم کردن کوتیکول ناخن استفاده می‌شود. که بعد از نرم شدن کوتیکول از عقب زن و نیپر برای مرتب کردن کوتیکول‌ها و از سوهان دستی برای ایجاد فرم دلخواه استفاده خواهد شد.
اما اگر جزئی‌تر بخواهیم به انواع مانیکور اشاره کنیم ۱۲ نوع مانیکور وجود دارد.
مانیکور پایه؛ این روش ساده‌ترین روش مانیکور است که در آن ابتدا ناخن‌ها را کوتاه کرده و بعد از نرم کردن کوتیکول آن‌ها را به عقب زده و مرتب می‌کنند. سپس ناخن‌ها را صیقل داده و در مرحله آخر آن‌ها را مرطوب می‌کنند. استفاده از لاک در این نوع مانیکور اختیاری است.
مانیکور فرانسوی؛ مانیکور فرانسوی یک روش ساده اما بسیار شیک است. بسیاری معتقدند که مانیکور فرانسوی بهترین نوع مانیکور است. در این نوع مانیکور فقط نوک ناخن‌ها به رنگ سفید در می‌آید. در این روش ابتدا یک مانیکور پایه روی ناخن‌ها اجرا شده و سپس از یک لاک صورتی برای زمینه ناخن و از لاک سفید برای نوک ناخن استفاده می‌شود.
معکوس مانیکور فرانسوی؛ همانطور که از اسمش پیداست این روش نسخه معکوس شده مانیکور فرانسوی است که در آن نیز مانیکور پایه انجام شده اما لاک سفید رنگ به جای نوک ناخن روی قست هلال ناخن زده می‌شود. این روش به راحتی در خانه قابل انجام است.
مانیکور پارافین؛ این نوع مانیکور بیشتر یک روش پارافین درمانی برای افرادی است که پوست خشکی دارند. در این روش باید دست‌ها را کاملا در پارافین مایع قرار داده و بعد از آن خارج کنید تا پارافین روی دست خشک شود. این کار را باید چند بار تکرار کنید تا لایه‌هایی از پارافین روی دست ایجاد شود، سپس بعد از گذشت حداقل ۳۰ دقیقه پارافین را از دست جدا کرده و با لوسیون و کرم ماساژ دهید.
مانیکور اکریلیک؛ این روش مخصوص افرادی است که مایلند ناخن‌های بلندی داشته باشند. در این روش مواد مخصوصی روی ناخن قرار می‌گیرند و بلندی و شکل آن طبق نظر مشتری تنظیم می‌گردد و بعد از سوهان کشی ناخن‌ها توسط لاک پوشانده می‌شوند.
مانیکور آمریکایی؛ مانیکورآمریکایی ظاهری ساده و طبیعی به ناخن‌های شما می‌بخشد. در این روش نیز ابتدا مانیکور پایه اجرا شده و سپس یک لاک زمینه روی ناخن‌ها زده می‌شود. اما بر خلاف مانیکور فرانسوی از رنگ‌های طبیعی‌تر برای نوک ناخن‌ها استفاده می‌کنند.
مانیکور آینه ای؛ مانیکور آینه‌ای یک روش بسیار چشم‌گیر است و برای افرادی است که دوست دارند ناخن‌های‌شان بسیار خاص به نظر برسد. در این روش بعد از انجام مانیکور پایه یک لاک تیره روی ناخن‌ها زده شده و بعد از خشک شدن با استفاده از پودر کروم ناخن‌ها به شکل آینه درخواهند آمد.
شلاک مانیکور؛ این نوع مانیکور یک روش ساده است که ناخن‌ها را بسیار مقاوم می‌کند. در این روش ابتدا مانیکور پایه انجام شده و دو لایه لاک روی ناخن زده می‌شود، بعد از خشک شدن با دستگاه یک لایه تاپ کات نیز روی ناخن‌ها اعمال می‌شود.
مانیکور ژلی یا ژلیش؛ این روش مانیکور بسیار شیک بوده و نیاز به مراقبت زیادی ندارد. در این روش بعد از انجام مانیکور پایه دو لایه از ژل مخصوص روی ناخن‌ها زده شده و با استفاده از دستگاه UV خشک می‌شود. این روش مانیکور بسیار مقرون به صرفه است.
مانیکور Vinylux؛ نوع مانیکور برای افرادی است که به دنبال تنوع بیشتر هستند. لاکی که در این نوع مانیکور استفاده می‌شود با کیفیت‌تر از سایر لاک‌ها است که بدون نیاز به دستگاه UV خشک می‌شود.
مانیکور با سنگ داغ؛ این نوع مانیکور یک روش عالی برای افرادی است که در دست‌های‌شان احساس خستگی می‌کنند. در این روش از سنگ‌های گرم برای ماساژ دست‌ها و آرامش بخشیدن و کاهش استرس استفاده می‌شود. ماساژ با روغن‌های مغذی و لایه برداری نیز در این روش مانیکور اجرا خواهد شد.
مانیکور برزیلی؛ این روش یک به عنوان یک نوع مانیکور شلخته و آشفته شناخته می‌شود. در مانیکور برزیلی کوتیکول و اطراف ناخن‌ نیز با لاک پوشانده شده و در انتها لاک‌های اضافی از اطراف ناخن پاک می‌شود. هدف از این کار بلند‌تر جلوه دادن ناخن است.

پدیکور چیست؟

پدیکور نیز یک روش مراقبتی و زیبایی برای خوب به نظر رسیدن و سلامت پاها است. پدیکور کاملا شبیه مانیکور است و همه‌کار‌هایی که روی ناخن‌های دست انجام می‌شود را در پدیکور نیز می‌شود اجرا کرد. با اینکه دو روش مانیکور و پدیکور بسیار شبیه به هم هستند، افراد با نیت‌های مختلفی به سراغ آن‌ها می‌روند. امروزه مانیکور بیشتر جنبه زیبایی دارد در حالی که جنبه درمانی پدیکور بیشتر مورد توجه قرار دارد. تمرکز در پدیکور بیشتر روی لایه‌برداری پوست‌های مرده که در پاشنه پا پینه بسته‌اند قرار دارد، در این روش به پوسته پوسته شدن کف پا، میخچه و ترک پا نیز رسیدگی می‌شود.

  • پدیکور و مانیکور هر دو برای زیبایی ناخن‌های دست و پا به کار برده می‌شوند.
  • هر دو روش آرامش بخش بوده و از ماساژ در آن‌ها استفاده می‌شود.
  • حتی ابزار‌هایی که در هر دو روش استفاده می‌شود یکسان هستند.

اما اگر بخواهیم به تفاوت مانیکو و پدیکور نیز اشاره کنیم باید بگوییم که

مانیکور روی ناخن‌های دست انجام می‌شود در حالی که پدیکور مربوط به ناخن‌های پا است.
در پدیکور علاوه بر زیبایی ناخن‌ها و اطراف آن، پوست‌های مرده کف پا نیز زدوده می‌شود.

مزایای مانیکور و پدیکور

مانیکور و پدیکو ناخن از شکسته شدن و ایجاد عفونت ناخن جلوگیری می‌کند.
یک مانیکور و پدیکور خوب معمولا تسکین دهنده است. بسیار خوشایند است که کسی دست‌ها و پاهای شما را ماساژ دهد. بخصوص اگر مانیکوریست با تکنیک‌های ماساژ به خوبی آشنایی داشته باشد و از آن‌ها برای آرامش بخشیدن به شما استفاده کند. همچنین در مانیکور از روش‌های ماساژ برای تحریک جریان خون جهت بهبود سلامت پوست استفاده می‌شود.
با یک مانیکور و پدیکور خوب می‌توانید ناخن‌های خود را تمیز کنید، شکل دهید، تقویت کنید، رنگ و لعابی زیبا به آن‌ها ببخشید و آن‌ها را تزئین کنید. همچنین می‌توانید به هرگونه مشکل پوستی که ممکن است در اطراف ناخن‌های‌تان وجود داشته باشد، مانند شکستگی یا درد‌های پوستی رسیدگی کنید.
در مانیکور و پدیکور می‌توانید از روغن‌ها، کرم‌ها و پارافین برای لایه‌برداری و پاکسازی و بهبود بافت ناخن و پوست خود کمک بگیرید.
ماساژ دست‌ها و پاها در مانیکور و پدیکور باعث بهبود جریان خون در این مناطق شده و ورم و درد دست‌ها و پاها را در این مناطق به حداقل می‌رساند.
اگر قصد کاشت ناخن دارید، مانیکور یک زیرساز مناسب برای دوام بهتر و بیشتر کاشت ناخن است.
هدف ما از این نوشته آشنایی با پدیکور و مانیکور بود، و در مورد انواع مانیکور نیز توضیحات مختصری داده شد. اگر قصد انجام مانیکور و پدیکور در خانه را دارید می‌توانید با مراجعه به وبسایت فروشگاه لوازم آرایشی نگین (نگین استور) نسبت به خرید لوازم آرایش ناخن اقدام کنید. همچنین می‌توانید از آموزش‌هایی که در وبلاگ این فروشگاه قرار گرفته است نیز برای بهبود مهارت‌های خود کمک بگیرید.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت