پارچه های تابستانه مناسب برای زیر مانتو حریر

پارچه های تابستانه مناسب برای زیر مانتو حریر

فهرست عناوین

پارچه حریر بسیار نازک، لطیف و سبک است که برای لباس های مختلفی مانند لباس مجلسی، تاپ و بلوز، شومیز و رویه مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه با وجود یکنواخت به نظر رسیدن، تنوع بسیار زیاد و بینظیری دارد. تنوع در ایستایی، تنوع در لطافت و تنوع طرح های چاپی باعث شده تا پارچه حریر یکی از پارچه های کلاسیک باشد که همیشه توجه بسیاری از تولیدکنندگان و مزون ها را به خود جلب می کند.

پارچه حریر به دلیل خنک و سبک بودن به یکی از گزینه های مناسب برای دوخت مانتو و رویه تابستانی تبدیل شده است. اما یکی دیگر ویژگی های این پارچه که بدن نما بودن آن است، باعث شده تا پوشیدن مانتو حریر را با مشکلاتی مواجه کند. برخی از تولیدکنندگان و مزون ها با دو لایه کردن و یا طراحی مانتو دو رو این مساله را تا حد زیادی مرتفع کرده اند. اما دو لایه بودن پارچه حریر باعث افزایش ضخامت و وزن مانتو نیز می شود. پس برای داشتن مانتو حریر بسیار خنک و همچنین رفع مشکل بدن نما بودن آن، چه می توان کرد؟ در ادامه ابتدا به معرفی پارچه حریر و خصوصیات آن می پردازیم و پس از آن به پارچه های مناسبی که می توان برای زیر مانتو حریر استفاده کرد اشاره خواهیم کرد.

پارچه حریر و خصوصیات آن

حریر در لغت به معنی ابریشم و آن چه که از ابریشم بافته می شود، بسیار لطیف و نرم، است. در دوران قدیم به پارچه های از جنس ابریشم که بسیار لطیف و نرم هستند، پارچه حریر گفته می شد و این نام در زبان فارسی به روی این پارچه گذاشته شده است. انواع پارچه حریر در زبان انگلیسی به نام های شیفون، ژرژت، گاز، ارگانزا، ارگاندی و غیره گفته می شود. هر کدام از این پارچه های حریر ویژگی های خاص خود را دارند و از انواع دیگر متمایز هستند. ویژگی های مشترک در بین این پارچه ها ضخامت کم، خنکی، سبکی، شفاف و بدن نما بودن آنها است. تفاوت ها و وجوه تمایز این پارچه های حریر را در ادامه عنوان می کنیم.


پارچه حریر شیفون

شیفون به نوعی از پارچه حریر گفته می شود که بسیار سبک و خنک است اما ایستایی آن آهاردار و کمی خشک است. پارچه حریر شیفون زیردست نرمی دارد و انعطاف پذیری خاصی ندارد. از این پارچه برای دوخت لباس های آزاد و اورسایز استفاده می شود. پارچه شیفون به خوبی سیلوئت های اغراق شده و خاص را به نمایش می گذارد. برای بافت این پارچه از الیاف پلی استر، ویسکوز ریون و ابریشم استفاده می شود.

پارچه حریر ژرژت

ژرژت به نوعی از پارچه حریر گفته می شود که بسیار سبک و لخت است اما زیردست آن کمی زبر است. پارچه حریر ژرژت به خوبی چین می خورد و حس پویایی و جاری بودن را به روی فرم بدن ایجاد می کند. دوخت لباس های چسبان و ذب با پارچه حریر ژرژت توصیه نمی شود. این پارچه برای پلیسه دار کردن نیز بسیار مناسب و کاربردی است. برای بافت و تولید این پارچه حریر نیز از الیاف پلی استر، ویسکوز ریون و یا ابریشم استفاده می شود.

پارچه گاز

گاز به نوعی پارچه نازک، با کیفیت پایین و حریری گفته می شود که سطحی نرم دارد. ایستایی پارچه گاز لخت است و با الیاف پنبه و پلی استر تولید می شود. مقاومت کم این پارچه باعث می سود تا برای دوخت لباس های گشاد و اورسایز مناسب باشد. به دلیل استفاده از الیاف پنبه، پارچه گاز آبرفت بالایی دارد و گاهی ممکن است با پارچه وال اشتباه شود.

پارچه حریر ارگانزا

ارگانزا به نوعی از پارچه حریر که آهاردار و خشک، براق و صیقلی است گفته می شود. این نوع پارچه حریر برای سیلوئت های اغراق شده و عجیب بسیار مناسب است. پارچه حریر ارگانزا بسیار سبک است و دوام بیشتری نسبت به پارچه حریر شیفون دارد. برای تولید این پارچه از الیاف پلی استر یا ابریشم استفاده می شود. در برخی از پارچه های حریر ارگانزا برای ایجاد رنگ های متنوع و جدید، نخ های رنگی را با هم تابانده تا پارچه سایه روشن جذابی داشته باشد.

پارچه حریر ارگاندی

ارگاندی نوعی پارچه حریر مشابه ارگانزا است با این تفاوت که از الیاف پنبه یا ترکیب پنبه و پلی استر برای تولید آن استفاده می شود. این پارچه حریری ایستایی آهاردار و ظاهری مات دارد. پارچه حریر ارگاندی به دلیل وجود الیاف پنبه، به راحتی چروک می شود و توانایی جذب رطوبت بسیار خوبی دارد. از این پارچه نیز برای دوخت لباس های گشاد و آزاد استفاده می شود.

چه مدل مانتو تابستانی برای پارچه حریر مناسب است؟

انواع پارچه حریر برای دوخت لباس های گشاد و اورسایز و پر چین مناسب است. حال این سوال پیش می آید که چه مدل مانتو هایی برای تابستان مناسب هستند که با پارچه حریر دوخته شوند؟ مانتو عبایی، مانتو کیمونو، مانتو پیراهنی ساده، مانتو پیراهنی چین دار، مانتو دراپه، مانتو پلیسه، مانتو مجلسی عقد و مانتو چین دار کوتاه برای دوخت با پارچه حریر مناسب هستند.
 اغلب پارچه های حریر به جز ارگاندی و گاز، جاذب رطوبت نیستند. با وجود تنفس پذیری خوبی که دارند، در گرمای تابستان تعریق را به خود جذب نمی کنند. همچنین به خاطر بدن نما بودن و ضخامت کمی که دارند با زیر مانتویی، پیراهن، بلوز و شومیز ست شوند. پارچه های الیاف طبیعی مانند پارچه نخی، پارچه لینن و پارچه لینن نخ برای دوخت لباس های زیر مانتو حریر گزینه هایی عالی و کاربردی هستند. در ادامه ویژگی های هر کدام از این پارچه های تابستانه را بررسی خواهیم کرد و می گوییم که به چه دلیل پارچه های مناسبی هستند.

پارچه نخی


پارچه نخی یا پارچه نخ پنبه همان طور که می دانید از الیاف گیاه پنبه تولید می شود. این پارچه ویژگی های بسیار خوبی دارد که باعث می شود بسیار محبوب و جذاب برای استایل های تابستانی باشد. تنفس پذیری، به معنی قابلیت عبور هوا از میان تار و پود، یکی از اصلی ترین خصوصیات الیاف پنبه و پارچه نخی است. پارچه نخی اکثرا نازک، خنک و سبک هستند و زیردست نرم و لطیفی دارند. پارچه نخی به خاطر الیاف پنبه ضد حساسیت است و می توان از آن برای لباس هایی که با پوست بدن در تماس مداوم هستند، مانند لباس زیر، تاپ، شلوار و دامن استفاده می شود.
پارچه های نخی آبرفت نسبتا زیادی دارند و به راحتی چروک می شوند. اما مقاومت این پارچه در برابر سایش و شست و شوی مکرر بالا است. به همین خاطر می توان از آن برای لباس های روزمره که هم تنخور راحتی دارند و هم بسیار شسته می شوند استفاده کرد. اما مهم ترین ویژگی پارچه نخی، علاوه بر ویژگی هایی که در بالا به آنها اشاره شد، جذب رطوبت این پارچه است. پارچه نخی در فصول و آب و هوای گرم با جذب رطوبت حاصل از تعریق، به خنک ماندن بدن کمک می کند. این خصوصیت بسیار مهم است زیرا مانتو حریر به تنهایی رطوبت را جذب نمی کند، اما پوشیدن لباس هایی از جنس نخ پنبه باعث جذب رطوبت بدن می شود.

پارچه لینن

پارچه لینن نوعی دیگر از پارچه های الیاف طبیعی است که از ساقه گیاه کتان تولید می شود. پارچه لینن را نباید با پارچه کتان اشتباه گرفت. پارچه لینن نسبت به پارچه نخی، آهاردار و کمی خشک است. پس از چندین بار شست و شو این خشک بودن و آهار از بین می رود و تبدیل به پارچه لینن نرم می شود. پارچه لینن به خاطر نوع خاص الیافی که دارد نامنظم، گره دار و به اصطلاح اسلب است. این پارچه نیز مانند پارچه نخی چروک پذیری زیادی دارد اما می توان با ترکیب الیاف دیگر، این ویژگی را کمتر کرد. مقاومت سایشی پارچه لینن در لبه های دوخته شده لباس کمتر از پارچه نخی است. اما به طور کلی پارچه با دوام تر و مستحکم تری نسبت به پارچه نخی است.
اما تار و پود نسبتا درشت و نخ های گره دار پارچه لینن موجب شده تا این پارچه تنفس پذیری خوبی داشته باشد. علاوه بر این پارچه لینن جاذب رطوبت است و عملکرد خوبی هنگام تعریق بدن دارد. ترکیب این دو خصوصیت عالی، پارچه لینن را تبدیل به پارچه خنک و مناسبی برای فصول بهار و تابستان کرده است. به همین دلیل است که یکی از پیشنهادات برای لباس های زیر مانتو حریر، پارچه خنک و سبک لینن است.

پارچه لینن نخ

پارچه لینن نخ از ترکیب الیاف پنبه و گیاه کتان تولید می شود. این پارچه تابستانی خصوصیاتی ترکیبی از پارچه نخی و لینن دارد. ایستایی پارچه لینن نخ نه به اندازه پارچه نخی لخت است و نه مانند لینن آهاردار و خشک است. چروک پذیری این پارچه متوسط است و دوام و استحکام بسیار بیشتری نسبت به پارچه نخی و پارچه لینن دارد. زیردست پارچه لینن نخ بین نرم و کمی زبر متغیر است. این پارچه به دلیل الیاف ترکیبی که دارد قبل و بعد از شست و شو مکرر نیز، تغییر ظاهری ندارد.
تنفس پذیری خوب و عبور هوا از بین تار و پود پارچه، یکی دیگر از ویژگی های پارچه لینن نخ است. این پارچه سبک و نازک است به خوبی رطوبت را جذب می کند. این ویژگی پارچه لینن نخ، در کنار عدم جذب رطوبت پارچه حریر، باعث شده که این دو پارچه به خوبی مکمل هم باشند. برای استایل های خنک تابستانه، ست کردن زیر مانتو لینن نخ و مانتو حریر توصیه هیجان انگیزی است.

چه مدل لباس هایی برای زیر مانتو حریر مناسب هستند؟

پس از انتخاب پارچه خنک و تابستانه برای زیر مانتویی، باید مدل لباسی جذاب و هماهنگ با پارچه خود انتخاب کرد. برای مانتو حریر عبایی می توان از پیراهن های راحتی ماکسی یا پیراهن ساحلی، بلوز گشاد آستین رگلان، شومیز یقه سه سانتی یا تونیک چین دار استفاده کرد. مانتو پیراهنی چین دار حریر را می توان با تونیک آستین دار کوتاهی از جنس پارچه لینن ساده، یا پیراهن راسته با قد میدی از جنس پارچه نخی ساده ست کرد. مانتو کیمونو حریر را با پیراهن های چین دار یا راسته بلند و یا بلوز کیمونو همقد با مانتو می توان ترکیب کرد و از خنکی آن در فصل تابستان لذت برد.
مانتو پیراهنی ساده در ترکیب با بلوز نخی کمر کشی و یا پیراهن بلند راسته، جلوه بسیار زیبایی دارد. مانتو چین دار کوتاه را هم می توان با بلوز و دامن از جنس پارچه لینن نخ و یا پیراهنی بلند از جنس پارچه نخی ترکیب کرد و جذابیت استایل تابستانه خود اطمینان حاصل کرد. پیشنهاد دیگری که برای ترکیب با همه انواع مانتو حریر مناسب و کاربردی است، استفاده از ست بلوز و شلوار نخی، لینن یا لینن نخ است. در صورت استفاده از پارچه حریر ساده، پارچه های طرحدار و گلدار برای زیر مانتو پیشنهاد می شود.

پارچه لینن، لینن نخ و نخی را از کجا تهیه کنیم؟

مطمئنا تهیه کردن پارچه نخی کار چندان دشواری نخواهد بود، اما پارچه لینن نخ و پارچه لینن را نمی توان در تمام پارچه فروشی ها یافت. علاوه بر این تنوع قیمت، جنس و کیفیت این پارچه ها ممکن است باعث شود تا از پارچه خریداری شده خود مطمئن نباشید. به همین خاطر است که خرید از فروشگاه های معتبر که علاوه بر تنوع اجناس، خدمات مختلفی ارائه می دهند، نکته مهم و کلیدی است.
فروشگاه پارچه نگار به صورت حضوری و اینترنتی پارچه های متنوعی از جمله انواع پارچه حریر، پارچه نخی، پارچه لینن و پارچه لینن نخ را به فروش می رساند. این فروشگاه گزینه معتبر و مطمئنی برای خرید انواع پارچه های مجلسی، روزمره، تابستانه و زمستانه است. ارسال رایگان، تضمین کیفیت، ضمانت بازگشت وجه، اطلاعات تخصصی پارچه ها در وبسایت فروشگاه پارچه نگار بخشی از خدمات فروشگاه پارچه نگار برای مشتریان گرامی و محترم خود است. علاوه بر این، در صورت شک و تردید در انتخاب پارچه یا ویژگی های آن، کارشناسان متخصص پارچه نگار برای داشتن خریدی بهتر و مطمئن به صورت حضوری و اینترنتی پاسخگو خواهند بود.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید

کسب و کارها

نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت