آشنایی با روشهای جوان سازی پوست (میکرو، کربوکسی، هایفو، آر اف، مزو و تزریق پلاسما)

آشنایی با روشهای جوان سازی پوست (میکرو، کربوکسی، هایفو، آر اف، مزو و تزریق پلاسما)

فهرست عناوین

پیر شدن جز فرآیندهای طبیعی در زندگی همه ما است و نمی‌توانیم مانع اتفاق افتادن آن شویم. اما این روزها می‌توان با استفاده از روش‌هایی نسبت به جوان سازی پوست اقدام کرده و حداقل روند ظاهری پیری را کمی به تاخیر بیاندازیم. همه ما دوست داریم همیشه ظاهر و پوستی جوان و شاداب داشته باشیم. در این مقاله شما را با مراحل و روش‌های مختلف جوان سازی پوست آشنا می‌کنیم تا شما بتوانید متناسب با نیاز و مشکل خود از آن ها استفاده کنید.

نشانه‌های پیری صورت چیست؟

قبل از آشنا شدن با روش‌های جوان سازی صورت، بهتر است بدانیم با مشاهده چه نشانه‌هایی باید نگران پیر شدن پوست و صورت خود باشیم؟

چین و چروک

اولین و بارزترین نشانه بروز چین و چروک بر روی صورت است. به این نکته توجه داشته باشید که هیچ چروکی از ابتدا زیاد و عمیق نیست! بنابراین اگر چروک ریز هم مشاهده کردید باید نسبت به رفع آن اقدام کنید. چروک‌ها ابتدا روی پیشانی، دور چشم و یا در اطراف خط لبخند ایجاد می‌شوند.

شل شدن پوست

این مشکل پوستی معمولا در سنین 45 سالگی به بالا اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر زیر 45 سال سن دارید و متوجه بروز این مشکل در صورت خود شدید، روند درمان و انتخاب روش های جوان سازی صورت را جدی بگیرید. شل شدن پوست می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله توقف کلاژن سازی، تحلیل رفتن بافت ماهیچه‌های صورت و یا از بین رفتن لایه چربی اتفاق بیفتد.

تغییر در شکل لایه های پوستی

پوست انسان از سه لایه اپیدرم، درم و هیدرودرم تشکیل شده است. این سه لایه هم بافت چربی و ماهیچه ای را به یکدیگر وصل می‌کنند و هم وظیفه ترمیم پوست و ساخت سلول های جدید را بر عهده دارند. جالب است بدانید که در هر دقیقه حدود 30 هزار سلول پوستی از بین رفته و جایگزین می‌شود. اگر به هر دلیلی این روند با اختلال مواجه شود، شما شاهد تغییرات رنگ، ایجاد لک و کک و مک، قرمزی پوست و غیره خواهید شد که برای رفع آن باید به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید از روش های جوان سازی پوست استفاده کنیم؟

در قسمت بالا با علائم پیری زودروس پوست آشنا شدیم. اکنون این سوال برای شما پیش خواهد آمد که آیا باید منتظر بمانیم تا این علائم را مشاهده کرده و سپس نسبت به انجام مراحل جوان سازی پوست اقدام کنیم؟ خیر! از بعد از سن 30 سالگی کلاژن سازی پوست تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرده و پوست شما به تدریج روند نزولی پیدا می کند. بنابراین ممکن است شما تا سن 35 سالگی نیز متوجه تغییرات منفی پوست خود نشوید اما به یک باره متوجه شوید که پوست شما شل شده و یا چروک های عمیق برداشته است. از این رو اگر دوست دارید از مراحل جوان سازی پوست استفاده کنید، سن 30 سالگی به بعد می‌تواند برای شما مناسب باشد.


انواع روش‌های جوان سازی پوست

قبل از آن که به طور تخصصی تر با مراحل جوان سازی پوست آشنا شویم، بهتر است بدانیم این کارهای زیبایی در چند روش و قالب انجام می‌شود؟
روش های غیر تهاجمی:
روش های غیر تهاجمی روش های ساده ای هستند که بیشتر جنبه پیشگیری داشته و شما با استفاده از کارهایی مانند پاک سازی پوست و یا استفاده از ماسک‌های مختلف به دنبال آن هستید که پوست خود را جوان و شاداب نگه دارید.
روش های کم تهاجمی:
این روش های جوان سازی پوست، روش هایی تخصصی هستند که تاثیر منفی بسیار کم تری داشته، نیاز به دوره نقاهت نداشته یا دوره نقاهت کوتاهی دارند. روش هایی مانند اندولیفت، هایفو، تزریق چربی و غیره جز روش‌های کم تهاجمی قرار می گیرد.

روش های تهاجمی

همان طور که از نام این روش های جوان سازی پوست پیدا است، شما سراغ قوی ترین و سخت ترین روش خواهید رفت. این روش‌های زیبایی معمولا توصیه نمی‌شوند و عوارض قابل توجه و دوران نقاهت سختی دارند. از انواع این روش می‌توان به کشیدن پوست صورت اشاره کرد.

روش های جوان سازی پوست

اگر با خواندن مطالب بالا شما نیز به استفاده از مراحل جوان سازی پوست علاقه‌مند شده‌اید، در ادامه شما را با انواع این روش‌ها آشنا خواهیم کرد:

میکرودرم آبریزن

یکی از روش های کم تهاهم برای جوان سازی پوست، میکرودرم آبریژن است. در این روش دکتر پوست با استفاده از دستگاه های مخصوص نسبت به لایه برداری پوست صورت اقدام می کند. این روش زیبایی هیچ عارضه‌ای نداشته و می‌تواند در درمان جای جوش و زخم، از بین بردن چین و چروک، ترمیم بافت‌های غیر طبیعی و کاهش آثار پوستی موثر واقع شود.

میکرونیدلینگ

یکی دیگر از مراحل جوان سازی پوست که طرفداران زیادی در میان خانم‌های جوان تا میانسال دارد، میکرونیدلینگ است. در این روش با استفاده از سوزن‌های بسیار ریز، در سطح پوست زخم هایی ایجاد می شود. پوست برای ترمیم این زخم‌ها تحریک شده و شروع به تولید کلاژن می‌کند. این روش زیبایی کمی همراه با درد خواهد بود و حداقل برای یک روز پوست شما را قرمز و کمی متورم خواهد کرد. از این روش جوان سازی پوست می توان برای از بین بردن چروک‌های ریز، از بین بردن جای آفتاب سوختگی، محو کردن جای زخم و آکنه و روشن شدن پوست استفاده کرد.


کربوکسی تراپی

از دیگر روش های غیر تهاجمی برای جوان سازی پوست صورت که قیمت آن در مقایسه با روش های دیگر مناسب تر است، کربوکسی تراپی است. در این روش با استفاده از دستگاه های مخصوصی تزریق کربن دی اکسید به زیر پوست انجام می‌شود. کربوکسی را می توان برای بخش های مختلف بدن مانند زیر چشم، پلک، گردن، صورت، باسن و غیره انجام داد. از این روش جوان سازی صورت می توان برای رفع چین و چروک، رفع گودی زیر چشم، درمان سلولیت و درمان ترک های پوستی استفاده کرد.

هایفوتراپی

نام پرطرفدار دیگر در مراحل جوان سازی صورت، روش هایفوتراپی است که جز روش های کم تهاجم به شمار می رود. در این روش با استفاده از دستگاه و تکنولوژی مخصوص، پزشک امواج صوتی را وارد لایه های پوست می‌کند بدون آن که آسیبی به سطح پوست وارد شود. وارد شدن امواج به لایه های زیرین پوست باعث گرم شدن آن ها می شود. وقتی دمای سلول‌های پوستی از مقدار معینی بالاتر برود، پوست آن را به عنوان یک آسیب تشخیص داده و برای رفع آن اقدام به کلاژن سازی می‌کند. هایفو می‌تواند بین 4 تا 10 ماه ماندگاری داشته باشد. از این روش برای از بین بردن افتادگی پوست، از بین بردن چروک، رفع غبغب و کاهش عمق خط لبخند استفاده می‌شود.

روش آر اف فرکشنال

احتمالا نام این روش جوان سازی پوست را بارها و بارها شنیده باشید. این روش ایمنی و تاثیرگذاری قابل توجهی داشته اما هزینه آن در مقایسه با روش‌های دیگر جوان سازی صورت بیشتر است. اساس این روش نیز بالا بردن دمای سلول‌های پوستی و تحریک آن ها برای کلاژن سازی است. در روش آر اف پزشک زیبایی همزمان از دو راهکار استفاده می کند. در قدم اول با استفاده از نیدل‌ها و سوزن‌های بسیار ریز که روکش طلا دارند، روی صورت شما سوراخ های ریزی ایجاد می‌شود و امواج رادیویی RF نیز به سلول‌های زیرین پوست تابیده می‌شود.
با استفاده از این روش می‌توانید حفره های بزرگ قابل مشاهده روی پوست خود را نیز از بین بردن و آن را صاف و یکدست کنید. این روش میزان درد شما کم و قابل تحمل بوده و تنها چند روز بعد از انجام عمل زیبایی متوجه تغییرات پوستی خود خواهید شد.


درم آبریژن

از دیگر روش های جوان سازی پوست که کارکرد آن در مقایسه با روش‌های دیگر کم‌تر است، می توان به روش درم آبریژن اشاره کرد. در این روش از یک دستگاه کوچک استفاده می شود که در قسمت انتهایی آن یک چرخنده وجود دارد. با چرخش این قسمت بر روی پوست، لایه های مرده پوست جدا شده و سلول‌های جوان تر جای آن را می‌گیرند. در صورتی که مشکلات پوستی شما عمیق است و یا می خواهید اثر تتو و خالکوبی را از روی بدن خود بردارید، این گزینه می‌تواند برای شما مناسب باشد، در غیر این صورت بهتر است سراغ روش های دیگر جوان سازی پوست بروید.

مزوتراپی

از دیگر روش های جوان سازی پوست که تاثیرگذاری بیشتری نیز نسبت به روش های دیگر دارد، می توان به روش مزوتراپی اشاره کرد. در این روش مشابه با روش‌های دیگر از سوزن‌های ریز برای ایجاد سوراخ در سطح پوست استفاده می‌شود. در این روش علاوه بر تحریک سلول‌های پوستی برای کلاژن سازی، موادی مانند هیالورونیک اسید، ویتامین‌ها، پپتیدها، فاکتورهای رشد و غیره نیز به صورت مستقیم به سلول های پوستی تزریق می‌شود. با انجام این عمل زیبایی غیر تهاجمی، پوست شما به شکل قابل توجهی جوان و شاداب خواهد شد.

پلاسمای تزریق شده یا PRP

این روش جوان سازی صورت روشی است که بیش از موارد دیگر به تخصص و تجربه کافی برای انجام دادن نیاز دارد. پزشک معالج شما باید تشخیص دهد که شما نیازمند این روش هستید و آن را با دقت کافی انجام دهد. در این روش از خون شما پلاسمای غلیظ شده می‌گیرند. با سانتریفیوژ کردن خون اجزای آن را از یکدیگر جدا کرده تا بتوانند پلاسمای حاوی پلاکت ها را از اجزای دیگر کنار بگذارند. بعد از جدا کردن پلاکت ها با استفاده از تکنولوژی هایی غلظت آن ها را به بیش از 6 تا 7 برابر می‌رسانند. در مرحله نهایی محلول به دست آمده به زیر پوست تزریق می‌شود. این روش هزینه قابل توجهی برای شما به دنبال داشته و می تواند دردناک تر از روش های دیگر باشد.

تزریق ژل و فیلر

از دیگر روش های جوان سازی پوست و زیبا کردن صورت، می توان به تزریق ژل و فیلر اشاره کرد. این روش یکی از روش های قدیمی است و سال ها است در کلینیک های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش از انواع مختلف ژل های موجود در بازار در قسمت های مختلف صورت مانند زیر چشم، گونه، لب و غیره استفاده می شود. ژل ها انواع مختلفی دارند که هرکدام ماندگاری متفاوتی نیز به دنبال خواهند داشت.


بوتاکس

بدون شک بوتاکس آشنا ترین نام در میان مراحل جوان سازی صورت است که از سن 30 سالگی به بعد می توانید آن را برای کاهش چین و چروک های صورت خود استفاده کنید. بوتاکس برخلاف روش های دیگر جوان سازی پوست، تاثیری بر کلاژن سازی آن نمی گذارد، بلکه تنها با فلج کردن بخش هایی از صورت از ایجاد چروک بیشتر جلوگیری می کند. برای لیفت ابرو، از بین بردن چروک های اطراف چشم و از بین بردن خط لبخند می توانید از بوتاکس استفاده کنید.

تزریق چربی

از تزریق چربی بیشتر برای پر کردن نواحی خالی و رفع نواقص استفاده می شود. در این روش ابتدا از بافت شکم و یا باسن فرد چربی خارج می شود تا آن را به صورت او پیوند زد.

لیفت

لیفت صورت یکی از روش های جوان سازی پوست است که هم می‌تواند در گروه روش های تهاجمی و هم در گروه روش های غیر تهاجمی قرار بگیرد. در این روش شما بخشی از پوست صورت خود را برای از بین بردن چین و چروک و افتادگی‌ها می کشید. لیفت صورت می تواند به صورت جراحی انجام شود که جز روش‌های تهاجمی قرار می‌گیرد. می‌تواند به صورت روش هایی با استفاده از نخ انجام شود و در دسته روش‌های کم تهاجمی قرار بگیرد.

پلکسر یا پلاسما جت

اگر برای جوان سازی پوست به دنبال روشی سریع هستید که در آن نه خبری از لیزر باشد و نه تیغ جراحی، پلکسر یا پلاسما جت می تواند بهترین گزینه برای شما به شمار رود. در این روش از یک فناوری سریع برای کلاژن سازی و انقباض سلول‌ها و سفت شدن پوست استفاده می‌شود. این روش نیز پالس انرژی به سلول‌های عمیق و زیرین پوست تابیده شده و پوست تحریک به کلاژن سازی می‌شود.

هزینه روش های جوان سازی پوست چقدر است؟

برای آن که پوستی جوان و زیبا داشته باشید، باید کمی دست به جیب شوید! هزینه روش‌های جوان سازی پوست با یکدیگر متفاوت است اما در مجموع شما برای هر جلسه از هر کدام از خدمات باید حداقل مبلغی بین 1.5 تا 3 میلیون تومان کنار بگذارید. این که پوست شما کدام روش جوان سازی را نیاز دارد و چند جلسه باید آن را انجام دهید چیزی است که پزشک شما بعد از معاینه تشخیص خواهد داد. روش‌هایی مانند میکرودرم و بوتاکس در مقایسه با روش‌های دیگر کمی ارزان قیمت‌تر هستند و شما می توانید با پرداخت حدود 1 میلیون تومان از آن‌ها استفاده کنید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت