محدودیت‌‎های ثبت ازدواج بین الملل در کشور ترکیه

محدودیت‌‎های ثبت ازدواج بین الملل در کشور ترکیه

فهرست عناوین

در سال‌های اخیر اتباع ایرانی به دلایل مختلفی مانند پایین بودن هزینه ثبت ازدواج در ترکیه، عدم نیاز به دریافت ویزای ترکیه، نزدیکی این کشور به ایران و برگزاری مراسم ازدواج با هزینه پایین از ثبت ازدواج بین الملل در ترکیه استقبال خوبی داشته‌اند. ثبت ازدواج بین‌‌الملل نه تنها برای اتباع ایرانی بلکه برای اتباع خارجی و همچنین افراد پناهنده و بدون تابعیت نیز امکان‌پذیر است. فقط باید برای انجام این کار از یک وکیل پناهندگی در ترکیه کمک بگیرند. طبق قوانین ترکیه همه زوجین می‌توانند با مراجعه به شهرداری و با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به طور رسمی به عقد یگدیگر در بیایند. ثبت ازدواج در ترکیه مراحل، مقررات و محدویت‌های خاصی دارد. برای آشنایی بیشتر با مراحل ثبت ازدواج در ترکیه تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.


مراحل ثبت ازدواج بین الملل در ترکیه به چه صورت است؟

اولین مرحله از مراحل ثبت ازدواج بین الملل در ترکیه برای ایرانیان مراجعه به کنسولگری ایران در ترکیه است. اگر هر دو متقاضی دارای تابعیت ایرانی باشند، برای درخواست گواهی تجرد از کنسولگری باید 9 یورو به شماره حسابی که از طرف سفارت ایران اعلام شده به بانک ایش ترکیه واریز کنند. طبق قوانین ایران خانم‌های ایرانی برای ثبت ازدواج به اجازه نامه از طرف پدر نیاز دارند تا آن را به کنسولگری تحویل دهند. در صورت فوت پدر باید گواهی فوت را به سفارت ایران در کشور ترکیه ارائه دهند. اما برای ثبت ازدواج بین الملل نیازی به اجازه نامه پدر نیست. مدارک مورد نیاز برای درخواست گواهی تجرد شامل اصل شناسنامه و اصل گذرنامه به همراه چهار قطعه عکس می‌باشد. البته این نکته را فراموش نکنید که برای سفارت در ترکیه باید دو قطعه عکس باحجاب ارائه شود. متقاضیان برای تهیه برگه تجرد می‌توانند به اداره ثبت احوال محل سکونت متقاضیان، اداره کل امور هویتی ایرانیان در خارج یا سفارت ایران در کشور مربوطه مراجعه کنند.

در مرحله دوم ثبت ازدواج بین الملل در ترکیه باید از وزارت امور خارجه ترکیه تاییدیه اخذ شود. گواهی تجرد پس از اینکه توسط متقاضی از کنسولگری ایران دریافت شد، باید برای تایید به وزارت امور خارجه ترکیه تحویل داده شود. هزینه درخواست تاییدیه از وزارت امور خارجه یک لیر ترکیه است و باید پرداخت شود. پس از پشت سر گذاشتن مرحله دوم نوبت به انجام آزمایشات ژنتیکی و پزشکی می‌رسد. در کشور ترکیه نیز مانند ایران باید آزمایشات لازم برای بررسی سلامت متقاضیان انجام شود. برای کاهش هزینه آزمایشات بهتر است به مراکز درمانی خیریه یا بیمارستان‌های دولتی بروید. زیرا میزان هزینه‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز خصوصی بسیار زیاد است. برای کسانی که موفق به اقامت کوتاه در ترکیه هستند، بیمارستان‌های دولتی ملزم به پذیرش آن‌ها هستند. جواب آزمایش خون نیز بعد از 24 ساعت ارائه می‌شود.‌ با انجام آزمایش خون متوجه بیماری‌های ژنتیکی و ارثی متقاضی مشخص می‌شود تا در صورت ازدواج فرزندان مبتلا به بیماری ژنتیکی متولد نشوند.

در مرحله بعدی ثبت ازدواج بین الملل در ترکیه متقاضی برای دریافت فرم‌های ازدواج باید به یک شعبه نزدیک شهرداری در محل زندگی خود در ترکیه مراجعه کند. برای دریافت فرم‌های اولیه ازدواج ارائه ترجمه پاسپورت به زبان ترکی که در یکی از دارالترجمه‌های رسمی ترجمه شده، الزامی می‌باشد. پس از تایید فرم ازدواج توسط دفاتر رسمی باید نسبت به تعیین وقت عقد رسمی در یکی از مراکز و سالن‌های شهرداری یا خارج از شهرداری اقدام شود. در صورت انتخاب سالن عقد در خارج از شهرداری باید هزینه‌های مربوط به رفت و آمد عاقد نیز تقبل شود. مبلغ پرداختی به شهرداری صرف هزینه‌های مربوط به درختکاری در ترکیه می‌شود.‌ به این نکته توجه داشته باشید که اگر زن و مرد یا یکی از آن‌ها به زبان ترکی تسلط نداشته باشند، حتما در زمان عقد باید یک مترجم رسمی حضور داشته باشد. در مرحله آخر باید برای ثبت ازدواج و عقد رسمی به سفارت ایران در ترکیه مراجعه شود. زوجین باید با به همراه داشتن مدارک و عقدنامه ترک خود به سفارت بروند. البته برای عقد دینی نیز می‌توان در سفارت ایران در ترکیه اقدام کرد.‌


مدارک مورد نیاز برای ازدواج در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای ازدواج در ترکیه شامل ارائه اصل پاسپورت، اصل شناسنامه، کارت ملی، گواهی تجرد،‌ 6 تا 8 قطعه عکس رنگی تمام‌رخ، گواهی سلامت متقاضیان، رضایت نامه پدر برای دختران مجرد که قبلا ازدواجی نداشته‌اند، طلاق‌نامه افراد مطلقه، تاییدیه مدارک از کشور متقاضیان و ترکیه، حضور مترجم رسمی، حضور دو نفر شاهد و ترجمه رسمی مدارک به زبان ترکی می‌باشد.

ثبت ازدواج بین الملل در ترکیه چه محدودیت‌هایی دارد؟

ثبت ازدواج بین الملل در ترکیه محدودیت‌های خاصی دارد که در کشورهای دیگر مانند ایران این محدودیت‌های قانونی وجود ندارد. اتباع ایرانی و خارجی که اقدام به ثبت ازدواج بین الملل می‌کنند، حداقل باید دارای 18 سال سن باشند و افراد زیر 18 سال در هیچ یک از مراکز قانونی ترکیه نمی‌توانند ازدواج خود را ثبت کنند. به طورکلی ازدواج افراد زیر سن قانونی در ترکیه جرم است. داشتن توانایی ذهنی و ظرفیت‌های مورد نیاز برای ازدواج، ممنوع بودن ازدواج با محارم، ممنوع بودن ازدواج والدین با فرزند خواندگان یا ازدواج والدین با فرزندان حاصل از ازدواج قبلی همسر، صدور حکم طلاق برای افرادی که قبلا ازدواج کرده‌اند، ممنوعیت چند همسری، محدودیت ازدواج مجدد برای خانم‌های مطلقه تا 300 روز بعد از طلاق، محدودیت‌های دیگری هستند که برای ثبت ازدواج بین الملل در ترکیه وجود دارد.


ثبت ازدواج بین الملل در ترکیه با کمک موسسه حقوقی مهاجرتی آرال گام

اگر قصد دارید بدون دریافت ویزای ترکیه و به راحتی مراسم ازدواج خود را با کمترین هزینه در کشور زیبای ترکیه برگزار کنید، به سایت آرال گام به آدرس اینترنتی https://aralgam.com/ مراجعه کنید. مجموعه تخصصی آرال گام فعالیت خود را در زمینه همکاری و مشاوره با افراد ایرانی برای انجام امور مختلف از جمله مراحل ثبت ازدواج در ترکیه از سال 1394 آغاز کرد. این مجموعه دفتر خود را در شهر استانبول ترکیه راه‌اندازی کرده است و در شهرهای آنکارا، ازمیر، ارومیه، تبریز، مشهد و اصفهان نیز دارای نمایندگی می‌باشد.‌ متقاضیان ثبت ازدواج بین الملل در ترکیه با کمک موسسه آرال گام می‌توانند مراحل اداری را در ترکیه با موفقیت و با سرعت بالا انجام دهند.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت