با این سه دستور خانگی در پخت کیک و شیرینی خودکفا شوید!

با این سه دستور خانگی در پخت کیک و شیرینی خودکفا شوید!

فهرست عناوین

اکثرمان تجربه پخت کیک خانگی را داریم؛ اما تعداد زیادی معمولاً از نتیجه پخت راضی نیستند، گذشته از این خیلی اوقات دوست داریم به جای خرید کیک و شیرینی آماده از هنر خودمان برای پذیرایی در یک دورهمی عصرانه کمک بگیریم. در چنین شرایطی پیشنهاد شما چیست؟ به نظر ما اگر دستور مطمئن و دقیقی باشد که ما را مرحله به مرحله برای پخت یک کیک عصرانه یا یک شیرینی خانگی راهنمایی کند دیگر جای هیچ نگرانی نیست.

به همین دلیل تصمیم داریم در ادامه این مطلب طرز تهیه سه شیرینی خوشمزه را به شما آموزش دهیم. دستور اول آموزش کیک ساده است، دستور بعدی روشی سریع برای درست کردن شیرینی ناپلئونی است و آخرین دستور روش پخت یک نان شیرین عصرانه است آن هم برای زمان‌هایی که وقت زیادی ندارید! با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.


طرز تهیه کیک ساده برای مهمانی عصرانه

یکی از ساده‌ترین شیرینی‌ها برای سرو در دورهمی عصرانه کیک ساده خانگی است. شاید درست کردن کیک خیلی ساده به نظر برسد اما نکاتی دارد که در صورت رعایت نکردنشان نتیجه کار رضایت‌بخش نخواهد بود. برای مثال اگر روی کیکتان ترک بخورد، اگر به خوبی پف نکند و یا حتی اگر سطح کیک به جای بالا آمدن گود و فرورفته باشد آیا می‌توان این کیک را برای مهمانانتان سرو کنید؟
کیک خانگی اگر با دقت و توجه و با کمک یک دستور حرفه‌ای پخته شود، قطعاً نتیجه رضایت‌بخشی را به دنبال دارد. کودکان عاشقان کیک هستند و از طرفی بزرگ‌ترها نیز دوست دارند در کنار چای عصرانه یا به همراه یک لیوان آب‌میوه طبیعی یک برش کیک هم میل کنند. کیک‌ها انواع بسیار زیادی دارند؛ اما ساده‌ترین آن دستور تهیه کیک ساده است. البته ساده بودن به معنای آسان بودن نیست! این نوع کیک به نسبت یک کیک شکلاتی یا کیک پای سیب با حداقل مواد اولیه تهیه می‌شود و پایه و اساس پخت کیک تولد است؛ اما تهیه آن به اندازه پخت یک کیک خاص نیازمند دقت و توجه است.
  • مواد لازم
  • آرد قنادی یک و یک‌سوم لیوان
  • شکر دانه‌ریز 1 لیوان
  • وانیل نوک قاشق چای خوری
  • آب جوش نصف لیوان
  • نشاسته ذرت 3 قاشق غذاخوری
  • بیکینگ‌پودر 1 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع خوراکی 1 لیوان
  • تخم‌مرغ 4 عدد
طرز تهیه
پیش از شروع کار فر را روی دمای 180 درجه روشن کنید و به سراغ آماده‌سازی مایه کیک بروید تا در این مدت فر به خوبی برای پخت کیک گرم شود.
برای پخت کیک ساده میان وعده ابتدا مواد خشک را باهم مخلوط کنید. آرد و بیکینگ‌پودر را در ظرف بزرگی باهم مخلوط کنید و بعد آن را سه مرتبه الک کنید تا ذرات آرد به خوبی هوادهی شوند.
تخم‌مرغ‌ها، وانیل و شکر را داخل ظرف گودی ریخته و به خوبی هم بزنید. بهتر است این مرحله را به کمک همزن برقی انجام دهید اما همزن دستی هم می‌تواند کارتان را راه بیندازد. برای تضمین کیفیت کیک شکلاتی این مرحله را جدی بگیرید، ابتدا تخم‌مرغ‌ها را با دور کند دستگاه همزن بزنید تا از حالت لختگی دربیایند. سپس شکر را اضافه کنید و آن‌قدر بزنید تا مایه تخم‌مرغی به یک مایه غلیظ شیری‌رنگ تبدیل شود.
بعد از مخلوط کردن تخم‌مرغ و شکر، وانیل را اضافه کنید و قدری هم بزنید. حالا نوبت اضافه کردن روغن است. این مرحله را می‌توان با همزن دستی یا دور کند همزن برقی انجام داد.
در مرحله بعد آب جوش را کم‌کم به مواد اضافه کنید. آن را به خوبی هم بزنید تا مایه یکدستی ایجاد شود. حالا ترکیب آرد و بیکینگ‌پودر الک شده را در سه مرحله به کمک حرکت دورانی لیسک در یک جهت با تخم‌مرغ و شکر مخلوط کنید.
قالب موردنظرتان را با روغن چرب کنید و روی آن کمی آرد بپاشید، مواد کیک را داخل قالب بریزید؛ و آن را به مدت 40 تا 50 دقیقه داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه گرم کرده‌اید، قرار دهید.
وقتی کیک پخت، آن را داخل دمای آشپزخانه قرار دهید تا خنک شود. دور کیک را به کمک یک چاقو یا کاردک آزاد کنید و داخل دیس برگردانید. می‌توانید روی کیک را با سس شکلات آماده یا گاناش (ترکیب شکلات آب‌شده و خامه صبحانه) بپوشانید.


طرز تهیه‌ی شیرینی ناپلئونی سریع و آسان با خمیر هزارلا نیمه آماده

شاید تصور کنید پخت شیرینی ناپلئونی دیگر شاخ غول شکستن است اما سخت در اشتباهید. شما برای پخت این شیرینی قرار نیست کار سختی انجام دهید! سخت‌ترین مرحله تهیه شیرینی ناپلئونی آماده کردن خمیر هزارلاست که حالا می‌توان آن را به راحتی در اکثر سوپرمارکت‌ها یا هایپرمارکت‌های شهر به شکل نیمه آماده پیدا کنید.
باقی کار هم با دستوری که در ادامه برایتان نوشته‌ایم بسیار ساده شده است. به خامه فرم گرفته‌شده نیاز دارید و مقداری پودر پسته تا یک شیرینی خوشمزه با کیفیت بازاری برای مهمانانتان آماده کنید.
  • مواد لازم
  • خمیر هزارلا ۱ بسته
  • خامه قنادی ۱ بسته
  • پودر پسته برای تزئین
طرز تهیه
مانند پخت کیک برای درست کردن شیرینی ناپلئونی هم قبل از انجام هر کاری فر را روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود.
خمیر هزارلا نیمه آماده را با وردنه به قطر نیم سانت باز کنید و با کاتر اطراف آن را برش بزنید تا مرتب شود. خمیر را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید و به همراه اضافه‌های برش زده داخل سینی فر قرار دهید.
خمیر را به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه (تا زمانی که کاملاً پف کند و بالا بیاید) داخل فر با دمای ۲۰۰ درجه قرار دهید. پس از اینکه خمیر به مقدار کافی پف کرد درجه فر را پایین بیاورید و اجازه دهید روی خمیر طلایی شود. در مرحله دوم باید فر را روی دمای ۱۲۰ درجه سانتی سانتی‌گراد تنظیم کنید. خمیر باید به مدت ۲۰ دقیقه با دمای ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد بپزد.
وقتی روی خمیرها یکدست طلایی شد از فر خارج کنید و اجازه دهید تا خمیر شیرینی شما خنک شود. تا سرد شدن شیرینی‌ها خامه قنادی را به صورت آماده از فروشگاه‌ها تهیه کرده با همزن بزنید تا فرم بگیرد. خامه باید کاملاً سرد باشد پس از یک کاسه استیل که قبلا در فریزر قرار داده‌اید استفاده کنید. همچنین پره‌های همزن را هم از قبل داخل فریزر قرار دهید تا خنک باشند.
 شیرینی ناپلئونی معمولاً بیش از دو لایه دارد و شما هم می‌توانید آن را در دو یا 4 لایه آماده کنید. بعد از اینکه خمیر را از وسط برش زدید روی لایه بالایی را که طلایی شده و پف‌دار است با ضربات آرام پشت چاقو خرد کنید. به این خرده شیرینی‌ها نیاز داریم پس آن‌ها را دور نریزید.
روی لایه اول را با کمی خامه بپوشانید و لایه بعد را روی آن قرار دهید و با کمی فشار آن را در جای خود، روی خامه فیکس کنید. این کار را برای هرچند لایه که می‌خواهید، انجام دهید.
روی لایه آخر را هم با خامه بپوشانید و آن را با خمیرهای اضافه‌ای که پودر شده و پودر قند و پودر پسته تزئین کنید. حالا شیرینی‌ها را به مدت ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید و بعد به اندازه‌های دلخواه برش بزنید. استراحت شیرینی در یخچال باعث می‌شود تا شیرینی ناپلئونی شما به کمک رطوبت خامه کمی نرم شود و از آن حالت ترد و خیلی شکننده دربیاید.
همان طور که دیدید آماده کردن شیرینی ناپلئونی در خانه کار سختی نیست. تنها به سه قلم ماده اولیه احتیاج دارید تا خودتان در خانه یک شیرینی باکیفیت آماده کنید. البته که پخت شیرینی ناپلئونی و کیک کمی وقت گیر است پس اگر عجله دارید دستور سوم برای پخت وافل مناسب شماست.


یک نان شیرین عصرانه به نام وافل

گاهی پیش آمده که با مهمانی سرزده غافل گیر شویم و چیزی هم برای پذیرایی در خانه نداشته باشیم. در چنین شرایطی پخت یک نان خوشمزه و شیرین که به همراه عسل و میوه سرو می‌شود بهترین انتخاب است. مواد اولیه پخت وافل معمولاً در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. تخم‌مرغ، آرد، بیکینگ‌پودر، روغن، شکر و شیر تنها مواد مورد نیاز برای پخت این نان سریع و خوشمزه هستند؛ اما وافل چیست؟
همان‌طور که از ابتدا چند بار تکرار کردیم وافل یک نان شیرین و خوشمزه برای صبحانه یا عصرانه است که طعم و بافتی شبیه به پنکیک یا کرپ دارد اما از نظر ظاهری با این دو متفاوت است، همچنین می‌توان گفت که وافل به نسبت پنکیک قدری تردتر است. فرانسوی‌ها علاقه‌مندند وافل را به همراه نوتلا، عسل یا بستنی به عنوان صبحانه میل کنند؛ اما این نان شیرین و خوشمزه که به سرعت آماده می‌شود در کافه‌های ایرانی به عنوان میان وعده سرو می‌شود.
  • مواد لازم
  • تخم‌مرغ ۲ عدد
  • شیر یک و نیم لیوان
  • آرد یک و نیم لیوان
  • بیکینگ‌پودر یک و نیم قاشق چای‌خوری
  • وانیل نصف قاشق چای‌خوری
  • روغن یک‌چهارم لیوان
  • شکر ۲ غذاخوری
مراحل تهیه
برای تهیه وافل تخم‌مرغ‌ها را شکسته و داخل یک کاسه گود به خوبی هم بزنید. می‌توانید از همزن دستی یا برقی استفاده کنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که تخم‌مرغ از لختگی درآمده و کرم‌رنگ شود.
وقتی مخلوط تخم‌مرغ کرمی رنگ شد ترکیب شکر، وانیل و روغن را به آن اضافه کنید. مواد وافل را تا جایی هم بزنید که دانه‌های شکر به خوبی در روغن و تخم‌مرغ حل شود. در انتها شیر را به مواد اضافه کنید. توجه داشته باشید که برای تهیه وافل شیر باید هم‌دمای محیط باشد.
در مرحله آخر آرد و بیکینگ‌پودر را به همراه هم الک کنید. بهتر است برای هوادهی خوب آرد را سه مرتبه از الک عبور دهید. آرد را در سه مرحله به ترکیب مواد خیس خمیر وافل اضافه کنید. بسیار مهم است که آرد را با حرکت دورانی و در یک‌جهت با مواد مخلوط کنید.
خمیر وافل آماده است. حالا باید برای پخت آن اقدام کنید. سطح دستگاه وافل ساز، دستگاه ساندویچ ساز یا تابه را با قلم‌مو آشپزی چرب کنید. سطح دستگاه یا تابه باید گرم باشد تا مواد وافل به آن نچسبد. طرز تهیه وافل روی گاز هیچ تفاوتی با طرز تهیه آن در دستگاه ندارد. اگر دستگاه وافل ساز دارید چه بهتر اگر ندارید کافیست یک ملاقه از مواد وافل را کف یک تابه نچسب ریخته و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا بپزد. وافل قطورتر از کرپ یا پنکیک است پس کمی بیشتر از مایه وافل بردارید و آن را خیلی نازک کف تابه پهن نکنید.
اگر از دستگاه وافل ساز استفاده می‌کنید باید مایه وافل را به کمک یک ملاقه داخل محفظه دستگاه وافل ساز بریزید. توجه کنید که مواد به خوبی روی صفحه وافل ساز پخش شده باشد. در انتها در تابه یا در دستگاه وافل ساز را ببندید و بعد از گذشت 50 ثانیه وافل را برگردانید تا سمت دیگر آن‌هم طلایی شود. برگرداندن وافل در دستگاه وافل ساز نیاز نیست. حدود 90 ثانیه برای پخت دو طرف وافل کافی است.
شما می‌توانید برای سرو نان وافل از یک اسکوپ بستنی، مقداری نوتلای یا ترکیب موز و عسل استفاده کنید. البته که ترکیب وافل به همراه موز و نوتلا یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های سرو این نان شیرین عصرانه برای مهمانان شماست.
اگر از یادگیری تهیه انواع کیک و شیرینی لذت می‌برید و علاقه‌مند به پخت دسر، کیک و شیرینی خانگی هستید و یا تمایل دارید دستورهای غذایی بیشتری را مطالعه کنید و به منو غذایی‌تان تنوع ببخشید، کافیست به مجله اینترنتی غذا دیجی فود سر بزنید. بر روی این مجله دستورهای غذایی بسیار متنوعی از انواع غذاهای ایرانی گرفته تا غذاهای فرنگی، غذاهای فست فودی، انواع دسر و شیرینی، انواع سالاد و مقاله‌هایی در حوزه تغذیه و رژیم غذایی را می‌خوانید.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت