ایده‌هایی برای یک سفره عقد ایرانی شیک و ساده

ایده‌هایی برای یک سفره عقد ایرانی شیک و ساده

فهرست عناوین

یار و همراه زندگیتان را به تازگی انتخاب کرده‌اید و قرار است مسیر مشترک زندگیتان را با او آغاز کنید. در هر جای دنیا که باشید برای شروع یک زندگی مشترک آداب و رسوم و سنت‌های مختلفی وجود دارد. ما ایرانیان نیز سرشار از سنت‌های زیبا برای هر شروعی اعم از شروع یک زندگی مشترک، آغاز زندگی یک کودک، شروع یک سال نو و بسیاری از این موارد هستیم.
در این مقاله قصد داریم تا ابتدا با سفره عقد ایرانی آشنا شویم و در ادامه ایده‌هایی برای یک سفره عقد ایرانی شیک و ساده در اختیار شما قرار دهیم، با ما همراه باشید.

هر آنچه روی سفره عقد می‌بینید یک نماد است

همچون سفره هفت‌سین که در آغاز نوروز برپا می‌کنیم و همگی می‌دانیم که هر آنچه روی سفره است نماد یک امید و آرزوی نیکو برای سال جدید است. سفره عقد نیز هر آنچه درون خود دارد در حقیقت نمادهایی از امید و آرزوهای نیکو برای آغاز زندگی مشترک یک زوج است.
سفره عقد ایرانی معمولا شامل این موارد می‌باشد:
• قرآن
• آینه و شمعدان
• تخم مرغ
• نقل و سکه
• گردو و فندق و بادام
• شاخه نبات
• نان و پنیر و سبزی
• گل
• عسل
• کله قند

علت استفاده از این موارد را در ادامه مقاله به صورت مختصر شرح می‌دهیم.
• قرآن نماد توجه خاص خداوند به پیوند مقدس عقد میان یک زوج است.
• آینه برای این است که زوجین برای اولین بار یکدیگر را در کنار هم ببینند و دل‌هایشان با هم مانند آینه صاف و زلال شود.
• شمعدان‌ها که دوعدد هستند و شامل دو شمع می‌شوند نماد گرما و روشنی هر دو زوج برای زندگی مشترکشان هستند.
• تخم مرغ نماد زایش و باروری و آرزومندی برای پدید آمدن نسلی نیکو از این زوج است.
• نقل و سکه نماد آرزومندی برای داشتن اوضاع خوب اقتصادی است.
• استفاده از گردو، فندق و بادام نماد توانمندی و برکت و طول عمر برای عروس و داماد است.
• شاخه نبات نماد شیرینی ازدواج است.
• نان نماد برکت، پنیر نماد سفیدبختی و سبزی نماد خرمی و سلامتی است.
• گل نماد شادابی و طراوت و زیبایی پیوند میان عروس و داماد است.
• جام عسل برای شیرین کامی عروس و داماد در زندگی است.
• سابیدن کله قند به هنگام جاری شدن خطبه عقد نماد ورود شیرینی و شادی به زندگی مشترک عروس و داماد است.

از موارد دیگری همچون میوه، شیرینی، جا حلقه‌ای، اسپند، گلاب و ... نیز در سفره استفاده می‌شود.
اکنون که مختصری با نمادهای سفره عقد آشنا شدیم بهتر می‌توانیم در مورد نحوه چیدمان سفره عقد تصمیم گرفته و ایده پردازی کنیم.

سفره عقد سنتی ایرانی

استفاده از ظروف سنتی

برای برپایی یک سفره عقد سنتی باید به لوازم سنتی ایرانی رجوع کرده و ترکیب مناسبی از آن‌ها را انتخاب نمود. از جمله این موارد می‌توان به استفاده از پارچه ترمه برای سفره عقد و ظروف سفالی و بلور با نقش و نگارهای سنتی ایرانی همچون بته جقه، یا ظروف ملیله نقره اشاره کرد.ظروف ملیله نقره کار دست استادان اصفهانی هستند و جلوه‌گری زیبایی در سفره عقد سنتی ایرانی خواهند داشت. آینه کاری نیز در کنار ترمه چشم نواز خواهد بود.

تزیین المان‌های سفره با طرح‌های سنتی

تزیین المان‌های سفره همچون نبات، گردو، بادام و اسپند با طرح‌های سنتی در کنار سفره دانتل و حریر نیز می تواند یک سفره عقد زیبای سنتی را برای شما تدارک ببیند.


سفره عقد کریستالی

استفاده از بلور و کریستال همواره جلوه خاص و چشم نوازی داشته است. ظروف کریستال از پرکاربردترین ظروف در سفره‌های عقد هستند. در این مورد بهتر است تمام موارد از جمله ظروف، شمعدان‌ها و آویزها کریستالی انتخاب شوند. استفاده از گل آرایی سفید در کنار بلور می‌تواند یک سفره عقد جذاب را برای شما رقم بزند. سعی کنید تعداد رنگ‌های به کار رفته در سفره حداقل باشد.


سفره عقد با گل آرایی طبیعی

برای داشتن یک سفره عقد شیک و ساده می‌توانید توجه خود را روی گل آرایی سفره متمرکز کنید و با یک گل آرایی ویژه جذابیت قابل توجهی به سفره عقدتان ببخشید. گل آرایی مصنوعی همواره زینت بخش سفره‌های عقد هست اما استفاده از گل‌های طبیعی جلوه دیگری دارد. معمولا گل‌های سفید یا گل‌هایی با رنگ‌های ملیح و روشن در سفره عقد بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در تصویر زیر نمونه زیبایی از یک سفره عقد با گل آرایی خاص را مشاهده می‌کنید.


سفره عقد آینه‌ای

آینه همواره نماد پاکی و زلالی بوده و استفاده از آن در همه جا زیبایی می‌آفریند. علاوه بر زیبایی و جلوه خاصی که دارد به لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است. در این مدل از سفره عقد، آینه را به جای سفره زیر وسایل قرار می‌دهند. در بعضی موارد از یک آینه بزرگ یک تکه استفاده می‌کنند و دور تا دور میز آینه‌ای را گل آرایی می‌کنند و ظروف و المان‌های سفره را روی آن می‌چینند. در برخی سفره‌های آینه‌ای نیز از میزهای کوتاه و بلند آینه‌ای به صورت جدا استفاده می‌کنند.
اگر سفره عقدتان قرار است در فضای باز یک باغ چیده شود، انعکاس گل‌ها و درختان در این مدل از سفره بسیار تماشایی است. نورپردازی مناسب در کنار آینه کاری را هم می‌توانید مد نظر قرار دهید.


سفره عقد دانتل

در این مدل از سفره عقد از پارچه و دانتل سفید برای زیر کار استفاده می‌شود. برای ظروف و وسایل روی سفره‌های دانتل، از کریستال، نقره و یا ترکیبی از هر دو استفاده می‌کنند. در سفره عقد دانتل استفاده از آینه و آویزهای کریستالی نیز می‌تواند جلوه ویژه‌ای خلق کند. کمی خلاقیت در انتخاب آینه‌ها می‌تواند سفره عقد شما را متفاوت‌تر کند. می‌توان به جای آینه‌های مربعی و گوشه‌دار، آینه‌های گرد را مورد استفاده قرار داد. آینه‌های گردی که دور تا دور آن‌ها گل آرایی شده و مانند سینی آینه‌ای المان‌های سفره عقد را در خود جای داده‌اند.

سفره عقد با شمع آرایی خاص

یکی از اجزای خاص سفره که همه جا در تزیینات کاربرد ویژه‌ای دارد شمع است. شمع‌ها همیشه زینت بخش لحظات خاص و رویایی بوده‌اند. این روزها نیز شمع آرایی طرفداران زیادی پیدا کرده است. اگر شما نیز ازعلاقه مندان به شمع هستید، پس می‌توانید شمع‌های فراوان و زیبا را به عنوان ویژگی شاخص سفره خود انتخاب کنید. متدهای شمع آرایی بسیار متنوع هستند. استفاده از شمع‌های بلند در استوانه‌های بلند کریستالی، استفاده از شمع هایی که با مروارید تزیین شده‌اند، به کار گیری جاشمعی‌های خاص کریستال و ... نمونه‌هایی از شمع آرایی سفره عقد هستند.


سفره عقد با نورپردازی خاص

نورپردازی نیز مانند شمع آرایی جلوه‌گری خاصی در تزیینات دارد. اگر قصد دارید یک سفره عقد نورپردازی شده داشته باشید می‌توانید از باکس‌های شیشه‌ای برای زیر کار استفاده کنید. در این مدل استفاده از آینه، کریستال و نقره خیره کننده‌تر خواهد بود. زیر باکس‌های شیشه ای نو‌رهای رنگی قرار میگیرد و یک سفره عقد رویایی برای شما رقم می‌زند.


سفره عقد پله‌ای

یکی از نکاتی که باید در ابتدای تصمیم گیری برای سفره عقد باید به آن توجه کنید، نوع چیدمان سفره با توجه به جایگاه قرارگیری آن است. اگر در مکانی که برای برگزاری مراسم عقد در نظر گرفته‌اید، جایگاه عروس و داماد بالاتر از سایرین قرار میگیرد می‌توانید از چیدمان پله‌ای برای سفره عقدتان استفاده کنید.

مقالات مرتبط: 

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت