برای ازدواج استخاره بگیریم یا خیر؟ (به همراه روش ها و آداب استخاره)

برای ازدواج استخاره بگیریم یا خیر؟ (به همراه روش ها و آداب استخاره)

فهرست عناوین

ازدواج را می توان مهم ترین تصمیم زندگی دانست که باید با دقت و تحقیق کافی انجام شود. برای این امر حساس و مهم ممکن است شما بخواهید استخاره بگیرید. آیا استخاره برای ازدواج واجب است؟ آیا عمل به نتیجه آن ضروری است؟ در چه شرایطی باید استخاره ازدواج گرفت؟ نظر مراجع راجع به استخاره ازدواج چیست؟ آداب انجام آن چیست؟ با ما همراه شوید تا به این پرسش ها پاسخ دهیم.

استخاره چیست؟

استخاره در لغت به معنای طلب خیر از خداوند است و زمانی آن را انجام می دهیم که برای انجام یک کار و یا تصمیم گیری دچار تردید باشیم. استخاره را می توان با قرآن و یا تسبیح انجام داد. همچنین اگر آداب استخاره را بدانید می توانید خودتان آن را انجام داده و یا از یک شخص روحانی بخواهید آن را برای شما انجام دهد.

استخاره با تفال چه فرقی دارد؟

بسیاری از افراد ممکن است تصور کنند که استخاره و تفال یک چیز هستند در حالی که این دو کاملا با یکدیگر فرق دارند. استخاره را زمانی انجام می دهید که شما قصد انجام کاری و یا گرفتن تصمیمی را دارید اما هنوز دچار تردید و دو دلی هستید. در این شرایط شما از خدا می خواهید راه خیر و درست را به شما نشان داده و استخاره می کنید.
در تفال شما تصمیم به انجام کاری را ندارید. فقط می خواهید بدانید که نتیجه فلان کار یا فلان اتفاق چه می شود، یا می خواهید احساس و نظر شخص دیگری را راجع به خود بدانید. در این حالت شما تفال خواهید زد. گفته می شود در این موارد استخاره جایز نیست.

در چه زمانی استخاره ازدواج بگیریم؟

سوال مهمی که برای بسیاری از افراد پیش می آید، آن است که چه زمانی استخاره ازدواج بگیریم؟ متاسفانه بسیاری از افراد تنها به استخاره بسنده کرده و زمانی که موقعیتی برای ازدواج پیش می آید، بدون شناخت و تحقیق استخاره کرده و طبق آن تصمیم گیری می کنند. بدون شک انجام این استخاره ازدواج اشتباه است.
خداوند در قرآن بیش از هر مساله دیگر به تفکر و قدرت عقل انسان ها اشاره می کند. از این رو شما برای هر تصمیم گیری در زندگی و انجام هر کاری باید به عقل و تفکر خود رجوع کنید. برای استخاره ازدواج ابتدا مراحل زیر را انجام دهید:

شناخت طرف مقابل و خانواده او

قبل از آن که تصمیم به ازدواج بگیرید، باید طرف مقابل و خانواده او را بشناسید. شما می توانید با اطلاع خانواده خود زمان هایی را با یکدیگر صحبت کرده و نظرات و دیدگاه های یکدیگر را راجع به موارد مختلف بدانید. علاوه بر شناخت یکدیگر باید زمان هایی را نیز تعیین کنید که خانواده ها با یکدیگر آشنا شوند تا بتوانید تصمیم درست و مناسبی بگیرید.

تحقیق و پرس و جو

یکی از کارهای مهم دیگری که قبل از تصمیم گیری ازدواج باید انجام دهید، تحقیق است. در صورتی که شما فرد مقابل و خانواده او را نمی شناسید، باید سعی کنید به اندازه کافی راجع به آن ها از افراد مختلف سوال بپرسید.

مشورت با افراد مطلع

مشورت با یک فرد مطلع مانند یک مشاور ازدواج به شما کمک می کند بتوانید یک تصمیم درست و منطقی برای آینده و زندگی خود بگیرید. بهتر است این جلسات مشاوره را ابتدا به صورت جداگانه و سپس همراه با یکدیگر انجام دهید. در این جلسات شما به صورت جدی و حرفه ای با ویژگی های شخصیتی یکدیگر آشنا شده و متوجه می شوید آیا با یکدیگر سازگاری دارید یا خیر؟ توصیه می کنیم مقاله مشاوره ازدواج یونگ را بخوانید.
بعد از انجام تمامی موارد بالا اگر هنوز در انتخاب خود تردید و شک دارید، می توانید به استخاره رجوع کرده و از خداوند بخواهید به شما در بهترین تصمیم گیری کمک کند.

آیا عمل به نتیجه استخاره واجب است؟

سوال مهم دیگری که بسیاری از افراد می پرسند این مساله است که آیا انجام نتیجه استخاره واجب است؟ بسیاری از افراد تصور می کنند اگر به نتیجه استخاره عمل نکنند، به قرآن یا خداوند بی احترامی کرده اند. در صورتی که این گونه نیست. با وجود آن که از نظر شرعی انجام نتیجه استخاره واجب نیست، اما بسیاری از علما معتقدند که بهتر است برخلاف آن عمل نکنید. اما عدم عمل به آن نیز گناه محسوب نمی شود. با این وجود اگر تصمیم گرفتید برخلاف نتیجه استخاره عمل کنید، بهتر است صدقه داده و یا به ایتام کمک کنید و از خداوند بخواهید خیر و صلاح شما را در این کار قرار دهد.

نظر مراجع راجع به استخاره ازدواج

برای آن که با استخاره ازدواج و انجام آن بیشتر آشنا شویم، بهتر است نظر برخی از مراجع راجع به آن را بدانیم.
حضرت آیت الله خامنه ای: برای انجام کارها ابتدا تفکر و تامل کرده و سعی کنید با فکر کردن تصمیم درست را بگیرید. اگر با تفکر به نتیجه ای نرسیدید، از افراد مطلع مشورت بگیرید. در صورتی که بعد از این کار نیز نتوانستید تصمیم بگیرید، به استخاره رجوع کنید. الزام شرعی درباره استخاره وجود ندارد اما بهتر است برخلاف آن عمل نکنید.
آیت الله سیستانی: انجام استخاره ازدواج و عمل به نتیجه آن واجب نیست.
آیت الله مکارم شیرازی: ایشان نیز اعتقاد دارند که قبل از استخاره به اندازه کافی تحقیق و تفکر کرده و با افراد واجد شرایط مشورت کنید. در غیر این صورت استخاره بگیرید. عمل به استخاره واجب نیست، اما حتی المکان مخالف آن عمل نشود. مگر آن که مدت قابل توجهی بین استخاره و عمل شما فاصله بیفتد.

روش های انجام استخاره

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، استخاره ازدواج را می توانید خودتان و یا یک فرد واجد شرایط انجام دهد. انجام استخاره احکام و قواعدی دارد که اگر انجام آن را به یک فرد دیگر بسپارید، بر عهده استخاره گیرنده بوده و شما کافی است با خلوص قلبی نیت کرده و از خداوند بخواهید خیر و صلاح شما را در آن قرار دهد. این روزها با توجه به توسعه ارتباطات بسیاری از علما زمانی را برای انجام استخاره افراد هم به صورت حضوری، هم تلفنی و آنلاین اختصاص داده اند. شما می توانید به هر کدام از روش های فوق از یک روحانی بخواهید که برای شما استخاره بگیرید.

استخاره توسط خود فرد

برای آن که خودتان استخاره بگیرید، باید احکام و مواردی را رعایت کنید تا عمل شما به شکلی درست انجام شود.
• اول آن که استخاره را حتما با وضو انجام دهید.
• دوم آن که رو به قبله قرار بگیرید.
• با وجود آن که زمان خاصی برای انجام استخاره در نظر گرفته نشده است، بهتر است آن را بعد از نماز و یا هنگام اذان انجام دهید.
• در یک مکان خلوت و با خلوص نیت و تمرکز آن را انجام دهید.

استخاره با تسبیح

برای استخاره با تسبیح روش های مختلفی وجود دارد. ما در ادامه با برخی از این روش ها آشنا می شویم.
تسبیح را به دست گرفته و سه بار صلوات بفرستید. سپس نیت کرده و یک تعداد از دانه های تسبیح را جدا کنید. جفت جفت دانه های تسبیح را جدا کنید. اگر در انتها زوج یا دو عدد از تسبیح باقی ماند نتیجه استخاره خوب است و اگر یکی ماند بهتر است آن را انجام ندهید.
تسبیح را در دست گرفته، ابتدا سه بار صلوات بفرستید. سپس عبارت" استخیر الله برحمتة خیرة فى عافیة‌" را خوانده و نیت کنید. بعد از نیت کردن مانند روش قبل تعدادی از تسبیح ها را جدا کرده و دوتا دوتا کنار بگذارید. اگر دو دانه باقی ماند نتیجه استخاره مثبت و اگر یکی باقی ماند منفی است.

استخاره با قرآن

برای انجام استخاره ازدواج و یا هر استخاره دیگر می توانید از قرآن کریم استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که برای هر مساله کوچک و پیش پا افتاده ای استخاره با قران نگیرید، زیرا نوعی بی احترامی به آن است. اما اگر واقعا در انجام یک کار و یا گرفتن یک تصمیم تردید دارید، می توانید از قران کمک بگیرید.
برای استخاره با قرآن، سه مرتبه سوره توحید را خوانده و سپس سه مرتبه صلوات بفرستید. سپس عبارت" اللّهم تفألّت بکتابک و توکّلت علیک فارنی من کتابک ما هو مکتوب من سرّک المکنون فی غیبک" را خوانده و نیت کنید. در مرحله آخر یک صفحه از قرآن را باز کنید. برای نتیجه استخاره به اولین آیه در صفحه سمت راست توجه کنید. برای این تفسیر باید تا حدی به قرآن، ترجمه و تفسیر آن آشنا باشید. برای مثال اگر آیه درباره عقوبت الهی باشد، نتیجه استخاره بد است و اگر درباره بهشت و پاداش نیکوکاران باشد، نتیجه استخاره خوب است.
برخی از قرآن ها در بالای هر صفحه با توجه به معنی آیات، دارای عبارت خوب یا بد هستند تا شما بتوانید راحت تر نتیجه استخاره را بفهمید.
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
برچسب ها : ازدواج عقد
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت