متن عقد دائم و مستحبات هنگام خواندن خطبه عقد

متن عقد دائم و مستحبات هنگام خواندن خطبه عقد

فهرست عناوین

برای تشکیل زندگی مشترک و رسمی و شرعی شدن ازدواج زن و مرد خواندن خطبه عقد دائم و یا موقت از جمله کارهایی است که حتما باید انجام شود. آیا شما تا کنون با خودتان فکر کرده اید که هنگام خواندن متن عقد بهتر است چه کارهایی انجام دهید و از انجام دادن چه کارهایی خودداری کنید؟ آیا با متن عقد دائم و خطبه آن آشنایی دارید؟ اگر مراسم عقد خودتان و یا عزیزانتان نزدیک است، خواندن این مقاله می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

خطبه عقد چیست؟

در صورتی که دین شما اسلام باشد، بدون شک خطبه عقد کلمه ای آشنا برای شما است. با جاری شدن خطبه عقد بین مرد و زن، آن ها به یکدیگر محرم شده و ازدواج آن ها رسمیت پیدا می کند. در آئین و فرهنگ ما خطبه عقد را مقدس می دانند و بسیاری معتقد هستند که بعد از خواندن این خطبه مهر و علاقه زن و مرد به یکدیگر بیشتر خواهد شد.

شرایط صحت برگزاری مراسم عقد

قبل از آن که به دنبال مستحبات هنگام خواندن خطبه عقد باشیم، بهتر است بدانیم برای برگزاری این مراسم چه شرایطی لازم است. تا حد بسیار زیادی همه ما با این شرایط و الزامات آشنا هستیم. این شرایط شامل موارد زیر است:
• رضایت و حضور ولی زن در محضر.
• حضور داشتن دو شاهد برای عقد نکاح
• رضایت دختر برای جاری شدن خطبه عقد و برگزاری ازدواج
• تعیین شدن مهریه

متن عقد دائم چیست؟

برای آن که مرد و زن به یکدیگر محرم شوند، عاقد باید متن عقد دائم را به طور کامل خوانده و عروس و داماد هر دو به سوال عاقد مبنی بر رضایت این وصلت بله بگویند. متن عقد دائم به شرح زیر است:
الحمدُ ِلله الذی أحَلَّ النِکاحَ و حَرَّمَ السّفاحَ و الزِّنا، و اَلَّفَ بینَ القلوب بعدَ الفِراق و الشِقاق، و آنسَهُم بالرأفه و الصَلاحِ، ثم الصّلوهُ و السلام علی سیدنا محمدٍ و آله البَرَرهِ الکرام.
و قال اللهُ تبارک و تعالی : وَ اَنْکِحُوا آلْاَیامی مِنْکُمْ وَ الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمائِکُمْ اِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللهُ واسِعٌ عَلیمٌ (نور آیه 32) وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ ﴿۲۱﴾
و قال رسول الله ( صلی الله علیه و آله ): النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏. و قال (ص): مَنْ تَزَوَّج فَقَدْ أَحرَزَ نِصفَ دینِهِ فلیَتّقِ اللهَ فی النِصفِ الباقی.
بعد از خواندن این متن، عاقد طبق عرف سه بار از عروس خانم سوال می پرسد که آیا حاضر است با شرایط و مهریه ای که از قبل تعیین شده است، او را به عقد دائم داماد درآورد؟ بعد از بله گفتن عروس خانم، عاقد این بار این سوال را از آقای داماد می پرسد و بله را نیز از او می گیرد. بعد از بله گفتن هر دو نفر، مجددا عاقد باید جملات زیر را بخواند:
أنکحتُ مُوکِّلَتی مُوکِّلِی علی المهر المعلوم . . . قبلتُ النّکاحَ لمُوکّلی علی المهر المعلوم
زوّجتُ مُوکِّلَتی بمُوکِّلِی علی الصداق المعیَّن . . . قبلتُ التزویج والزواج لموکلی علی الصداق المعلوم
متّعتُ مُوکِّلَتی مُوکِّلِی علی الصداق المعلوم . . . قبلتُ التمتیع لموکلی علی الصداق المعلوم
أنکحتُ و زوّجتُ مُوکِّلَتی بمُوکِّلِی علی المهر المعلوم مع شرائط المذکوره . . . قبلتُ النکاحَ و التزویجَ والزِواجَ لموکلی علی المهر المعلوم مع شرائط المذکوره.
أنکحتُ و زوّجتُ مُوکِّلَتی من موکلی علی المهر المعلوم . . . قبلتُ النکاح و التزویج لموکلی علی المهر المعلوم
بإذنها و إذن ابیها أنکحتُ و زوّجتُ و متّعتُ مُوکِّلَتی موکلی علی المهر المعلوم . . . قبلتُ النکاحَ و التزویجَ و الزِواجَ و التَمتیعَ لموکلی علی المهر المعلوم
زوَّجتُها بإذنها و إذن أبیها مُوکِّلَتی لموکلی علی الصداق . . . قبلتُ النکاح و التزویج والزِواجَ و التمتیعَ لموکلی علی المهر المعلوم.
الحمدلله رب العالمین.

مستحبات هنگام خواندن خطبه عقد دائم چیست؟

بعد از آن که با شرایط و متن خطبه عقد دائم آشنا شدیم، می خواهیم بدانیم هنگام خواندن خطبه عقد چه کارهایی را بهتر است انجام دهیم تا مراسم ما را مقدس تر و خوش یمن تر کند.

خواندن دعای قبل از خطبه عقد

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، انجام این کارها جز شروط عقد نیست و مراسم عقد شما بدون انجام دادن آن ها نیز مشروع و رسمی است. اما انجام این مستحبات می تواند شیرینی مراسم شما را دو چندان کند. یکی از مستحبات مراسم عقد، خواندن دعای قبل از ان است. کوتاه ترین دعایی که قبل از خواندن خطبه عقد می توانید بخوانید جمله " الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله" است. شما در این دعا قبل از آغاز زندگی مشترک خود بر خداوند و پیامبر او درود فرستاده و از او برای داشتن یک زندگی آرام کمک می خواهید.

خواندن آیات قرآن هنگام خواندن خطبه عقد

از دیگر مستحبات هنگام خواندن خطبه عقد، خواندن و یا حتی نگاه کردن به آیات قرآن است. بسیاری از عروس خانم ها و دامادها هنگام خواندن خطبه عقد استرس و نگرانی دارند و خواندن آیات قرآن شاید برایشان سخت باشد. اگر شما نیز در این دسته از افراد قرار دارید، حتی نگاه کردن به آیات قرآن نیز به شما کمک خواهد کرد. از جمله آیاتی قرآنی که خواندن آن ها هنگام خطبه عقد سفارش شده است، آیه 120 سوره آل عمران، آیه 71 سوره احزاب و آیه اول سوره نسا است.

داشتن وضو

از دیگر مستحبات هنگام برگزاری مراسم عقد و خواندن خطبه آن است که عروس و داماد از قبل وضو گرفته باشند. داشتن وضو بدن شما را پاک تر کرده و مراسم عقد شما را معنوی تر و زیباتر خواهد کرد.

خواندن خطبه نیاز

از دیگر مستحبات هنگام برگزاری مراسم عقد، خواندن خطبه نیاز قبل از خطبه عقد است. در این خطبه عروس و داماد بعد از حمد و ستایش خداوند و فرستادگان او، از خداوند می خواهند به آن ها برای داشتن یک زندگی خوب و معنوی، سلامت، ثروت، فرزندانی پاک و صالح کمک کند. متن این خطبه به صورت زیر است:
"إن الحمدلله نحمده و نستعینه و نستغفره و نعوذ به من شرور أنفسنا و من سيئات أعمالنا. من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل الله فلا هادي له وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله"

دعا برای عاقبت به خیر شدن خودتان و دیگران

بر اساس بسیاری از روایات، زمان خواندن خطبه عقد یکی از زمان های معنوی و زیبا است که بسیاری از دعاها در آن به استجابت خداوند مهربان می رسد. از دیگر مستحبات هنگام خواندن خطبه عقد دائم، دعا برای عاقبت به خیر شدن خودتان و دیگران است. معمولا هنگام خواندن خطبه عقد، عروس خانم نام دختر خانم ها و پسران مجرد را در ذهن خود مرور کرده و از خداوند می خواهد که همسری پاک و خوب به آن ها بدهد.

دعاهای بعد از خواندن خطبه عقد

از دیگر کارهای مستحب هنگام برگزاری مراسم عقد دائم، خواندن دعاهایی بعد از خطبه عقد است. در این دعاها نیز عروس و داماد از خداوند می خواهند به زندگی آن ها برکت بدهد. دعاهای بعد از عقد معمولا کوتاه هستند و شما می توانید به راحتی آن را حفظ کرده و بعد از برگزاری مراسم عقد آن را بخوانید. از جمله این دعاها می توان به عبارات زیر اشاره کرد:
بارک الله لک و بارک علیک و جمع بینکما فی خیر
بارک الله فیکم و بارک علیکم
علی الخیر و البرکت علی خیر طائر

خواندن دو رکعت نماز قبل از خطبه عقد

 از دیگر کارهای مستحب برای برگزاری مراسم عقد، خواندن دو رکعت نماز قبل از خطبه است. در این نماز مستحبی در رکعت اول بعد از سوره حمد سوره توحید و در رکعت دوم بعد از آن سوره یاسین را بخوانید. 

نگاه کردن عروس و داماد در آینه به یکدیگر

از دیگر کارهایی که انجام آن هنگام عقد دائم به عروس و داماد توصیه می شود، آن است که در آینه ای که در سفره عقد قرار گرفته است به یکدیگر نگاه کنند. آینه نماد روشنی و صداقت است و با این کار زن و مرد به یکدیگر قول می دهند تا اخر زندگی مشترک خود با یکدیگر صادق و مهربان باشند.

آیا دعای قبل و بعد از خطبه عقد حتما باید به زبان عربی باشد؟

این سوال سوالی است که برای بسیاری از افراد پیش خواهد آمد. در پاسخ به این سوال باید بگوئیم همان طور که در بالا نیز اشاره شد این دعاها جز اعمال مستحب است و الزامی برای انجام ان ها نیست. اگر خواندن این دعاها برای شما سخت است، می توانید به هر زبانی که دوست دارید از خداوند برای داشتن یک زندگی پر برکت، آرام و شاد کمک بخواهید.
این مقالات را هم بخوانید:
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت