پیشنهاد پنج غذای مجلسی برای ناهار مهمانی، به سبک ایرانی پذیرایی کنید!

پیشنهاد پنج غذای مجلسی برای ناهار مهمانی، به سبک ایرانی پذیرایی کنید!

فهرست عناوین

ما ایرانی‌ها در پذیرایی از مهمان وسواس خاصی داریم. البته منظومان از وسواس ریخت‌وپاش اضافی و سخت‌گیری بی‌جا نیست، بلکه ما همه سعی‌مان را به کار می‌گیریم تا بهترین پذیرایی را در حد وسع خودمان به‌جا آوریم. در حقیقت هدف ما برگزاری یک مجلس اعیانی نیست بلکه قصد داریم مهمانانمان از میزبانی ما راضی و خشنود باشند.
این آیین مهمانداری و دعوت از عزیزان جز رسوم دیرینه و کهن ما ایرانی‌هاست که از قدیم سینه‌به‌سینه به نسل‌های امروزی منتقل شده است. وقتی قرار است برای ناهار یا شام از مهمانی پذیرایی کنیم از صبح همان روز و یا حتی از روز قبل مشغول تمیز کردن خانه و تهیه و تدارک غذا می‌شویم. مهمانی‌های ایرانی تشریفات خاصی ندارند اما در مقابل تلاش برای ایجاد احساس راحتی و صمیمیت از مهم‌ترین ارکان یک مهمانی به سبک ایرانیست.
اعتقاد ما بر این است که مهمان در بدو ورود باید گلویی تازه و دهانی شیرین کند به همین دلیل پذیرایی در این دورهمی صمیمانه با سرو چای و کیک شروع می‌شود. در ادامه پیش از اینکه به سراغ وعده اصلی برویم پذیرایی از مهمانانمان را با آوردن میوه و تنقلات کامل می‌کنیم. در انتها هم میزی از یک یا چند نوع غذا به همراه دسر و پیش‌غذا می‌چینیم. انواع سالاد، ماست و خیار، ژله، یک نوع سوپ یا آش و پلو با تزئین زعفران از آشناترین گزینه‌ها بر سر سفره غذای ایرانی هستند.

در برگزاری مهمانی ناهار چه می‌پزند؟

انتخاب غذای اصلی یکی از سخت‌ترین مراحل در پذیرایی از مهمانان است. حتی اگر میزبان یک جمع خودمانی هم باشیم باز امکان ندارد که از یک روز قبل مدام این سؤال را از اعضای خانواده نپرسیم؛ غذا چه بپزیم؟
از آنجایی که همه ما دوست داریم به بهترین شکل از مهمانانمان پذیرایی کنیم در ادامه این مطلب به سراغ معرفی 5 غذای اصیل ایرانی رفته‌ایم که به عنوان ناهار روز مهمانی بسیار مناسب هستند. علاوه بر این تنوع در غذاهای ایرانی کم نیست. حتی اگر این پنج مورد هم باب میلتان نبود می‌توانید با یک جستجوی ساده گزینه‌های بسیار زیادی برای پذیرایی از مهمانانتان پیدا کنید.

کباب سلطانی یک غذای ویژه برای ناهار مهمانی

کباب یکی از اصیل‌ترین و البته محبوب‌ترین غذاهای ایرانیست که کمتر کسی می‌تواند دست رد به سینه آن بزند. از همین رو ایده پخت کباب برای پذیرایی در مهمانی ناهار بسیار به‌جا و پسندیده است؛ اما سؤال اینجاست که در میان انواع کباب‌های ایرانی کدام را بپزیم؟
انتخاب خودتان کدام کباب است؟ کوبیده یا برگ؟ چنجه یا شیشلیک؟ اگر بخواهیم به دور از نظر و سلیقه شخصی به این سؤال پاسخ بدهیم قطعاً کباب‌کوبیده و برگ در صدر جدول قرار می‌گیرند. این دو نوع کباب از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین کباب‌های ایرانی هستند. این تنها نظر ما نیست. تقریباً تمام کباب خورهای حرفه‌ای همین نظر را دارند.
حالا که رأی با این دو گزینه است بهتر است بیش از این تردید نکنیم و به‌جای رأی‌گیری مجدد میان کوبیده و برگ به سراغ کباب سلطانی برویم که ترکیبی از این دو کباب پرطرفدار است. با این انتخاب تقریباً رضایت تمام مهمانانتان را جلب می‌کنید چه عاشقان کوبیده و چه دلباختگان کباب برگ!

زرشک‌پلو با مرغ مجلسی برای یک میزبانی حرفه‌ای

اگر نمی‌خواهید زیاد ریخت‌وپاش کنید اما در مقابل قصد دارید به شکل یک میزبان همه‌چیزتمام در مقابل مهمانانتان ظاهر شوید باید بگوییم که بهترین گزینه زرشک‌پلو با مرغ مجلسی است.
البته فراموش نکنید که پختن مرغ مجلسی فوت‌وفن‌هایی دارد، مرغ باید رنگ و لعاب خوبی داشته باشد، سس آن غلیظ و خوش عطر باشد، مرغ بوی زهم ندهد و گوشت آن به خوبی پخته باشد. اگر می‌خواهید از این میزبانی سربلند بیرون بیایید پیش از هر چیز طرز تهیه مرغ مجلسی را یاد بگیرید.

چلو گوشت درباری غذایی اصیل و تشریفاتی

اگر کباب جز گزینه‌هایتان نیست اما همچنان قصد دارید یک غذای گوشتی و همه‌کس پسند آماده کنید باید به سراغ چلو گوشت مجلسی بروید. این غذای خوش‌رنگ و لعاب و لذیذ در زمان‌های قدیم جز غذاهای تشریفاتی دربار شاهان ایرانی بود. شاید به همین دلیل است که الآن فقط زمانی به سراغ پخت چلو گوشت می‌رویم که مهمان بسیار عزیزی داشته باشیم.
این غذای اصیل ایرانی معمولاً با گوشت گردن گوسفندی و یا ماهیچه گوسفندی تهیه و در میان غذاهای مجلسی به همراه پلو زعفرانی، باقالی‌پلو و یا زرشک‌پلو سرو می‌شود.
البته شما می‌توانید این غذا را با گوشت تازه گوساله هم آماده کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای زیباتر شدن میز پذیرایی دو مدل برنج برای سرو به همراه این خورشت اصیل و تشریفاتی آماده کنید.

قورمه‌سبزی غذایی برای خودمانی‌ترها

هرچند که قورمه‌سبزی امتحانش را پس داده و بارها از نظر توریست‌ها به عنوان خوشمزه‌ترین خورشت ایرانی معرفی شده است، اما این غذای خوش‌رنگ و خوشمزه بیشتر به عنوان یک وعده اعیانی برای پذیرایی از اهل خانواده شناخته می‌شود.
پس اگر جمع کمی رسمی و مهمانان آن‌قدرها صمیمی نیستند بهتر است به‌جای پخت خورشت قورمه‌سبزی گزینه‌های دیگری را انتخاب کنید.

مرغ شکم پر پذیرایی به سبک محلی

آخرین گزینه که به عنوان ناهار روز مهمانی طرفدار دارد آماده کردن مرغ شکم پر به سبک شمالی‌هاست. این غذا دستور پخت بسیار ساده‌ای دارد و تنها نکته مهم در طبخ آن ترکیباتی است که برای مزه دار کردنش به کار می‌برید. دستورهای متفاوتی برای مزه دار کردن مرغ شکم پر وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم یکی را مطابق با ذائقه خود و مهمانانتان انتخاب کنید.
از آنجایی که تمام غذاهای معرفی شده در لیست بالا با توجه به اطلاعات هرم غذایی سالم در گروه موادغذایی پروتئینی قرار می‌گیرند، توصیه می‌کنیم برای تعادل بخشیدن به غذایی که تدارک دیده‌اید حتماً یک یا دو نوع سالاد هم برای مهمانانتان آماده کنید. همچنین بهتر است از سرو ماست در کنار موادغذایی پروتئینی خودداری شود.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت