جزئیات وام ازدواج در سال 1400 چیست؟

جزئیات وام ازدواج در سال 1400 چیست؟

فهرست عناوین

وام ازدواج یکی از اولین وام هایی است که زوج های جوان بعد از تشکیل زندگی گرفته تا بتوانند بخشی از هزینه های اولیه زندگی خود از خرید وسایل و جهیزیه تا هزینه های مراسم عروسی را تامین کنند. این وام را می توان جز وام های کم دردسری در نظر گرفت که در زمان کوتاهی به زوج های جوان داده می شود. اما وام ازدواج سال 1400 دقیقا چقدر است؟ شرایط دریافت آن چگونه است؟ باز پرداخت آن چطور است؟ سوال هایی که در این مقاله با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

تاریخچه وام ازدواج چیست؟

قبل از آن که با شرایط وام ازدواج سال 1400 اشنا شویم، بهتر است بدانیم تاریخچه پرداخت این وام به چه زمانی باز می گردد؟ پرداخت وام ازدواج به سال ها قبل بر می گردد اما این وام دارای قوانین مشخص و یکسانی نبود و همه بانک ها موظف به پرداخت وام ازدواج نبودند. اما از حدود 8 سال پیش پرداخت وام ازدواج برای همه بانک ها اجباری شد و شرایط یکسان و مدونی برای آن در نظر گرفته شد.
از سال 1388 بانک مرکزی جمهوری اسلامی و شبکه بانکی در راستای حمایت از ازدواج جوانان و کمک آن ها در تامین گوشه ای از نیازهای تشکیل خانواده، وام ازدواج را با سود و کارمزد 4 درصد به رسمیت شناخت. برای افزایش روند وام ازدواج این وام جز اولین وام هایی بود که به صورت اینترنتی راه اندازی شد.
در ابتدا تنها 11 بانک در پرداخت وام ازدواج شرکت کردند اما به تدریج و با افزایش بانک ها این آمار به 32 بانک مختلف رسید. تا سال 1394 سقف وام ازدواج 3 میلیون تومان بود اما در ماه های ابتدایی سال 1395 مبلغ آن به 10 میلیون تومان رسید. در همین سال نیز زمان باز پرداخت این وام از 3 سال به 4 سال افزایش پیدا کرد.

مبلغ وام ازدواج سال 1400 چقدر است؟

مبلغ وام ازدواج سال 1400 با سال های دیگر متفاوت است با این تفاوت که مبلغ پرداختی برای سنین مختلف متفاوت است. سقف پرداخت وام ازدواج 1400 به مبلغ 100 میلیون تومان و حداقل مقدار آن به 70 میلیون تومان برای هر نفر در نظر گرفته شد. بر اساس مصوبه سال 1400 مبلغ 100 میلیون تومان به مردان زیر 25 سال و زنان زیر 23 سال و مبلغ 70 میلیون به افراد دیگر پرداخت می شود.

اقساط وام ازدواج 1400 چقدر است؟

مساله مهم دیگری که راجع به شرایط وام ازدواج سال 1400 باید بدانیم، نحوه پرداخت اقساط آن است. سود این وام سال ها است که بدون تغییر میزان 4 درصد باقی مانده است تا زوج های جوان حداقل هزینه را برای بازپرداخت وام بپردازند. اقساط پرداخت وام ازدواج 1400 مانند هر وام دیگر به زمان باز پرداخت آن بستگی دارد. در حال حاضر زمان باز پرداخت وام ازدواج سال 1400 ، 7 سال است.
بر اساس محاسبات انجام شده با باز پرداخت 7 ساله و کارمزد 4 درصد اقساط وام ازدواج سال 1400 به مبلغی حدود یک میلیون و 300 هزار تومان برای هر نفر می رسد. یعنی زوج های جوان بعد از آغاز زندگی مشترک خود باید ماهیانه حدود 2 میلیون و 600 هزار تومان اقساط پرداخت کنند. ممکن است زمان بازپرداخت این وام به 10 سال نیز افزایش پیدا کند که در این صورت مبلغ اقساط وام ازدواج 1400 می تواند به حدود یک میلیون تومان برای هر نفر کاهش پیدا کند.

ثبت نام وام ازدواج سال 1400 چگونه است؟

ثبت نام وام ازدواج سال 1400 کاملا به صورت انلاین و اینترنتی انجام می شود. توجه داشته باشید که هر کدام از زوج ها باید به صورت جداگانه برای ثبت نام در سایت اقدام کنند و ثبت نام یکی از زوج ها کافی نیست. برای اغاز فرایند ازدواج باید وارد سایت ve.cbi.ir شوید.
بعد از ورود به سامانه، باید بر روی گزینه ثبت نام جدید کلیک کرده و اطلاعات هویتی و محل سکونت خود را وارد کنید. روند ثبت نام بسیار ساده است و خودتان هم می توانید در منزل آن را انجام دهید. در پایان ثبت نام باید یکی از بانک های عامل پرداخت وام را نیز انتخاب کنید تا وام ازدواج 1400 از طریق آن به شما پرداخت شود.
نکته قابل ذکر آن که ممکن است در لیست بانک های عامل شما نتوانید نام بانک مورد نظرتان را انتخاب کنید. این مساله ممکن است به این دلیل باشد که در زمان ثبت نام بانک مورد نظر شما اعتبار کافی برای پرداخت وام نداشته باشد. این لیست به صورت روزانه به روز رسانی می شود، بنابراین برای ثبت نام وام ازدواج سال 1400 می توانید چند روز صبر کرده و کارهای ثبت نام خود را انجام دهید. بعد از تکمیل ثبت نام و انتخاب شعبه مورد نظرتان، به شما یک کد پیگیری داده می شود تا بتوانید مراحل وام ازدواج خود را پیگیری کنید.
بعد از ثبت نام شما معمولا نیاز به انجام کار دیگری ندارید. کد پیگیری ثبت نام در اختیار سرپرستی بانک در استان قرار گرفته تا شعبه ارائه دهنده وام و زمان پرداخت آن مشخص شود. بعد از آن که کارهای وام انجام شده و زمان پرداخت وام مشخص شد، شما باید مدارک لازم را به شعبه معرفی شده برده تا فرآیند ثبت نام شما تکمیل شود. بعد از اعلام بانک برای تحویل مدارک شما 45 روز فرصت دارید تا مدارک مورد نظرتان را به بانک تحویل دهید.در صورت عدم ارائه مدارک در زمان مشخص شده، ثبت نام شما باطل شده و باید مجددا تمامی کارها را انجام دهید.

مدارک مورد نیاز برای ارائه به بانک چیست؟

برای آن که خیالتان بابت تحویل به موقع مدارک به بانک و دریافت وام ازدواج 1400 راحت باشد، بهتر است از قبل مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. مدارک مورد نیاز برای ثبت نام وام ازدواج سال 1400 شامل موارد زیر است:
• اصل و کپی سند ازدواج
• اصل و کپی تمامی صفحات شناسنامه زوجین
• اصل و کپی شناسنامه های ضامنین
• اصل و کپی کارت ملی زوجین( در صورتی که کارت ملی جدید دریافت نکرده اید، تائیدیه ثبت نام باید همراهتان باشد.)
• اصل و کپی کارت ملی ضامنین
• کد پستی 10 رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین

شرایط ضامنین وام ازدواج 1400

همانند هر وام دیگر، وام ازدواج نیز نیاز به داشتن ضامن معتبر دارد. شرایط معرفی ضامن برای دریافت وام ازدواج سال 1400 شامل موارد زیر است:
o در صورتی که هر دو زوج یک بانک را برای دریافت وام ازدواج انتخاب کرده باشند، معرفی یک ضامن برای هر دو نفر کافی است، در غیر این صورت هر فرد باید به صورت جداگانه یک ضامن به بانک معرفی کند.
o اگر متقاضی دریافت وام ازدواج در سال 1400 کارمند پیمانی یا رسمی دولت، نهادها و موسسات عمومی، نیروی انتظامی( مانند شهرداری، شرکت نفت و گاز، هلال احمر، کمیته امداد و غیره)، بانک ها و موسسات اعتباری و غیره باشد، می تواند به جای معرفی ضامن فیش حقوق و حکم کارگزینی ارائه کرده و گواهی تعهد کسر از حقوق را امضا کند.
o ضامن شما می تواند کارمند پیمانی، رسمی یا بازنشسته نیروی انتظامی، دولت، نهادهای عمومی، کارگر یا کارمند واحدهای صنعتی و تولیدی باشد. این افراد برای ضمانت باید فیش حقوقی و حکم کارگزینی خود را به بانک ارائه کنند.
o ضامن وام ازدواج سال 1400 همچنین می تواند یک کاسب با مجوز کسب و فعالیت اقتصادی در جریان باشد.
o ضامن شما می تواند یک حساب جاری در بانک داشته و بانک خوش حساب بودن اون را تائید کند.
o برای روستائیانی که نمی توانند ضامن با شرایط فوق داشته باشند، ضامنت یکی از اهلی روستا که شورای اسلامی روستا صلاحیت او را تائید کنند، کافی است.

شرایط وام ازدواج 1400 برای ایثارگران

شرایط وام ازدواج سال 1400 برای ایثاگران شباهت ها و تفاوت هایی با شرایط افراد عادی دارد. مبلغ وام ازدواج 1400 برای ایثارگران دو برابر مبلغ پرداخت شده به افراد عادی است اما زمان باز پرداخت یکسان و مشابه است.

ضوابط عمومی و کلی راجع به وام ازدواج 1400

بعد از ان که با جزئیات وام ازدواج 1400، مبلغ آن، اقساط و شرایط باز پرداخت و شرایط ضامنین آن آشنا شدیم، با ضوابط کلی این وام آشنا خواهیم شد تا هیچ ابهام و سوالی در ذهن شما باقی نماند.
 شهروندان ایرانی که ساکن خارج از کشور هستند نیز می توانند همانند شهروندان ساکن ایران از وام ازدواج سال 1400 بهره مند شوند. گواهی ازدواج شما باید توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده و به مهر و تائید کنسولگری ایران در کشور محل سکونت شما برسد.
 زوج هایی که در اقلیت های دینی قرار دارند نیز می توانند همانند دیگر ایرانیان وام ازدواج سال 1400 را دریافت کنند. شرایط ثبت نام، مبلغ و بازپرداخت کاملا یکسان بوده و اقرار نامه ازدواج یا هر سند دیگر می تواند جایگزین سند ازدواج شود.
 در صورتی که فردی یک بار از وام ازدواج استفاده کرده باشد، برای بار دوم نمی تواند از این وام ازدواج کند.
 در صورتی که تاریخ عقد شما قبل از سال 1396 بوده و وام ازدواج را تا کنون دریافت نکرده اید، می توانید مراحل ثبت نام را انجام داده تا شما نیز آن را دریافت کنید. البته مبلغ قابل پرداخت به شما 15 میلیون تومان برای هر فرد است.
 اگر کد پیگیری خود را گم کردید، می توانید مجددا وارد سایت ثبت نام شده و از مرحله بازیابی کد پیگیری و پر کردن مجدد اطلاعات، رمز پیگیری را دریافت کنید.
 اگر صحت اطلاعات توسط ثبت احوال رد شود، شما باید مجددا مراحل ثبت نام را انجام دهید اما در صورت تائید می توانید بخشی از اطلاعات را بعد از ثبت نام ویرایش کنید.
 اگر زمان مشخص شده برای ارائه مدارک به بانک بیش از اندازه طول کشید، می توانید با پشتیبانی بانک تماس گرفته و علت را بپرسید.
 اگر بعد از ثبت نام وام ازدواج 1400 بخواهید بانک ارائه دهنده خود را تغییر دهید، انجام این کار با ویرایش اطلاعات و قبل از تعیین شعبه امکان پذیر است.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت