شرایط، مدارک، مجوزها و امکانات مورد نیاز برای راه اندازی قنادی

شرایط، مدارک، مجوزها و امکانات مورد نیاز برای راه اندازی قنادی

فهرست عناوین

راه اندازی قنادی یا شیرینی فروشی یکی از مشاغلی است که شاید در گام اول نیاز به سرمایه نسبتا زیادی داشته باشد اما بازگشت هزینه آن بسیار بالا بوده و در صورت ارائه محصولات با کیفیت و خوب می توانید در زمان کوتاهی به درآمد مناسبی برسید. در این مقاله قصد داریم شما را با صفر تا صد راه اندازی قنادی آشنا کنیم تا اگر به دنبال شروع این حرفه برای خود هستید، اطلاعات کافی داشته باشید.

قنادی یا شیرینی فروشی؟

در گام اول بهتر است تفاوت این دو را بدانیم. زمانی که شما از شیرینی فروشی صحبت می کنید، ممکن است خبری از کارگاه تولید کننده شیرینی نباشد. شما می توانید به عنوان یک فروشنده اقدام به فروش شکلات، دسرهای آماده، وسایل تزئینی تولد و یا غیره کنید. در مورد قنادی شما کار طبخ و پخت شیرینی ها را نیز به عهده خواهید گرفت. برای این کار شما نیاز به یک محیط کارگاهی دارید تا پخت محصولات و شیرینی های خود را آن جا انجام دهید.
نکته قابل توجه آن که این کارگاه می تواند در کنار بخش شیرینی فروشی شما و در یک ساختمان واقع شده باشد، مانند رستوران ها که اشپزخانه آن ها در بخش پشتی ساختمان وجود دارد، یا یک ساختمان با فاصله از محیط شیرینی فروشی انتخاب کنید. در این صورت شما باید به صورت روزانه شیرینی های پخته شده را از کارگاه به شیرینی فروشی منتقل کنید. مراقب باشید که این فاصله نباید آن قدر زیاد باشد که شما مجبور شوید ساعت ها در ترافیک و راه بمانید تا هم تازگی شیرینی ها از بین رفته و هم مجبور شوید بیش از میزان لازم، وقت و انرژی صرف کنید.

مجوزهای لازم برای راه اندازی قنادی

نکته دومی که برای راه اندازی قنادی باید به آن توجه کنیم، مجوزها و مدارک مورد نیاز است. شاید تصور کنید که همانند بسیاری از حرفه های مشابه شما برای راه اندازی قنادی نیاز به مدرک معتبر از فنی حرفه ای دارید؟! اما باید به شما بگوئیم که برای آغاز این کار شما نیازی به مدرک فنی حرفه ای ندارید.
بعد از آن که شما به سازمان های مختلفی از جمله اداره بهداشت و اماکن مراجعه کرده و گواهی های مختلف را دریافت کردید، جواز کسب از طرف اتحادیه صنف قنادان به شما داده می شود. برای دریافت این مجوز شما باید تجربه کاری و مهارت کافی در این زمینه داشته باشید. شما می توانید در دوره های مختلفی که توسط آموزشگاه های مختلف ارائه می شود شرکت کرده و مدارکی کسب کنید که نشان دهنده مهارت شما در انجام کار باشد.

مکان مورد نیاز برای راه اندازی قنادی

قبل از شروع به هر کاری برای راه اندازی قنادی شما باید یک مکان مناسب برای آن کرایه کرده و یا بخرید. این مکان باید به تائید کارشناسان اداره بهداشت برسد. طبق ضوابط تعیین شده، حداقل مساحت مورد نیاز برای مکان کارگاهی قنادی 40 متر مربع و برای شیرینی فروشی 18 متر مربع است. این مکان باید کاملا بهداشتی و تمیز بوده و تمامی ضوابطی که اداره بهداشت برای مکان مورد نظر تعیین می کند را داشته باشد.

تعداد پرسنل مورد نیاز چند نفر است؟

مساله بعدی که در راه اندازی قنادی باید به آن فکر کنید، استخدام نیروی متخصص و با تجربه در این حرفه است. متخصصان حرفه قنادی عنوان کرده اند که برای موفقیت در این کار شما 80 درصد به تجربه و 20 درصد به دانش نیاز پیدا خواهید کرد. بنابراین سعی کنید کادری با تجربه داشته باشید. برای راه اندازی یک قنادی کوچک شما حداقل به 4 نفر پرسنل برای پخت و پز، فروش، جابجایی، حسابداری و کارهای دیگر نیاز دارید. سعی کنید به عنوان مدیر حقوق و مزایای کافی برای پرسنل خود در نظر گرفته تا آن ها نیز از کار خود رضایت کافی داشته باشند.

وسایل و دستگاه های مورد نیاز برای راه اندازی قنادی

برای راه اندازی قنادی به دستگاه های و وسایل مختلفی نیاز پیدا خواهید کرد که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر است:
• فر بزرگ قنادی
• یخچال و ویترین صنعتی قنادی
• دستگاه همزن برقی صنعتی
• دستگاه وارمر شکلات ذوب کن
• مخلوط کن بزرگ صنعتی
• میز کار استیل فست فود
• یخچال بستنی زیر صفر
• یخچال و ویترین بستنی
 در کنار موارد ذکر شده، شما نیاز به وسایل های کوچک تر دیگری نیز خواهید داشت که باید آن ها را تهیه کنید. موارد گفته شده، وسایل بزرگی است که حتما قبل از راه اندازی قنادی باید آن ها را تهیه کنید.

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی قنادی چقدر است؟

احتمالا سوال مهمی که برای شما پیش خواهد آمد آن است که برای راه اندازی قنادی باید چقدر سرمایه اولیه داشته باشم؟ همان طور که در بالا نیز اشاره شد، شما برای راه اندازی ابتدای کار نیاز به به تهیه یک مکان مناسب دارید. هزینه رهن، کرایه و یا خرید مکان با توجه به شهر محل سکونتتان، مساحتی که در نظر گرفته اید و یا جایگاه شغلی مکان مورد نظر در شهر متفاوت است. پس براورد هزینه مکان چیزی است که خودتان باید آن را حساب کنید.
هزینه های بعدی مربوط به هزینه های خرید و تهیه وسایل است. برای مثال برای خرید فر باید حدود 50 میلیون تومان هزینه کنید. یک میکسر 50 کیلویی حدود 17 میلیون تومان قیمت دارد. برای خرید یخچال و سردخانه چیزی حدود 170 میلیون باید هزینه کنید. مجموعه وسایل کیک پزی نیز از وسایل درشت تا ریز نیز چیزی حدود 35 میلیون تومان قیمت دارد.
مساله مهم دیگر هزینه دکوراسیون داخلی است. شما تنها یک ملک تجاری را برای کار خود تهیه می کنید. این ملک ممکن است از نظر طراحی داخلی چندان برای یک قنادی مناسب نباشد. شما باید طراحی داخلی آن را تغییر دهید تا بتوانید فضایی مناسب، بهداشتی و زیبا ایجاد کنید تا بتوانید بر مشتری تاثیر مثبت و خوبی بگذارید. هزینه طراحی داخلی نیز به شهر محل سکونت شما، شخصی که کار را به او می سپارید، وسایل مورد استفاده و غیره متفاوت است. این هزینه ها می تواند بین 50 تا 300 میلیون با توجه به نوع دکوراسیون داخلی متفاوت باشد.

میزان درآمد و سوددهی شغل قنادی چگونه است؟

بدیهی است که بعد از آن که به هزینه های نسبتا بالای راه اندازی قنادی آشنا شدید، بخواهید بدانید که بعد از راه اندازی، میزان درآمد و سود شما چه مقدار خواهد بود. در صورتی که شما یک قنادی کوچک تاسیس کرده اید، باید بتوانید در هر روز چیزی حدود 20 تا 30 کیلو از محصولات مختلف خود مانند شیرینی، کیک، شکلات، آجیل و غیره فروش داشته باشید. این مقدار برای قنادی های بزرگ 50 تا 100 کیلو خواهد بود. از این مقدار فروش با توجه به هزینه مواد اولیه، 40 درصد سود خالص برای شما باقی خواهد ماند. یعنی اگر شما در یک روز 10 میلیون تومان فروش داشته باشید، با هزینه های دستمزد پرسنل و مواد اولیه 4 میلیون آن برای شما سود خالص خواهد بود.
مساله مهم آن که این روزها رقابت در دنیای شیرینی فروشی و قنادی نیز بسیار زیاد است. برای آن که شما بتوانید در کار خود موفقیت های لازم را به دست آورید، علاوه بر یک راه اندازی قنادی موفق، باید بتوانید در ادامه راه نیز کیفیت کارهای خود را حفظ کنید. تنوع و نوآوری داشته باشید. با استفاده از تبلیغات مجازی و حضوری مشتریان جدید داشته باشید و مشتریان همیشگی خود را حفظ کنید. برای تبلیغات آنلاین کسب و کار خود با بزمینه تماس بگیرید.

چه چالش ها و مشکلاتی بعد از راه اندازی قنادی پیش رو قرار دارد؟

همانند هر کار و شغل دیگری، بعد از راه اندازی قنادی شما با مشکلات و چالش هایی مواجه هستید که از قبل باید برای آن ها چاره ای اندیشیده باشید. یکی از این چالش ها وابستگی نسبی این شغل به زمان و مناسبت ها است. برای مثال ممکن است شما در ایامی مانند محرم فروش کمی داشته باشید اما فروش شما در اعیاد و نوروز چند برابر شود. شما باید بتوانید مدیریت مالی و برنامه ریزی خوبی داشته باشید تا بتوانید تمامی زمان ها را به خوبی مدیریت کنید.
مساله بعدی آن که مواد اولیه مورد استفاده برای شیرینی پزی، با نرخ ازاد تهیه می شود و هیچ نرخ دولتی برای آن گزارش نشده است. اما شیرینی جز کالاهای اساسی شناخته شده و شما باید خودتان را برای بالا و پایین شدن هزینه های مواد اولیه آماده کنید.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید

کسب و کارها

نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت