دلایل سیاه شدن نقره و روش های تمیز کردن آن

دلایل سیاه شدن نقره و روش های تمیز کردن آن

فهرست عناوین

نقره یکی از فلزات گران بهایی است که در ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار می گیرد. این فلز زیبا درخشندگی فوق العاده دارد که باعث می شود شما زیباتر و شیک تر دیده شوید. در صورتی که از نقره به صورت مکرر و دائمی استفاده کنید، این فلز به تدریج کدر خواهد شد. اما نگران نباشید، شما می توانید به راحتی آینه شمعدان نقره کدر شده خود را مانند روز اول درخشان کنید. در این مقاله ابتدا با علت های سیاه شدن این فلز گران بها و سپس روش های تمیز کردن آن آشنا می شویم.

چرا نقره تیره می شود؟

همانند طلا، زیورآلاتی که از نقره ساخته می شوند به طور کامل خالص نبوده و در آن ها آلیاژهای دیگری به خصوص فلز به کار رفته است. این فلزات به تدریج با نمک و گوگردی که در هوا معلق هستند واکنش داده و به تدریح تغییر رنگ می دهند.
روند سرعت تیره شدن دستبند و گردنبند نقره با استفاده از مواد شیمیایی مانند کرم ها، مواد شوینده و دیگر مواد ارایشی بهداشتی سریع تر نیز خواهد شد. عرق شما نیز می تواند بر این فلز و آلیاژهای آن تاثیر گذاشته و باعث تیره شدن آن شود.

چطور از نقره در مقابل تیره شدن محافظت کنیم؟

این که شما بخواهید زیورآلات نقره شما هیچ وقت تیره نشود، کاری غیرممکن است. اما شما می توانید روند تیره شدن آن را تا حد زیادی کند کنید.
نکته اول آن که سعی کنید هنگام استفاده از مواد شوینده، مثلا زمانی که ظرف می شوئید، زمانی که دست هایتان را می شوئید، هنگام استحمام و غیره زیورآلات مورد نظر را درآورید. همچنین اگر انگشتر شما نقره است، بهتر است هنگام کرم زدن آن در بیاورید، اجازه دهید کرم جذب دست هایتان شود، سپس مجددا آن را بپوشید.
اگر به طور دائمی از آن استفاده نمی کنید، بعد از هر بار استفاده آن را با آب ملایم شسته و سپس با یک دستمال آن را خشک کنید.
سعی کنید زیورآلات نقره شما با پارچه های پشمی تماسی نداشته باشد.
استفاده از دستکش لاتکس روی انگشتر نقره، به سرعت باعث تیره شدن آن خواهد شد.
به محض مشاهده کوچک ترین میزان تیرگی آن را پولیش بکشید تا تیرگی روی آن ماندگار نشود.
اگر زیورآلات نقره خود را درون کمد نگه داری می کنید، می توانید تکه ای از گچ را داخل آن قرار دهید. گچ رطوبت هوا را به خود جذب کرده و از سیاه شدن نقره در اثر رطوبت جلوگیری می کند. همچنین پک های سیلیکونی که در جعبه های کیف و کفش قرار می دهند نیز جاذب رطوبت هستند. می توانید به جای گچ از آن ها استفاده کنید.
فراموش نکنید که زیورآلات نقره خود را در پایان کار بعد از استفاده از لوازم آرایشی و عطرها استفاده کنید.

روش های تمیز کردن نقره

خبر خوب آن که بعد از آن که زیورآلات نقره شما تیره و کثیف شد، لازم نیست آن را به گوشه صندوقتان بفرستید و یا حتما برای تمیز کردن آن به جواهر فروشی بروید. شما با روش های ساده خانگی نیز می توانید اقدام به تمیز کردن نقره خود کنید. کاربردی ترین روش های تمیز کردن نقره تیره شده شامل موارد زیر است.

استفاده از سس گوجه فرنگی

یکی از روش های ساده پاک کردن نقره، استفاده از سس گوجه فرنگی است. شما می توانید روی زیورآلات خود مقداری سس گوجه فرنگی روی نقره ریخته و چند دقیقه صبر کنید. سپس آن را با یک حوله تمیز پاک کنید. شما همچنین می توانید از یک مسواک برای تمیز کردن درزها و قسمت های ریز زیورآلات خود نیز استفاده کنید.

استفاده از فویل آلمینیوم و پودر ماشین لباسشویی

یک روش دیگر برای تمیز کردن نقره ان است که داخل یک کاسه را با فویل آلمینیومی پوشانده و آن را پر از آب کنید. سپس به داخل آن پودر ماشین لباسشویی بریزید و ان را هم بزنید. زیورآلات نقره خود را چند دقیقه داخل آن قرار داده و سپس با اب بشوئید.

استفاده از اب لیمو

از دیگر مواد خانگی که می تواند نقره شما را تمیز و براق کند، آب لیمو است. شما باید یک سوم یک لیوان را اب لیمو و دوم سوم آن را آب بریزید. به مدت چند ساعت نقره خود را داخل آن قرار داده و سپس با آب بشوئید.

استفاده از آرد ذرت

برای استفاده از این روش شما باید آرد ذرت را با آب مخلوط کرده تا خمیری شود. خمیر به دست امده را با یک دستمال روی نقره گذاشته و بمالید. بعد از چند دقیقه آن را بشوئید و خشک کنید.

استفاده از خمیر دندان

از دیگر روش های دم دستی که به راحتی می توانید برای پاک کردن نقره از آن استفاده کنید، خمیر دندان است. کافی است کمی خمیر دندان روی زیورآلات خود گذاشته و بعد از چند دقیقه آن را با آب بشوئید.

استفاده از جوش شیرین

این محلول خانگی می تواند تیره ترین نقره ها را نیز تمیز و شفاف کند. برای ساخت آن کافی است یک قاشق غذا خوری جوش شیرین را در یک لیتر آب مخلوط کرده و اجازه دهید که کمی بجوشد. سپس نقره مورد نظرتان را به مدت 10 تا 15 ثانیه داخل آن بیاندازید. نقره را با یک اسفنج مربوط تمیز کرده و سپس خشک کنید.

استفاده از لیموناد

ترکیبات موجود در نوشیدنی های گازدار مانند لیموناد می تواند جرم های تشکیل شده روی زیورالات شما را پاک کرده و آن را مانند روز اول سفید و درخشان کند.

استفاده از ژل ضد عفونی کننده دست

شاید برایتان عجیب باشد، اما همان ژلی که شما از آن برای ضد عفونی کردن دست هایتان استفاده می کنید، می تواند درخشش نقره تیره شده شما را باز گرداند. کافی است مقداری از ژل را روی نقره ریخته و آن را با دستمال روی نقره بسائید. بعد از چند دقیقه زیورآلات را با آب شسته و خشک کنید.

استفاده از شیشه پاک کن

روش ساده دیگر برای پاک کردن نقره های تیره شما، استفاده از شیشه پاک کن است. کافی است روی زیورآلات خود کمی شیشه پاک کن بپاشید و آن را به مدت چند دقیقه با مسواک و یا دستمال تمیز کنید. نقره بعد از شست و شو با آب و خشک شدن مانند روز اول درخشان خواهد شد.

استفاده از سرکه

ماده خانگی دیگری که می تواند در سفید کردن و تمیز کردن نقره به کمک شما بیاید، سرکه است. اگر با این روش می خواهید نقره خود را سفید کنید، زیورآلات را در ظرفی حاوی سرکه ریخته و ان را روی حرارت بگذارید. چند دقیقه بعد از به جوش آمدن محلول صبر کرده و سپس زیورآلات را بیرون آورید. بعد از سرد شدن آن را شسته و خشک کنید.

اگر ظروف مورد استفاده نقره باشد، چه کنیم؟

تا اینجای کار ما راجع به زیورآلات نقره صحبت کردیم. اما هر نقره ای می تواند در مجاورت هوا و مواد شوینده تیره شود. اگر ظروف شما نقره است، برای جلوگیری از تیره شدن و تمیز کردن آن به نکات زیر توجه داشته باشید.
مایع ظرفشویی را انتخاب کنید که حاوی لیمو نباشد، زیر روی ظروف نقره لکه ایجاد خواهد کرد.
سعی کنید ظروف نقره خود را به صورت جداگانه از دیگر ظرف ها بشوئید. زیرا ظروف دیگر می تواند به جلا و درخشش نقره اسیب برساند.
به جای استفاده از اسکاچ های ظرفشویی ظروف نقره خود را با یک پارچه نرم شسته و سپس با یک پارچه حوله ای لطیف خشک کنید.
هنگام شست و شوی ظروف نقره از دستکش های پلاستیکی استفاده نکنید، زیرا به تدریج باعث اکسیده شدن سطح آن خواهد شد.

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید

کسب و کارها

نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت