ریشه یابی علت های استرس دوران نامزدی و راهکارهای مقابله با آن

ریشه یابی علت های استرس دوران نامزدی و راهکارهای مقابله با آن

فهرست عناوین

دوران نامزدی یکی از شیرین ترین و البته پر چالش ترین دوران های زندگی هر فردی است که باید در آن بزرگ ترین و مهم ترین تصمیم زندگی خود را بگیرد. این روزها معمولا در کنار جذابیت و شیرینی پر از احساس های متناقض و اضطراب است. بنابراین اگر شما هم در این دوران هستید و احساس نگرانی دارید، طبیعی است است. اما علت استرس دوران نامزدی چیست و برای مقابله با آن چه کارهایی می توانید انجام دهید؟ با ما همراه شوید تا راجع به این مساله شایع کمی صحبت کنیم. 

  علت های شایع استرس دوران نامزدی 

معمولا هر چه زمان بیشتر می گذارد و عروس و داماد به زمان عقد و عروسی نزدیک تر می شوند، احساس اضطراب و نگرانی در آن ها بیشتر می شود. دختر و یا پسر معمولا گم حرف تر شده و کم غذا می شوند. اما این استرس معمولا چه دلایل عمده ای دارد؟ مهم ترین و البته رایج ترین این علت ها شامل موارد زیر است:
o اگر عروس یا داماد سن نسبتا پایینی داشته باشند و از نظر روانی و ذهنی امادگی ازدواج را نداشته باشند، هر چه به زمان عقد خود نزدیک تر می شوند، ترس و نگرانی وجود آن ها را پر خواهد کرد. این افراد چون برنامه ای برای زندگی مشترک و آینده شان ندارند، مبهم بودن شرایط آن ها را ترسانده و نگران خواهند شد.
o ممکن است انتظارات غیر معقول علت دیگر استرس دوران نامزدی باشد. برای مثال اگر در این دوران اقتصادی سخت، خانواده ها از یکدیگر انتظاراتی مانند خرید خانه، مراسم عروسی لاکچری، خرید جهیزیه ایده آل و غیره را داشته باشند، استرس در دختر و پسر به وجود خواهد آمد که آیا توانایی انجام تمامی این خواسته ها را دارند یا خیر؟!
o اگر عروس و یا داماد خود تجربه یک رابطه شکست خورده چه در دوستی و چه نامزدی و چه زندگی مشترک داشته باشد و یا این تجربه مربوط دوستان و یا اعضای خانواده اش باشد، بدون شک دوران نامزدی پر از استرسی خواهد داشت. چرا که نگران خواهد شد که آیا تصمیمی که برای تمام زندگی اش می گیرد، تصمیم درستی است یا خیر؟!
o تغییر محل زندگی از دیگر علت های استرس دوران نامزدی است. تشکیل یک زندگی جدید با تمامی چالش های آن، به خودی خود استرس آور است اما اگر زوج جوان بخواهند بعد از ازدواج در شهر و یا حتی کشور دیگری زندگی کنند، اضطراب آن ها در دوران نامزدی بیشتر است. 
o ترس از عدم پذیرش در خانواده طرف مقابل از علت های دیگری است که به خصوص در اوایل آشنایی و نامزدی می تواند در طرفین احساس ترس و نگرانی ایجاد کند. البته اگر دوران اشنایی به خوبی پیش برود، به تدریج این احساس نیز در طرفین کم تر می شود.
o برگزاری مراسم عقد و عروسی به بهترین شکل ممکن و بدون هیچ گونه مشکلی است از مواردی است که نه تنها عروس و داماد بلکه خانواده های آن ها را نیز نگران خواهد کرد. نامزدی, عقد و عروسی پر از کارهای ریز و جزئی است که عدم توجه به کوچک ترین آن ها می تواند کل برنامه های شما را خراب کند.

راهکارهای مقابله با استرس دوران نامزدی 

بعد از آن که با علت های شایع اضطراب دوران نامزدی آشنا شدید، بهتر است به دنبال راهکارهای مقابله با آن باشید. مشاوران و روان شناسان به شما این راهکارها را پیشنهاد می کنند:

کمال گرایی ممنوع، واقع بینانه فکر کنید!

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، یکی از علت های رایج استرس دوران نامزدی داشتن انتظارات نامعقول است. برای آن که بتوانید دوران نامزدی و کلا زندگی خود را مدیریت کنید، از کمال گرایی دست بردارید. مطمئن باشید شما نمی توانید یک شخص و یا یک رابطه ای پیدا کنید که در هر جنبه ای کامل و عالی باشد. شما باید بتوانید کاستی ها را پذیرفته و همراه با نامزدتان برای بهبود زندگی تلاش کنید.

مقایسه نکنید!

این که نامزدی یا همسر دوست و یا دختر عمویتان او را به سفر خارج از کشور برده و یا سرویس جواهرات خریده است، به شما و زندگی شما هیچ ربطی ندارد! متاسفانه یکی از دلایل شکست رابطه های امروزی، چشم و هم چشمی است. مقایسه کردن باعث می شود که شما نتوانید از داشته هایتان لذت برده و مدام چشمتان دنبال زندگی دیگران باشد. سعی کنید تمام تمرکزتان روی زندگی خودتان باشد تا نامزدی و زندگی خوب و شیرینی داشته باشید.

  خودتان را سرزنش نکنید و بدانید حسی که دارید طبیعی است 

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، استرس دوران نامزدی مختص شما نیست بلکه مساله ای کاملا رایج است. بنابراین اگر شما نگران هستید، خودتان را بابت آن سرزنش نکنید و بدانید که طبیعی است. کافی است علت استرس خود را شناخته و از راهکارهای مقابله با آن استفاده کنید.

با یک فرد با تجربه صحبت کنید

صحبت کردن در هر مساله ای هم باعث می شود که اضطراب شما کم تر شده و هم به شما کمک می کند به راهکارهایی دست پیدا کنید که خودتان نمی دانستید! شما می توانید با یک مشاور و یا یک فرد مطمئن و با تجربه صحبت کرده و از مشاوره بگیرید.

با نامزدتان صحبت کرده و سنگ هایتان را وا بکنید

یکی از مهم ترین اصول موفقیت در یک رابطه زناشویی آن است که شما هنر صحبت کردن سالم با یکدیگر را یاد بگیرید. بنابراین بهتر است سنگ بنای این مساله را از همان ابتدا و دوران نامزدی بگذارید. سعی کنید با نامزدتان راجع به ترس ها و نگرانی هایتان صحبت کرده، شرایط یکدیگر را درک کرده و راجع به هر مساله ای سنگ هایتان را وا بکنید!

از کاه کوه نسازید

در دوران نامزدی شما باید یاد بگیرید از کنار مسائل بی توجه عبور نکنید تا بتوانید به خوبی رفتارهای طرف مقابلتان را بشناسید. در کنار همین مساله نیز باید یاد بگیرید که نباید از کاه، کوه بسازید و مسائل را بیش از حد بزرگ کنید.

  برنامه ریزی دقیق داشته باشید 

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، یکی از دلایل نگرانی و استرس دوران نامزدی برگزاری مراسم ها به بهترین شکل ممکن است. برای آن که خودتان را از شر این نگرانی راحت کنید، می توانید از قبل لیست تمامی کارها را برداشته و برای آن ها برنامه ریزی کنید. با این راهکار تقریبا تمامی موارد را انجام داده و خیالتان آسوده خواهد شد.

نگران از دست دادن آزادی های دوران مجردی خود نباشید

بسیاری از دختر خانم ها و آقا پسرها فکر می کنند که تاهل پایان آزادی آن ها است و همین مساله می تواند آن ها را نگران و مضطرب کند. برای رفع این نگرانی در دوران نامزدی راجع به آزادی ها و کارهایی که برایتان مهم است با نامزدتان صحبت کنید و خیال خود را بابت ان اسوده کنید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که زندگی شما از این پس مشترک است که باید برای روابط، تفریح ها، کار و غیره دو نفری برنامه ریزی کنید.

خانواده ها را بیش از حد درگیر مشکلات نکنید

مطمئن باشید پدر و مادر شما حتی بیشتر از خودتان نگران آینده شما هستند. ممکن است یک بحث یا دعوای کوچک را نامزدتان را به راحتی فراموش کنید اما ذهن پدر و مادرتان را مدت ها درگیر کند. همین مساله باعث می شود که مدام از شما راجع به ان سوال بپرسند و مساله بیش از مقدار لازم کش پیدا کند. بنابراین سعی کنید تا مقدار ممکن خودتان مشکلاتتان را حل کرده و خانواده ها را بیش از حد درگیر نکنید.

  در حفظ آرامش شخصی خود تلاش کنید 

ممکن است شما خودتان یک شخص مضطرب باشید که این دوران و چالش های آن شما را مضطرب تر کند. بنابراین بهتر است از ابتدا به دنبال تقویت ارامش روحی خود باشید. سعی کنید نفس عمیق بکشید، یوگا کنید، در طبیعت وقت بگذرانید، موسیقی گوش کنید، پیاده روی و ورزش کنید و کارهای دیگری که به خودتان آرامش می دهد.

نخواهید تمامی کارها را خودتان انجام دهید

یکی از علت های استرس دوران نامزدی آن است که شما می خواهید تمامی کارها را خودتان انجام دهید که به احتمال زیاد باعث می شود که به بسیاری از جزئیات نپردازید. بهتر است در این دوران انجام بعضی از کارها را به اعضای خانواده و یا دوستانتان سپرده و خودتان را به آرامش بیشتری دعوت کنید.
در انتها توصیه می کنیم حتما این مقالات را بخوانید:
به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت