نکات مهم برای مراقبت از پوست با توجه به نوع آن

نکات مهم برای مراقبت از پوست با توجه به نوع آن

فهرست عناوین

همان طور که می دانید پوست ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها نیاز به نحوه مراقبت خاص خود دارند. اطلاعات اکثر ما نسبت به نوع پوست و مراقبت از آن بسیار محدود و البته گاهی غلط است، برای مثال بسیاری از ما پوست خشک را با پوست کم آب اشتباه می گیریم. در این مقاله اطلاعات جامعی راجع به نحوه مراقبت از پوست با توجه به نوع آن در اختیار شما قرار می دهیم. 

  پوست مختلط 

پوست های مختلط یکی از بهترین انواع پوست صورت است که شاید مراقبت از آن کمی سخت تر باشد اما دیرتر از انواع دیگر مانند پوست های خشک و کم آب دچار پیری زودرس و چروک می شود. برای این پوست ها به موارد زیر توجه داشته باشید:
• برای بخش های مختلف پوست، از کرم ها و مواد متفاوت استفاده کنید. قسمت های خشک به کرم های آب رسان و مرطوب کننده قوی تری نیاز دارد.
• از مصرف داروهای حاوی الکل خودداری کنید. اگر نیاز به استفاده از داروهای مغذی دارید، از داروهای حاوی اسید سالیسیلیک و یا AHA استفاده کنید.
• سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی اسید گلیکولیک هستند. این مواد به از بین بردن چربی پوست ، لایه برداری و همچنین سرعت بخشیدن به تولید سلول کمک می کنند.
• اگر پوست شما در قسمت چرب، ملتهب می شود، از محصولات حاوی رتینوئید استفاده کنید. این مواد خاصیت ضد آکنه دارد و باعث کلاژن سازی در پوست می شود.

  پوست خشک 

مهم ترین اصل مراقبت از پوست خشک، استفاده از مرطوب کننده و کرم های مغذی مناسب است. اگر پوست شما خشک است، به این نکات توجه ویژه داشته باشید:
1. تا حد ممکن از اسکراپ، صابون و لایه بردار به خصوص آن هایی که پایه خاک رس دارند استفاده نکنید.
2. از کرم هایی با پایه چرب استفاده کنید.1 تا 2 ساعت قبل از خواب کرمتان را کمی با ضخامت بیشتر روی پوست بزنید و قبل از خواب لایه اضافی را پاک کنید.
3. بیش از یک بار در طول روز دوش نگیرید.
4. هوای خانه شما باید تا حد ممکن مرطوب باشد، می توانید از دستگاه های مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

  پوست چرب 

پوست چرب در مقایسه با پوست های دیگر نیاز به مراقبت بیشتری دارد. در صورتی که پوست شما چرب است، رعایت موارد زیر می تواند به شما کمک بسزایی کند.
o تا حد ممکن پوست صورتتان را با دست لمس نکنید.
o صورت خود را با آب گرم نشوئید، زیرا غدد روغنی پوست را فعال می کند.
o صورتتان را بیش از دو بار در روز نشوئید.
o از یک پاک کننده صورت ملایم استفاده کنید.
o از مصرف مواد مغذی حاوی الکل خودداری کنید زیرا باعث خشکی پوست می شود. در صورت نیاز می توانید موادی حاوی اسید سالیسیلیک یا AHA استفاده کنید.
o تا حد ممکن از کرم پودر و پنکک استفاده نکنید، زیرا منافذ پوست را بسته و باعث التهاب می شود.
o از محصولاتی مانند ژل ها یا لوسیون ها که بافتی سبک دارند، استفاده کنید. مواد آرایشی با بافت ضخیم تر، منافذ پوست را بسته و پوست را چرب تر می کنند.

پوست نرمال 

اگر شما نیز پوستی نرمال دارید، مراقبت از آن نسبت به پوست های دیگر راحت تر است، اما این مساله به معنای آن نیست که پوست شما همیشه خوب و جوان باقی می ماند. هر چه سن شما بالاتر برود، پوست خشک تر شده و احتمال ایجاد چروک و آسیب در آن بیشتر می شود.

  شوینده ها 

محصولات شوینده پوست ممکن است لایه چربی طبیعی آن را به مرور از بین ببرند و در نتیجه رطوبت پوست از بین برود. بهتر است از خرید شوینده هایی حاوی سدیم لوریل سولفات (SLS)، سولفات سدیم لوریت (SLES)، سدیم میرت سولفات و روغن های معدنی اجتناب کنید.

تونر 

تونرها عملکرد منفی مواد شوینده روی صورت را خنثی می کنند، PH پوست شما را بعد از شست و شو به حالت نرمال برگردانده و پوست شما را آماده دریافت کرم ها و مواد مغذی می کند.
بهتر است از تونرهایی استفاده کنید که قابلیت اسپری شدن روی پوست را دارند تا از کشیدن پوست نیز جلوگیری کنید.
جالب است بدانید که به جای تونر می توانید از یک بطری آب معدنی استفاده کنید. البته از استفاده کردن از آب معدنی هایی که بیش از چند روز باز شده اند خودداری کنید.

کرم های مرطوب کننده 

کرم های مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که حاوی مواد سدیم هیالورونات، اوره و پروپیلن گلیکول باشند. در نظر داشته باشید که پوست علاوه بر تغذیه و آب رسانی به محافظت در برابر نور خورشید و رادیکال های آزاد نیز نیاز دارد، از این رو کرم های مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که حاوی SPF بوده و از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت کند.
برای محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد ، از کرم هایی با ویتامین C و E ، عصاره چای سبز و سایر گیاهان آنتی اکسیدان استفاده کنید.
در زمستان یک ساعت قبل و در تابستان نیم ساعت قبل از بیرون رفتن کرم بزنید. برای اثرگذاری بهتر کرم های شب و کرم دور چشم، آن ها را یک ساعت تا سه ساعت قبل از خواب استفاده کنید، زیرا هنگام خواب خاصیت جذب سلول های پوستی کاهش پیدا می کند.
کرم ها را به آرامی روی پوست ماساژ دهید تا قابلیت جذب آن ها افزایش پیدا کند. نیم ساعت بعد از استفاده لایه های اضافی کرم را پاک کنید زیرا از تنفس سلول های پوستی شما جلوگیری می کند.

  نکات مهمی که برای مراقبت از پوست باید رعایت کنید 

صرف نظر از نوع پوستتان ، برای حفظ زیبایی و طراوت آن به قوانین زیر عمل کنید:
• از قرار گرفتن در مقابل تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید و از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
• سیگار نکشید
• آب بنوشید
• با آرایش به رختخواب نروید.
• صورتتان را با استفاده از آب سرد بشویید.
• از محصولات غذایی حاوی ویتامین C استفاده کنید. این ویتامین به تولید کلاژن کمک کرده و به پوست خاصیت ارتجاعی می دهد.

چطور از شر جوش های سر سیاه خلاص شویم؟ 

جوش های سر سیاه ممکن است به دلایل مختلفی مانند چربی بیش از حد پوست، وجود آلودگی و گرد و غبار، مسدود شدن منافذ پوستی و غیره ایجاد شوند. برای آن که بتوانید از شر این جوش ها خلاص شوید، راهکارهای زیر به شما کمک خواهد کرد.
  •  یک سفیده تخم مرغ را به خوبی هم بزنید و آن را با کمک یک فرچه روی پوست بزنید. روی پوستتان یک لایه نازک دستمال کاغذی گذاشته و اجازه دهید که خشک شود. بعد از حدود 15 دقیقه دستمال را به آرامی از روی پوستتان برداشته و آن را با آب خنک بشوئید.
  • پودر خاک رس را از داروخانه تهیه کرده و به همراه آب با آن مخلوطی همگن ایجاد کنید. ماسک ایجاد شده را روی پوست گذاشته و بعد از حدود 15 تا 20 دقیقه بشوئید.
  • شیر تخمیر شده یک ماسک عالی برای پوست های چرب و مختلط است. استفاده از این ماسک به مدت 20 دقیقه می تواند پوست شما را زیبا و جوان کند.

این مقالات را هم بخوانید:

7 توصیه کارشناسان آرایش عروس برای مراقبت از پوست در فصول سرد

تشخیص گرمی‌ و سردی تناژ رنگ پوست

به راحتی جشن خود را برنامه ریزی کنید
نظرات
برای نظر دادن ابتدا باید وارد سایت شوید.

ورود به سایت